جاباما
۷۰۲۶۴۶
۱۴ نظر
۵۰۱۱
۱۴ نظر
۵۰۱۱
پ

الجزیره بررسی کرد:

چرا روسیه به حملات موشکی آمریکا پاسخ نداد؟

«توهین به رئیس جمهور روسیه امری غیر قابل قبول است و این ضربه ها بدون عواقب نخواهد بود». اینها صحبتهای سفیر روسیه در واشنگتن در پی حملات موشکی ایالات متحده، فرانسه و انگلیس به نظام سوریه در سحرگاه روز شنبه است. در این میان سوالهایی در مورد کیفیت واکنش مسکو به این حمله مطرح می شود.

پایگاه خبری انتخاب: محمد النجار در الجزیره نوشت: «توهین به رئیس جمهور روسیه امری غیر قابل قبول است و این ضربه ها بدون عواقب نخواهد بود». اینها صحبتهای سفیر روسیه در واشنگتن در پی حملات موشکی ایالات متحده، فرانسه و انگلیس به نظام سوریه در سحرگاه روز شنبه است. در این میان سوالهایی در مورد کیفیت واکنش مسکو به این حمله مطرح می شود.

این شبکه عرب زبان در ادامه آورده است: صرفنظر از واکنش زودهنگام سفیر روسیه و زاخاروا، به نظر می رسد مسکو خود را با این ضربه ۵۰ دقیقه ای به سوریه وفق داده است، بویژه آنکه سه طرف متجاوز همه تلاش خود را برای عدم تحریک مسکو و هدف قرار نگرفتن پایگاههای آن در سوریه کردند.

خبرنگاران الجزیره در مسکو واکنش های اولیه روسیه به حملات امروز صبح به سوریه را در مقایسه با هدف قرار گرفتن فرودگاه الشعیرات توسط آمریکایی ها در سال گذشته، ضعیف تر می دانند. در این بین رسانه های روسیه حملات به پایگاههای نظام سوریه را«نمایشی» توصیف می کنند.

آنچه که می تواند چگونگی عکس العمل روسیه به ضربه امروز را مشخص کند، پیامهای غیر مستقیم وزارت دفاع روسیه و آمریکا در این باره است. رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در صبح شنبه اعلام کرد هم پیمانان ایالات متحده همه تلاش خود را کرده اند تا به پایگاههای روسی مستقر در سوریه ضربه ای نزنند. این در حالی است که روسیه بر این مساله تاکید کرد پیش از این ضربه ها هیچ هشداری به آن داده نشده است. یک مسئول نظامی بلند پایه آمریکا نیز بر این نکته تاکید کرد که نقشه ای برای انجام عملیات نظامی دیگری ندارد.

این پیام آمریکا در خصوص سعی آن برای تحریک نکردن مسکو، با این پیام روسیه مواجه شد که طی آن وزارت دفاع روسیه اعلام کرد بیش از ۱۰۰ موشک ائتلاف سه گانه از فراز پایگاههای روسیه در سوریه عبور نکرده اند.

گذشته از این، وزارت دفاع روسیه مشارکت سامانه های دفاعی خود در حملات موشکی به سوریه را به شدت تکذیب کرد و این مساله ای است که به عقیده مامون ابونوار، کارشناس مسائل استراتژیک، علامت سوالهایی را در مورد دلایل عدم مقابله روسها با موشکهای آمریکایی و غربی بر می انگیزد، در حالی که در روزهای گذشته روسیه در این مورد تهدید کرده بود.

ابو نوار در گفتگو با الجزیره گفت:پیش بینی ها نشان می دهد ایالات متحده و هم پیمانان آن از آغاز تصمیمی برای هدف گرفتن پایگاههای روسیه یا تحریک آن نداشتند.

ابو نوار معتقد است عبور نکردن موشکهای ائتلاف سه گانه از پایگاههای حمیمیم و طرطوس با هدف تحریک نکردن روسها انجام شده است؛ چرا که حتی یک اشتباه کوچک از سوی آمریکا و هم پیمانانش در این نواحی می توانست منجر به سقوط موشکهایشان بر پایگاههای روسیه شده و در نتیجه با واکنش روسها مواجه شوند.

این کارشناس بعید نمی داند که پیش از حمله، طی هماهنگی قبلی صورت گرفته بین آمریکا و روسیه، پایگاههای حضور نیروهای روسیه مشخص شده است تا مورد حمله واشنگتن قرار نگیرند.

امروز هر دو طرف روسی و آمریکایی تاکید کردند که قصد ورود به مقابله مستقیمی را ندارند، مقابله ای که می تواند تهدیدی خطرناک و بی سابقه برای امنیت و صبح جهانی باشد.

اما ابو نوار بعید نمی داند که مسکو گام هایی عملی را در جهت پاسخ به حملات واشنگتن و هم پیمانانش بردارد؛ گامهایی که لزوما نظامی و مستقیم نخواهد بود.

مسکو می تواند از طریق حملات الکترونیک به ارتباطات و سازمانهای وابسته به آمریکا تشویش و نا به سامانی را در تحرکات آمریکا در منطقه ایجاد کند.

اما مساله خطرناکتر آن است که روسیه تصمیم بگیرد حفظ «خط ارتباطی» بین افسران آمریکایی و روس در جریان عملیات در سوریه را متوقف کند، در این صورت احتمالات درگیری بین این دو افزایش یافته و ما را وارد مرحله تازه ای تهدیدها می کند.

بین ضربات «محدود» ائتلاف سه گانه و واکنشهای به دور از تشنج مسکو سوالی باقی می ماند مبنی بر اینکه ایا این حملات هوایی خطوط قرمز تازه ای را در جریان مذاکرات ترسیم می کند؟ آیا مسکو در میدان ثابت می کند که در جنگی که برای تثبیت ارکان نظام بشار اسد آغاز کرده شکست نخورده است؟ در روزهای آینده پاسخ این سوالات مشخص خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چون میترسه

    • بدون نام

      روس جرات مقابله نداره

    • بدون نام

      روسیه کثیف و نامرد همیشه اینطور بوده. ...

    • بدون نام

      بابا روسیه کیلوش چنده آخه ، روسیه رو آمریکا بخواد له میکنه .

    • محمدرضا بختیار

      آخه وقتی ترکیه اعلام می کنه ما خبردار حملات بودیم به طورحتم روسها هم مطلع بوده اند اما دلیل استفاده نکردن از سامانه های ضد موشکی خود جای سوال دارد و اینکه تمام موشکها راروسیه رهگیری کردش

    • بدون نام

      چون وجودشو نداره درود بر ترامپ

    • بدون نام

      خب روسیه زورش به امریکا نمیرسه

    • بدون نام

      چون نمی تواند در مقابل امریکا بیستد وبا امریکا همکاری دارد

    • بدون نام

      پوتین شاخ وشونه الکی کشید پس کو کجا جواب دندان شکنش؟فقط زرمفت میزد هه هه هه هه

    • بدون نام

      مگه عقلش کمه خودشو به خاطر زیاده خواهی های ایران به خطر بیندازه اون عاشق مردم وکشورشه وبه انها خیانت نمیکنه

    • راهل

      اگه وقتش برسه با ایران هم همین کارو خواهد کرد , همه یادشون رفته که این همون روسیه ایه که بیشترین مهمات رو تو جنگ با ایران به عراق میداد

    • بدون نام

      چون با اوناست حمله قبلی چرا روسا نیم ساعت قبلش از اردوگاه رفته بودن که حمله صورت گرفت و هفتا از ایرانیای عزیز شهید شدن روسیه یه خیانت کار معروفه پول و بمبشم واس کسی خرج نمیکنه فقط میچاپه همه کشورای اسیایی رو

    • حقدوست

      واي که چقد کم فهم و گنجشک مغز داريم ، روسيه اونجا حامي ايران نيست ، حامي منافع خودش با دفاع از بشار اسده ، همونقدر که روسيه از امريکا ميترسه ، امريکا بيشتر ازون از روسيه ميترسه ، روسيه در اصل کارشو انجام داد ٣قدرت اتلاف رو مجبور به ي حمله نمايشي با کمترين هزينه کرد اما قبلش غوطه رو ازاد کرد ، در اصل اهداف روسيه پيش رفت تو همچين جنگي بايد هوشمندانه عمل کرد نه بچه وار روسيه هم شهرو ازاد کرد هم از حمله همه جانبه که باعث تسلط اتلاف به سوريه بشه جلوگيري کرد ، من نميدونم چرا هر کج فهمو مغز گنجشکي دوس داره ي نظري از لجو احساسات و علاقش ببافه مگه تيله بازي رو ازتون گرفتن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اوووه پرفسور شما شعور صحبت کردن با هم وطن هات رو نداری نمیخواد بحث سیاسی نظامی راه بندازی
        بارز ترین صفت خودت رو به بقیه نسبت دادی چون احتمالا توی بچگی زیاد با این لقب صدات میزدن
        خخخخخ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج