۷۰۱۶۶۳
۸ نظر
۵۰۰۷
۸ نظر
۵۰۰۷
پ

وضعیت بازار مسکن و نوسانات این روز‌های دلار

معاملات مسکن سال گذشته بعد از ۵ سال رکود جان تازه ای گرفت و رونق تدریجی بازار مسکن بدون جهش قیمتی آغاز شد. این بازار متأثر از رشد روزافزون نرخ دلار در پایان سال با رشد بیش از ۲۶ درصدی قیمت نسبت به سال ۹۵ به استقبال سال جدید رفت. موضوعی که ماه آغازین سال ۹۷ بازار مسکن و ادامه رونق آن را تهدید می‌کند ادامه افزایش قیمت دلار است.

روزنامه ایران: معاملات مسکن سال گذشته بعد از ۵ سال رکود جان تازه ای گرفت و رونق تدریجی بازار مسکن بدون جهش قیمتی آغاز شد. این بازار متأثر از رشد روزافزون نرخ دلار در پایان سال با رشد بیش از ۲۶ درصدی قیمت نسبت به سال ۹۵ به استقبال سال جدید رفت. موضوعی که ماه آغازین سال ۹۷ بازار مسکن و ادامه رونق آن را تهدید می‌کند ادامه افزایش قیمت دلار است.

بهم پیوستگی بازارهای اقتصادی موجب شده هر اتفاقی در یک بخش اقتصاد بخش دیگر را تحت تأثیر قراردهد. با اینکه دولت در چند سال گذشته تدابیر مختلفی برای بازگرداندن رونق به بازار مسکن بدون افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها مانند آنچه در سال ۹۰ و ۹۱ رخ داد را به‌کار برد اما اکنون قیمت بالای دلار نگرانی از افزایش قیمت مسکن و ادامه رکود آن را بیشتر کرده است.

تجربه سال ۹۱ نیز این اثر‌گذاری را تأیید می‌کند. در اسفندماه ۹۶ متوسط قیمت مسکن شهر تهران ۲۶ درصد رشد داشت همزمان سرعت رشد معاملات که در آذرماه تا ۵۰ درصد افزایش یافته بود با رشد قیمت مسکن در اسفندماه صفر شد. کمترین معاملات مسکن هر سال به طور معمول در ماه‌های فروردین و اردیبهشت رخ می‌دهد و تابستان اوج رونق معاملات است اما افزایش قیمت دلار که از سال گذشته شروع شد و به بالا‌ترین سطح در روزهای گذشته رسید تابستان پر رونق معاملات را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی ارز و مسکن در اقتصاد دو کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شوند، می‌توان عنوان کرد زمانی که نرخ یکی از کالاهای سرمایه‌ای افزایش پیدا می‌کند، طبیعتاً روی سایر کالاها نیز اثر می‌گذارد. از یک طرف افزایش قیمت دلار سرمایه‌ها را به سمت این بازار می‌برد و تقاضای بخش مسکن هم کاهش می‌یابد که این به معنای ادامه رکود است و در تحلیلی دیگر با افزایش قیمت ارز مالکان نیز دست به افزایش قیمت ملک خود می‌زنند بنابراین فشاری دوسویه بر بازار مسکن وارد می‌شود هم تقاضا کم می‌شود و هم قیمت‌ها بالا می‌رود که این دو رونق بازار را دوباره به عقب می‌اندازد.

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید، افزایش نرخ ارز در رشد قیمت مسکن اثر‌گذار است هر چند اگر قیمت‌ها نامتعارف باشد کسی اقدام به خرید نمی‌کند اما اگر نرخ ارز کنترل نشود و رشد قیمت آن ادامه داشته باشد بدون شک قیمت مسکن هم افزایش خواهد یافت.

خسروی با اشاره به احتمال افزایش وام مسکن و کاهش نرخ سود بانکی که دولت به‌دنبال اجرای آن است، گفت: دولت تلاش برای رونق بازار مسکن را متوقف نکرده اما افزایش قیمت دلار مانعی جدی در برابر این اقدامات است و عاملی است در افزایش غیراصولی قیمت مسکن.

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان نیز معتقد است قیمت مسکن متأثر از نرخ تورم است و در صورت افزایش نرخ تورم قیمت مسکن چند درصد بیشتر از تورم رشد خواهد کرد. به گفته او، با ادامه افزایش نرخ طلا و ارز شاهد افزایش قیمت مسکن خواهیم بود. طلا و ارز بازارهای همسو با مسکن هستند و با افزایش قیمت در این دو بازار قیمت مسکن نیز بالا می‌رود.

**رونق دلار در بنگاه‌ها بیشتر از رونق مسکن

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که بسیاری از مالکان از عرضه ملک برای فروش دست نگه داشته‌اند و منتظرند تکلیف قیمت دلار نهایی شود تا آنان نیز با توجه به آن قیمت ملک خود را مشخص کنند. به گفته یکی از شهروندان که برای اجاره به چند بنگاه سر زده بود بیشتر بنگاه داران در مورد نرخ ارز و سکه و معاملات آن به جای مسکن صحبت می‌کنند و مسکن فعلاً اولویت آنان نیست.

برخی آگهی‌های فروش مسکن که قبل از عید آگهی فروش شده بودند در سال جدید افزایش قیمتی از ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان را دارند. خانه ۵۴ متری در بنی هاشم که قبل از عید ۲۰۰ میلیون تومان برای فروش قیمت‌گذاری شده بود اکنون همان مسکن ۳۰۰ میلیون تومان تعیین قیمت شده است. به گفته مشاوران املاک فایل‌های نوساز برای فروش کم شده و بیشتر عرضه‌ها شامل خانه‌های ۱۰ سال به بالا است. در مواردی هم که فایل‌هایی برای فروش قرار داده شده اما در تماس با مالک او از فروش صرف نظر می‌کند و می‌گوید قصد فروش ندارد.

مشاوران املاک می‌گویند قطعاً قیمت‌ها در خرداد با قیمت‌های فروردین و اردیبهشت متفاوت خواهد بود و مالکان قیمت را افزایش می‌دهند. آنها در پاسخ به این پرسش که قیمت باید تناسبی با توان خرید متقاضیان که عموماً از قشر متوسط هستند داشته باشد می‌گویند مالکان نیز معتقدند وقتی قیمت‌ها در حال افزایش است نمی‌توانند سرمایه خود را ارزان بفروشند.

اما آنچه که به اعتقاد کارشناسان در صورت افزایش قیمت مسکن در انتظار این بازار است عقبگرد رونق و کاهش عرضه و تقاضا خواهد بود. سازندگان مسکن اطمینان ندارند با ساخت مسکن با قیمت‌های بالا بتوانند با توجه به شرایط روز ملک ساخته شده را با قیمت مناسب بفروشند.

همچنین خریداران و متقاضیان اصلی و مصرفی نیز اگر قیمت دلار همچنان بالا برود توان خرید‌شان کاهش می‌یابد بنابراین به نظر می‌رسد مدیریت مناسب بازار و جلوگیری از جهش‌های مداوم قیمت تنها راه ادامه رونق بازار مسکن به‌عنوان یکی از بازارهای مهم و تأثیر گذار بر اقتصاد است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دلارکه ارزان شده البته دستوری....به حال این ملت باید گریست که زیر نظرهمچنین ادمهایی اداره میشود

    • بدون نام

      نمیدانم این صاحب نظران سود جوی کاذب مسکن خوابند یا خودشان را به خواب میزنند،زیرا اولا پارسال فروشندگان مسکن ندانسته بر اثر خبرهای تبلیغاتی و منفعتی گرانی مسکن و دلار با قیمت واقعی فاصله دارد باعث شد تا فروشندگان توهمی گردند و قیمت مسکن را متناسب با دلار بیش از هفت هزار تومانی کاذب و رکودی بالا ببرند، حالا که دلار ۴۲۰۰ تومان شده باید قیمت کاذب بیاد پایین نه اینکه این اقا خبر بالا رفتن قیمت میدهد، ثانیا وقتی خریداری توان خرید مسکن نداره و یا نمیخواهد تن به قیمت کاذب رکودی بدهد، شایعا خبر رسانی میکنند موردی برای فروش نیست و فروشندگان نمی فروشند، لین سودجو که این خبر منفعتی را میدهد بیاید هرچند تا اپارتمان نو ساز ، ویلا،خانه،زمین و کلنگی حتی تا چند صد هزارتا خواست برایش بخرم تا از خواب توهمی بیدار شود.

    • بدون نام

      این خبرهای دروغ تبلیغاتی جهت تحریک بازار مسکن به گرانی کاذب رکودی خیلی خیلی بیش از حد،تکراری شده و مردم باور نمیکنند، که بیشتر به ضرر فروشندگان است تا خریدار که باعث میشه سالیان سال ملکهاشون بفروش نرود،زیرا زود فروختن سودش بیشتره تا دیر فروختن و به عمر ساختمان اضافه شدن.

    • بدون نام

      ما مردمان بسیار هوشمندی داریم،و این خبرهای دروغ و تکراری را که برای منافع خودشان برای گرانی کاذب رکودی هر چه بیشتر و تمامتر مسکن میگویند قبول ندارند، پس نتیجه میگیریم که هالو خودتی نه خریدار و فروشنده واقعی که نمیگذارید معاملات مسکن رونق پیدا کند و ملکها رو ملک انباشته میشود و خریداری نیست و به دروغ میگویید فروشنده ای نیست، خب این مسلم وقتی خریداری نخره فروشنده ای هم نمیفروشه دیگه.

    • بدون نام

      بعد از مبارزه با اخلالگران ارز باید نوبت به مبارزه با اخلال گران مسکن برسد که یک عده سود جو همیشه به دنبال گران کردن بیش از حد توان خرید و کاذب ورکودی مسکن هستند و تکراری و تحریکی دم از گرانی مسکن از گذشته و حال و حتی از گرانی مسکن در اینده خبر و احتمال میدهند و فروشنده متوهم را همیشه منتظر فروش مسکن در اینده میکنند، بعد خبر میدهند فایلی برای فروش نیست، خب هر ادم عاقلی میفهمد که خودشان با وعده گرانی مسکن در اینده مانع فروش مسکن و قیمت کاذب و رکودی میشوند.

    • بدون نام

      بعضی ازصاحب نظران خبر دادند قیمت دلار واقعی نیست وباید بالاتر برود و خواهد رفت وبه ۷هزار تومان میرسد که قیمت مسکن بالا خواهد رفت، که باعث گرانی کاذب و رکودی مسکن بر حسب دلار ۷ هزار تومانی شد،حالا که دلار ۴۲۰۰ تومان شد چرا از گرانی مسکن در اینده خبر میدهند.؟ همین حالاشم قیمت کاذب و رکوده.

    • بدون نام

      ایا کسی هم هست که به فکر مستاجران باشد و از گرانی مسکن در اینده خبر ندهد‌ و باعث افزایش مبلغ نجومی وام مسکن و قسطش که خانمانسوز است نگردد

    • بدون نام

      دلیل گران کردن قیمت مسکن به صورت نجومی هیچ ربطی به دلار نداره و فقط و فقط نشانه حرص و طمع فروشندگان هستش، و گرانی دلار فقط بهانست، اخه یکی نیست به این فروشنوگان محترم بگه اگر خرید مسکن بود که همون قبل افزایش بیهوده قیمتها مصرف کننده خرید میکرد ، و با این قیمتها که اصلا فکر خریدم نمیکنه، در ثانی فروشندگان محترم از این افزایش قیمتها خوشحال نشوند ،چرا که در این وضعیت کسی نه میتونه خونش تبدیل به احسنت کنه و نه کسی خونه بخره، ولی اگر قیمت مسکن در وسع مصرف کننده باشه هم میشه خرید و فروش کرد و هم یکی دو دوتا،

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج