۶۹۸۸۸۷
۹ نظر
۵۰۰۲
۹ نظر
۵۰۰۲
پ

واکنش احتمالی ایران به جنگ طلبی ترامپ

رویداد ۲۴ به نقل از مین پستنوشت: اگر در تهران هستید، احتمالاً وسوسه می‌شوید که از توافق خارج شوید و شاید حتی برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرید. گزینه هوشمندانه‌تر –و محتمل‌تر- این است که با لفاظی های تند واکنش نشان دهید و بعد بااحتیاط حرکت کنید. علیرغم رفتار بد خودتان، این امکان وجود دارد که استدلال کنید در اینجا طرف معقول شما هستید. ضمن اینکه، شما دارای برخی مشکلات هستید که اگر دست به اقدام افراطی بزنید، بدتر خواهد شد.

رویداد ۲۴ به نقل از مین پستنوشت: اگر در تهران هستید، احتمالاً وسوسه می‌شوید که از توافق خارج شوید و شاید حتی برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرید. گزینه هوشمندانه‌تر -و محتمل‌تر- این است که با لفاظی های تند واکنش نشان دهید و بعد بااحتیاط حرکت کنید. علیرغم رفتار بد خودتان، این امکان وجود دارد که استدلال کنید در اینجا طرف معقول شما هستید. ضمن اینکه، شما دارای برخی مشکلات هستید که اگر دست به اقدام افراطی بزنید، بدتر خواهد شد.

ترامپ باید در دوازدهم ماه می تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد به قانون تعلیق تحریم‌های ایران ادامه دهد یا توافق را ترک کند. ظاهراً او خواستار خروج از توافق است. از نظر تئوری، هنوز این امکان وجود دارد که آمریکا و متحدان اروپایی‌اش در مورد اصلاحیه‌های پیشنهادی توافق کنند و ایران گزینه‌های چندانی جز مذاکره دوباره نخواهد داشت، اگر این مسئله از سوی جبهه‌ای متحد مطرح شود.

اما این مسئله با پرسه زدن بولتون در کاخ سفید کمتر محتمل است. ترامپ نمی‌تواند بگوید که ایران متن توافق هسته‌ای را نقض کرده است، اما آن را «بدترین توافق تاریخ» خواند. بولتون حتی از او هم صریح‌تر بوده است. زمانی که دولت اوباما در سال ۲۰۱۵ در مورد این توافق مذاکره می‌کرد، بولتون خواستار بمباران ایران شد. تابستان گذشته بود که او این توافق را نفرت‌انگیز خواند و گفت که «بالاترین اولویت دیپلماتیک» دولت ترامپ باید یافتن راهی برای خروج از آن باشد. اگر او نیازی به حمایت داشته باشد، مایک پومپئو، وزیر خارجه منصوب شده آمریکا خیلی دور نیست.

اعمال مجدد تحریم‌ها ایران را از ریل خارج نخواهد کرد اما به این کشور ضربه خواهد زد. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران با این استدلال که این توافق موجب رفع تحریم‌ها می‌شود، فضای داخلی را آماده کرد. این توافق چنین تأثیری داشت اما نه آن‌طور که ایرانی‌ها می‌خواستند.

اعتراضاتی که در زمستان سال گذشته رخ داد بیشتر متوجه روحانی بود اما خیلی زود به اعتراضات عمومی در مورد تمامی مسائل تبدیل شد.

این در حالی است که ایران در میانه یک خشکسالی چندین ساله است و احتمال می‌رود تغییرات جوی این شرایط را بدتر کند. علاوه بر این، محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران با حرف‌های پوپولیستی خود فضا را مخدوش می‌کند. برخی مقامات ایران آن‌قدر نگران این شرایط شده‌اند که پیشنهاد ممنوعیت تلگرام را مطرح کرده‌اند.

این احتمال وجود دارد که ایران به این نتیجه برسد که بولتون در مورد بمباران ایران کاملاً جدی بوده است. با توجه به تلاش اسرائیل و عربستان برای قرار دادن ترامپ در مقابل ایران، این احتمال وجود دارد که جمهوری اسلامی به این نتیجه برسد که چیزی برای از دست دادن ندارد. دست‌کم تندروها خواستار نوعی واکنش خواهند شد.

استفان والت، اندیشمند علوم سیاسی هاروارد این‌طور استدلال می‌کند که جنگ نه با ایران و نه با کره شمالی محتمل نیست، زیرا آمریکا با این جنگ دستاورد اندکی خواهد داشت و بسیار از دست خواهد داد. اما به عقیده او اگر جنگی هم دربگیرد، به احتمال بیشتر با ایران خواهد بود.

در این صورت واکنش ایران اقداماتی در برنامه هسته‌ای، آزمایش‌های موشکی بیشتر، به چالش کشیدن اسرائیل یا تعمیق حضور در سوریه، لبنان یا دیگر مناطق خاورمیانه خواهد بود.

اگر ترامپ از توافق خارج شود، تلاش ایران ایجاد شکاف میان واشنگتن و متحدان اروپایی‌اش خواهد بود. این متحدان نگرانی‌هایی دارند اما همچنان از توافق حمایت می‌کنند. شرکت‌های اروپایی مشتاق تجارت در ایران هستند، اما نیات آمریکا باعث شده که اطمینان کاملی در این زمینه نداشته باشند. حتی با وجود ورود بولتون به دستگاه سیاسی آمریکا، دور کردن اروپایی‌ها از آمریکا سخت خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ترامپ قصد به باتلاق بردن کشور امریکا را دارد،و دو دستی می خواهد امریکا را تقدیم روسیه کند.

    • ابراهیم ماجدی

      ترامپ و متحدان اروپایی اش به توافق رسیده اند که از برجام خارج شوند،بعد از خروج از برجام با بهانه های مختلف پرونده ایران را به شورای امنیت ارجاع میدهند و حتی روسیه و چین را راضی به حمله نظامی به ایران میکنند،ممکن است این جنگ طولانی باشد،ولی صددرصد اتفاق میوفته،همه باید خود را برای این جنگ خانمان سوز آماده کنند،خدا خودش به داد ملت برسه،جنگ و بمباران هوایی میباشد.

    • بدون نام

      خدا نکنه جنگ بشه وگرنه ممکنه ترامپ دیونه هر جا به مشکل خورد از بمب هسته ای استفاده بکنه در آنصورت فاجعه ای بدتر از فاجعه بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی خواهد شد.

      پاسخ ها

      • ابوالفضل

        دوست دارم‌جنگ بشه خاطر الان فشار زندگیمون از جنگ بد تره من جنگ حراس نداریم بالاخره باید از دنیا بریم چی الان یا سال های دیگه بالاخره باید مرد

    • اسد

      یک شانش اوردیم که روسیه وچین با آمریکا خوب نیستند..

    • بدون نام

      چراسانسورمیکنید

    • بدون نام

      والا افغانیا ازامریکابدترن برای ایران جنگ اوردن توکشورخانوادهها

    • ای خدا

      ترامپ از برجام خارج ميشه ایران هم غنی سازی اورانیوم را آغاز میکند اونوقت بهانه خوبی دست طرف مقابل مياد و با همین بهانه جنگ را آغاز خواهد کرد و میلیون ها انسان بی گناه کشته خواهد شد و خسارت های فراوانی ببار خواهد آمد امیدوارم که خدا خودش کمک کند و هر دو طرف سر عقل بیان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگر ایران برنامه موشکی وعنی سازی بزارکنار همون فرداش ایران حمله میکنن الان ازترس موسک عنی سازی میترسن درسته خوردن نون شبمون سخته خودمن کارگر روز مزد ولی نباید سامانه دفاعی بهشون بدیم الان کره شمالی بدبخت میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج