۷۰۰۹۱۸
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

رئیس جمهوری ایتالیا دوباره فراخوان داد

سرجو ماتارلا رئیس جمهوری ایتالیا فراخوان دور دوم رایزنی با احزاب را برای خروج از بن بست سیاسی و رسیدن به راه حلی جهت تشکیل دولت جدید، کرد.

خبرگزاری ایرنا: 'سرجو ماتارلا' رئیس جمهوری ایتالیا فراخوان دور دوم رایزنی با احزاب را برای خروج از بن بست سیاسی و رسیدن به راه حلی جهت تشکیل دولت جدید، کرد.

پس از آنکه دور اول رایزنی های رئیس جمهوری ایتالیا با احزاب و شخصیت های سیاسی برای خروج از بن بست سیاسی بی نتیجه ماند، ماتارلا امروز فراخوان دور دوم رایزنی ها را برای روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته، ابتدا با احزاب و سپس با شخصیت های تراز اول کرد.

ماتارلا در پایان دور اول رایزنی ها که هفته گذشته و یک ماه پس از انتخابات پارلمانی برگزار شده بود، اظهار کرد: هیچ حزب و ائتلافی به تنهایی از آرای کافی برای تشکیل یک دولت برخوردار نیست. پس از دو روز رایزنی، احزاب نتوانستند از طریق توافق با هم اکثریت پارلمانی لازم برای تشکیل دولت جدید را کسب کنند و در نهایت این مشاوره ها به دور دوم کشیده می شود.

*تنش میان رهبران حزب پیوند و جنبش پنج ستاره؛

'لوئیجی دی مایو' رهبر جنبش ۵ ستاره گفت: ما آماده نوشتن یک 'قرارداد دولت' هستیم، و می دانم که در داخل ائتلاف راست گرای میانه و در حزب چپ گرای میانه دموکراتیک تحرک های داخلی وجود دارد. ما نیاز به زمان برای مشاهده تکامل در داخل نیروهای سیاسی داریم. به ما یک پاسخ بدهند. باید هرچه سریعتر کار را آغاز کنیم. من نمی خواهم نخست وزیری شوم که هیچ کاری انجام نمی دهد. ما با تیمی که بتواند اوضاع را تغییر دهد به دولت می رویم.
با تنش میان رهبران دو حزب اتحاد و جنبش پنج ستاره که با لحنی تندتر از روزهای پیش بر سر حضور و یا عدم حضور 'سیلویو برلوسکونی' رهبر حزب فورتسا ایتالیا در اتحاد احتمالی برای تشکیل دولت جدید صورت گرفت، تعامل میان دو نیرو موقتاً متوقف گردیده و در صورتی که این تنش، تاکتیکی از سوی رهبران فوق برای به دست آوردن زمان بیشتر نباشد، ممکن است دوره قانونگذاری حاضر که به تازگی آغاز به کار کرده را با بن بست مواجه کند.

'متئو سالوینی' رهبر حزب اتحاد اظهار کرد: با کمال میل از 'لوئیجی دی مایو' خواهم خواست دیداری با یکدیگر داشته باشیم». امکان تشکیل دولت جدید میان ائتلاف راست میانه و جنبش پنج ستاره 51 درصد است. من از هم اکنون فرضیه هرگونه توافق با حزب دموکراتیک را منتفی می دانم. حرکت به سوی شکل گیری اکثریت پارلمانی و تشکیل دولت، از ائتلاف راست میانه آغاز می شود و در این راستا دیالوگ با جنبش پنج ستاره البته بدون گذاشتن وتو کاملاً امکان پذیر است. من مایل به گفت و گو برای برقراری اتحاد با آنها هستم و تا آخرین لحظه تلاش خود را در این راستا انجام خواهم داد.

'لوئیجی دی مایو' در صفحه 'توییتر' خود نوشت: امکان تشکیل دولت جدید با برلوسکونی و تلنباری از نیروهای راست میانه صفر درصد است.

سالوینی نیز در واکنش به اظهارات رهبر جنبش پنج ستاره، در شبکه اجتماعی 'توییتر' تصریح کرد : در این لحظه برای ما نیز امکان اتحاد با 'دی مایو' کمتر از صفر درصد است. من آماده برای گفتمان هستم، ولی با کسی که مایل به گفت و گو باشد. اگر قرار باشد طرف مقابل مرتباً پاسخ منفی داده و اصرار کند نخست وزیری تنها ازآن اوست و اعضای دولت را او انتخاب خواهد کرد، بهتر است هرچه زودتر پای صندوق های رأی بازگشته و تصمیم را بر عهده مردم بگذاریم.

در واقع، مانع اصلی بر سر راه نزدیکی مواضع پنج ستاره ای ها و پیوندی ها، شخص 'برلوسکونی' و حزب فورتسا ایتالیا است. جنبش پنج ستاره خواهان همکاری و اتحاد با 'برلوسکونی' نیست و حزب اتحاد نیز نمی خواهد و نمی تواند از متحد اصلی خود در ائتلاف راست میانه جدا شود.

'جورجا ملونی' رهبر حزب راست گرای برادران ایتالیا در گفت و گوبا خبرنگاران اظهار کرد: به صلاح 'سالوینی' نیست که عنوان رهبری راست میانه را رها کرده و به نفر دوم 'دی مایو' تبدیل شود.

'رناتو اسکیفانی' عضو هیئت پارلمانی حزب فورتسا ایتالیا در مجلس سنا عنوان کرد: کارشناسان امور راهبردی جنبش پنج ستاره باید به 'دی مایو' گوشزد کنند که تکبر و گردن فرازی نتیجه ای برای جنبش به همراه نداشته و مسیر یک سویه وتو نیز راه به جایی نخواهد برد.

'آنتونیو تایانی' رئیس پارلمان اروپا از همین حزب نیز گفت: اگر جنبش پنج ستاره سریعا گامی به عقب برداشته و از حزب فورتسا ایتالیا و رهبرش عذرخواهی کند، می توانیم گفت و گوها را آغاز کنیم. بحثِ کینه توزی در میان نیست، بلکه زمان حل مشکلات کشور و پاسخگویی به مطالبات شهروندان فرا رسیده است. ولی اگر حزب اتحاد از ائتلاف جدا شده و با جنبش پنج ستاره تشکیل دولت دهد، جایگاه حزب فورتسا ایتالیا در جناح اپوزیسیون خواهد بود.

'گراتزیانو دلریو' سرگروه حزب چپ گرای دموکراتیک در مجلس نمایندگان ضمن تأکید بر اینکه «برگزاری انتخابات زودرس بهترین راه حل نیست» تصریح کرد: هیچ امکانی برای تشکیل دولت پنج ستاره و دموکراتیک وجود ندارد چراکه فاصله میان مواضع دو حزب بسیار عمیق است. هرچند احتمال دارد بنا بر نحوه روند تحولات، ماه دیگر تعامل و دیالوگی با پنج ستاره ای ها برقرار شود، ولی این گفت و گوی احتمالی نیز به معنای تغییر موضع دموکراتیک نخواهد بود.

گفتی است که جنبش پنج ستاره به ریاست 'لوئیجی دی مایو' با کسب 32.5 درصد آرا برای مجلس نمایندگان و 32.1 درصد برای سنا، بیشترین آراء انتخابات روز چهارم مارس را به خود اختصاص داد و به دنبال آن ائتلاف راست میانه به ریاست 'متئو سالوینی' با کسب 36.96 درصد آرا برای مجلس نمایندگان و 37.48 درصد برای سنا و در نهایت ائتلاف چپگرای میانه به ریاست 'متئو رنتزی' با کسب 23.03 درصد آراء برای مجلس نمایندگان و 23.10 درصد در سنا قرار دارند.

با توجه به این نکته که هیچ یک از احزاب و ائتلاف های سیاسی موفق به کسب حد نصاب آرا (40 درصد) برای رسیدن به اکثریت نشد، این کشور وارد نوعی بحران سیاسی شد که تنها رئیس جمهوری می تواند از طریق مشورت با احزاب و ائتلاف ها در مورد آینده سیاسی آن تصمیم گیری کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج