۷۰۲۲۸۶
۷ نظر
۵۰۱۶
۷ نظر
۵۰۱۶
پ

لذت رویارویی ۲ غول سینمای ایران در کن ۲۰۱۸

پس از اعلام اسامي فيلم هاي بخش اصلي جشنواره کن ۲۰۱۸ معلوم شد جعفر پناهی با فيلم "سه رخ" و اصغر فرهادی با فيلم "همه مي‌دانند" در معتربرترين جشنواره سينمايي جهان حضور دارند.

عصر ایران؛ پس از اعلام اسامي فيلم هاي بخش اصلي جشنواره کن ۲۰۱۸ معلوم شد جعفر پناهي با فيلم "سه رخ" و اصغر فرهادي با فيلم "همه مي‌دانند" در معتربرترين جشنواره سينمايي جهان حضور دارند.

اگر چنين اتفاقي در هر جاي ديگر جهان رخ مي‌داد مديران سينماي آن کشور از خوشحالي در پوست خود نمي‌گنجيدند و شايد اين دستاورد را جشن مي گرفتند، اما مديران ما حتي يک تبريک گفتن ساده را هم دريغ مي دارند، راستي چرا؟

بگذريم ... جعفر پناهي براي چهارمين بار در جشنواره فيلم کن حاضر مي شود، پيش از اين با فيلم "بادکنک سفيد" در بخش دو هفته کارگردانان جايزه دوربين طلايي را گرفته بود وبا فيلم "طلاي سرخ" جايزه ويژه هيات داوران و نوعي نگاه را گرفته بود همچنين اولين نمايش فيلم "اين فيلم نيست" در جشنواره فيلم کن بود.

پناهي تنها فيلم ساز ايرانى است که تقريبا همه فيلم‌هايش در جشنواره هاي الف دنيا نمايش اول داشتند و اگر نخل طلاي امسال را بگيرد تنها فيلمساز در جهان است که جايزه اول بيشتر جشنواره‌هاي برتر دنيا را گرفته است يعني کن، ونيز، برلين و لوکارنو و ...

لذت رویارویی ۲ غول سینمای ایران در کن ۲۰۱۸
جوايزي همچون شير طلايي ونيز، خرس طلايى برلين، دوربين طلايى کن، يوزپلنگ طلايى لوکارنو، هوگوى طلايى شيکاگو، خوشه طلايى والادولد، لاله طلايى استانبول، قلب طلايى بوسنى، پرمدئوس طلايى گرجستان، پودوى طلايى شيلى، اسب طلايى دبى از جمله جوايز جعفر پناهي از جشنواره‌هاي مختلف است.

اصغر فرهادي براي سومين بار در جشنواره کن حضور دارد بار اول با فيلم "گذشته" جايزه بهترين بازيگر زن را گرفت و بعد با "فروشنده" جايزه بهترين فيلمنامه و بهترين بازيگر مرد را بدست آورد و امسال با "همه مي دانند" حضور دارد.

فرهادي هم به نوعي ديگر بسياري از جايزه هاي معتبر سينماي دنيا را در کارنامه‌اش دارد: ۲ بار اسکار سالهاي ۲۰۱۲ و ۲۰۱۷، خرس طلايي برلين، بهترين فيلمنامه کن، گلدن گلوب ۲۰۱۲ ، سزار ۲۰۱۲، هوگوي طلايي شيکاگو، گئورک طلايي مسکو، زردآلويي طلاي ايروان، آرنا طلايي کرواسي، جايزه اوترا سن‌سباستين و ...

لذت رویارویی ۲ غول سینمای ایران در کن ۲۰۱۸
جوايز کسب کرده براي هر کدام از آنها چنان پربار است که اغراق نيست اگر بگوييم بسياري از کشورهاي جهان در حسرت داشتن بخشي از آنها براي کل تاريخ سينماشان هستند.

با نگاهي اجمالي در مي‌يابيم‌ سينماي ايران موفقترين مولفۀ معاصر ايراني در خارج از مرزهاست.

از بحث جوايز گذشته مي توان گفت دو قطب از فيلمسازي سينماي ايران در کن حضور دارد، پناهي بيشتر فيلم‌هايش را با نابازيگر و يا هنرپيشه‌هاي بدور از معناي رايج ستاره‌ها ساخته است و با انواع و اقسام اتفاقات در دوران فيلمسازيش روبرو بوده از توقيف فيلم تا ممنوع الکار شدن، زندان رفتن و ...

از طرف ديگر فرهادي همواره با بازيگران معروف و ستاره کار کرده و به دور از هر نوع حاشيه‌اي سعي در بسط دادن فيلم هايش به خارج از ايران و همکاري با هنرپيشه ها و عوامل بين المللي سينما جهان داشته است.

خيلي از فيلم‌هاي پناهي در داخل کشور اکران عمومي نشده اند ولي تمام فيلم‌هاي فرهادي به نمايش درآمده اند و اتفاقا با استقبال مخاطبان مواجه شده است.

فارغ از ارزش‌گذاري سبک و نوع کار هر کدام از اين دو غول فيلمسازي ايران معاصر، نکته حائز اهميت اين است که براي اولين بار دو فيلمساز از ايران در بخش مسابقه اصلي معتبرترين جشنواره جهان حضور دارند، علی الخصوص وقتی می بینیم چه بزرگانی از سینما امسال فیلمشان را به کن ارائه کرده بودند اما پذیرفته نشدع بود.

اين حضور گوياي ريشه قوي فرهنگ، هنر، تاريخ و تمدن است و هر کدام از آنها هر موفقيتي کسب کند دل ايرانيان شاد مي شود.

در حال حاضر، هیچ نمی خواهم بدانم در پایتخت چه می گذرد؛ نمی خواهم بدانم عاقبت شهردار را برکنار کردند یا خودش ۲ بار استعفا داد! نمیخواهم بدانم قیمت دلار چند شده، نمی خواهم بدانم باز ترامپ چه کوفتی توئیت کرده و نمی خواهم بدانم... دلم شادی می خواهد فقط شادی، خوشحالی، غرور و افتخار که تا به همین الان با حضور چشمگیر سینمای ایران در کن ۲۰۱۸ محقق شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پناهی غوله؟ کسی فیلمهاشو اصلا دیده؟ کم مزخرف بنویسید!

    • بدون نام

      از کی تا حالا جعفر پناهی شده غول سینمای ایران؟
      حالا اصغر فرهادی یه چیزی

    • بدون نام

      همه نسبت به آینده ایران مسءولیم و باید ببینیم که چه تصویری از این مملکت در دنیا معرفی میکنیم ، یک ایران مقتدر یا یک کشور ضعیف و گرفتار ؟؟ اما این را میدانم که برای حفظ و استقلال هر وجب از خاک میهن اسلامیم خون پاک جوانان میهنم ریخته شده است کسانی که مظلومانه برای حفظ آن جنگیدتد و هیچ کس از بیگانگان به آنها جایزه ای نداد و تشویقی نکرد . و زمانی که بمبهای شیمیایی عزیزان ما را پر پر میکرد هیچ کدام از این کشورهایی که الان سینه چاک میدهند هیچ اعتنایی نکردند و بلکه با تمام قوا به دشمنمان کمک کردند .

    • سید

      جشن را ضد انقلاب و استکبار خواهد گرفت که سرسپرده گان داخلی بدون فشار و با آزادی کامل نسبت به هر آنچه دلشان میخواهد سیاه نمایی میکنند چیزی که حتی در غرب نیز امکان پذیر نیست و صرفا در جهت سیاستهای استکباری اداره میشود
      واقعا ننگ بر وطن فروش

    • پیکاسو

      چون هر دو وطن فروش و نوکر خارجیا هستن دعوت میشن به جشنواره هاااا وگرنه هم خودشان هم مردم میدانن هیچ عددی تو سینما ایران نیستن.....تنها دلیلش وطن فروشیه

      پاسخ ها

      • چنگیز

        متاسفم ازکاربرانی که تااین ساعت به جای نظر دادن وتبریک گفتن به بزرگان سینما فقط بلدندفحش بدهندوتوهین کنند صدالبته فرهادی وپناهی بزرگتر ووالاتر از چنین نطراتی هستند.
        پس بیایید خسته نباشید ودست مریزاد به انها بگوییم

    • بدون نام

      فقط یه عده کوته فکر احنق که فیلمای حاتمی کیا رو میپسندن منفی زدن که مهم نیست.
      در ضمن دنیا هیچی نمیدونه ولی شما ابلها میفهمید جالبه واقعا.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج