جاباما
۶۹۸۸۱۵
۸ نظر
۵۰۰۷
۸ نظر
۵۰۰۷
پ

هیراد با اتهام سرقت ادبی، کنسرت برگزار می‌کند

خواننده‌ای که به او اتهامِ سرقت ادبی و پرداخت رشوه داده شده، قرار است اواخر فردوردین کنسرت‌هایش را برگزار کند.

خبرگزاری تسنیم: پروژه‌ی خوانندگانِ یک شبه، مدتی است که در فضای موسیقی کشور شکل گرفته است. این خوانندگان با برنامه‌ای از پیش طرح ریزی شده خود را مطرح می‌کنند. فرد یا افراد پرنفوذی پشتشان هستند و با حمایت‌های مالی و استفاده از امکانات تبلیغاتیِ موجود در کشور، نام این خوانندگان را بر سر زبان‌ها می‌اندازند؛ که البته بخش زیادی از این ماجرا منعِ قانونی ندارد و در نقاط مختلف دنیا هم این مسئله دیده می‌شود.

هیراد با اتهام سرقت ادبی، کنسرت برگزار می‌کند

گوش موسیقایی مردم ایران هم که تقریبا هیچ تربیت درستی به خود ندیده است. پس هر چه که به گوش عامه مردم برسد آن را می‌پسندند. وقتی برای عامه مردم، موسیقی درست و صحیح ناآشنا باشد، جا برای فعالیتِ سودجویان باز می‌شود و آنها هم خواننده‌ها را درست مانند برده‌ها در دست می‌گیرند و آنها را به نوعی استثمار می‌کنند.

وقتی خواننده‌ای استخدام این سودجویان می‌شود باید آثاری با محتوایی که مد نظر آنهاست تولید کند. آنها خواننده‌ها را تحت فشار قرار می‌دهند تا از هر ابزاری برای جذاب کردن موسیقی‌شان و جذب کردن مخاطبان استفاده کنند؛ این ابزار هر چیزی می‌تواند باشد؛ حتی سرقت ادبی.

خوانندگان جوان و تشنه‌ی شهرت هم، وقتی می‌بینند که اوضاع برای چهره شدنِ یک شبه مهیا است؛ همه‌ی شرط‌ها را می‌پذیرند. این خوانندگان با کمترین سابقه‌ی هنری یک‌شبه در دنیای موسیقی چهره می‌شوند.
حمید هیراد یکی از همین خوانندگان است.

کمپینِ «نه به سرقت ادبی» / وقتی بهمنی فرار روبه جلو می‌کند

در هفته های گذشته اسناد بسیاری در فضای مجازی منتشر شده که ثابت می‌کند بیشتر شعرهایی که حمید هیراد ادعای سرودن آنها را دارد، سروده‌هایی از دیگر شاعران هستند. این یعنی هیراد شعرهایش را خودش نسروده و مرتکبِ سرقت ادبی شده است.
در هفته‌های گذشته کمپینی با عنوان «نه به سرقت ادبی» در فضای مجازی شکل گرفت که هدفش مقابله با حمید هیراد بود. در این کمپین اسناد بسیاری منتشر شد که براساس آنها حمید هیراد شعرِ شاعران بسیاری را به نام خود ثبت کرده است.

علیرضا بدیع که از ترانه سرایانِ معاصر است در این باره گفته است؛ حمید هیراد باید بداند که در ایران هم کسانی هستند که اهل مطالعه و کتاب خواندن باشند و همین افراد خیلی زود می فهمند که شعرهای هیراد، سروده‌های کسانی دیگر هستند.

یکی دیگر از ترانه سرایان مشهور کشور واکنش جالبی به کمپینِ «نه به سرقت ادبی» داشت. این ترانه سرا در صفحه شخصی‌اش به این نکته اشاره کرده بود که چرا کسانی که خودشان در صدور مجوزِ ترانه‌های هیراد متهم هستند، از کمپینِ «نه به سرقت ادبی» حمایت کرده‌اند.
شاید اشاره‌ی این ترانه‌سرا به محمدعلی بهمنی رئیس شورای شعر دفتر موسیقی است. بهمنی که مسئول مستقیمِ صدور مجوز برای شعرهای هیراد است؛ در کمال تعجب خودش هم از کمپینِ «نه به سرقت ادبی» حمایت کرده است.

بهمنی در مصاحبه با یکی از رسانه‌های کشور و در پاسخ به این پرسش که چرا شورای شعر، هنگام صدور مجوز برای آثار هیراد متوجه سرقت ادبیِ این خواننده نشده و از این موضوع جلوگیری نکرده است، گفت: اشعار از طریق سامانه ثبت می‌شوند و هنرمندان هم ملزم هستند تا زمان انتشار آلبوم تمام رضایت‌نامه‌های مربوط به شاعران را نیز در اختیار شورا قرار دهند. وقتی آلبوم به شورای موسیقی برای مجوز ارجاع می‌شود، تمام این موارد از جمله رضایت‌نامه شاعران باید در پرونده باشد در غیر این صورت مجوزی صادر نمی‌شود.

محمدعلی بهمنی که خودش از شاعران شناخته شده است، هرگز جواب این پرسش را به درستی نداده است که چرا شورای شعر دفتر موسیقی به شعرهای حمید هیراد برای تک قطعه‌هایش مجوز داده است. مگر نه اینکه یکی از مهمترین وظیفه های شورای شعر دفتر موسیقی دفاع از حقوق شاعران است. بهمنی فرار رو به جلو را ترجیح داده است.

تمام تک قطعه هایی که حمید هیراد تا کنون منتشر کرده با مجوز دفتر موسیقی بوده و مهر تایید شورای شعر دفتر موسیقی بر روی تمام این شعرها خورده است و اگر اینگونه نباشد، دفتر موسیقی باید مانع فعالیت این خواننده در کشور شود.

شورای شعر رضایت‌نامه حافظ و سعدی را هم می‌خواهد / چشم پوشی از هیراد

اگر تک قطعه هایی که می‌خواهند از دفتر موسیقی مجوز بگیرند با کلام باشند، باید شعرشان و البته رضایت نامه شاعر در سامانه شورای شعر ثبت شود. در مواردی حتی دیده شده که شورای شعر رضایت نامه ی شاعرانی مانند حافظ و سعدی را هم از خواننده ها طلب کرده است. حال چرا شعرهای حمید هیراد شامل این ماجرا نبوده‌اند و از دید شورای شعر دور مانده‌اند؛ پرسش بزرگی است که بی پاسخ مانده است.

پاداشتی برای سرقت ادبی و اتهام رشوه‌پردازی

در همین روزهای آخر فروردین قرار است کنسرت حمید هیراد در تهران برگزار شود. این یعنی حمید هیراد می‌تواند با شعرهایی که به نوعی سرقت ادبی محسوب می‌شوند، کنسرت‌هایش را برگزار کند.

حتما یادتان هست که حمید هیراد با حضور در برنامه «دورهمی» به وضوح در مقابل مهران مدیری گفت که این شعرها از سروده‌های خودم است.
پس از شکل گیریِ کمپینِ «نه به سرقت ادبی»، او با انتشار متنی ضمن عذرخواهی از تمام مخاطبانش به تقلای کسبِ رضایتِ شاعرانی افتاده که سعی در مصادره‌ی آثارشان داشته است. تقلایی که به نوعی مهر تاییدی بر سرقت‌های ادبیِ هیراد است.

این تنها حاشیه‌ی هیراد نیست. حضور این خواننده در برنامه «دورهمی» واکنش‌های بسیاری در پی داشت و بسیاری معتقد بودند که این خواننده با رانت و رشوه دادن به برنامه «دورهمی» دعوت شده است. در نهایت هم «علیشمس» با انتشار ویدیویی در فضای مجازی ادعا کرد که هیراد برای رفتن به برنامه «دورهمی» 100 میلیون تومان رشوه داده است.

در نهایت به نظر می‌رسد که هیراد با رایزنی با شاعران بتواند رضایت آنها را جلب کند اما اتهامِ رشوه‌پردازی او برای حضورش در تلویزیون هنوز در دست بررسی است و به طور قطعی مشخص نشده است.

حال با تمام این حاشیه‌ها، قرار است هیراد آخر فروردین آزادانه کنسرتش را برگزار کند. کنسرتی که به نوعی پاداشتی برای اتهام‌های هیراد است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Sami

      ول کنید دیگه

    • بدون نام

      خسارتشو بده بعد کنسرت بذاره

    • بدون نام

      سرقت ادبی وای وای وای

    • بدون نام

      این رضاصادقی وبندازین زندان اب خنک بخور

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخخ

    • بدون نام

      به شما چه
      عشقش کشیده
      مردم چقد فضولن...
      والا

    • ققنوس

      اینا همش حاشیه س خود شخصی که به دورهمی مهمان هارو دعوت میکنه کاملا اینا تکذیب میکنه

    • بدون نام

      هیراد خییییییلی
      طرفدار داره
      البته چشم حسودش کور
      عشقش کشیده کنسرت بذاره
      و به کسی هم مربوط نیست...!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج