۶۹۸۰۰۵
۷ نظر
۵۰۰۷
۷ نظر
۵۰۰۷
پ

اعتراض با جلب نظر مردم آرام می‌شود نه فیلترینگ

حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی درباره فیلترینگ احتمالی تلگرام گفت: فیلتر تلگرام در اعتراضات مردمی نقش چندانی نمی‌تواند داشته باشد. ما دلیل اصلی اعتراضات که نارضایتی مردم است را بررسی کنیم. باید قبول کنیم که مردم مشکل اقتصادی، معیشتی دارند.

رویداد ۲۴: حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی درباره فیلترینگ احتمالی تلگرام گفت: فیلتر تلگرام در اعتراضات مردمی نقش چندانی نمی‌تواند داشته باشد. ما دلیل اصلی اعتراضات که نارضایتی مردم است را بررسی کنیم. باید قبول کنیم که مردم مشکل اقتصادی، معیشتی دارند.

تلگرام به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رسانه‌های مجازی، امروز آنقدر طرفدار دارد که خبر فیلترینگ آن یکی از داغ‌ترین خبرها شوند و بسیاری را دغدغه مند و نگران کند.

خبر فیلترینگ تلگرام بعد از ناآرمی های دی ماه ۹۶ به دلیل اینکه کانال‌ها و گروه‌ها در اعتراضات نقش اول این میدان را داشتند، به اوج رسید. در همان زمان نیز فیلتر شدن تلگرام به‌صورت کوتاه‌مدت گواه همین موضوع بود که نشان دهد برای بازگرداندن اوضاع‌واحوال کشور به حالت عادی نیاز است تا این شبکه قطع شود.

با این اتفاق، بعد از آن بحث فیلترینگ و راه‌اندازی پیام‌رسان‌های داخلی برای ساماندهی اوضاع بین مسئولان و کارشناسان قوت گرفت.

در نهایت ۱۱ فروردین، علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خبر فیلتر شدن تلگرام را در پایان فروردین ماه نهایی کرد.

با اعلام این خبر، بسیاری از نمایندگان مجلس در مخالفت به این تصمیم نظرات خود را در توییتر و سایت‌های خبری واکنش نشان دادند و در نهایت از غیررسمی بودن این خبر و اینکه هنوز هیچ مرجعی آن را به تصویب نرسانده است، اطلاع دادند.

در این میان رئیس‌جمهور نیز که بسیاری او را مسئول اصلی برای پاسخگویی می‌دانستند، مخالفت خود را به فیلتر شدن تلگرام اعلام کرد.

حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی درباره فیلترینگ تلگرام درباره فیلترینگ احتمالی تلگرام گفت: ما از گذشته همیشه دچار چالش در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... هستیم. چراکه پیش‌ازاینکه زیرساخت موضوعی را تعریف کرده باشیم، یکباره با ورود آن در کشور مواجه می‌شویم. در این شرایط وقتی نوع برخورد با آن را نمی‌دانیم ، مشخص است که متحمل مشکلات فراوانی خواهیم شد.

او ادامه می‌دهد: فضای مجازی یکی از موضوعات است که به خاطر مسائل گسترده‌ای در جامعه و نوع زندگی به بار آورده، همیشه بحث فیلترینگ بسیاری از سایت‌ها و... مطرح بوده. اکنون حذف ابزار مهم و موثری مانند تلگرام حساسیت دوچندان ایجاد کرده است.

وی افزود: ما باید پیش‌ازاین ورود تلگرام، قانون لازم و زیرساخت موجود را تعریف می‌کردیم اما هنوز که چند سال از استفاده تلگرام می‌گذرد اما هنوز قانون درست و مدون در این حوزه وجود ندارد. اکنون مشکل اصلی در فضای مجازی این است که در این دنیا نظارت و مدیریتی اصلا وجود ندارد و هر فردی به راحت هر کار که دوست دارد می‌تواند انجام دهد.

لطفی گفت: ابتدا باید قوانین مربوط و لازم به فضای مجازی در مجلس مصوب شود و از سوی متولی واحدی در چارچوب معینی به جامعه عرضه شود.

او ادامه داد: تاکنون ما کنترل لازم را نداشتیم و یکباره بحث فیلترینگ را مطرح می‌کنیم. اکنون هم اگر بحث فیلترینگ مطرح است باید با در نظر گرفتن دو شرط اجرا شود. اول حفظ حرمت‌ها انسان و دوم آزادی بیان اندیشه. یعنی شبکه‌های اجتماعی باید با حفظ حرمت‌ها و شان و کرامت انسان‌ها و حفظ صیانت از آزادی اندیشه و بیان در چارچوب قانون، مدیریت شود. این مدیریت فقط با تصویب قوانینی در این حوزه امکان‌پذیر است. چراکه ما اجازه نداریم بدون دلیل افرادی را بازخواست کنیم. بلکه باید براساس قوانین و مقررات تعیین شده عملکرد افراد را سوال کنیم. همچنین افراد خاطی هم طبق قوانین مجازات شوند.

لطفی تاکید کرد: اگر جامعه نیز آگاه باشد که در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه تلگرام نظارتی بر اعمال آنها وجود دارد، قطعا افراد همان‌طور که طبق قوانین خاص در شهر زندگی می‌کنند، در فضای مجازی هم خود را مستلزم رعایت قانون می‌دانند.

وی به کارکرد پیام‌رسان‌های داخلی اشاره کرد: اینکه پیام‌رسان داخلی جایگزین تلگرام شود اتفاق ناخوشایندی نیست اتفاقا مثبت هم است. اما باید در این پیام رسان ها آزادی بیان اندیشه به افراد جامعه داده شود و محدودیتی ایجاد نکند.

این عضو کمیسیون اجتماعی اشاره کرد: اگر قرار است فیلتر کردن تلگرام فقط به دلیل اعتراضات خیابانی باشد و از این بخواهد جلوی آزادی اندیشه و بیان آن گرفته شود بنده مخالف آن هستم. اما از سویی باید قبول کنیم شبکه‌های اجتماعی آسیب‌های ازجمله ورود به حریم خصوصی، تخریب، تحقیر و بردن آبروی افراد را به دنبال دارد و با فیلتر در این حوزه که حرمت افراد را نادیده می‌گیرد، موافقم.

او همچنین افزود: در دولت آقای روحانی منشور حقوق شهروندی در نظر گرفته شد که باید این حقوق و حفظ منافع مردم را در همه شرایط در نظر گرفته شود.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که فیلتر تلگرام می‌تواند در خاموش شدن اعتراضات تاثیر داشته باشد، گفت: فیلتر تلگرام در اعتراضات مردمی نقش چندانی نمی‌تواند داشته باشد. ما باید دلیل اصلی اعتراضات که نارضایتی مردم است را بررسی کنیم. باید قبول کنیم که مردم مشکل اقتصادی، معیشتی دارند. بپذیریم که اکنون زندگی مردم به‌سختی اداره می‌شود و همین موضوع دلیلی است تا اعتراضات مداوم شکل گیرد. ما باید در مدیریت و تصمیم‌گیری‌ها تجدیدنظر کنیم و با راهکارهای درست می‌توانیم شرایط را در جامعه آرام کنیم نه راهکارهایی مانند فیلترینگ.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بام

      باحرف میخوای بررسی کنی من الان دوست دارم داد بزنم که چرابه نانواباید دررشت بگن که وقت داری به مردم بگی که میخوایم ارد ازاد بیاریم بخدا مردم ازاین وضعیت که دوجا دولتی بود به تازگی ارد ازاد میارن ناراحتن ولی چه کنن هرچند تاچند ور زچیزی نخوریم نمیمیریم والی بمیریم برای کسی مهم نیست توراخدا خواهشا

    • بدون نام

      همین دو موضوع که شما از آن دم میزنید و آزادی بیان و حق شهروندی را هیچ کدام را تلگرام رعایت نکرد شما با این کارها میخواهید حامی تولیدات داخلی باشید وقتی که پیام رسان بومی داخلی داریم دیگر وجود تلگرام که این همه مشکل برای مردم درست کرد معنی ندارد

    • حسین

      از اظهارات این نماینده محترم می شود برداشت کرد که ایشان معتقد است که بجای فیلتر کردن تلگرام مقرراتی وضع شود که باعث محدودیت شود درواقع با فیلتر کردن تفاوتی ندارد آنقدر محدود شود که قابلیت استفاده نداشته باشد عملا"حضرات بدی وخوبی را آنها تشخیص وبه مردم تزریق می‌کنند ...

    • بدون نام

      بیکاری وفقربیش از۳۰درصدسرپرست خانوادهها بیکارن وفقیروجوانان ودلیل بیشتروجود۱۶ملیون مهاجرافغانی خارجی گشنس که بودجه ومنابع کشوروهزینش ون میکنیم و۱۰ملیون شغل واشغال کردن بودجه۲۰۰سال کشورطبق گفته خودمسولین این وضع بدکشورمیش این فیلترینگ کنیدزرنگیددنیابهمون میخنده بریدازخارجیا بپرسین

    • بدون نام

      اگر با فیلتر فکر میکنید میتوانید مشکل حل کنید بدانید در عهد قاجار مانده اید.
      دنبال علاج و رفع دغدغه مردم باشید نه پاک کردن صورت مسعله.
      نشان میدهد بلد نیستید و باید فیلتر شوید

    • بدون نام

      حتما " و باید مسدود کنید تا ببینید چه می شود. از ویدیو , ماهواره , مانکن و سگ گردی , ....نتیجه نگرفتید اینم روش , پول که زیاد داریم .

    • حسین

      واقعا متاسفم تو کشوری هستم که مسئولین کوته فکری داره که هنوز در زمان مغول به سر میبرن،کاش یکم به فکره کار و اقتصاد مردم بودید واقعا یک روز این خواهم رفت...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج