۷۰۱۸۵۴
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

پامپئو: تلاشم متمرکز بر اصلاح برجام خواهد بود

گزینه ترامپ برای تصدی پست وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که تصمیمش برای برجام، همان تصمیم ترامپ و آرزویش، اصلاح معایب این توافق است؛ پامپئو همچنین می‌گوید که اگر نتوانست برجام را اصلاح کند، با متحدان آمریکا برای رسیدن به توافقی بهتر، همکاری خواهد کرد.

خبرگزاری فارس: جلسه بررسی صلاحیت «مایک پامپئو» گزینه رئیس‌جمهور آمریکا برای تصدی پست وزارت خارجه این کشور، در کمیته روابط خارجی سنا برگزار شد.

صبح سه‌شنبه ۲۲ اسفند سال گذشته بود که به ناگاه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور در توئیتر از برکناری «رکس تیلرسون» و پیشنهاد پامپئو، رئیس فعلی سیا برای جانشینی وی خبر داد؛ بعدها مشخص شد که تیلرسون از این تصمیم باخبر نبوده و مانند دیگر مردم جهان، از طریق خواندن محتوای صفحه توئیتری ترامپ از برکناری خود باخبر شده است.

پامپئو برای تبدیل به وزیر خارجه آمریکا، باید ابتدا نظر مثبت اعضای کمیته روابط خارجی و پس از آن، باید رأی مثبت نصف بعلاوه یک اعضای سنا را به دست آورد.

آنطور که نمایندگان سنا پیش از این گفته‌اند، یکی از محورهای سوالات امروز، رویکرد مایک پامپئو در خصوص برجام است؛ پامپئو از مخالفان سرسخت هرگونه توافق هسته‌ای با ایران بوده و هست.

در ابتدای ورود پامپئو به صحن کمیته، چند فعال حقوق‌بشر که لباس صورتی پوشیده بودند و با نام «کد پینک» شناخته می‌شوند، برخاستند و با صدای بلند گفتند «نه به پامپئو، نه به جنگ.»

سناتور «باب منندز» در ابتدای این نشست، رئیس پامپئو یعنی ترامپ را به سختی مورد انتقاد قرار داد و گفت: «دمدمی مزاج بودن ترامپ باعث سردرگم شدن متحدان و پررو شدن دشمنان ما شده است.»

سناتور منندز از تلاش روسیه برای تضعیف آمریکا، تقابل با چینی‌ها در دریای جنوب چین، استفاده ادعایی «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه از سلاح شیمیایی و قدرت گرفتن «نیکلاس مادورو» رئیس‌جهور ونزوئلا، به عنوان نمونه‌های شکست سیاست خارجی آمریکا در دوره زمامداری ترامپ اشاره کرد.

منندز به برجام هم پرداخت و گفت: «همه می‌دانند که من به این توافق رأی منفی دادم ولی باید بگویم که خروج یکجانبه از این توافق، در راستای منافع ایالات‌ متحده نخواهد بود؛ اگر از این توافق خارج شویم، چگونه خواهیم توانست متحدانمان را برای مقابله با ایران با خود همراه کنیم.»

سناتور منندرز به پامپئو هشدار داد: «شما تا امروز، سیاست خارجی را در سایه اجرا می‌کردید. مشهور است که وزارت خارجه ما، ادامه سیا است. شما تا امروز برای اعضای دولت، اطلاعات جمع‌آوری می‌کردید ولی اگر وزیر خارجه شوید، در پیشانی سیاست خارجی خواهید بود و باید بر اساس اطلاعاتی که دریافت می‌کنید، اقدام کنید.»

در ادامه نوبت به سوال و جواب رسید. سناتور منندز از پامپئو در خصوص مذاکراتش با بازرس ویژه «مولر» سوالی پرسید؛ بازرس مولر مأمور بررسی پرونده رابطه ستاد انتخاباتی ترامپ و روس‌هاست.

پامپئو در پاسخ گفت که نمی‌تواند در خصوص مذاکراتش با ترامپ و پاسخ‌هایی که به مولر داده، چیزی بگوید.

سپس سوالات برجامی شروع شد.

سناتور «بن کاردین» از پامپئو در خصوص برنامه‌اش برای برای برجام و احتمال خروج آمریکا از این توافق هسته‌ای پرسید. پامپئو پاسخ داد: «من به روشنی می‌دانم مأموریتیم چیست و نمی‌توانم به این سوال پاسخ بدهم.»

با اصرار سناتور کاردین بر گرفتن پاسخ، پامپئو گفت: «من می‌خواهم که این توافق را اصلاح کنم.» سناتور کاردین به وی یادآور شد که برجام یک توافق بین‌المللی و غیرقابل تغییر است؛ کاردین همچنین به پامپئو یادآور شد که ترامپ در موعد ۱۲ ماه مِی باید نظرش را در خصوص ماندن یا نماندن در برجام اعلام کند.

این نشست در جریان است ...

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج