۶۹۸۱۴۴
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

آزمایشگاه روسی، عامل مسمومیت اسکریپال است

 روزنامه &#۰۳۹;تایمز&#۰۳۹; روز پنجشنبه در گزارشی به نقل از منابع امنیتی انگلیس ادعا کرد : آزمایشگاه مخفی روسیه که ماده سمی &#۰۳۹;نوویچوک&#۰۳۹; برای مسموم کردن سرگئی اسکریپال جاسوس سابق روس در آن جا تولید ‌شده است، شناسایی‌ شد.

ایرنا: روزنامه 'تایمز' روز پنجشنبه در گزارشی به نقل از منابع امنیتی انگلیس ادعا کرد : آزمایشگاه مخفی روسیه که ماده سمی 'نوویچوک' برای مسموم کردن سرگئی اسکریپال جاسوس سابق روس در آن جا تولید ‌شده است، شناسایی‌ شد.

این روزنامه انگلیسی به نقل از یک منبع دولتی که آگاه توصیف کرد، افزود : لندن پیش از حادثه مسمومیت اسکریپال در انگلیس از محل آزمایشگاه مطلع بوده است.


این منبع گفت: ما تقریباً زمانی که نشست کبری (جلسه اضطراری دولت) تشکیل شد می‌دانستیم که به‌ احتمال ‌زیاد این ماده از روسیه آمده است.


به نوشته تایمز: هرچند منابع امنیتی، روسی بودن عامل مسمومیت اسکریپال را به طور صد در صد تائید نمی‌کنند اما اطمینان بالایی دارند که محل آزمایشگاهی که این ماده را تولید کرده شناسایی کرده‌اند.


آن‌ها به گفته این روزنامه انگلیسی ادعا می‌کنند که روسیه حتی آزمایش‌هایی انجام داده است تا اطمینان حاصل کند از این ماده می‌توان برای مسمومیت افراد بهره‌برداری کرد.


این تازه‌ترین ادعای مطرح‌شده در پرونده مسمومیت اسکریپال است که از یک ماه پیش در شهر سالزبری انگلیس به کما رفته است. انگلیس ادعا می‌کند که مسکو مسئول مسمومیت وی است، اما کرملین هرگونه دخالت در این موضوع را رد کرده و سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور گفته است که شاید انگلیس اسکریپال را مسموم کرده باشد.


بحث بر سر روسی بودن ماده شیمیایی مسمومیت اسکریپال از روز گذشته به دنبال اظهارات رئیس آزمایشگاه پورتون داون انگلیس بالاگرفته است.


«گری ایتکنهد» رئیس بخش اجرایی آزمایشگاه «پورتون داون» روز گذشته برخلاف ادعای دولت انگلیس به شبکه اسکای نیوز اعلام کرد: روسی بودن ماده شیمیایی مسمومیت عامل اسکریپال اثبات نشده است.


وی افزود: ما قادریم که نوع این ماده سمی را 'نوویچوک' و درجه آن را نظامی تشخیص دهیم؛ اما نتوانستیم منشاء دقیق آن مشخص کنیم. کشف منشاء اصلی این ماده نیازمند اطلاعات غیرعلمی و بیشتری است که برخی از آن‌ها در اختیار دولت است.
ایتکنهد خاطرنشان ساخت که وظیفه آزمایشگاه او جمع‌آوری اطلاعات علمی در رابطه با ماهیت ماده سمی بود، اما شناسایی محل ساخت آن بر عهده محققان این آزمایشگاه نیست.


به دنبال این اظهارات، سفارت روسیه در لندن با انتشار بیانیه‌ای گفت: از ابتدا اطمینان داشتیم که اظهارات دولت انگلیس مبنی بر اینکه عامل مسمومیت اسکریپال ساخت روسیه بوده، بی‌اساس است. اکنون اظهارات مسئولان آزمایشگاه پورتون داون تائید کرد که ادعاهای مطرح‌شده برمبنای مفروضات و نه تحقیقات بوده است.


در این میان، وزارت خارجه انگلیس در یک عقب‌نشینی آشکار پیام توییتری پیشین خود، مبنی بر روسی بودن عامل مسمومیت جاسوس پیشین روسیه در انگلیس را حذف کرد.


در پیام حذف‌شده وزارت خارجه انگلیس که 22 ماه مارس (2فروردین) منتشر شد، آمده بود: کارشناسان بین‌المللی آزمایشگاه علوم دفاعی و فناوری پورتون داون تشخیص داده‌اند که عامل مسمومیت اسکریپال ماده سمی نوویچوک با درجه نظامی، ساخت روسیه بوده است.


در ادامه این پیام یادآوری شده که اعتبار آزمایشگاه پورتون داون از سوی سازمان منع تسلیحات شیمیایی تائید شده است.


سفارت روسیه بلافاصله خواستار پاسخ لندن در این رابطه شد و وزارت خارجه انگلیس اعلام که این پیام جمع نادرستی از اظهارات سفیر انگلیس در روسیه بوده است.


بااین‌حال اظهارات پیشین بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس در گفت‌وگو با شبکه دویچه وله آلمان که از لابه‌لای آرشیو اخبار بیرون کشیده شده بود خبرساز شد.


وی گفته بود که آزمایشگاه پورتون داون به او اطمینان داده که عامل مسمومیت اسکریپال ماده سمی ساخت روسیه بوده است.


جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس روز گذشته اظهار داشت که وزیر خارجه کشورش در این رابطه مبالغه کرده و افکار عمومی را فریب داده است.


مسموم شدن اسکریپال در خاک انگلیس، سبب تنش در روابط لندن و غرب با روسیه شده است و در این میان، واشنگتن و اتحادیه اروپا از انگلیس حمایت کرده‌اند.


اسکریپال در سال ۲۰۰۶ در روسیه به اتهام جاسوسی برای دولت انگلیس، به ۱۳ سال حبس محکوم شد. وی متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا در اختیار سازمان جاسوسی ‌ام.آی.۶ انگلیس قرار داده است.


آمریکا و شمار زیادی از کشورهای اروپایی، در واکنش به مساله مسمومیت اسکریپال، دیپلمات‌های روس را از خاک خود اخراج کرده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج