۶۹۹۹۰
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

برانکو دادکان را پشتش داشت؛ اما کروش ...

حسین فرکی ؛ او بی شک فنی ترین مربی این روزهای فوتبال ایران است.

خبرآنلاین: سرمربی تیم صدرنشین لیگ برتر همچنان بی ادعا و بی هیاهو به کارش ادامه می دهد. ملی پوش بزرگ فوتبال ایران در دهه های ۵۰ و ۶۰ حالا دارد به سوی قهرمانی لیگ برتر می تازد. فرکی در این گفت و گو با خبرآنلاین ؛ از موفقیت تیمش ، جنجال ها بر سر داوری ، تیم ملی و فساد در فوتبال سخن گفته است.

*حضور فولاد در صدر جدول ، چطور این اتفاق افتاد؟ شاید باورش خیلی دور از ذهن بود که در حضور این همه تیم مدعی ، شما با اقتدار صدرنشین باشید؟

خیلی ساده و صادقانه این اتفاق افتاد. ما دنبال کسب تجربه بودیم. خود من می خواستم به مسیری بروم که بتوانم نشان دهم بدون حاشیه هم می شود نتیجه گرفت. بعد از دو سال خوب در باشگاه نفت تهران دنبال تجربه ای بودم که همراه با نتیجه گیری هم باشد. تصمیم داشتم یک تجربه جدید را در یک شهرستان و در تیمی صاحب تماشاگر تجربه کنم. پیشنهاد فولاد همانی بود که می خواستم. سال قبل ما کارمان رات خیلی خوب شروع کردیم. مسیر پیشرفت تیم کاملا رو به جلو پیش رفت و توانستیم در جمع تیم های بالای جدول باشیم. یکی از ۴ تیم اول. این روند امسال هم حفظ شد و شکر خدا تا همین جای لیگ ما در صدر جدول ایستادیم. نمایش فوتبالی مان نسبت به سال قبل پیشرفت داشته است .تقریبا بعد از ۱۵ ماه از حضورم در اهواز ما به جایی رسیدیم که بازی های نسبتا خوبی را از تیمم می بینم و این پختگی در بازی های بچه های تیم به چشم می آید. این که چرا تیم به لطف خدا خوب نتیجه می گیرد را باید خیلی ریشه ای دلایلش را ریشه یابی کرد. ما مجموعه ای را داریم که از آقای دهکردی مدیر تیم تا اعضای هیات مدیره خیلی دلسوزانه به تیم فوتبال کمک می کنند. به دور از هر گونه حاشیه ای شرایط را برای کارمان فراهم می کنند . اینجا هدف فقط یک چیز است: موفقیت تیم فولاد. سال قبل نسبت به سال های قبل از آن نتایج بهتری را گرفتیم . امسال تا این لحظه خیلی خوب بودیم. در این فصل توانستیم نگاه ها را به سمت خودمان برگردانیم و این جای شکر دارد. به نظرم این نتایج حاصل یک چیز است . حاصل صداقت در کار. اینجا بحث فردی نیست. همه ما صادقانه کار می کنیم برای موفقیت تیم.

*شاید در این فصل تنها یک نمایش ضعیف داشتید. آن هم بازی با پرسپولیس بود. یک گل دقیقه ابتدایی بازی شیرازه فولاد را از هم پاشید. قبول دارید آن روز تیم تان هیچ شباهتی به فولاد این فصل نداشت؟

دقیقه من هم با شما هم نظر هستم. بدترین بازی فصل ما جلوی پرسپولیس بود. پرسپولیسی که قبل از دربی به آن برد نیازی مبرم داشت. آنها با حمایت طرفداران شان باید حتما برنده می شدند و خیلی پر انرژی به زمین بازی آمدند. آن بازی هم شیرازه ما روی یک گل در دقایق ابتدایی بازی به هم ریخت. گلی که کارشناسان فوتبال ایران هم تاکید کردند در شرایط آفساید به ثمر رسیده است. با این وجود ما در آن بازی در خط دفاعی اشتباهاتی داشتیم.هنوز هم فکر می کنم خط دفاعی مان هنوز آن طور که باید سر و سامان پیدا نکرده و با ایده آل های مان فاصله دارد. در آن مسابقه ضعف های مان نمود پیدا کرد درحالی که خیلی هم بد بازی نکردیم ولی اشتباهات مان باعث شد پرسپولیس به یک نتیجه موفق دست پیدا کند. تازه ما در همان بازی هم می توانستیم در دقیقه دقیقه ۲ گل بزنیم. گلی که اگر زده بودیم سرنوشت بازی عوض می شد اما به هر حال آن بازی درس خوبی بود تا ما هم قدر موقعیت های مان را بدانیم و هم اینکه نقاط ضعف مان را بهتر بشناسیم.

*به بحث داوری اشتباه کردید و اینکه گلی که از پرسپولیس خوردید اشتباه بوده است. الان ملوانی ها اعتراض شدیدی دارند که داور در بازی شان با تیم شما یک پنالتی آنها را نگرفته است؟

ببینید در این فضای فوتبالی که همه ما در آن کار می کنیم فرقی ندارد با چه عنوانی ، به عنوان مربی ، بازیکن ، داور یا مدیر . بهترین قاضی برای رفتار ما مردم هستند.مردمی که البته متعصب نیستند و علایق رنگی ندارند بلکه هواداران بی طرف هستند. آنهایی که علاقه دارند اما تعصب کورکورانه ندارند . روی نظری که می دهند، نظرات بی طرفانه و کارشناسی است. من به جرات قسم می خورم کارشناس داوری نیستم اما آنچه ملوانی ها معترضش هستند را نمونه هایش بارها اتفاق افتاده است. بارها داوران ما در این صحنه ها سوت زدند یا نزدند و بارها راجع به کارشان قضاوت شده است. فکر می کنم همه به جمع بندی رسیدند وقتی توپی از فاصله یک متری به دست مدافع زده می شود او اختیاری برای رفتارش ندارد و این خطا پنالتی نمی تواند باشد اما به هر حال وقتی شرایط یک تیم دشوار می شود باید دنبال بهانه هایی مناسب بود برای کاهش فشارها. می خواهیم خودمان را از زیر فشار خارج کنیم و دیگر به این کاری نداریم که تیم مان در طول ۹۰ دقیقه کاری در زمین نکرده است. اینجاست که نمی توانی مردم را گول بزنی. وقتی قاضی من مردم هستند هیچ گاه اعتراض نمی کنم. حتی اگر آن صحنه را داور پنالتی هم می گرفت اعتراض نمی کردم. من در گذشته نشان دادم که این کار را می کنم. مثل ماجرای گل پرسپولیس یا صحنه های دیگر . به هر حال ما همه چیز مان به هم می خورد . داور هم مثل من انسان است. هر کس می خواهد کارش را خوب انجام بدهد. اگر کسی خارج از چارچوب باشد خدا تقاصش را می دهد.

*به نظرتان فولاد می تواند این روند موفق را تا قهرمانی لیگ ادامه بدهد. آیا این تیم شخصیت قهرمانی لیگ را دارد؟

من خودم شخصا این طور قضاوت نمی کنم که برنده باشد یا نباشد. خیلی حاشیه ها را بلد نمی کنم. همه چیز الان واضح و روشن است که چه اتفاقاتی در فوتبال مان می افتد. تا اینجا که شایسته بودیم امیدوارم این روند را هم ادامه بدهیم ولی حتی اگر این تلاش به قهرمانی هم ختم نشود باز چیزی از ارزش های تیم فولاد کم نمی شود. تیم ما شایسته خیلی از تقدیرهاست . به عنوان تیمی که نمونه باید از این تیم یاد شود تیمی که در این فوتبال پر حاشیه و جنجالی که خودتان مدان راجع به آن می نویسید بدون زد و بند و با ادعای اخلاق گرایی بدون حاشیه پیش آمده و سعی کرده یک سری جوان را به فوتبال کشور معرفی کند. این بزرگترین آرزوی ماست.

راجع به اینکه بسیاری لطف می کنند و می گویند فولاد شخصیت قهرمانی دارد هم باید بگویم به هر حال این نقطه نظر مردم است. جای تشکر و تقدیر دارد. این شخصیت را ما تا الان نشان دادیم. خیلی از تیم های لیگ امسال این شخصیت فنی را دارند. اما حاشیه های خیلی از تیم ها و آدم های شان را من اصلا با قبول ندارم و دوست هم ندارم درباره شان چیزی بگویم اما آنها از نظر فنی خوب هستند و لایق عنوان قهرمانی . ما اگر قرار است قهرمان باشیم باید بیشتر تلاش کنیم. این موضوع با نتیجه گرفتن بدست می آید. مردم وقتی تیم ما را با حریفانش مقایسه می کنند ، فکر می کند که ما شخصیت قهرمانی را داریم. این ما هستیم که باید ثابت کنیم لایق اعتماد مردم هستیم. البته هر چیزی قابل تغییر است ممکن است ما هم وارد مسیری بحرانی شویم اما این معنایش نداشتن شخصیت تیمی نیست. اگر سخت تلاش کنیم قطعا به نظر مردم می رسیم.

برسیم به بحث فساد در فوتبال. شما هم یکی از کسانی بودید که خواستار رسیدگی به این مسائل شدید؟

بله من معتقدم وقتی این اتهامات مطرح شده باید تا پایان راه بررسی شود و مشخص کنیم که آیا ناپاکی در فوتبال مان داریم یا نه.این اتفاقات در تمام دنیا هم دارد اتفاق می افتد. فقط در کشور ما نیست این مسائل مربوط به فساد. این را می گویم که عده ای از این اخبار سوء استفاده نکنند. این را می گویم تا عده ای ورد زبان شان نشود فساد در فوتبال ایران.من یک نگاه ملی دارم که می گویم باید ناپاکی ها را پاک کنیم. دوست ندارم فکر کنند همه دنیا پاک است و ما ناپاک. در همان سطح اول دنیا هم این اتفاقات می افتد. ولی ما بیشتر حرف مان این است که همه تلاش کنیم تا اگر فسادی هست که این قدر در لفافه از آن سخن می گوییم ، ریشه کن شود. اگر کسی خاطی است باید حذف شود. نباید بگذاریم حقی ناحق شود. در فوتبالی که جوان های من آرزوی شان این است که بیایند و نتیجه بگیرند ،این همه بچه که با پای برهنه دنبال توپ می دوند. این همه پدر و مادر که از نان شب شان می زنند تا بچه های را بفرستند مدرسه فوتبال . ما به این ها بدهکاریم. نباید امیدشان نا امید شود. آنها بچه های شان را با ۱۰۰۰ امید دست ما سپردند. اگر اینجا یک سری کار خلاف اتفاق بیفتد و حق این بچه ها خرده شود تا چند نفر سودش را ببرند ، ما خیانت کردیم. برای همین است که باید همه با هم کمک کنیم تا فوتبال مان پاک باشد. اگر کسی رشوه گرفته باید شناسایی و حذف شود.

یعنی فقط کسی که رشوه گرفته؟

فرقی ندارد. کسی که رشوه بگیرد یا رشوه بدهد ، کلا کسانی که ناپاکی ایجاد می کنند. اینجا مجریان قانون باید پیگیر باشند و ناپاکی را ریشه کن کنند . این اتفاق آرزوی همه ماست. باید کاری کنیم که درس عبرتی بشود برای گناهکاران. الان چند سال است که اتفاقات پس پرده هر بار مطرح می شوند اما هیچ وقت برخوردی با آنها نمی کنیم. اگر ادعاها واقعیت داشته باشد باید بگویم این همه جوان در فوتبال مان به چه قیمتی سوختند؟ غیر از این است که عده ای از بین خود ما دنبال منافع مالی شان هستند آن هم به هر قیمتی؟ اگر با این اتفاقات برخورد نشود غیر از دلزدگی چیزی برای مردم نمی ماند.البته یک بار باید تا ته این ماجرا برویم که اگر هم واقعا این افراد که متهم شدند ، خلافی نکردند ، با آنها که تهمت زدند برخورد کنیم. نباید به کسی بی دلیل تهمت زده شود. مگر می شود آبروی ریخته از این افراد را دوباره به آنها برگرداند؟ من می ترسم که ماجرا را نیمه کاره ول کنیم و این وسط حقی از کسی ضایع شود. اگر به کسی به اشتباه تهمت زده شده حتما باید از آنها دلجویی شود.

بخش آخر سئوالات مان مربوط به تیم ملی است. با این شرایط امیدی هست ؟ آیا می توان انتظار معجزه ای به اسم صعود از گروه داشته باشیم؟

اگر ما به دنبال معجزه هستیم یعنی هیچ چیز نمی شویم. معجزه یعنی بنشینیم هیچ کاری نکنیم و کاری از دست مان بر نمی آیدو یک دفعه یک عنایت غیبی به دادمان می رسد. اگر بخواهیم کار را به شکل روال عادی انجام بدهیم که فقط در گروه مان سربلند و آبرومند باشیم ، همین روال عادی را نسبت به باقی رقیبان نداریم. ما الان خیلی عقب هستیم. در دوره ای که ما در تیم ملی بودیم همین مشکلات بود اما فوتبال توسط آدم هایی فوتبالی مثل دادکان اداره می شد.به هر حال کادر فنی ما برانکو و همه ما دادکان را پشت سرمان داشتیم اما حالا و این کادرفنی ... در زمان ما تیم ملی با همه مشکلاتی که داشت با یک هماهنگی خیلی خوب کارهایش را پیش می برد . ما برنامه ریزی می کردیم و به رغم همه مشکلات برنامه های مان تا حد ممکن اجرا می شدند. فدراسیون می دانست مشکلات ما چه هست و ما هم فدراسیون را درک می کردیم. آن دوره هم اوج تحریم ها بود ، کسی با ما بازی نمی کرد. ولی فدراسیون بی کار نمی نشست. درباره برنامه های لیگ هم در دوره ای که می گویید همین آقای کاظمی رئیس سازمان لیگ بود و ما با هم تعامل داشتیم. ما شرایط را می دانستیم. حالا امسال یک مقدار متفاوت تر است. کادر فنی درخواست به حقی دارد اما یک جاهایی نظرات شان کمی سخت گیرانه است. این تنش ها مطمئنا به تیم ملی ضربه می زند . تمرکز لازم برای کادرفنی از بین می رود و درنهایت مردم ضرر می کنند. خوب بودن نتایج در بعد بین المللی به نام کروش است و بدش برای کل فوتبال ما. دلزدگی اگر نتایج ناکامی بگیریم برای فوتبال مان می ماند و سرمربی به خانه اش بر می گردد. ما می مانیم و اینکه نمی دانیم باید از چه کسی جوابش را بخواهیم. برای صعود مان به جام جهانی هم چیزی شبیه به معجزه اتفاق افتاد . بعد از صعود دیدید که حتی عده ای جلوتر از سرمربی تیم ملی سینه سپر کردند تا بگویند ما عامل این صعود و موفقیت بودیم!اما اگر تیم ببازد فکر می کنید یکی از این آقایان را می توانیم پیدا کنیم؟

الان یکی از مشکلات کادرفنی تیم های آسیایی ما هستند. مثلا خود شما حاضرید در شرایط تداخل بازی ها ، بازیکنان ملی پوش تان را به تیم ملی بدهید؟

ما که نمی توانیم بازیکن را به تیم ملی ندهیم. اگر بچه ها سهمیه ملی بگیرند ما با افتخار آنها را به تیم ملی می دهیم. الان بالاترین انگیزه بچه های جوان ما تیم ملی است. وقتی بازیکن انگیزه دارد به جام جهانی برسد من چرا باید اشتیاقش را کور کنم. تیم ملی در اولویت همه کارهاست. همه ما برای موفقیت تیم ملی کار می کنیم. من که خودم حضور در جام جهانی را دوبار تجربه کردم می دانم بچه هایم در وجود شان برای رسیدن به این بازی ها چه انگیزه ای دارند. برای من تیم ملی در اولویت است . اصلا خوشحال نمی شوم که بازیکن ملی نداشته باشیم. امیدوارم فولاد ملی پوشان زیادی داشته باشد و من هم با تمام وجود بچه هایم را به کادرفنی بدهم چون اعتقاد دارم با این سطح فوتبال مان یک ذره تکان بخوری با ۴ تا جوان دیگر هم می توان شرایط یک تیم را ثابت نگه داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج