جاباما
۶۹۸۷۷۶
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

ممیزی فیس‌بوک روی صفحات تبلیغات سیاسی

مارک زاکربرگ، رئیس اجرایی فیسبوک اعلام کرد: تمام فضاهای فیسبوک که دارای تبلیغات سیاسی هستند مورد بررسی و کنترل قرار می‌گیرد.

خبرگزاری ایسنا: مدیر اجرایی فیسبوک اعلام کرد کسانی که تبلیغات سیاسی در صفحه خود انجام می‌دهند مورد تایید هویت و کنترل قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مارک زاکربرگ، رئیس اجرایی فیسبوک اعلام کرد: تمام فضاهای فیسبوک که دارای تبلیغات سیاسی هستند مورد بررسی و کنترل قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: بدین ترتیب دیگر برای افرادی که به دنبال حساب‌های جعلی هستند دشوارتر خواهد شد.

در کمپین انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ در آمریکا برخی از صفحه‌های فیس بوک با حساب‌های جعلی ایجاد شد که هزاران دنبال کننده داشت که اطلاعات غلط از طریق تبلیغات و پست‌های سیاسی ارسال می کردند.

فیسبوک سال گذشته میلادی اعلام کرد که یک گروه مرتبط با کرملین ۱۰۰ هزار دلار در تبلیغات سیاسی سرمایه گذاری کرده بود و حساب‌های جعلی ایجاد کرده بود که این صفحه‌ها باعث ایجاد اختلافات اجتماعی در دوران کمپین‌های انتخاباتی شده بود.

زاکربرگ گفته است از همه "صفحات بزرگ" بازرسی خواهد شد و آنهایی که از این ممیزی عبور نکنند اجازه ادامه انتشار محتوای جدید نخواهند یافت.

فیسبوک می‌گوید هدف از این اقدام جلوگیری از سوء‌استفاده حساب‌های کاربری است که در پشت آنها افراد بدون علنی کردن هویت واقعی‌شان به انتشار اخبار می‌پردازند و یا از این صفحات برای به راه انداختن کمپین‌های اینترنتی سود می‌برند.

زاکربرگ همچنین گفته از پیشنهاد نظام‌مند شدن فرآیند انتشار تبلیغات‌های سیاسی هم استقبال می‌کند.

فیسبوک که تا پیش از این همواره تلاش می‌کرد خود را تنها یک پلتفرم اجتماعی معرفی کند و از گردن نهادن به مسئولیت‌های مرسوم برای بررسی صحت و سقم محتوای منتشر شده نظیر آنچه تحت عنوان سردبیری در رسانه‌های جمعی روی می‌دهد سر باز می‌زد، پس از انتخابات سال ۲۰۱۶ که بسیاری فیسبوک را به علت فضا دادن به انتشار اخبار جعلی محکوم کردند و همچنین دردسر تازه این شرکت که با علنی شدن سوء‌استفاده یک شرکت تحلیل داده‌ها (کمبریج آنالتیکا) از اطلاعات ۸۷ میلیون کاربر این شبکه روی داد، با انتقادهای شدید و سقوط چندین میلیارد دلاری ارزش خود روبرو شده است.

به همین دلیل زاکربرگ که به همراه مدیران ارشد دیگر فیسبوک از حدود ۲ میلیارد کاربر این شبکه عذرخواهی کرده، تاکید کرده که هدف اصلی سیاست‌های نظارتی جدید پیشگیری از دخالت در سرنوشت انتخابات‌های سراسری است.

او گفت: تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات معضلی است که از هر پلتفرم و جایگاهی بزرگتر است. برای همین هم ما از لایحه "تبلیغ با صداقت" حمایت می‌کنیم. چرا که این قانون می‌تواند معیار ممیزی برای تبلیغات سیاسی در فضای مجازی را ارتقاء دهد. واضح است که این تدابیر به طور کامل جلوی آنهایی که قصد سوء استفاده و دور زدن سیستم را دارند نمی‌گیرد اما کار را برای آنهایی که همچون روس‌ها در جریان انتخابات ۲۰۱۶ قصد ایجاد صفحات جعلی و انتشار اخبار کذب و تبلیغات هدفمند برای دروغ پراکنی داشتند را به مراتب سخت‌تر خواهد کرد.

مدیرعامل فیسبوک گفته از این پس شرکت‌های سفارش‌دهنده آگهی باید پروانه‌های شناسایی صادر شده از سوی دولت آمریکا ارایه کنند و همچنین یک آدرس واقعی در برگه تقاضای خود درج کنند و فیسبوک هم تنها پس از تایید و بررسی این مدارک با انتشار آگهی آنها موافقت خواهد کرد.

فیسبوک امیدوار است این تدابیر تازه مانع از به کارگیری تاکتیک‌هایی شود که موسساتی مانند "آژانس تحقیق اینترنت" (یک شرکت روسی که بازرس ویژه، رابرت مولر، آن را به دادگاه کشاند) بتوانند با ترول کردن کاربران دیگر و یا دستکاری کردن امکانات این شبکه اجتماعی، اذهان رای دهندگان آمریکایی را هدف بگیرند.

یکی از تاکتیک‌های ویژه موسسه روسی "آژانس تحقیق اینترنت" این بود که با ایجاد صفحاتی که به نظر فعالان سیاسی آمریکایی صاحب آنها بودند به انتشار اخبار و راه انداختن مباحث انتخاباتی اقدام می‌کرد.

یک سخنگوی فیسبوک به بی‌بی‌سی گفته متغیرهایی که فیسبوک بر اساس آن "صفحات بزرگ" را تعریف و ممیزی خواهد کرد هنوز نهایی نشده اما بی‌تردید تعداد دوستان و یا طرفداران یک صفحه یکی از متغیرهای اصلی خواهد بود.

همزمان فیسبوک گفته از این پس برای کاربران اسامی قبلی یک صفحه نمایان خواهد شد. آن طور که گزارش شده ترول‌های روسی اسامی و عناوین "بی‌ضرر" استفاده می‌کردند تا کاربران عادی آنها را به عنوان "افراد عادی" بپذیرند و سپس با تغییر عنوان صفحه به تبلیغ عقاید و کارزارهای سیاسی خود را منتشر می‌کردند.

فیسبوک پیش از این هم هویت سلبریتی‌ها و چهره‌های سرشناس را بررسی و پس از تایید در کنار نام صفحه آنها یک نشان آبی قرار می‌داد و به گفته سخنگوی این شرکت احتمال می‌رود برای شناسایی و تایید صفحات ممیزی شده جدید هم از روشی مشابه استفاده کند.

این رشته تصمیم‌های جدید بعد از آن گرفته شد که فیسبوک تایید کرد داده‌های حداقل ۸۷ میلیون کاربر این شبکه - که ۷۰ میلیون نفر آنها در آمریکا هستند - به طور غیرمجاز به دست یک شرکت مشاور ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ به نام کمبریج آنالیتیکا افتاده است؛ کریستوفر وایلی، از کارمندان سابق کمبریج آنالیتیکا که در این باره افشاگری کرده، پیش‌تر از نقض حریم خصوصی ۵۰ میلیون کاربر خبر داده بود.

کمبریج آنالیتیکا متهم است که بعد از کسب و اجازه غیر مجاز از داده‌های دیجیتال، آن داده‌ها را پاک نکرده است؛ کمبریج آنالیتیکا و فیسبوک در این خصوص با تحقیقات دولت فدرال آمریکا مواجه هستند.

چند کمیته مجالس نمایندگان و سنای آمریکا هم بنیان‌گذار فیسبوک را برای ارائه توضیحات علنی به واشنگتن فراخوانده‌اند.

مارک زاکربرگ در گفتگویی تلفنی با خبرنگاران اذعان کرد اظهاراتش در سال ۲۰۱۶ میلادی در احمقانه خواندن خطر گسترش اخبار جعلی در جریان انتخابات آمریکا، یک اشتباه بوده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج