جاباما
۷۰۲۹۴۷
۳۷ نظر
۵۰۰۷
۳۷ نظر
۵۰۰۷
پ

ویدئویی اسفناک از زلزله زدگان سرپل ذهاب

تابناک نوشت: از خطر شیوع «وبا» و «سالک» تا انباشت انبوه زباله و مشکلاتی که شاید این‌ها کوچک‌ترین شان باشد، حال و روز زلزله زدگان سرپل ذهاب آنقدر ناخوش است که برای توصیفش گاه مراجعه به لغت‌نامه هم کارگشا نیست!

تابناک نوشت: از خطر شیوع «وبا» و «سالک» تا انباشت انبوه زباله و مشکلاتی که شاید این‌ها کوچک‌ترین شان باشد، حال و روز زلزله زدگان سرپل ذهاب آنقدر ناخوش است که برای توصیفش گاه مراجعه به لغت‌نامه هم کارگشا نیست!

از زلزله مخرب ازگله در استان کرمانشاه بیش از پنج ماه می‌گذرد، اما هنوز اخباری در خصوص زلزله زدگان منتشر می‌شود که گویی روز‌های نخست بعد از حادثه است؛ اخباری در خصوص مشکلات زلزله زدگانی که ساکن چادر هستند و زندگی‌شان اسیر مسائل ابتدایی است.

مردمانی رنج کشیده که هنوز زخم‌های بر جای مانده بر پیکرشان از دوران دفاع مقدس کاملا التیام نیافته و پس از زلزله اخیر، به وضعی گرفتار آمده‌اند که اگر بگوییم وخیم‌تر از دوران جنگ تحمیلی است، سخنی به اغراق نگفته‌ایم.

این را می‌شود از کمبود کانکس در مناطق زلزله زده دریافت که به رغم حمایت وسیع مردم از زلزله زدگان و پا پیش گذاشتن شماری از مشاهیر جامعه برای حمایت از ایشان، هنوز یکی از نخستین‌های کمبود‌های مناطق زلزله زده است و معلوم نیست کی رفع خواهد شد.

کمبودی که به خوبی نشان می‌دهد، اوضاع زندگی در منطقه در چه وضعی قرار دارد، وضعیت بهداشتی و اوضاع خدمات رفاهی چطور است و چگونه است که کارشناسان نسبت به شیوع بیماری‌هایی مانند وبا و سالک در این مناطق هشدار می‌دهند. حال و روز ناخوش مردمانی که ممکن است اوضاعشان به مراتب وخیم‌تر از اینی که هست شود!

روزگار تلخی که نشانه آشکار کوتاهی مسئولان در رسیدگی به حال و روز زلزله زدگان است؛ از دولتمردان گرفته که می‌بایست برای بازسازی مناطق زلزله زده آستین بالا بزنند تا نهاد‌هایی که مسئول بازسازی خسارت‌های ناشی از حوادثی مانند زلزله هستند و ارگان‌هایی که وعده داده بودند پشت زلزله زدگان بایستند، اما ظاهرا قول هایشان را فراموش کرده‌اند.

بحرانی که به بحران ناشی از زلزله پیوند خورده و موجب شده که حال و روز زلزله زدگان سرپل ذهاب به فاصله حدود نیم سال از وقوع زلزله، هنوز به مانند روز‌های نخست بعد از حادثه باشد و حتی بدتر، امیدشان به یاری رسانی مسئولان کمتر شده باشد و مشکلات وسیع تری را پیش روی خود ببینند.

مشکلاتی از قبیل: گلایه‌های این مادر رنج کشیده که از فرط تکرار بیماری کودکش، ترجیح می‌دهد مقابل دوربین یک مؤسسه خیریه بایستد و از وضع بد زندگی شان شکوه کند، بلکه نتیجه این اعتراض، اتفاقی مثبت برای خانواده اش و همشهریانش باشد. برای خانواده‌هایی که حتی آب برای شست و شو ندارند؛ چه برسد شهری که پیش از زلزله داشتند و به رغم همه کمبودهایش، باز شهر بود.

حال و روز ناخوش کودک خردسال سرپل ذهابی که در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود تا چشمان بسیاری را‌ تر کرده و این پرسش را به وجود آورد که آیا واقعا ساختن دوباره سرپل ذهاب -که نه به قدر بم و رودبار و منجیل، که کمتر تخریب شده بود ـ اینقدر دشوار است که ۱۵۰ و چند روز بعد از زلزله اینقدر اخبار مخابره شده از آن تلخ باشد؟

آیا به راستی سرعت عمل مسئولان در رسیدگی به مشکلات این هموطنان رنج کشیده مان قابل قبول است یا خیر و اگر قابل قبول نیست، چرا اعتراض ناظران و مسئولان بالادستی را موجب نشده و نمی‌شود؟!

در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی لینک زیر کلیک کنید
ویدئویی اسفناک از زلزله زدگان سرپل ذهاب
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فرشید

      فدای سرتون مهم بشار اسد و عراقه که اباد بشه وگرنه حالا این یه هشدار الهی بخاطر رعایت نکردن حجاب هستش بود پس نمیشه کاریش کرد ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کل کشور همینه زیاد غصه نخورین اینجا زلزله هم نیومده وضعیت بهتر از اونجا نیست

      • بدون نام

        کل کشور همینه زیاد غصه نخورین اینجا زلزله هم نیومده وضعیت بهتر از اونجا نیست

      • بدون نام

        چرا همه چیزو بهم ربط میدین،کلی پول از مردم جمع کردن اگر همونو هم میخواستن خرج کنن وضع بهتر بود. علتش ضعف مدیریت و دزدی آقایون هست گه اگر پول خرج مقابله باداعش هم میشد باز جای شکر داشت.

    • جمشید

      خدا لعنتتون کنه.الان میتونم بگم وضع زلزله زدگان سر پل ذهاب از وضع مردم یمن بدتره.خدا لعنتتون

    • محمود

      خدایا خودت کمک کن ... توانگران که فقط به فکر جیب و شکم خودشان هستند ... مسئولین هم که به فکر بورسیه و دو تابعیتی شدن و خرج فرزندانشون در خارج از کشور هستن ... آخه تا به کی بی عدالتی ... حقوق یک ماه مدیران نجومی بگیر تمام مشکلات این عزیزان را رفع میکند ... حقوق یک ماهشون رو قطع کنید ... چیزی که نمیشه..اونها تا 100 سال دیگه هم ذخیره دارن ... مثل همون اختلاس جدید وزارت نفت که 100 میلیارد تومن بود ، 100 میلیارد هم به حل مشکلات این هموطنان اختصاص بدین که البته حق این عزیزان هست و منتی بر این کار نیست ... ای کاش دستم باز بود و قدرت چنین کاری رو داشتم ... حیف

    • علیرضا

      وای برما .... وای برما........

    • ابراهیم ۱۱

      زلزله بهانه ای شد تا دردهایی این قسمت از کشور دیده شود‌..
      اگر هر منطقه زیرساخت های خودشو داشته باشد ..
      عبور از بحرانه ها و اتفاقات زیاد شکننده نمیشود
      اما واقعیت اینست که فرماندهی دولتی تحت تاثیر جریانات سیاسی قرار گرفته و هرکس برای مدتی مسئولیتی محول میشود اتاق و میز خود منظم و برای ولی نعمت که لابی انتصاباته سینه چاک و هر موقع به موانع کاری میرسند مدیر قبلی متهم .
      مردم هم قربانی این مدل عملکردها میشوند..

    • بدون نام

      فاجعه

    • جگر سوخته پشیمان

      اخه چی بگم اقای روحانی بخدا بخدا بخدا قسم چراغی که به خانه رواست به مسجد حرامه اقای روحانی یوم الحساب دور نیست این صحنه ها را به دست اندر کارانتان نشان دهید واز لاکتان خارج شوید

      پاسخ ها

      • افروز

        روحانی چکاره ست . یاد گرفتین فقط به روحانی گیر میدین. بقیه چی پس؟

      • بدون نام

        افروز جان، به نظرت من باید کمک کنم، که به زور از پس خرج خودم برنمی آیم؟؟

    • بدون نام

      یا خدا این مسعولین وجدان ندارن. اصلا بی دینم باشه ادم اینا دیگه فاجه هستن!!!! این مردم پولشونو میخوان

    • حمید لکستان

      واقعا کل سیستم دولت ایران داره با خودش و آینده اش و با ملتش چکار میکنه ؟ بخاطر استقلال کردستان مرزهامون رو با کردستان عراق بستیم اما چند روز بعد ترکیه تجارت رو باهاشون از سر گرفت اما ایران بازارش در شمال و جنوب عراق رو واگذار کرد به ترکیه و سعودی . به فکر زلزله زده و بیکار و بیمار هم نیست . فقط چپ و راست همدیگه رو میکوبن اما دیگه حناشون کم کم واسه تمام ملت داره بی رنگ میشه .

    • بدون نام

      الان ی سری میان میگن دولت دولت,دولت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیز جان شما بفرما برای کمک، مگخ ما بخیلیم

      • بدون نام

        ملت ملت ملت

    • هادی علی نژاد

      چه کسی نباید کرمانشاه رو تنها بذاره؟ ماهایی که وضعمون مثل اوناست, یا نماینده ای که موزه لوور میخونه اوبر یا یه عدد ده بار میخونه اخرشم جور در نمیاد و حقوق نجومی میگیره. خاک بر سر این مسولین, اگه بچه یا نوه شما بود میذاشتین چنین حالی داشته باشه. با این وضع معلوم نیست تا حالا چندتا بچه مردن. تو همین چندتا خبر قبلی نوشتین که ایران با این ذخایری که داره چهارمین کشور ثروتمند جهانه. اخه این ثروت دسته کیه. این ثروت حقه کیه.

    • بدون نام

      خدای بزرگ خودت کمک کن

    • بدون نام

      چقدر سیاه نمایی میکنید بابا ایران همه جاش گل وبلبله همین روزاست استان دار تکذیب میکنه .

    • بدون نام

      یا خدا اینجا کجاست سوریه هستش یا یمن فک نکنم ایران خودمون باشه اینو فوتوشاپ کردن. مسئولین ما انسانهیی هستند با خدا که اگه مشکلی برا کسی پیش بیاد شب وراحت نمخوابن و تا صبح ضجه میزنن

    • بدون نام

      مسوولین درخواب به سر میبرند.

    • بدون نام

      فعلا باید صبر کرد تا خرابیهای چندروز پیش سوریه که حدف موشکها انگلیس فرانس و شیطان بزر گ قرارگرفت درست بشه بعد وقت زیاد هست

    • مصطفآ

      قلبم گرفت.....

    • کارمند

      چراغی که به خانه رواست ... پس چرا وقتی چنین وضعیتهایی درکشور خودمان هست منابع مالی باید خرج دیگر کشورها بشود؟

    • ماری

      وااای الهی بمیرم خدایااا فقط به خودت پناه میبریم

    • بدون نام

      زلزله زده ها تقوا و صبر پیشه کنن......این جواب تمام درخواست ها تو کشور ما هستش.

    • بدون نام

      امیدوارم به زمین گرم بشینند مفت خوران نامسئول

    • زینب

      وای
      چقد بد

    • بدون نام

      اونایی که کوتاهی می کنند ، جواب خدا رو چی می خواهند بدند؟

    • بدون نام

      دولت تدبر و امید

    • بینام

      خدایا این همه سکوتت دلیلش چیه؟مگرتو عادل نیستی.پس ما به جزتوبی کی پناه ببریم ازاین همه ظلم.این همه کوتاهی در حق مردم

    • بدون نام

      واای خیلی غم انگیزه. راستی مهران مدیری موزه راه انداخت گفت برای زلزله زدگان خرج میشه پس چرا اینکارو نمی کنه دیگه کی دارن از بین میرن . مسولین هم ک در خواب ناز هستند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مدیری فقط میخواست با این کار محبوبیتش بره بالا

    • شهرام دورسون نیا

      مطمئن باشین چطور اون پسربچه بی نوا استفراغ کرد همونجوری اون‌پولهایی که بعضی ها به حروم کوفت کردن ازدهن ودماغ خودشون وبچه ها شون میاد بیرون خدایا من دیگه جهنم و دیدم ودارم لمس میکنم خودت کمک کن خودت یا همه رو خلاص کن یا این همه شکنجه روحی بسته مونه دیگه تحمل نداریم به والله

    • محمد

      مگر در ایران بیماران خاص کم هستند این بچه هم یکی از آنهاست همه چیز را قاطی نکنیم و آدمهایی دمدمی مزاج نباشیم و زود از کوره در نرویم و زبان به مذمت این و آن باز نکنیم عقده گشایی نکنیم درست است اعلام نظر خرجی نداره و هر چه از زبانمان بیرون می یاد هزینه ای برایمان ندارد ولی قبر و قیامتی هم هست مگر ما ملتی نیستیم که از اتحاد و وحدت کلمه ما دشمن هراس داشت و دارد چرا هر خبری می شود بی اطلاع حرف می زنیم و مسوولین خود را محاکمه می کنیم و بحث عراق و سوریه و یمن و امثالهم را پیش می کشیم مگر بودجه این کشور در این جاها هزینه می شود کشور ما اعلام موضع می کند و حق هم دارد از مظلوم دفاع کند و بر ظالم نفرین بفرستد و افراد با عزت هم بنا بر شرایط بروند با عمل خود از مظلوم دفاع کنند همین ، آنهایی که گول تبلیغات افراد تهی مغز و مغرض را خورده اند مدام بذر کینه و نفاق در دل مردم می پاشند که در برابر هر خبری زود بحث دزدی و اختلاس و محاکمه مسوولین را مطرح می کنند بهوش باشد در طول تاریخ دشمنان و افراد وابسته از طریق همین احساسات زود گذر ما ایرانی ها سو استفاده کرده اند و ما متفرق و به جان همدیگر انداخته اند بیایید زیاد احساساتی نباشیم البته بنده مشکلات و نالایقی بعضی از مسوولین را انکار نمی کنم .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تکبیر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج