۷۰۱۷۹۸
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

«سن اقتصادی» در ایران باید کاهش یابد

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: سال‌های زیادی از عمر دانشجویان ما صرف کارهایی شده که تاثیر چندانی در آینده شغلی آنان نداشته، لذا ما باید سال‌های تحصیل را کم کنیم و سن اقتصادی افراد را نیز کاهش دهیم تا آنان زودتر بتوانند وارد بازار کار شوند.

خبرگزاری ایسنا: رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: سال‌های زیادی از عمر دانشجویان ما صرف کارهایی شده که تاثیر چندانی در آینده شغلی آنان نداشته، لذا ما باید سال‌های تحصیل را کم کنیم و سن اقتصادی افراد را نیز کاهش دهیم تا آنان زودتر بتوانند وارد بازارکار شوند.

سلیمان پاک ‌سرشت، امروز ۲۳ فروردین ماه در افتتاحیه همزمان مراکز توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان (SCD) در دانشگاه‌های آزاد اسلامی مشهد و قوچان و صنعتی سجاد اظهار کرد: آمارها از جمعیت تحصیل کردگان کشور نشان می‌دهد که بیکاری در افرادی که دارای مدارج تحصیلی هستند، نسبت به تحصیل نکردگان بیشتر است؛ یعنی هر چه تحصیلات عالیه افراد بیشتر باشد، شانس بیکاری آنان افزایش می‌یابد که البته این موضوع همیشه درست نیست.

وی تاکید عمده نگرانی‌ها در کشور از این است که تحرکی که سال‌ها پیش در آموزش عالی ایجاد شده با نیازهای کشور همخوانی ندارد، ادامه داد: موضوع مهارتی سازی آموزش‌ها در وزارت علوم و آموزش و پرورش جدی شده است؛ کشورهایی که در مسیر برنامه آموزشی خود با اختلالاتی روبرو هستند، مهارت سازی آموزش‌ها می‌تواند به رفع مشکلاتشان کمک کند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه تصریح کرد: سال‌ها است که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور قصد دارد که با مراکز دانشگاهی ارتباط برقرار کند اما موفق نبوده، زیرا دانشگاه‌ها تصور می‌کردند آموزش‌های فنی و وحرفه‌ای در سطح افراد تحصیل نکرده است.

پاک‌سرشت اضافه کرد: اخیرا وزارت علوم و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای توافق کرده اند تا دانشجویان آموزش‌های استاندارد را در مراکز فنی و حرفه‌ای آموزش ببینند؛ این یعنی ما پذیرفته‌ایم که دانشجویان نباید تازه پس از فارغ‌التحصیلی به فکر کسب مهارت بیافتند.

وی افزود: سال‌های زیادی از عمر دانشجویان ما صرف کارهایی شده که تاثیر چندانی در آینده شغلی آنان نداشته است ما باید سال‌های تحصیل دانشجویان را کم کنیم و سن اقتصادی افراد را نیز کاهش دهیم تا آنان زودتر بتوانند وارد بازارکار شوند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه زمانی که از صلاحیت شغلی صحبت می‌کنیم، تنها منظورمان زبان مهارتی نیست، تاکید کرد: در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تنها به افراد کار کردن نمی‌آموزند، بلکه یاد می دهند که چگونه نسبت به شغل خود تعهد، هویت و احساس تعلق خاطر داشته باشند و چنین آموزشی است که می‌تواند رضایت شغلی در افراد ایجاد کند.

پاک ‌سرشت با تاکید بر اینکه ما باید به سمت مهارتی سازی آموزش عالی حرکت کنیم، البته کار اصلی باید در آموزش وپروش اتفاق بیافتد، گفت: ما درنظر داریم که از آموزش عالی صرفا تئوریک به سمت آموزش عالی که بخشی از آن برای محیط های مهارتی مهیا شده، حرکت کنیم.

وی با اشاره به افتتاح مراکز توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان (SCD)، بیان کرد: مراکز ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان یک راهبرد و نگاهی است که در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای همکاری مشترک با دانشگاه‌ها شکل گرفته و در این مراکز بنا است که دانشجویان در حین تحصیل با شایستگی‌های مورد نیاز برای برخورداری از صلاحیت‌های شغلی، فضای کار، نیازهای مهارتی و دانشی، بینشی و نیازهای رفتاری که در کار است، آشنا و توانمند سازد تا در صورتی که علاقه مهارت‌هایشان را ارتقا دهند که به دنبال آن فرصت بیشتری در بازار کار برای اشتغال آنان ایجاد می‌شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه ادامه داد: یکی از نگرانی‌های که وجود دارد این است که آموزش‌های دانشگاهی ما ارتباط و نسبت چندانی با فضای واقعی و نیاز بازارکار ندارند که افتتاح این مرکز به نوعی امکان آموزش‌های مرتبط با دنیای کار و رشته تحصیلی را برای دانشجویان فراهم می‌کند که موجب کاهش نگرانی‌های ما از عدم انطباق آموزش‌های دانشگاهی با فضای واقعی بازارکار می‌شود.

پاک ‌سرشت اضافه کرد: امیدواریم با تاسیس مراکز توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان در دانشگاه آزاد مشهد و قوچان و دانشگاه سجاد مشهد الگوی همگرا کردن آموزش‌های مهارتی با آموزش‌های رسمی چه در آموزش و پرورش و چه در آموزش عالی توسعه یابد و ما دانشجویانمان را در زمینه اشتغال‌پذیری تقویت کنیم.

وی تصریح کرد: کاری که انجام می‌شود اینجا دانشجویان را اشتغال‌پذیرتر می‌کند ما نمی توانیم تضمینی ایجاد کنیم که در این مرکز برای افراد شغل ایجاد کنیم و مسائل و کاستی‌های که از ناحیه عدم اشتغال‌پذیری دانشجویان گرفتار هستند آشنا می‌کنند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور عنوان کرد: مراکز توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای دانشجویان با توجه به اینکه در کدام رشته‌های دانشگاهی تجهیز شوند، منابع متفاوتی دارند و طبیعتا باید ببنیم خود دانشگاه‌ها تمایل دارند در چه رشته و حوزه‌هایی توسعه یابند و سپس ما مجوز تاسیس آن را صادر می‌کنیم.

پاک ‌سرشت خاطرنشان کرد: ما نظارت بر آموزش‌ها، خروجی آموزش‌ها و گواهینامه‌های که از این مرکز صادر خواهد شد، را اعمال و تضمین می‌کنیم که دانشجویان از صلاحیت لازم برخوردار هستند. مدیریت و اجرای آموزش‌ها در دانشگاه اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه اگر زبان صلاحیت علمی و شغلی به هم نزدیک شود، آموزش‌های رسمی نیز دچار تحول خواهند شد، یادآورشد: آموزش‌های مهارتی در استان خراسان رضوی از شتاب خوبی برخوردار هستند. امیدواریم این هماهنگی میان دانشگاه‌ها، آموزش وپرورش و بنگاه‌های اقتصادی و بخش خصوصی بیشتر شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج