۷۰۰۷۷۰
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

نگاهی به اوضاع امروز بورس تهران

ریسک‌های موجود در بازارهای مالی و شرایط خاص اقتصادی حال حاضر ایران، سبب شده حتی خرید و فروش سهام با استفاده از تحلیل‌های بنیادی و تکنیکی توجیه نداشته باشد و نتواند سهامداران را قانع کند که ریسک‌های بازار سهام را بپذیرند و در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. در کنار این موضوع نشت اطلاعات نهانی که در بورس ایران تازه نیست، ریسک‌ها را چند برابر کرده است.

خبرگزاری ایسنا: ریسک‌های موجود در بازارهای مالی و شرایط خاص اقتصادی حال حاضر ایران، سبب شده حتی خرید و فروش سهام با استفاده از تحلیل‌های بنیادی و تکنیکی توجیه نداشته باشد و نتواند سهامداران را قانع کند که ریسک‌های بازار سهام را بپذیرند و در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. در کنار این موضوع نشت اطلاعات نهانی که در بورس ایران تازه نیست، ریسک‌ها را چند برابر کرده است.

این روزها وضعیت بازار ارز سبب بلاتکلیفی فعالان بازار سرمایه و حتی فعالان بازار پول شده و ارزش و حجم معاملات بورس را متاثر کرده است؛ چرا که نرخ سود سپرده ها برای جمع کردن نقدینگی افزایش یافته ولی در عین حال سرمایه گذاران نگرانند که نکند سود بدون ریسک بانک ها نتواند قدرت خریدشان را حفظ کند. از طرفی در چنین شرایطی سرمایه گذاری در بازار پر ریسک بورس چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. سرمایه‌گذاران بورسی امروز بیش از روزهای گذشته سردرگم هستند و نمی‌دانند که شرایط بازار به کدام سو خواهد رفت. ریسک‌های موجود در بازار ارز و شرایط اقتصادی هرگونه تحلیل بنیادی را در این روزها زیر سوال می‌برد.

از طرفی وجود رانت های اطلاعاتی که در بورس تهران همواره وجود دارد و باعث می شود تحلیل ها به درستی پیش نرود سبب شده ریسک های سرمایه گذاری در این بازار به مراتب بیشتر شود. اگر ریسک های برجام و نگرانی ها از ادامه تحریم ها که خود یکی از محرک‌های بازار ارز بود را نیز به ریسک های مذکور اضافه کنیم درمی‌یابیم که سرمایه فعالان بورسی که از رانت اطلاعاتی بی بهره‌اند در انواع ریسک ها محاصره شده است.

امروز با خبر "کاهش نرخ دلار روی تابلوی صرافی‌های" حوالی چهارراه استانبول تهران، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس ۳۷۲ واحد افت کرد و تا رقم ۹۶ هزار و ۷۴۸ واحدی رسید. اما شاخص کل هم‌وزن با ۲۹ واحد رشد تا رقم ۱۶ هزار و ۹۴۹ بالا رفت. همچنین شاخص آزاد شناور نیز با افت ۴۰۱ واحدی مواجه شد و شاخص بازار اول و دوم هر یک ۳۴۲ و ۳۸۵ واحد افت کردند.

فولاد مبارکه اصفهان، پتروشیمی جم و ملی صنایع مس ایران سه شرکتی بودند که معاملات سهام آن‌ها در بورس اوراق بهادار تهران بیشترین تاثیر کاهنده را بر دماسنج بازار سرمایه داشت اما در طرف مقابل معامله سهام پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی مبین و پالایش نفت تهران در جهت تقویت شاخص کل انجام شد.

امروز در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای روند قیمت سهم‌ها عمدتا افزایشی بود البته افزایش قیمت سهم‌های این گروه عمدتا حدود دو درصد بود. هرچند که سهم‌هایی مانند پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت لاوان بیش از چهار درصد در قیمت پایانی رشد کردند اما در طرف مقابل نفت سپاهان حدود پنج درصد افت قیمت داشت و نفت ایرانول و نفت بهران نیز شاهد کاهش در قیمت پایانی بودند.

اما روند قیمت‌ها در گروه فلزات اساسی کاهشی بود و بسیاری از نمادهای این گروه حدود دو تا سه درصد در قیمت پایانی کاهش را تجربه کردند. در این گروه ۸۰ میلیون سهم به ارزش ۲۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.

در گروه خودرو و ساخت قطعا که روز گذشته با افزایش قیمت دلار یکدست قرمزپوش شده بود و سهم‌های آن بیش از چهار درصد افت قیمتی داشتند، امروز با خبر دلار ۴۲۰۰ تومانی یکدست سبزپوش شدند و بیش از چهار درصد رشد قیمت را تجربه کردند البته چهار سهم نیز در این گروه مقداری کاهش قیمت داشتند.

در گروه استخراج کانه‌های فلزی روند نوسان قیمت‌ها عمدتا کمتر از دو درصد به سمت بالا یا پایین بود. در این گروه ۷۲ میلیون سهم به ارزش نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۱۶۷ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات رقم ۷۵۸ میلیون سهم و اوراق مالی را تجربه کرد.

آیفکس نیز امروز در یک روند کم سابقه بیش از ۲۲ واحد افت کرد و تا رقم ۱۰۷۴ پایین رفت. ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم ۲۱۸ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۱۳۵ میلیون سهم و اوراق مالی بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج