جاباما
۷۰۱۶۱۶
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

ترامپ چه زمانی به سوریه حمله خواهد کرد؟

محمد النجار در الجزیره نوشت: پس از یک شب درگیری لفظی آمریکا و روسیه در مورد وتو کردن قطعنامه های یکدیگر در رابطه با سوریه در شورای امنیت، به نظر می رسد جهان در معرض درگیری بزرگ آمریکا و غرب با نظام سوریه قرار گرفته است. حال سوال مهم زمان و حجم این حمله است.

انتخاب: محمد النجار در الجزیره نوشت: پس از یک شب درگیری لفظی آمریکا و روسیه در مورد وتو کردن قطعنامه های یکدیگر در رابطه با سوریه در شورای امنیت، به نظر می رسد جهان در معرض درگیری بزرگ آمریکا و غرب با نظام سوریه قرار گرفته است. حال سوال مهم زمان و حجم این حمله است.

این رسانه عرب زبان در ادامه آورده است: بعد از آنکه روسیه برای بار دوازدهم از حق وتوی خود در شورای امنیت در مورد تصمیم های اتخاذ شده در خصوص سوریه استفاده کرده، ایالات متحده موفق به محکوم کردن نظام اسد در مورد حملات شیمیایی به دوما نشد.

در مقابل، واشنگتن و هم پیمانانش با دو طرح روسیه در مورد تحقیق بیشتر در رابطه با حمله شیمیایی مخالفت کردند و دیپلماتهای غربی این تصمیمات را غیر مستقل و در راستای مقابله با محکومیت بشار اسد دانستند.

به دنبال ناتوانی راه حل های دیپلماتیک برای راضی کردن طرفهای غربی، و پس از تهدید ترامپ در مورد اینکه رئیس جمهور سوریه هزینه سنگینی را خواهد پرداخت، تحلیلگران دیگر در مورد امکان ضربه زدن به سوریه یا نبود این امکان صحبت نمی کنند، مهم تر از این، ابعاد این حمله و زمان وقوع آن است.

پس از آنکه ترامپ چند روز پیش از خروج نیروهایش از سوریه صحبت کرده بود، ارتش آمریکا بازگشت تا حضور خود در سواحل شرقی دریای مدیترانه را تقویت کند؛ آنچه که تحلیلگران استراتژیک را بر آن داشت در انتظار ضربه گسترده ای به نظام سوریه باشند، ضربه ای بسیار بزرگتر از حمله به فرودگاه شعیرات در سال گذشته.

رسانه های آمریکایی از حرکت ناو دریایی «هری ترومن» از قبرس، به سمت سواحل سوریه صحبت می کنند، ناوهایی که موشکهای توماهوک و کروز حمل می کنند.

برای نشان دادن اهمیت این اوضاع، رئیس جمهور آمریکا سفر خود به آمریکای لاتین را لغو کرد و به گفته مسئولان کاخ سفید ترامپ قصد دارد تمام تمرکز خود را بر روی حمله به سوریه در پاسخ به حمله شیمیایی دوما، قرار دهد.

بنابر پیش بینی کارشناسان، این حمله تعداد زیادی از مراکز نظام سوریه، از جمله کاخ ریاست جمهوری در دمشق را در بر می گیرد. علاوه بر اینکه مواضع ایرانی و شبه نظامیان سوریه، ایران و لبنان را نیز هدف قرار می دهد.

به عقیده تحلیلگر مسائل استراتژیک، مامون ابو نوار، حمله آمریکا که احتمالا انگلیس و فرانسه نیز در آن مشارکت دارند، غیرقابل اجتناب شده است و به احتمال بسیار قوی این حمله حتمی خواهد بود؛ چرا که در صورت عملی نشدن آن، ترامپ ابهت خود را از دست خواهد داد.

آمریکا با حمله به سوریه به دنبال ارسال پیامهایی جدی برای سوریه، ایران، روسیه و حتی کره شمالی است.

بنیامین فریدمن استاد امنیت بین المللی در دانشگاه جرج واشنگتن، بر این عقیده است که احتمال حمله نظامی به سوریه بسیار زیاد است، اما احتمال دستیابی به توافق بین آمریکا و روسیه در لحظات آخر، همچنان پابرجاست.

فریدمن در گفتگو با الجزیره گفت: ترامپ در صورت عقب نشینی از تصمیمش با انتقادات زیادی در داخل آمریکا و از سوی هم پیمانانش مواجه می شود. وی اما از اینکه ایالات متحده وارد جنگی طولانی مدت در سوریه شود هشدار داد.

در سایه اوج گیری احتمال وقوع جنگ، دیپلمات های روس و آمریکایی وارد جنگی لفظی شده اند که دربردارنده تهدید هایی پنهان علیه یکدیگر است. مسئولان روس که آخرین آنها سفیر مسکو در بیروت است، تهدید کرده اند که هر موشک آمریکایی به سمت سوریه را منهدم می کنند. در مقابل مسئولان آمریکایی نیز تهدید هایی را متوجه روسیه کرده اند.

ابو نوار آخرین مساله مهم برای روسها را درگیری با آمریکایی ها می داند، و به عقیده او روسها دو گزینه دارند، اول آنکه از موشکهای آمریکا که بر فراز پایگاههای روسیه در سوریه به پرواز در خواهند آمد چشم پوشی کنند و دوم اینکه وارد درگیری با آمریکا شوند. امری که مقابله ای نا محدود را در پی دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ترامپ لحظه ای به سوریه حمله میکنه که تمامی نیروهای روسی به جای امنی برن و هیچ خطری اونارو تهدید نکنه
      حالا ببینید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج