۶۹۹۰۷۳
۵۱ نظر
۵۰۰۸
۵۱ نظر
۵۰۰۸
پ

پاسخ حامد بهداد به پرويز پرستويى

حامد بهداد بازیگر سینمای ایران، چندی پیش چنین گفت: «وقتی به عزت‌الله انتظامی گفتند "آقای بازیگر" که فردین و بهروز وثوقی نبودند، این نامردی است». «وقتی فردین در سینما بود، انتظامی هیچ جا نبود» پرویز پرستویی به این سخنان انتقاد کرد و حالا بهداد، پاسخ جالبی به این انتقاد داده است.

کافه سینما: حامد بهداد بازیگر سینمای ایران، چندی پیش چنین گفت: «وقتی به عزت‌الله انتظامی گفتند "آقای بازیگر" که فردین و بهروز وثوقی نبودند، این نامردی است». «وقتی فردین در سینما بود، انتظامی هیچ جا نبود» پرویز پرستویی به این سخنان انتقاد کرد و حالا بهداد، پاسخ جالبی به این انتقاد داده است:

چه استدلالی؟!
بگوییم از گذشته نگو چون ما آن زمان به دنیا نبودیم؟ بعدش هم وانمود کنیم جایگاه نداریم و همدیگر را به طفولیت حواله بدهیم؟ پس چرا دفتر و کتاب و مجله ورق زدیم و خواندیم؟ چرا به تاریخ مراجعه می‌کنیم؟ وگرنه در فرهنگ پدرسالار که رستم سهراب‌کُش است، تکلیف روشن است. جایگاه کجا بود؟

راستش ما شبیه هم نیستیم. بین ما فرق است. ما را با هم جمع نبند. شما کجا و ما کجا؟ تو بلد راهى و می‌شناسندت. احترامت را دارند. متواضعى. همه حظ می‌کنند. جایگاه دارى. فرق است بین ما. پس لطفا ما را با هم جمع نبند پرویز جانم! من آن حس قرابتى را که به محضر استاد دارى خوب می‌دانم چیست. بعد از ایشان، تو بزرگ سینمایی. و حالا که این طور است خودت بگو. این جورى مقبول‌تر است، چون مردم از شماها باور می‌کنند. بگو آن موقع که شازده ‌قجرها و ارامنه محترم، سینما را به سرزمین ما آوردند و مردم فیلم هندى و مصری و آمریکایی می‌دیدند و سینماى ملّى هنوز جان نداشت و زحمت‌هاى متقدّمان بى‌اقبال مانده بود و «دختر لُر» را به خاطر بازى در فیلم کشتند، این فردین بود که جمعیت را کشاند به سینماها.

جالب است که امسال، سالِ حمایت از کالاى ایرانی هم هست و حالا آدم می فهمه که فردین و بهروز یعنى چه. پای فیلم هندى و آمریکایی را که باز کنند یک تماشاگر هم نمی‌رود سینما فیلم‌هاى دروغى ما را تماشا کند. سندى که برایش اُسکار داریم اما همین مردم روزگارى که همه جور فیلمى آزاد بود، خودشان را در فردین دیدند و آن قدر به عشقش رفتند به سینما، تا که فیلم ایرانى دیدن شد فرهنگ. هنوزخبرى هم از هیچ گاو و قیصرى نبود. کجا فردین، آن موقع انتظامی را «آقاى بازیگر» می‌دانست؟ کجا بهروز وثوقى همچو چیزى را قبول داشت؟ من از تحریف این تاریخ خجالت می‌کشم. چه‌طور می‌شود این را گفت؟ مگر جایگاهى داشته باشیم وگرنه حقیقت محتاج صندلى نیست. خب برویم بپرسیم. خیلى‌ها هنوز زنده‌اند. بهروز و ناصر که هستند. بپرسیم: جناب وثوقى، آیا شما استاد انتظامى را «آقاى بازیگر» می‌دانستید یا مى‌گفتید؟ یا جناب چنگیز جلیلوند، شما که همیشه صداى فردین بودید هیچ آیا از زنده‌یاد فردین و خانواده‌اش، چیزى مبنى بر «آقاى بازیگر» بودن استاد انتظامى شنیده‌اید؟

همین دیروز آقاى گلمکانى گفت عنوانِ «آقاى بازیگر» نام کتابش در بیست سال پیش است. خب این که شد وقتى ما دنیا آمده بودیم. پس مشکل چیست؟ مشکل این است که فردین محترم است انتظامى نه؟ یا مثلا من بهروز را دوست دارم انتظامى را نه؟ براى من چه تفاوتی دارد؟ همه ایشان بزرگند و عشق‌اند و یاد گرفتیم ازشان.

پاسخ حامد بهداد به پرويز پرستويى

پرویزجان! استاد عزت انتظامى بازیگر برحقِّ سینماى ایران است و همه طلبه و مدیونیم. اما وقتى زمانه فرصت بقیه هنرمندان را میسوزاند و ما سکوت می‌کنیم مشکل پیش می‌آید. مشکل این القاب و تاریخ جعلی است. چرا ٨٨ گفتى حالم بد است؟ چون فکر کردى دروغ شنیدى؟ چرا توی برنامه جیرانى از سلبِ حقِ اعتراضِ مردم که به جرم گرسنگى ناسزا شنیدند گفتى حالم بد است؟

و چرا ممکن است این فکر را بکنى که ما می‌توانیم از شنیدن دروغ و نداشتن حق اظهار نظر حال‌مان خوب باشد؟

قصه آبپاشى باغچه خانه ازدست‌رفته فروزان را خواندى؟ داستان تشییع جنازه‌اش را شنیدى؟ قصه هتک حرمت هاى ناتمام به فردین و آب دهان به صورتش انداختن در فرودگاه مهرآباد را می‌دانى؟ تشییع جنازه‌اش یادت هست؟ بغضش را در مجلس ختم على تابش دیدى؟ این که سى سال آزگار نگذاشتند کار کند. خودت طاقتش را دارى؟ تو بودى دق نمی کردى؟ قضیه پدر و مادر بهروز وثوقى را خبر دارى؟ نشد حتى پیش از مرگ، با بهروز خداحافظى کنند. پاى صحبت‌هاى پورى بنایی نشستى؟ حرف هاى ناصر را شنیدى؟ این ها جرمشان چه بود؟ چون بازیگر بودند؟ همین؟ فقط حق دارند بمیرند؟ راهى دیگری نبود؟ نمی‌شد این‌ها هم باشند و ما هم باشیم؟ در جشنِ صد سال سینماى ایران این‌ها کجا بودند؟ گریه ا‌م می‌گیرد.

آن وقت امید دارى حرف‌هایی که شنیدى‌ من نبوده باشم؟ لطف کردى اما بگویم: در زمانه اى که هنرمندان پیش از انقلاب ممنوع‌الکار و خانه نشین و در هجرت بودند هر گونه بودنِ ما نامردى نبود؛ جنایت بود! به جای این که بر سردر موزه سینما مجسمهء فردین و بهروز را بسازیم نشستیم براى یک عزیزِ دیگر کسوت پیشتر و بیشتر نوشتیم. فراموشىِ رتبه و مسیرى که فردین و بهروز و هم‌نسل‌هایشان هموار کردند تا رسید به امروز، کم از دروغ نیست بزرگوار.

انتهاى نامه را جبراً جمع می‌بندم: پرویز جانم، دوست و برادر هنرمندم، گاهى بیندیشیم این خشکسالى که مى‌آید
شاید از غرامت دروغ ماست.

به تاریخِ سالروز عزیمت سلطان قلبها
محمدعلى فردین
هجدهم فروردین نودوهفت
دوستدارت، حامد بهداد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محراب

      دمت گرم

    • ایرانی

      دمت گرم حامد جان حرف دل همه رو بر رشتع تحریر اوردی ای ول !!!!!!

    • بدون نام

      خرف بهداد درسته اما با هتک حرمت انتظامی نمیتونه احقاق حق برای گذشتگان کرد. ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما لطفا یک بار دیگه متن این نامه را بخونید. من هتک حرمتی ندیدم.

    • بدون نام

      آقایان محترم آقای پرستویی وآقای بهداد مگه فکر کردید شما چکاره اید یه مشت هنرپیشه ها ورقاصه های قبل از انقلاب رو شاخ کردید برای ملت وپشت سر هم فتوا میدین این آشغالایی که شما ازشون نام میبرید وبخشش بخشش راه انداختید همان کسانی هستند که در زمان جنگ که ملت زیر موشک وبمبهای دشمنان بودند وجوانان وطن در جبهه ها یکی پس از دیگری شهید میشدند آنها بسلامتی دشمنان اسلام وایران مشروب ومیخوردند وایران وایرانی را مسخره میکردند حالا فیلشون یاد ایران کرده هنوز شهدایی هستند که تفحص نشدند وهنوز مادرانی هستند که سر جاده نشستند تا نشونی از فرزندانشان بیاد امیدوارم که آه شهدا وخانواده هایشان دامن شماها واختلاس گران رابگیرد ودودمانتان به آتش کشیده شود که فکر کردید که صاحب نظر شدید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آشغال هیچ وقت تو دل اکثریت مردم یک کشور نمی مونه. اگه می خوای بدونی آشغال از نظر اکثریت مردم این کشور کیا هستن یه سر برو توی خیابون شهرت و ازشون بپرس . کسی که طرز صحبتش این سبک هست معلومه که داستانش چیه

      • بدون نام

        فکر کردی اینا خودشون کی هستن؟؟؟ بدتر از اونا نباشن بهتر نیستن. دغدغه آینده خودشون رو دارن که مثل وثوقی و فردین نشن.

      • بینام

        موافقم کاملا..احسنت

    • کسری

      ایول به حامد

    • بدون نام

      منصفانه بود.

    • فرزین

      ایول...

    • بدون نام

      خوشی زده زیر دلتون شروع کردید به واویلا .
      اون کسی که نقش مردانگی رو خوب بازی کنه بازیگر خوبی یعنی نمک خدا رو بخوره و بندگیش رو بجا بیاره نه اینکه معرکه گیر یک عده افرادی بشه که تلاششون پیاده کردن فرهنگ غربیهایی بوده که تا تونستند مملکت ما رو چاپیدند به حدی که در سالهای گذشته عده زیادی از هموطنهامون بخاطر قحطی مردند و... حالا تو هی بگو هنرمند ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با خودت چند چندی هموطن ؟ الان شما مشکلت با کدومشونه ؟
        مورد بعدی اینه که تو هر جامعه ای فقر فرهنگی باشه فقر و گرسنگی هم میاد سراغش. مردم اگه بفهمن و بدونن حقشون چیه اجازه نمی دن این بلاها سرشون بیاد

    • بدون نام

      احسنت

    • بدون نام

      بله ماشاالله چقدر احترام استاد پرستویی رو داشتین هی پرویز پرویز مگه پسر خالته؟؟؟؟؟ آقای لفظ قلم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احترام و ادب!!
        فک کنم با این دو واژه بیگانه باشه

    • بدون نام

      البته در فرهنگ پدرسالار زنها اصلا نقشی ندارند و همه چیز بین پدر و پسر تقسیم شده .مثل همین بازیگری که انگار یک چیز کاملا مردانه ست و قله های بازیگری هم همیشه قراره مرد باشند! با کدوم معیار؟ این چه معیار گل و گشادیه که هم وثوقی بهترین بازیگر محسوب میشه هم انتظامی ولی خبری از بازیگران زن نیست؟ یعنی هیچ زنی نتونسته بازی قوی داشته باشه؟!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما اگر به دقت متن رو بخونید می بینید که ایشون از بازیگران پیش کسوت خانم هم یاد کردن.

      • بدون نام

        فروزان اصلا بازیگر نبوده یه چی دیگه بوده .همونطور که فردین هم بازیگر نبود و یه چی دیگه بود!!!

    • بدون نام

      فروزان خودش سینما رو کنار گذاشت قبل از انقلاب .توی مجله های قدیمی هم اخبارش هست .اگر هم کنار نمی گذاشت دیگه چهل سالش شده بود و نمی تونست نقش زنهای اغواگر رو بازی کنه! تازه خیلی عمرش طولانی بود در سینمای فارسی وگرنه بازیگرهای زن دیگه به سرعت با یکی تر و تازه تر جایگزین می شدند! این آقای جوگیر هم دیگه زیادی تندش کرده .مثلا آیا باران کوثری که به نظر من الانش هم بازیگر بدیه و با پارتی ننه باباش وارد سینما شده اصلا جایی در سینمای فارسی قبل انقلاب داشت با اون قیافه و اندامش؟ یا خود همین بهداد می تونست از شهرستان بیاد و جایی پیدا کنه؟! چرا جو می گیره شما رو؟ مشخصه که سینمای بعد انقلاب فیلمهای به یادماندنی بیشتری داره .هر چند که از دهه هشتاد به سمت قهقهرا رفت.

    • بدون نام

      این بازیگرا هم تا دو روز بیکار و خونه نشین میشن برای اینکه دوباره به چشم بیان و تیتر یک بشن میرن سراغ حاشیه سازی و داد و قال. چه پرروئه این حامد بهداد. چی با خودت فکر کردی که جواب پرستویی رو میدی؟
      انگشت کوچیکه! به کدوم بازی ت می نازی ؟؟؟با اون مثلا فن بیان تکراری و یکنواختت. که صدتا نقش هم بهت بدن همه رو یه جور بازی می کنی.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاملا درسته
        لایک!!

      • بدون نام

        باز ی یکنواخت رو خوب اومدی!
        دنبال حاشیه باشه بهتره تا این که بره بازی کنه

    • بدون نام

      حق با حامد بهداده با کمال احترام به استاد پرستویی

    • بدون نام

      طولاني بود نخوندم :))
      فردا خود شاهين نيا تو چهره ها اشاره ميكنه ديگه

    • کیوان

      آقای حامد بهداد شاید همه چیزهایی که گفتی درست باشد. ولی مشکل نسل تو بی ادبی و بی تربیتی است، چیزی که نسل‌های قبل از نو به آن مبتلا نیستند و اگر بودند باید این حرف های بی ادبانه را از زبان همان بهروز و ناصر و بقیه می‌شنیدیم. اما آنها اگر هم ظلمی به ایشان شده آنقدر ادب دارند که مانند تو هرز نگویند. هم بهروز و ناصر به عزت الله انتظامی احترام می‌گذارند و هم ایشان احترام ناصر ملک مطیعی و بهروز وثوقی را نگه می‌دارد. پس تو برو ادب یاد بگیر و به نسل خودت هم چنین توصیه کن وخود را نخود هر آشی نکن. تو همین یک ذره معروفیت را هم با یاوه گویی از دست می‌دهی. ذات همه انسانها دوستدار رعایت ادب است.

    • علیرضازمان

      عقده ای

    • بدون نام

      تازه یادش افتاده این حرفها رو بزنه؟ ...من بچه بودم مدام حرف فردین و بهروز وثوق بود الان دارم پیر میشم باز باید اسم اینها رو بشنوم!.. آدم دلش میخواد کله اش رو بکوبه به دیوار..طوری در مورد رنج اینها حرف می زنند انگار بازیگرها متفاوت با مردم عادی اند..شورش در اومده..کی مردم دست از بت سازی برمی دارند؟

    • بدون نام

      خخخخخخخ بهداد تو هم دنبال لایکی

    • بدون نام

      بازیگرای قبل انقلاب بسیار سطح بالاتری داشتن. فیلماشونم پر محتوا بود. الان چی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        محتوا؟؟!!
        البته بستگی داره محتوا رو توی چی ببینی

      • بدون نام

        من هیچ وقت رغبت نکردم یه فیلمفارسی رو تا انتهاش ببینم بس که استفراغ آور بود .یه مشت لات و لوت تو سر و کله هم می زدند با ادبیاتی نامفهوم .چند تا زن نقطه چین هم بینشون وول می زدند!!!

    • مرد ساده

      بهروز عشق است... با تو که الن دولون ایرانی خندم میگیره.باران بیا

    • بدون نام

      آفرین حقیقت رو گفتی، پرستویی به غیر از مارمولک و لیلی با من است بقیه نقش هایش میگن که چکارس! همین چند روز پیش استاد ثریا قاسمی گفت که یک عده الکی اسطوره شدن که نمونش همین جناب پرستویی هست! اگه این دو اثری که گفتم تو کارنامش نبود حتی اکثر مردم اسم و فامیلش رو هم نمیدونستن! بقیه نقش هاش همه ارزشی هست جناب اسطوره پوشالی!

    • منوچهر شمسی

      حامد گرامی من بازی های شما را که از یکنواختی رنج میبرد را قبول ندارم ولی در مقابل نگارش شما و محتوای آن تعظیم میکنم . این آقای پرویز خان و حاتمی کیا زوج خوبی هستند هر دو لوس و هر دوونخود هرآش وهر دو فرا فکن ..

    • بدون نام

      دمت گرم بهداد جان ، خوب شستی این بازیگر رو که به واسطه دوست وابسته اش ( حاتمی کیا ) چهره شد ، وگرنه در حد مرحوم خسرو شکیبایی هم نیست .

    • کامبیز

      بازم دمت گرم حامدبهداد....حقیقت همینه...

    • بدون نام

      این حامد بهداد دیگه خیلی پررو شده
      بچه کجایی؟ اینقدر بلبل زبونی می کنی؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بچه‌ باباش به تو چه پشت کوهی

    • بدون نام

      حامد تو هم؟؟؟

    • سعید

      ایول حامد جان . باز احسنت به مرامت که خوب حرف دل قدیمیارو زدی

    • سارا

      سلام.نظر من اینه که این بازیگرا چپشون پر شده دیگه موندن چ کار کنن میشینن سوژه تراشی میکنن.چ اینور آبیا چ اونور آبیا اگر از همون اول 1 سال ب نشانه اعتراض کار نمیکردن همه چی روبراه میشد.کاراشونو کردن پولارو زدن به جیب جهانگردیشونو کردن... ملت ساده هم درگیر بازیای اینا میشن.متاسفم واسه هممون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به نظرتون درست هست این مطلبی که گفتم؟

    • بدون نام

      این هنرمندا چرا با هم نمیسازن چرا تحمل همدیگه رو ندارن یه روز مشایخی با انتظامی درگیره یه روز بهاد با پرستویی
      فقط دنبال دیده شدن هستند حالا به هر قیمتی

    • بدون نام

      اگه این پرویز استاده حالم از هرچه استاده این چنینی بهم میخوره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حال استادای اینچنینی هم از تو بهم میخوره

    • بدون نام

      بهدا که استاد آسمون ریسمون بافتن هستش
      به جای این حرفها برو بازی خودت رو بهتر کن
      همیشه حاشیه جواب نمیده

    • بدون نام

      ولی الحق قلم زیبایی داره

    • بدون نام

      بعضی ها سادیسم دارن آشغال پرستند حالا میخواد عده شون زیاد باشد میخواد کم باشد پرویز ویز ویز میکنه رو آشغالها میشینه

    • بدون نام

      هویج هم داخل میوه ها شده.

    • بدون نام

      حامد اومد محبوبیت جمع کنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج