جاباما
۶۹۸۵۵۹
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

آنچه همه درباره «همه می‌دانند» می‌دانند!

ساسان گلفر در روزنامه شرق نوشت: اعلام نام هشتمین فیلم بلند اصغر فرهادی به عنوان فیلم افتتاحیه هفتاد‌و‌یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن در همه‌ رسانه‌های سینمایی و هنری جهان بازتاب داشت.

ساسان گلفر در روزنامه شرق نوشت: اعلام نام هشتمین فیلم بلند اصغر فرهادی به عنوان فیلم افتتاحیه هفتاد‌و‌یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن در همه‌ رسانه‌های سینمایی و هنری جهان بازتاب داشت. نکته مشترک در اغلب این اخبار این است که نویسندگان مقالات و گزارش‌های مربوط به فیلم «همه می‌دانند» چیز زیادی درباره این فیلم اصغر فرهادی نمی‌دانند که این البته با توجه به سیاست جشنواره فیلم کن و تأکیدش بر دیده‌نشدن فیلم‌ها پیش از حضور در جشنواره طبیعی است و این حساسیت برای فیلم افتتاحیه نیز که گل‌سر‌سبد جشنواره محسوب می‌شود، دوچندان است.

البته روز پنج‌ شنبه یک تریلر دو دقیقه‌ای از این فیلم اسپانیایی‌زبان فیلم‌ساز ایرانی با زیرنویس انگلیسی هم‌زمان با انتشار خبر نمایش آن در افتتاحیه کن منتشر شده است که لحظه‌هایی از فیلم را نشان می‌دهد. نیمه اول تریلر زندگی شاد و سفر رؤیایی خانواده‌ای را نشان می‌دهد که دو بازیگر مشهور اسپانیایی، پنلوپه کروز و خاویر باردم تشکیل داده‌اند و نیمه‌دوم آن، به لحظه‌های تاریک و دلهره‌آوری در زندگی این دو اشاره دارد که ظاهرا با ورود ریکاردو دارین، بازیگر آرژانتینی فیلم برنده اسکار «راز در چشم‌هایشان» (نسخه اصلی) شکل می‌گیرد.

سایت رسمی جشنواره کن خلاصه داستان این اثر دلهره‌آور روان‌شناختی را که در بخش مسابقه جشنواره کن ٢٠١٨ حضور دارد و به‌کلی در شبه‌جزیره ایبریا در اسپانیا فیلم‌برداری شده، نوشته است. لورا که با شوهر و بچه‌هایش در بوئنوس آیرس آرژانتین زندگی می‌کند، در بازگشت به روستای زادگاهش همراه با خانواده در اسپانیا برای یک مراسم خانوادگی با حوادثی ناخواسته روبه‌رو می‌شود که زندگی او را برای همیشه تغییر می‌دهد و پیوندهای خانوادگی و گزینه‌های اخلاقی «مانند همه فیلم‌نامه‌های فرهادی، دروغ را به آنان تحمیل می‌کند». این سایت همچنین جوایز خرس طلایی برلین، سزار و اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان فرهادی و حضور «گذشته» و «فروشنده» فرهادی در بخش مسابقه دوره‌های پیشین کن را یادآوری کرده است.

مراسم افتتاحیه جشنواره کن امسال در تاریخ ٨ مه (١٨ اردیبهشت) با نمایش این فیلم در سالن بزرگ لومیر کاخ جشنواره برگزار می‌شود و سایر فیلم‌های شرکت‌کننده در بخش مسابقه کن امسال در تاریخ ١٢ آوریل (٢٣ فروردین) اعلام می‌شود. در این سایت به نام دیگر عوامل فیلم نیز اشاره شده است، از جمله خوزه لوییس آلکن فیلم‌بردار که در اکثر آثار پدرو آلمودوبار و کارلوس سائورا همکار آنها بوده است، سونیا‌گرانده، طراح لباس «نیمه‌شب در پاریس» وودی‌آلن و «دیگران» آلخاندرو آمنه‌بار و هایده صفی‌یاری تدوینگر ایرانی که به نوشته این سایت «به همکاری مثمر ثمر و طولانی با کارگردان بعد از چهار فیلمی که با هم داشته‌اند و از جمله دو فیلم برنده اسکار او ادامه داده است».

ورایتی با اشاره‌ای به خلاصه داستان فیلم افتتاحیه جشنواره کن که اصغر فرهادی سازنده‌اش بوده، نوشته است تازه‌ترین پروژه سینمایی سازنده دو فیلم برنده اسکار «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» نشان می‌دهد او هم‌چنان عنصر داستانی رازهای اضطراب‌آور گذشته زندگی یک زوج را به‌عنوان ویژگی مشترک آثارش حفظ کرده است. این نشریه سینمایی و صنعت سرگرمی آمریکایی همچنین اشاره کرده است که فیلم هنوز پخش‌کننده‌ای در ایالات متحده ندارد. گفته می‌شود اسکرین دیلی به شهر کوچک توره‌لاگونا محل فیلم‌برداری این فیلم در حومه مادرید اشاره کرده و نوشته است «با آنکه اصغر فرهادی به زبان اسپانیایی صحبت نمی‌کند، فیلم کاملا به زبان اسپانیایی است».

اسوشیتدپرس نیز به «دوراهی‌های اخلاقی» زنی که پنلوپه کروز نقش او را بازی می‌کند، در سفری از آرژانتین به اسپانیا و زیر‌و‌رو‌شدن زندگی او اشاره کرده است. این خبرگزاری نیز به دو اسکار بهترین فیلم خارجی اصغر فرهادی و حضور کیت بلنچت در نقش رئیس هیئت‌داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن و به مشکلات اخیر خاستگاه وی، هالیوود درگیر افشاگری‌ها و رسوایی‌های جنسی پرداخته است. بسیاری از رسانه‌های انگلیسی‌زبان از جمله نیویورک تایمز و دیلی میل به نقل خبر اسوشیتدپرس بسنده کرده‌اند و شبکه خبری سی‌بی‌اس اخبار مربوط به جنجال‌های دوره پیشین اخیر در جشنواره کن از جمله ممنوعیت سلفی‌گرفتن روی فرش قرمز و ممنوعیت ورود فیلم‌های شبکه نتفلیکس به بخش مسابقه را نیز به خبر سوشیتدپرس افزوده است.

سن‌فرانسیسکو کرانیکل نوشته که فیلم دلهره‌آور اصغر فرهادی دومین فیلم غیرانگلیسی‌زبان و غیرفرانسه‌زبان بعد از «تربیت بد» پدرو آلمادوبار است که در افتتاحیه کن نمایش داده می‌شود. انترتینمنت ویکلی نوشته است که برای اولین‌بار بعد از نمایش «گتسبی بزرگ» باز لورمان (استرالیایی) در افتتاحیه کن ٢٠١٣ یک فیلم با کارگردان غیرآمریکایی و غیرفرانسوی بر صدر این جشنواره می‌نشیند. این نشریه به نام آلکساندر ماله-گای از شرکت ممنتو فیلمز در پاریس و آلوارو لونگوریا از مورنا فیلمز اسپانیا در مقام تهیه‌کنندگان این فیلم اشاره کرده است و فیلم‌های افتتاحیه دوره‌های قبلی مانند «گریس از موناکو» و «کافه سوسایتی».

جشنواره کن با فیلم جدید اصغر فرهادی آغاز می‌شود

هفتادویکمین دوره جشنواره فیلم کن با تریلر روان‌شناختی «همه می‌دانند» (Everybody Knows)، تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی برنده دو جایزه اسکار، شروع می‌شود.

پنه‌لوپه کروز، خاویر باردم بازیگران اسپانیایی برنده اسکار و ریکاردو دارین، بازیگر آرژانتینی در «همه می‌دانند» بازی می‌کنند که در بخش مسابقه جشنواره کن نیز حضور دارد.

به گزارش ورایتی، «همه می‌دانند» بعد از «آموزش بد» (٢٠٠٤) به کارگردانی پدرو آلمودوار، دومین فیلم اسپانیایی‌زبان است که در تاریخ برگزاری جشنواره کن به‌عنوان فیلم افتتاحیه این رویداد سینمایی انتخاب شده است. همچنین برای اولین‌بار در سال‌های اخیر، جشنواره کن با فیلمی ساخته فیلم‌سازی غیرفرانسوی یا غیرآمریکایی شروع خواهد شد.
انتخاب «همه می‌دانند» به‌عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره کن، آشکارا بازتاب دیدگاه تی‌یری فرمو، مدیر جشنواره کن، است که در سال‌های اخیر تلاش کرده جشنواره با تازه‌ترین ساخته‌های فیلم‌سازان مؤلف و تحسین‌شده مانند وس اندرسن و آرنو دپلشن با بازی بازیگران جذاب و پرزرق‌وبرق افتتاح شود. در خلاصه داستان فیلم آمده است: کارولینا (با بازی کروز) برای دیدار با خانواده‌اش از آرژانتین به زادگاهش در دهکده‌ای در اسپانیا بازمی‌گردد. در این سفر که پیش‌بینی می‌شد به تجدید دیدار اعضای خانواده خلاصه شود، رویدادهای غیرمنتظره‌ای به وقوع می‌پیوندند که بر روند زندگی کارولینا تأثیر می‌گذارند.

ادوارد فرناندز، باربارا لنی، الویرا مینگز، ایما کوئستا، روژه کاسا مایور و رامون باره‌آ، از دیگر بازیگران هشتمین فیلم بلند فرهادی هستند که در توره‌لائونا، شهری کوچک در شمال مادرید، فیلم‌برداری شد. فیلم‌برداری «همه می‌دانند» نوامبر پیش در مادرید به پایان رسید. خوزه لوئیس آلکاینه، فیلم‌بردار کهنه‌کار که سابقه همکاری با آلمودوار و کارلوس سائورا را دارد، مدیر فیلم‌برداری این فیلم است.

مدیریت هنری فیلم برعهده کلارا نوتاری و طراح لباس سونیا گرانده است. گرانده در «نیمه‌شب در پاریس» با وودی آلن و در «دیگران» با آلخاندرو آمنابار همکاری کرده است. هایده صفی‌یاری، تدوینگر و دانیل فونترودونا مدیر صدابرداری «همه می‌دانند» هستند. علاوه‌‌بر خود فرهادی، الکساندر ماله‌گی از شرکت ممنتو فیلمز در پاریس، آلوارو لونگوریا از شرکت اسپانیایی مورنا فیلم و شرکت ایتالیایی لاکی رد به‌طور مشترک «همه می‌دانند» را تهیه کرده‌اند.

فرهادی پیش از این دو فیلم در بخش مسابقه جشنواره کن داشته است: «گذشته» با بازی بره‌نیس بژو و علی مصفا در ٢٠١٣ که بژو برای آن جایزه بهترین بازیگر زن را برد و «فروشنده» در ٢٠١٦ که در آخرین روزها به فهرست فیلم‌های بخش رقابتی جشنواره اضافه شد و در نهایت دو جایزه بهترین فیلم‌نامه و بازیگر مرد (شهاب حسینی) را دریافت کرد و در ادامه نیز برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد. «همه می‌دانند» را ممنتو فیلمز از ٩ می؛ یعنی یک روز بعد از مراسم اولین نمایش جهانی در فرانسه اکران می‌کند. این سومین همکاری فرهادی و ماله‌گی بعد از «گذشته» و «فروشنده» است که ممنتو فیلمز تولید و در فرانسه اکران کرد. فرهادی سال گذشته در جشنواره کن فیلم نداشت، اما در مراسم افتتاحیه روی صحنه رفت و سخنرانی کرد. هفتادویکمین دوره جشنواره فیلم کن ٨ تا ١٩ می برگزار می‌شود. کیت بلانشت، بازیگر استرالیایی برنده دو جایزه اسکار، رئیس داوران این دوره جشنواره کن است.

گفتنی است «همه می‌دانند» از سوی کمپانی «ممنتو پیکچرز» تاکنون به بیش از ۲۰ کشور جهان پیش‌فروش شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج