۶۹۹۸۲۴
۷ نظر
۵۰۱۱
۷ نظر
۵۰۱۱
پ

چه شد آن وعده ها؟ چرا دلار پرواز کرد؟

سال ۹۶ در حالی به پایان رسید که بسیاری از تعهدات و وعده‌های مسوولان به ویژه در زمینه معیشت مردم، همچنان در ابهام و تعلیق باقی مانده بود.

مسعود سلیمی در روزنامه جهان صنعت نوشت: سال ۹۶ در حالی به پایان رسید که بسیاری از تعهدات و وعده‌های مسوولان به ویژه در زمینه معیشت مردم، همچنان در ابهام و تعلیق باقی مانده بود.

این، سیاه‌نمایی نیست‌ چراکه واقعیت‌های میدانی از زندگی روزمره مردم با آنچه در شعار و وعده‌های مسوولان دیده می‌شود، تفاوت بسیاری دارد.

بی‌تردید سال ۹۶، اوضاع کشور گل و بلبل نبود، اگر هم قرار است گل و بلبل خوانده شود، باز بی‌تردید شامل اکثریتی نمی‌شود که بر اساس گفته‌ها و آمار و تحلیل‌های رسمی منتشر شده در داخل کشور، یا زیر خط فقر هستند یا به ضرب و زور، سر و ته زندگی را به هم می‌چسبانند.

سال ۹۶ تمام شد‌ و سال ۹۷ با شعار بالقوه بسیار بسیار درست «حمایت از تولید داخلی» که به عنوان یک اصل، نمی‌تواند مورد پذیرش نه‌تنها در ایران که در تمام اقتصادهای جهان نباشد، آغاز شد، اما در همین فاصله کمتر از یک ماه که تازه دست کم دو هفته آن هم مملکت در تعطیلی به سر می‌برد، اگرچه این اصل در حرف و حدیث، بسیار پرداخته شد، اما به درستی درمی‌یابیم که واقعیت‌ها و آشفتگی اقتصاد کشور که نشانه بارز آن را در بازار ارز، لحظه به لحظه می‌بینیم و چشم سال ۹۶ را هم کور کرده مانند اژدهایی بر فراز سفره‌های مردم تنوره می‌کشد، تحقق آن را از حالا با اما و اگر روبه‌رو می‌سازد.

زمانی بود‌ همین چند ماه پیش اگر از دلار ۴۰۰۰ تومان حرف می‌زدیم، مواخذه می‌شدیم، اما امروز در حالی که فقط چند ماه از آن وقت می‌گذرد، دلار بدون دردسر، بدون واهمه و بدون کمترین بگیر و ببندی، در حال رسیدن به مرز ۶۰۰۰ تومان است.

سخن از تحلیل اقتصادی و سیاسی و‌... در میان نیست، امروز حرف این است که زوال پول ملی تا کجا ادامه خواهد داشت، حرف این است که مسوولان، به طور خاص دولت تدبیر و امید، می‌داند که چه می‌گذرد و ماجرا از کجا آب می‌خورد و لب تر نمی‌کند‌ یا اینکه می‌داند خود چه می‌کند و به عنوان یک منبع درآمد به دلار می‌نگرد که در هر دو حالت، نتیجه کار به ضرر مردم تمام می‌شود.

در هرحال‌ آنچه در بازار ارز کشور می‌گذرد، بی‌تردید در کمتر جایی از دنیا نمونه آن را می‌توان پیدا کرد که مردم از صبح جلوی صرافی‌ها صف بکشند و با دلال‌بازی، گونی‌گونی ریال بدهند و عدد‌عدد دلار بگیرند و یک جوری یا زیر متکا بخوابانند یا به خارج ببرند که صد‌البته این شیوه دوم، بسیار بسیار ابتدایی است، راه‌های دیگری وجود دارد که می‌شود بیشتر و بهتر این کار را انجام داد!

در پیامد مخرب روانی صعود دلار، همین بس که اکثریت، فاقد توانایی خرید و انتقال دلار روز به روز در دایره‌ بسته امروز را به فردا رساندن بیشتر دست و پا بزنند.

واقعیت این است که مساله از سیاه‌نمایی گذشته است، مساله این است که یک وقتی باید‌ مسوولان گره از کار دلار باز کنند، اگر قرار بود با وعده و سمینار و سکوت، دعوا و... کار، کار شود که تا حالا شده بود، در حالی که این صف‌های طولانی و این دلار‌هایی که دست به دست می‌شود، با چشم غیر‌مسلح هم به خوبی دیده می‌شود و آدم را به یاد عاقبت نیجریه و ونزوئلا می‌اندازد.

ما در این مملکت زندگی می‌کنیم و زندگی‌مان باید از این مملکت بگذرد. اینکه دیگر کشورها چه می‌کنند و با ما چه رابطه‌ای دارند موضوع دیگری است، اما در این کشور باید کسی بیاید راست و حسینی بگوید ماجرای پرواز دلار از کجا آب می‌خورد تا خیال همه راحت شود!و این، کمترین حق مردم است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بوف

      بر فرض با قسم و آیه و راست و حسینی آمدند و گفتند...که بعید به نظر می‌رسد.چه تغییری اندر احوال شما مومن بوجود میاد .نون و آب که نمیشود مطمئنا

    • هادی

      دیدگاه مسئولین دولتی به مردم تغییر کرده و فقط مردم را در انتخابات یاد می کنند.فعلا هم که انتخاباتی نداریم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حق ای ملت همینه

    • حمید وفا

      اسمش روشه وعده!کسانی وعده میدن که از عهده کاری برنمیان

    • پیری

      نه دیگه شمابزرگان دراین مملکت زندگی نمیکنید اگر میکردین تمام نظرات میخوندین .... چراخون مردم درشیشه کردن تارفاه خارجی ونمیدونم چه براشون مهم باشه

    • بدون نام

      خاصیت سیب زمینی از این مردم بیشتره.اگر دلار 10000 تومان هم بشه و تورم هم 100 درصد صدایی از کسی در نمیاد

      پاسخ ها

      • بامفیلد

        خودت چه غلطی کردی که سیب زمینی حساب نیای

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج