۶۹۸۸۶۱
۹ نظر
۵۰۰۴
۹ نظر
۵۰۰۴
پ

اگر ترامپ از برجام خارج شود، ایران چه می‌کند؟

عومير كرمي در اندیشکده واشنگتن نوشت: قرار است کمیته ایرانی نظارت بر اجرای برنامه جامع هسته ای، متشکل از محمد جواد ظریف، حسن روحانی، دبیر کل شورای عالی امنیت ملی، علی شمخانی و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نشستی داشته باشند و احتمالا به نوشته های بولتون در مورد برجام اهتمام ویژه ای خواهند داشت، چرا که از تاثیر آن در سیاست ایالات متحده آگاهند. ایشان قطعا از مقاله بولتون در وال استریت ژورنال با خبرند که در آن خواستار نابودی ایران شده بود.

انتخاب: عومير كرمي در اندیشکده واشنگتن نوشت: قرار است کمیته ایرانی نظارت بر اجرای برنامه جامع هسته ای، متشکل از محمد جواد ظریف، حسن روحانی، دبیر کل شورای عالی امنیت ملی، علی شمخانی و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نشستی داشته باشند و احتمالا به نوشته های بولتون در مورد برجام اهتمام ویژه ای خواهند داشت، چرا که از تاثیر آن در سیاست ایالات متحده آگاهند. ایشان قطعا از مقاله بولتون در وال استریت ژورنال با خبرند که در آن خواستار نابودی ایران شده بود.

وسایت این اندیشکده در ادامه آورده است: پیش از فرا رسیدن ماه می تهران چه خواهد کرد؟

به احتمال زیاد ایران برای فراهم کردن زمینه ای برای شرایط پس از لغو برجام توسط ترامپ اقدام می کند و در این میان گزینه های متعددی دارد: آماده کردن برنامه های هسته ای برای از سر گیری آن. مسئولان ایران همواره تهدید کرده اند که در صورت کناره گیری آمریکا از توافق، برنامه های هسته ای شان را از سر می گیرد. (لازم به ذکر است که برنامه هسته ای ایران متوقف نشده و تنها محدودیت هایی در برخی حوزه ها بر آن اعمال شده است)

برای مثال در ماه آگوست روحانی هشدار داد که برنامه های هسته ای ایران می تواند در طول چند ساعت یا چند روز از سر گرفته شود. اظهاراتی که عباس عراقچی نیز اخیرا آنها را تکرار نموده و اعلام کرده که ایران برای هر سناریوی احتمالی آماده می شود و به سرعت به خروج ترامپ از توافق پاسخ می دهد. این صحبتها عملا به معنای اتخاذ اقدامات ضروری توسط ایران برای تجهیز تاسیسات هسته ای اش است، تا بتواند پس از ماه می فعالیتهایش را از نو آغاز کند.

بازدارندگی در برابر فشارهای آمریکا و اسرائیل؛ پس از مدت کوتاهی از تعیین بولتون، یک دیپلمات سابق ایرانی، تاکید کرد که دشمنان ایران در منطقه تنها منطق قدرت را می شناسند.

بر هم زدن روابط بین واشنگتن و اروپا؛ در ماه آگوست علی اکبر صالحی تصریح کرد در صورت خروج آمریکا از توافق، اروپایی ها به این راه نمی روند و آمریکا تنها خواهد ماند. از خلال این منطق متوجه می شویم که ایران به مذاکرات خود با انگلیس، فرانسه و آلمان ادامه می دهد و خود را طرف طلبکار در این مذاکرات جلوه می دهد تا اروپایی ها را متقاعد کند. علاوه بر این، ایران به دنبال تقویت روابط با شرکای تجاری خود و وارد کنندگان نفت مانند هند، کره جنوبی و ژاپن است تا مانع از اتخاذ تاکتیک های فشار از سوی آنها شود.

هماهنگی با روسیه و چین؛ رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، علاءالدین بروجردی گفته که گسترش روابط با پکن و مسکو را عامل موثری در ابطال تاثیر فشارهای آمریکا می داند.

در ادامه، انتظار می رود تهران تلاشهای خود برای تقویت قدرت اقتصاد و پایداری آن را از طریق اتحاد پشت پرچم کشور، کامل کند.

انتقام یا خویشتنداری؟

تهران طی هفته های آینده باید یکی از این دو مسیر را انتخاب کند: یا انتقام شدید از اقدامات عداوت آمیز دولت ترامپ، برای دادن پاسخی محکم به واشنگتن، و یا خویشتنداری.

به نظر می رسد مسئولان ایران سعی دارند عکس العملی در برابر خروج ایالات متحده از توافق نشان دهند که در دام واشنگتن گرفتار نشوند.

ایران اکنون به دنبال حرکت در مسیری میانه است و تلاش می کند همزمان حمایت بین المللی کافی را داشته باشد تا مانع از ایجاد هر ائتلافی علیه تهران شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • م ش

      هیچی فقط تهدید همین کاری که تا امروز کرد

    • بدون نام

      کلید حسن آقا میگیریم در انبارهاروبازمیکنیم سیب و گلابی میخوریم اضافیهاش هم به تمام دنیا صادر میکنیم تا دور ازجان اشرافیها ثروتمند بشیم

    • بدون نام

      فشارشو میاره رو دوش مردم و دلار رو میکنه ۱۰ هزار تومن ،

    • بدون نام

      ایران یا با بقیه اعضاء همکاری می کند ،و یا قانوناً از برجام خارج می شود.

    • بدون نام

      بایدمثل خودشون بازبان زورباآنها حرف زد خویشتنداری کافیه امام ره جمله بسیارمعنی داری فرمودند که خود من پس ازچندین سال تاره به آن رسیدم ایشان فرمودندکه اگرما یکقدم درمقابل دشمن عقب نشینی کنیم آنها صدقدم به جلوخواهند آمد وواقعا درست است فعلاکه آقای ترامپ کاببنه اش راجنگی یادرحالت جنگی درحال آرایش دادن است پس جاداردماهم خودراازهرنظر مجهزوآماده کرده ودیگرکوتاه نیاییم اینها فکرکردندکه باپرکردن قلب راکتوراراک باسیمان کارایران تمام است ولی دشمن باید بداند فرزندان این مرزوبوم دست وپابسته نیستند

    • اسد

      ایران از لحاظ اقتصادی بر باد فنا خواهد رفت

    • بدون نام

      هیچی.باید گریه زاری کنیم.

    • بدون نام

      خاطر ریاست جمهوری محترم مکدر می‌شود ولی لبخندشان را حفظ می‌کنند.

    • بدون نام

      بااین دولت ناامید چکار میتونه بکنه؟؟؟ جز تماشا !!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج