۷۰۱۵۶۲
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

ورمزیار: تفكر، تفاوت استقلال منصوريان و شفر است

فصل ۹۷-۹۶ فوتبال ايران، روزهاي آخر خودش را سپري مي‌كند. در اين فصل اتفاقات زيادي افتاد كه يكي از مهم‌ترين آن‌ها نوسان آبي هاي تهران بود.

روزنامه قانون: فصل ۹۷-۹۶ فوتبال ايران، روزهاي آخر خودش را سپري مي‌كند. در اين فصل اتفاقات زيادي افتاد كه يكي از مهم‌ترين آن‌ها نوسان آبي هاي تهران بود. تيمي كه شايد در پايان نيم فصل اول، حتي به كسب سهميه آسيايي نيز اميدي نداشت اما حالا براي فصل بعد فوتبال ايران، خط و نشان مي كشد! با صادق ورمزيار، مدير آكادمي باشگاه استقلال كه هميشه بدون سر و صدا براي موفقيت اين تيم تلاش مي كند، گفت‌وگو كرديم تا ارزيابي او را از يك فصل پر ماجرا براي آبي ها، بدانيم.

استقلال در ليگ هفدهم، دو مقطع متفاوت را تجربه كرد. يك نيمه نا اميد كننده را پشت سر و پس از آن يك نيمه عالي را به نمايش گذاشت. چرا استقلال منصوريان موفق نبود اما استقلال شفر نتايج راضي كننده اي را به دست آورد؟

ببينيد، تفكرات يك انسان، مي تواند شكل و شمايل كارها را براي يك تيم، مجموعه، نهاد يا هرجاي ديگري بازسازي كند. مهم‌ترين اصل در هر كاري، ايده ها و تفكراتي است كه شما براي آن ها برنامه ريزي و پي ريزي مي‌كنيد. در واقع شما يك تصميم كلي مي‌گيريد و سپس، آن تصميم را مرحله به مرحله به اجرا مي گذاريد. استقلال منصوريان و استقلال شفر از نظر مهره يكسان بودند اما به نظر من تصميمات كلي منصوريان و شفر با هم فرق مي كرد. شفر همان نفرات منصوريان را با طرز فكر ديگري و به نوع ديگري به كار گرفت. به عنوان مثال با يك بدنسازي خوب، به تيم قدرت بدني مضاعفي داد. در واقع فشار بدني كه روي تيم آورد، كمك بزرگي بود. همچنين تفكرات شفر در مهره چيني متفاوت از تفكرات منصوريان است. يكي از تفاوت‌هاي ديگر اين بود كه شفر، به يك تيم ثابت اعتقاد دارد. با يك تيم بازي مي كند و حتي تعويض‌هايش هم مشخص است. به جز اين چند بازي آخر كه تعداد مصدوم‌ها زياد شد و همچنين شرايط تيم به‌گونه‌اي شد كه همه نفرات در قالب تيم قرار گرفتند، هركدام از بازيكنان ذخيره مي توانستند در كنار نفرات اصلي قرار بگيرند و به تيم كمك كنند.

به بدنسازي اشاره كرديد. منصوريان در ابتداي فصل مدعي بود كه بدنسازي فوق العاده اي را براي تيم پياده كرده و حتي علي‌چيني هم اين اواخر مدعي شد كه استقلال شفر، حاصل بدنسازي منصوريان است.

عقيده و ايده هركسي براي خودش محترم است اما به نظر من نوع كار مك‌درموت به گونه اي بود كه مي گفت بايد به مرور و در طول فصل بدن را تقويت كرد كه متاسفانه به طول فصل نرسيد و آسيب ديدگي‌هاي زياد، گريبان تيم را گرفت. شايد همان موقع اگر آن آسيب ديدگي ها وجود نداشت، منصوريان در حال حاضر نيز سرمربي استقلال بود. مصدوميت هايي كه به وجود آمد، باعث شد كار او به مشكل بخورد. مصدوميت بازيكناني مانند اميد ابراهيمي باعث شد استقلال صدمه ببيند. معتقدم ايده‌اي كه مك درموت داشت و تمريناتي را كه براي بدنسازي در طول فصل در نظر گرفته بود، با بدن بازيكن ايراني سازگار نبود و شايد هم به‌طور كلي در دنيا مرسوم نباشد. نمي دانم، شايد در كشورهاي ديگر جواب بدهد اما حداقل براي ما خوب نبود. توان جنگيدن، توان حفظ توپ و توان حمله از تيم گرفته شده بود و اين مساله به استقلال و عليرضا منصوريان لطمه زيادي زد.

در ابتداي فصل انتقادات زيادي از افتخاري شد. اين انتقادات با رفتن منصوريان و آمدن شفر شدت گرفت اما با نتيجه گرفتن تيم، ديديم كه انتقادات رفته رفته كم شدند و ديگر كسي عليه افتخاري شعار نمي دهد. مديريت او را در اين فصل چگونه مي بينيد؟

به نظر من او مديريت آرام و خوبي را در طول فصل انجام داد. تحت شديدترين فشارها، صبور بود و با آرامش در مورد انتخاب هايش تصميم گرفت. شما اگر در كار خود شناخت لازم و كافي داشته باشيد، بدون شك ضريب موفقيت‌تان نيز بالا مي رود. مديريت افتخاري نيز بر اساس شناخت كامل و كافي صورت گرفت و او اين روند را به خوبي انجام داد. به عنوان مثال براي جذب شفر يا تيام تحت فشارها و انتقادهاي زيادي بود اما كارها را با صبر و حوصله مديريت كرد و پيش برد و نشان داد يك مدير يا يك انسان مي تواند در آرامش، تصميمات و انتخاب هاي خوبي داشته باشد.

در روزهاي اخير، بازهم فشارهايي در مورد تمديد قرار داد شفر به وجود آمده است. گويي درخواست شفر براي بالا رفتن دستمزد خودش يا دستيارانش، انتقادهايي را به همراه داشته است.

من به عنوان بازيكن قديمي استقلال و همچنين يك طرفدار، مي گويم نتيجه گيري شفر خوب بوده است. وقتي افتخاري توانسته اين انتخاب خوب را داشته باشد، بدون شك ماندن يا نماندن شفر را نيز خودش مي تواند به خوبي مديريت كند و بهترين تصميم را بگيرد. بدون شك اگر صلاح باشد، قرارداد شفر را تمديد مي كند و در مورد مسائل مالي نيز تصميم درست را خواهد گرفت. يعني درو اقع او بهتر مي داند كه چه تصميمي به نفع مجموعه استقلال است.

در بازي مقابل سياه جامگان، سه بازيكن از آكادمي استقلال به تيم بزرگسالان اضافه شدند و حتي حسين حيدري هم براي تيم بازي كرد. شرايط آكادمي چگونه است و آيا از شرايط موجود راضي هستيد؟

بله. خداراشكر شرايط خيلي خوبي داريم. ما نفرات ديگري را هم داريم كه مي توانند كمك كنند و شايستگي اين را دارند روي نيمكت بزرگسالان بنشينند. به اميد خدا براي امسال جوري برنامه ريزي مي كنيم كه آكادمي كمك بيشتري به تيم اصلي داشته باشد. آكادمي استقلال پيشرفت خوبي داشته و شخصيت ويژه اي پيدا كرده است. اين موضوع باعث شده تا ملي‌پوشان در سطح فوتبال پايه كشور براي پيوستن به استقلال ترغيب شوند. با چند بازيكن ملي پوش صحبت هايي انجام دادم و آن ها تمايل خودشان را براي بازي در استقلال اعلام كردند. شايد در سال هاي گذشته اگر با بازيكنان برجسته پايه ها صحبت مي كرديم، تمايل زيادي براي حضور در باشگاه استقلال نداشتند چون تيم هاي پايه استقلال در نتيجه گيري موفق نبودند و اغلب در كمركش جدول ها حضور داشتند اما امسال خداراشكر تيم هاي پايه ما رتبه‌هاي بالاي جدول را تصاحب كردند و اين موضوع باعث مي شود تا ملي پوشان پايه، ترغيب شوند پيراهن استقلال را بپوشند. با چند بازيكن خيلي خوب ليگ و همچنين چند ملي پوش كه در جام جهاني زير ۱۷ سال، حاضر بودند صحبت كرديم و اگر خدا بخواهد آن ها را به آكادمي استقلال اضافه مي كنيم تا بتوانيم در آينده زمينه حضورشان در تيم بزرگسالان را نيز فراهم كنيم. جمع شدن ملي پوشان پايه در آكادمي استقلال، پشتوانه خوبي براي تيم بزرگسال خواهد بود كه به كم شدن هزينه ها در نقل و انتقالات نيز كمك مي كند.

ادامه كار استقلال دربازي هاي باقي مانده تا تمام شدن فصل را چطور مي بينيد؟

در حال حاضرتمام نفرات استقلال، نفراتي هستند كه مي توانند كارهاي بقيه را انجام دهند و جاي يكديگر را پر كنند. يعني فرق زيادي بين نفرات اصلي، ذخيره و حتي افرادي كه در ليست ۱۸نفره قرار نمي گيرند، وجود ندارد. به عنوان مثال شاهد بوديم كه حسين حيدري براي تيم انجام وظيفه كرد كه نشان مي دهد تمام بازيكنان در قالب تيم قرار گرفته اند و هركسي در زمين حاضر باشد، مي تواند براي تيم موثر و اقع شود ؛ بنابراين فكر نمي‌كنم استقلال كار سختي را در ادامه ليگ، پيش رو داشته باشد. اما با اين حال بايد با حوصله و سعه صدر بازي هاي باقي مانده ليگ را پشت سربگذارند و امتيازات كامل اين بازي ها را كسب كنند؛ البته فينال جام حذفي ارزش بيشتري خواهد داشت چرا كه يك قهرماني و يك جام در انتظار استقلال است و پيروزي در اين مسابقه ناكامي ليگ را جبران خواهد كرد. ضمن اينكه در ليگ قهرمانان آسيا، استقلال عملكرد خوبي را تا به اينجا ازخود نشان داده و اميدوارم با پيروزي مقابل الهلال، مقتدرانه از گروه خودش صعود كند تا انگيزه بازيكنان براي پشت سر گذاشتن مراحل بعدي دو چندان شود و بتوانيم استقلال قدرتمندي را حتي در فينال اين رقابت ها ببينيم. كار بسيار سختي خواهد بود اما دور از دسترس نيست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج