جاباما
۷۰۳۴۰۴
۷۵ نظر
۵۰۰۳
۷۵ نظر
۵۰۰۳
پ

درآمد ۲.۵ میلیاردی ترکیه از گردشگران ایرانی

روزنامه اعتماد نوشت: چرا برخي از افراد دوست دارند همواره خود را فقير و پرمشكل به دوستان و آشنايان معرفي كنند؟ اين روزها اگر پاي درددل افراد فاميل، بازاريان و فعالان بازار اقتصادي بنشينيد عمده آنها كسب و كار و زندگي خود را در وضعيت قرمز اعلام مي‌كنند.

روزنامه اعتماد نوشت: چرا برخي از افراد دوست دارند همواره خود را فقير و پرمشكل به دوستان و آشنايان معرفي كنند؟ اين روزها اگر پاي درددل افراد فاميل، بازاريان و فعالان بازار اقتصادي بنشينيد عمده آنها كسب و كار و زندگي خود را در وضعيت قرمز اعلام مي‌كنند.

در همين حال شاهد آن هستيم كه در فروشگاه‌ها صف‌هاي طولاني براي خريد به وجود مي‌آيد، بيشترين دورريز غذا و ميوه را در دنيا دارند! در فصل زمستان هندوانه مي‌خورند و در بهار به دنبال سيب مي‌گردند. عمده ايرانيان كم و بيش از اين نعمات بهره مندند اما سعي بر آن دارند وضعيت خود را بحراني نشان دهند؟

اين رفتار در سفرهاي نوروزي كاملا مشهودتر است. كافيست چند روزي كشور تعطيل شود. آن موقع است كه بليت گرفتن به يكي از بزرگ‌ترين مشكلات كشور تبديل شده و جاده‌ها با ترافيك‌هاي سنگين روبه‌رو مي‌شوند.

آمارهاي موجود در حالي خبر از كاهش مسافرت‌هاي نوروزي خارجي ايرانيان مي‌دهد كه همين آماراز ميزان سفرهاي داخلي بيشتر است. آمارهاي كم و بيش قابل استناد نشان مي‌دهد تعداد مسافران نوروزي ايراني به كشورهاي ديگر به چند ده هزار نفر مي‌رسد كه تنها تركيه طبق اعلام خبرگزاري آناتولي به ميزان بيش از ٨ هزار نفر از ايرانيان در نوروز ٩٧ بوده است اين آمار در شريطي است كه فعالان تورهاي خارجي نوروز ٩٧ را يكي از كم رونق‌ترين نوروزهاي گذشته مي‌خوانند و دليل آن را به افزايش هزينه‌هاي سفر و نوسانات نرخ ارز مرتبط مي‌دانند. البته اين روال مسبوق به سابقه است و طبق گفته مسوولان بخش گردشگري ايران طي ١٠ الي ١٥ سال گذشته ميزان مسافران خارجي ايران روند رو به رشدي را در پيش داشته است و هر سال بر ميزان متقاضيان سفرهاي خارجي افزوده شده است. روالي كه تنها به مدد نوسانات نرخ ارز در برخي سال‌ها كمي روال كاهشي يافته و سپس مجددا به شرايط قبل بازگشته است.

نيم نگاهي به آمارهاي موجود از سفرهاي نوروزي نيز نشان مي‌دهد در حالي كه برخي آژانس‌هاي مسافري اعلام كرده‌اند كه بسياري از تورهاي‌شان به دليل نوسانات قيمت ارز در روزهاي پاياني اسفند ماه با ريزش مسافر و كنسلي مواجه شده است اما طبق گفته مديرعامل شركت فرودگاه امام خميني (ره) تعدادپروازهاي خروجي اين فرودگاه از ١٦٠ پرواز در روز در ايام نوروز به ٢٥٠ پرواز در روز رسيده است كه بخش قابل توجهي از آنها به فرودگاه‌هاي كشورهاي همسايه از جمله تركيه، ارمنستان، گرجستان، امارات و... بوده است. طبق گزارش اعلام شده از طرف رضا جعفرزاده؛ مدير روابط عمومي سازمان هواپيمايي كشوري، با شروع سفرهاي نوروزي (٢٤ اسفند تا ١٢ فروردين ماه) حدود ٢٢ هزار و ٣٠ پرواز داخلي و بين‌المللي انجام شده است. اين آمار يعني حدود ٢ ميليون و ٧٨١ هزار و ٢٨٨ نفر، براي تعطيلات نوروز ٩٧، بليت هواپيما خريده‌اند؛ آماري كه در مقايسه با سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد كه شايد سفرهاي نوروزي به ميزان پيش‌بيني شده قبلي رشد نيافت اما هزينه‌هاي سفر افزايش قابل توجهي يافته است.

شرايطي كه اين سوال را در ذهن متبادر مي‌كند كه چرا ايرانيان سفر به كشورهاي همسايه را به سفرهاي داخلي ارجح مي‌دانند و در انتخاب سفر، نخستين گزينه شان سفر به شهرهاي مختلف كشورهاي همسايه است؟ موضوعي كه برخي كارشناسان آن را جذابيت‌هاي سفر به اين كشورها و نوع برخورد با گردشگران مي‌دانند.

قادري از كارشناسان سازمان صنايع دستي و ميراث فرهنگي در عين حال كه حق انتخاب نوع سفر را براي گردشگران محترم مي‌شمارد، معتقد است كه: «١٥-١٠ سال است كه افزايش سفرهاي خارجي و تمايل به سفرهاي خارجي به يكي از مشكلات موجود بر سر راه جذب گردشگر داخلي دولت مبدل شده است و هر ساله براي جذاب‌تر كردن گردشگري داخلي تلاش‌هايي انجام شده است اما هنوز هم ارايه خدمات به عنوان يكي از اصلي‌ترين دليل انتخاب مقصد‌هاي خارجي از سوي گردشگران ايراني شناخته مي‌شود.»

او با تاكيد بر اينكه در بررسي‌هايي كه از سوي يكي از مراكز پژوهشي روي دلايل افزايش سفرهاي خارجي ايرانيان در سال‌هاي گذشته نيز انجام شد، اصلي‌ترين دليل افزايش تمايل به سفرهاي خارجي ميزان ارائه خدمات و برآورده شدن نيازها و خواست‌ها در هتل‌هاي كشورهاي ديگر عنوان كرده است. قادري با مقايسه هزينه‌هاي سفرهاي داخلي و خارجي ادامه مي‌دهد: «با وجود اينكه سفرهاي خارجي به خاطر نوسانات قيمت ارز، نرخ ثابتي ندارد و شناور هستند اما به دليل انتخاب دريافت خدمات بهتر از سوي گردشگران و توريسم در مقابل پرداخت هزينه، شاهد افزايش سفرهاي خارجي هستيم. طبق آماري كه سازمان ميراث از تعداد گردشگران ايراني در كشورهاي ديگر ارايه كرده است نشان مي‌دهد كه تنها در سال ٩٤، بيش از ٦ ميليون و ٦٤٤ هزار نفر از ايراني‌ها به خارج از كشور سفر كرده‌اند.

اين آمار در شرايطي است كه در سال ٩٣ اين ميزان به ٧ ميليون و ٤٤٠ هزار نفر و در سال ٩٢ به ٦ ميليون و ٩٦٠ هزار نفر افزون گشته است.» او مي‌افزايد: «اگرچه در سال ٩٤ به نسبت سال‌هاي قبل شاهد روال كاهشي به دليل همان نوسانات قيمت ارز بوده‌ايم اما همين روال در سال‌هاي ٩٥ و ٩٦ موجب ثبت ٩ ميليون سفر خارجي در سال ٩٥ و تقريبا همين ميزان در سال ٩٦ شده است.»اين كارشناس توريسم اگر چه موضوعات اقتصادي را در كاهش روال گردشگران خروجي ايراني موثر مي‌داند اما تاكيد مي‌كند: «روال ثبت شده از مسافران ايراني كه به كشورهاي ديگر سفر مي‌كنند نشان از ثبت تقاضاي هميشگي براي سفر‌هاي خارجي در شرايطي دارد كه در كشور با وجود مزيت‌هاي گردشگردي، موفق عمل نكرده‌ايم و شاهد خروج مبالغ زيادي ارز براي سفرهاي خارجي هستيم.»

يكي ديگر از موضوعاتي كه قادري، كارشناس اقتصاد گردشگري به عنوان دليل حضور سفرهاي خارجي عنوان مي‌كند، انگيزه خريد و تجارت در كنار تفريح مي‌داند و مي‌گويد: «اين تفكر كه با هر توان مادي با سفر به كشورهاي ديگر مي‌توان كالاي با كيفيت بهتر از داخل را تهيه كرد به يكي ديگر از جذابيت‌هاي سفرهاي خارجي براي ايرانيان تبديل شده است و در اين ميان نمي‌توان تفاوتي بين ميزان درآمد، محل سكونت، نوع زندگي و... هر فرد ايراني با ديگري براي سفرهاي خارجي قائل شد چرا كه نوع تفكر ميان همه يكسان است.»

خروج بيش از ٢,٧ ميلياردلار ارز براي سفر خارجي

اين گزارش آمارهاي نوروز ٩٧ از كاهش مقطعي سفرهاي خارجي خبر مي‌دهد اما ثبت آمار ٩ ميليون سفر ايراني به كشورهاي ديگر مخصوصا كشورهاي تركيه، آذربايجان، ارمنستان و گرجستان حكايت از كسب درآمدي خاص براي اين كشورها فقط از ورود گردشگران ايراني دارد به گونه‌اي كه در گزارشي كه روزنامه‌هاي ترك‌زبان از كسب درآمد دولت تركيه از مسافران ايراني منتشر كرده است نشان مي‌دهد كه اين كشور در سال ٢٠١٧ تنها از ورود ايرانيان درآمدي معادل ٢,٤٥ ميليارد دلار داشته است.

بدين‌ترتيب تركيه اصلي‌ترين مقصد گردشگري خارجي ايرانيان در سال گذشته ميلادي بوده است. همين گزارش پيش بيني كرده كه روند افزايش سفرهاي گردشگري ايرانيان به تركيه در سال ٢٠١٨ ميلادي نيز ادامه يابد و به ويژه شهرهاي تركيه در ماه مارس، يعني ايام تعطيلات نوروز شاهد حضور پر تعداد گردشگران ايراني باشد. بر اساس آمارهاي وزارت گردشگري تركيه، تعداد كل گردشگران ورودي به اين كشور در سال ٢٠١٧ ميلادي با ٢٧.٨ درصد رشد به ٣٢.٤ ميليون نفر رسيده است. ايراني‌ها در مجموع ٧.٧ درصد از كل مسافران ورودي به تركيه را به خود اختصاص داده‌اند و بعد از روس‌ها (١٤.٦ درصد) و آلماني‌ها (١١.١ درصد) در رتبه سوم جاي گرفته‌اند.

ثبت آمار ٩ ميليون سفر ايراني به كشورهاي ديگر مخصوصا كشورهاي تركيه، آذربايجان، ارمنستان و گرجستان حكايت از كسب درآمدي خاص براي اين كشورها فقط از ورود گردشگران ايراني دارد به گونه‌اي كه در گزارشي كه روزنامه‌هاي ترك‌زبان از كسب درآمد دولت تركيه از مسافران ايراني منتشر كرده است، نشان مي‌دهد كه اين كشور در سال ٢٠١٧ تنها از ورود ايرانيان درآمدي معادل ٢,٤٥ ميليارد دلار داشته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      علی برکت الله

      پاسخ ها

      • خودمان مقصریم

        ما خودمون تیشه به ریشه ی خودمون میزنیم.
        تولید ونمایش بسیاری از فیلم ها از نظر اقتصادی با کثیف و عقب مونده و بی فرهنگ نشون دادن ایران و القای این تصویر در ذهن مخاطبان خارجی باعث میشه تا توریست های خارجی تمایلی برای سفر به ایران نداشته باشند و حتی وحشت داشته باشند تا به ایران بیایند. این یعنی ما از درامد بسیار بالا و شیرین توریسم که میتونه چندین برابر نفت باشه محروم میشیم. برین سریال های ترکی رو ببینید که همه رو در روستاهاشون مانکن و خوشتیپ و چشم ِآبی و باکلاس و رییس شرکت و صاحب بیزنس نشون میدن و خونه های دهاتی ها ویلا های بسیار گرانقیمته و روستایی ها ماشین های آنچنانی سوار میشن و نه کثیفی و نه اعتیاد و نه نا امنی رو نشون نمیدن و همه ی دنیا برای سفر به ترکیه مسابقه میدن. ما خودمون رو به دنیا چه نشان میدهیم و دیگران چه تصویری از خود نشان میدهند؟؟؟

      • بدون نام

        برو بابا! چه ربطي به فيلم داره؟

      • بدون نام

        ربطی به فیلم نداره
        لطفا" اینقدر سطحی به مسائل مهم نگاه نکنید

    • صادق

      فرضا كه وضع مردم ايران خوب باشد اين جاي خوشحالي و مباهاته البته در واقعيت درصد ناچيزي اينگونه هستند و فاصله طبقاتي بسيار زياد شده به يمن سياست هاي اقتصادي نادرست يعني پولدارها پولدارتر ميشوند و فقرا فقير تر .....

      در ضمن اگر شما و مديران مملكت عرضه داريد شما هم 2.5 ميليارد دلار از گردشگري و توريست براي اين كشور درامد حاصل كنيد .....!!!!!
      ولي شما فقط ميخوايد استفاده سياسي بكنيد و بگيد وضع مردم خوبه ..!!! ولي در واقعيت اين گونه نيست ...!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وضع ما که خوبه. با دو تا حقوق کارمندی و زندگی خوبی داریم. چشممون به مال مردم نیست و ماشین انچنانی و ویلای شمال و مسافرت خارجی نداریم اما خورد و خوراک و باشگاه و کلاس سینما و مسافرت داخلیمون ردیفه. اکثرا هم همینطورن اما ناله میکنن و میگن ما بدبختیم و یارانه نباشه میمیریم. مردم ایران بیشتر از هر جایی گوشی های گرونقیمت میخرن و بعد میگن مشکلات اقتصادی داریم. مشکل اقتصادی اینه که توقعاتتو به اندازه ی تلاش و اراده ات تنظیم نمیکنی

      • بدون نام

        درصد زیادی از این هایی که میرن ترکیه و تایلند طبقه متوسط و حتی زیر متوسط هستند. چشم و هم چشمی هم باعث میشه اونایی که ندارن هم این در و اون در بزنن تا یه سفر خارجی رو به افتخاراتشون اضافه کنن

      • صادق

        دوتا حقوق كارمندي رو هم نهايت بشه 5 تومن 2 تومنش براي اجاره خونه ميره ميمونه 3 تومن با 3 تومن خوب ميخوري خوب ميگردي خوب باشگاه و سينما و كنسرت ميري !!!!!! احتمالا شما از اون كارمنداي خاص هستي

    • بدون نام

      دولتمردان کلاه شون رو بزارن بالاتر....

    • امیر

      واقعا شرم به مسوولان که دوتا دونه هتل نمیزنن برای مردم. شهرهای درجه دو ترکیه از تهران ما بیشتر هتل داره ووابن باعث شده قیمتهای ترکیه و کیفیت هتلهاشون به شدت رقابتی باشه دقیقا بر عکس ما که همه چیز انحصاریه

      پاسخ ها

      • ساغر

        موافقم، هتل های ایران واقعا گرونن، ما 2-3 بار می خواستسم بریم جنوب دیدیم استانبول ارزون تر میشه تازه هتل بهتر و شرایط خوشگذرانی مهیا تر

      • بدون نام

        وظیفه ی دولت نیست هتل بسازه. هیچ جای دنیا اینجوری نیست. ماجرا اینه که من و شما که هتل میسازیم ترجیح میدیم به قیمت خون بابامون بدیم به ملت. مشکلات و ایراد رفتار بخش خصوصی در کنار نبود حمایت دولتی و پارتی بازی ما رو به اینجا رسونده

      • بدون نام

        ما یه چابهار عید امسال رفتیم یه شب اقامت 400 تا 600 والا به صرفه نبود همون ترکیه به صرفه تره

      • بدون نام

        وظيفه ي دولت نيست هتل بسازه ولي شهرداري ها و ... اينقدر سنگ اندازي مي كنن كه طرف پشيمون ميشه توو اين راه سرمايه گذاري كنه تازه مشكل فقط هتل نيست بايد براي جاذبه هاي گردشگري تبليغت بشه

      • بدون نام

        ناشناس جان ۱۳:۳۵ عزیز،
        فقط در کشوری که قانون نداره مردم میتونن به راحتی سر هم کلاه بذارن یا به قول شما قیمت خون باباشونو از هم بگیرن. این موردی که فرمودین تقصیر خود مردم و بخش خصوصی، در واقع تقصیر سیستمه که نمیتونه برای جامعه برنامه ریزی کنه و منفعت جامعه رو حفظ کنه،تقصیر مردم نیست عزیز

      • بدون نام

        با کاربر 20:01 موافقم
        اینکه بخواهیم تعداد کم و رقابتی نبودن هتلها ، و هزینه ی بالا و کیفیت کم سفرهای داخلی رو گردن بخش خصوصی بندازیم ،با از سطحی نگریه
        اونهایی که الفبای اقتصاد رو می دونن و با اوضاع سرمایه گذاری بخش خصوصی ایران آشنا هستن می دونن چی میگم

      • بدون نام

        کاربر 13:35 گرامی
        بنظرتون قوانین و مولفه های سرمایه گذاری در ایران شبیه کجای دنیاست که انتظار باشه احداث هتل که سرمایه گذاری کلانی هست و باید تضمین برگشت داشته باشه، شبیه کشورهای دیگه باشه

      • امير

        يكي از اقوام ما ميخواست هتل بسازه اينقدر براي مجوزها ازش رشوه گرفتن كه كلا پشيمون شد

    • بدون نام

      چرا ناراحتید؟؟ چرا من ه ایرانی نباید مثل شهروند امارات یا کویت در رفاه زندگی کنم؟؟
      اگر آنها نفت دارند ما هم داریم.
      ما مسول کاربلد نداریم

      من ه ایرانی با این کشور ثروتمند باید در رفاه زندگی کنم و یک پایم ایران باشد و یک پایم خارج از کشور

      اگر اینگونه نیست از بی عرضگی شماست

      پاسخ ها

      • یه نفر

        شما به عنوان ایرانی در محل کارت به نحو احسن کارتو انجام میدی؟
        از زیر کار در نمیری؟
        که حالا همچین انتظاری داری؟.. یه زره فکر کن شرایط جمعیتی کویت با ایران فرق میکنه پول نفت کویت باید بین 3 ملیون نفر تقسیم شه مال ایران بین 80 ملیون برای همین ایران کویت نمیشه

      • بدون نام

        مقایسه خودتون با شهروند کویت یا امارات اشتباه بزرگیه. جمعیت این کشور ها کمتر از یک دهم جمعیت ایرانه و این یعنی دارمد نفتی بسیار بالاتری برای هر نفر هزینه میشه. کشور کوچکتر و بسیار کم جمعیت که به سادگی نفت میفروشن و به سهولت پولشو میگیرن و هیچ تحریمی هم نیستن. این به علت بی عرضگی نیست. این ریاضیات وجبره

      • بدون نام

        اگر اینجا هم اختلاس نباشه مردم ما هم میتونن مثل مردم قطر و امارت و کویت و عربستان مرفه زندگی کنن اما اینجا اقازاده ها به اندازه نیاز چند صد نفر پول بیت المال رو میخورن به مساوات گیر مردم نمیاد

      • بدون نام

        اره چرا ایرانیها نباید مثل دوبی و کویت مفت بخورند و کشورشون رو هم تبدیل کنند به محلی برای تجارت شرکتهای چند ملیتی و برده داری مردم کشورهای فقیر .مرگ بر دوبی و کویت و هر سیستمی که به این شکل به ثروت می رسه ...

      • بدون نام

        داستان مقایسه با کویت یا کشورهای دیگه نیست ، بلکه قانون دو دو تا چهار تاست که مدیران لایق سر کار باشند و در هر موضوعی و هر بعدی بتونن بهترین خروجی رو داشته باشن و اون پول نفت رو ،که در واقع اصلا" نباید به این راحتی مصرف بشه، چنان مدیریت کنن که کشوری آباد و پیشرو به لحاظ استانداردهای پیشرفت بسازن

      • بدون نام

        جناب 13:15
        خیلی ها با تخصص و تعهد کاری بالا و انجام کار به نحو احسن نمیتونن در این سیستم کار خلاق انجام بدن و مفید باشن واسه مملکت
        علت مهاجرت و در واقع فرار مغزها اونهم به این میزان ، تامل برانگیزه
        به دلایلش که فکر کنید متوجه میشید که فقط در یک سیستم سالم میشه سرمایه گذاری کرد یا دلسوزانه کار کرد و برای رشد کشور کوشید و بعد یه مدت ناامید نشد

      • بدون نام

        ايران هم درامد بسيار بالاي داره فرقش اينه اونجا درامدشون خرج ملت ميشه اينجا درامدمون خرج ملت نميشه

    • بدون نام

      مسئولین به خودشان بیایند که چرا ایرانی ها به سفر خارج از کشور می روند و ارز را گران تهیه می کنند و هزینه می کنند؟
      چرا برنامه ای که مردم می خواهند را اینجا اجرا نمیکنند تا ارز خارج نشود و در همین کشور خودمان صرف ابادانی و توسعه توریسم بشود؟

      بی کفایتی تا کی؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب اقلا یک نفر صادقانه گفت دلمان الکل نوشیدن و پر وپاچه تماشا کردن میخواهد

      • بدون نام

        ١٣:٣٩
        مثل اينكه شما دلت اين چيزا رو مي خواد

      • بدون نام

        همه مثل شما اينقدر حقير و كوتاه فكر نيستند مردم بيشتر دلشون ازادي و رفاه ميخواد

      • بدون نام

        اونی که دغدغه ش الکل نوشیدن و دید زدن پرو پاچه س...

        فقط یه بیت از مولانا بهت میگم ....اگه بفهمیش بسه برات


        هر کسی از ظن خود شد یار من
        از درون من نجست اسرار من

    • رستمی

      اتفاقا ملاک سنجش وضعیت اقتصادی مردم توسط مسولان رده بالای کشور همین مسافرت رفتن های بین تعطیلات هست و تا وقتی به همین منوال باشد میگند وضع مردم خوب هست و زمینه را برای فشار بیشتر به مردم فراهم می کند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگر طرز فکر مسئولان این باشه در واقع ندیدن صورت مسئله است و بردن سرشون زیر برف
        البته مغلطه و سفسطه تخصص اصلی مسئولان و مدیران ماست

    • آرش

      بند اول این متن روزنامه اعتماد مغرضانه هست و داره مردم رو محکوم میکنه که با اینکه از گرونی و بی پولی مینالن اما مسافرت خارج میرن و دوونیم میلیارد دلار در ترکیه هزینه میکنن طبق آمارها در عید حدود ۱ میلیون نفر مسافرت خارجی رفتن و به عبارتی به طور متوسط هر فرد بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومن هزینه کرده ولی جالب اینجاست که این هزینه توسط ۱ میلیون نفر که میشه ۱/۲۵ درصد جمعیت ایران انجام شده اما روزنامه میگه مردم از وضع بد اقتصادی گلایه دارن ولی مسافرت خارجی میرن و خرجهای میلیونی میکنن و رفاه این اقلیت رو به حساب همه مردم میگذاره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آخه این اقلیت زبونشون از همه درااازتره. در ضمن سفرهای داخلی هم خیلی زیاد بوده و متاسفانه معضلات ناشی از این سفرها مثل تصادفات شدید و ریختن زباله باعث میشه آدم آرزو کنه اصلا ایرانیها نتونن مسافرت کنند ...

      • بدون نام

        مغلطه کردن احتمالا" یه عارضه ی مسریه که از مسئولین به روزنامه ها هم سرایت کرده برای فریب بیشتر و حقایق رو
        وارونه جلوه دادن

    • ترسو

      احمقانه است كه آمار مسافران خارجي نوروز رو با جمعييت بالاي ٨٠ ميليوني ايران بسنجيم ! نويسنده مطلب كه اصلاح طلب !؟ هم هست ، با زور ميخواد مردم رو مرفه جلوه بده و حواسش نيست كه قشر مرفه جامعه شايد به ١٠ در صد برسه ! مسئله بعدي ، كدوم آدم عاقلي ميره سفرهاي داخلي ؟ چه جذابيتي داره ؟ همون لباس ، همون غذا ، همون صدا و سيما ! ، همون افكار و ديدگاه ، همون آب و هوا و ترافيك و ...... اينهمه پول خرج كردي و خسته تر برميگردي!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دمت گرم برااااااااااااااااار --- احسنت به توووووووووووووو

      • آرش

        آفرین

      • بدون نام

        ترسو جان......آخ ملتو ایران فقط همون ده درصد گشنه ها و پابرهنه هان

      • بدون نام

        همون لباس همون ندید بدیدی همون عقققده .... سفرهای داخلی به مشهد و شمال و شیراز و اصفهان زیاد بوده .همه که عقده لخت گشتن و در کنسرت یه مشت خواننده پیرپاتال شرکت کردن رو ندارند

      • بدون نام

        ترسو جان این خسته تر رو خوب اومدی

        تا حالا یه بار نشده سفر برم و نفله تر و خسته تر برنگردم
        تا یه ماه کلا" حس کار و زندگی ندارم بعدش
        جزو اون ده درصد خارج برو هم نیستم که بدونم بعد اون سفر هم حالم همینجوری میشه یا شارژ و سرحال برمی گردم

      • نفس

        ۰۸:۱۲
        ما تو عید کلا واسه پنج خونه عید دیدنی رفتیم هر سال اینجوریه
        همه ترکیه بودن ، انقدر هم بهشون خوش می گذره که از الان واسه سال بعد برنامه ریزی می کنند،تازه با همون حجاب هم می رن و تفریحات منفی ندارند

    • بدون نام

      ایران برای همه خوبه ومخصوص همسایه هاش ازش میخورن وسودمیبرن علی برکت اله همین افغانستان گشنه عقب مونده ۱۰ملیون شغل واشغال کردن ومابودجه ومنابع کشورمفت مفت میخورن وایرانیابیکاروفقیروبدبخت شدن برعکس شده والا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ---- سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد آنچه خودبر داشت زبیگانه تمنا می کرد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. احسنت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • بدون نام

        کشتی مارو با این استدلال

        یعنی کلا" تو مغزت همین یه فایل واسه جواب به تمام سولات داری
        جوابت از ریشه غلط نیستا ولی مطالعه و وسعت دیدگاه برای
        هر انسانی ضروریه درست مثل خوردن غذای متنوع، برادر من

    • بدون نام

      شما هم زرنگ باشید گردشگران رو جذب کنید

    • علی

      چرا کسی فکر فقرا نیست؟چرا کسی به محرومین کمک نمی کنه؟فقط باید پول حج و زیارت خرج فقرا بشه؟

    • مهتاب

      سرتاسر شمال خودمون و كه طي ميكني حسرت به دلت ميمونه دريا رو ببيني تمام ساحل درياي خزر و ويلاهاي شخصي و مراكز تفريحي ارگانها و سازمانها مصادره كردند !!!
      سمت جنگل هم تمام مثل قارچ پر شده ويلاي شخصي
      گراني هم كه برابري ميكنه با تركيه
      خدمات در حد صفر
      خوب طبيعي مردم پولشون جايي خرج كنند كه در حدش خدمات دريافت كنند

      پاسخ ها

      • آرش

        من مادرم رشتی هست بچه که بودم یک ماه از تابستون رو رشت میگذروندیم یادمه دهه هفتاد که میرفتیم انزلی انقدر ساحل ازاد بود که راحت هرجا میخواستی میرفتی کنار دریا اما از دهه هشتاد ساحل ها شروع به خصوصی شدن کردن جوری که سال ۸۸ یادمه هر جای انزلی میرفتی یه ساحل ازاد باشه رو پیدا نمیشد خیلی خیلی جاها از نزدیک جاده دیوار کشیده بودن و ساحل رو خصوصی کرده بودن

      • مهتاب

        دقيقا همنطوره اتفاقا امسال هم ما داشتيم نوار ساحلي را طي ميكردم يه فضاي بسيار كمي باز بود خواستيم بريم چند دقيقه لب دريا بشينيم ديديم يه نفر صندلي زده اونجا ده هزارتومن ميگيره ...!!!! در حالي كه اونجا هيچ چيزي نبود !!!!

      • بدون نام

        آره منم به عنموان یک شمالی حسرت می خورم از طبیعتی که با آشغالهایی که این مردم بی فرهنگ ریختند به گند کشیده شده و آرزو می کنم همه ایرانیها امکان سفر خارجی پیدا کنند و دست از سر شمال بردارند ...

      • بدون نام

        شماها لطف بفرمایید تا دو روز تعطیل شد سر خر رو کج نکنید به سمت شمال ...این همه جا در ایران چرا تا تعطیل میشه شمال؟ دو روز تعطیله کل تعطیلات رو در رفت و برگشت هستید بعد ادعای فرهنگ هم دارید؟ ایرانی هر چی می کشه از مردم بی فرهنگ و پر ادعاشه ....

      • بدون نام

        مهتاب گرامی
        جگر مارو خون نکن با یادآوری سفرهای پرهزینه و بدون لذت شمال که حتی یه ساعت نشستن کنار یه ساحل زیبا و تمیز و چای نوشیدن و تماشای امواج در آرامش، شده حسرت بزرگمون

    • ليلا

      سرتا سر نوار ساحلي درياي خزر يك هتل درست حسابي نداره .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حالا چرا از مهتاب تبدیل به لیلا شدی در عرض سه دقیقه؟!

      • ليلا

        چي ميزني خورزو خان ميبيني !!!

    • مريم

      گل نوار ساحلي درياي خزر بجاي وجود هتل هاي با كيفيت و استاندارد پر شده ويلاي شخصي و تفريگاه و شهركهاي انحصاري ارگاني و سازماني !!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چند بار اینو میگی ؟ هی الکی اسمتو عوض میکنی و همین حرف رو تکرار میکنی؟ خب برو ترکیه. اصلا کلا برو ترکیه بمون همونجا

      • بدون نام

        ملت فقط عقلشون در حدیه که حرف های شبکه من و تو و بی بی سی فارسی رو حفظ کنن و تکرار کنن. توان تجزیه تحلیل و درکشون تعطیله

      • بدون نام

        بعد در عرض چهار دقیقه از لیلا تبدیل به مریم شد!!!

      • مريم

        مثل اين كه شما يا از دلال هاي ويلاي شمال هستي يا از مالكين زمين هاي ساحلي كه اين حرف به مزاقت خوش نيومد براي پيشرفت يك كشور بايد منافع عام را در نظر كرفت نه منافع شخصي را شما نگران نباش الان نميان ويلات و بگيرن

      • مريم

        نياز به حرف ماهواره نيست شما يه دور تو شمال ايران و بزني حرف بنده رو درك ميكني ضمنا مثل اين كه عقل شما از درك اين معزل عاجزه ...!!!!

      • مريم

        جنس خوب بزن اسامي رو اشتباه نبيني

    • یه نفر

      مسئولین باید شرایط گردشگری مثل هتل ها و رستوران ها و... بهتر کنن فضا رو هم باز کنن تا این افراد فقط برای چند روز تو آزادی بودن و بهره بردن از تفریحات خارجی ها میلیارد ها دلار ارز از کشور خارج نکنن و تو جیب ترکیه ،گرجستان ،امارات و... نریزن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فضا باز بشه یعنی دقیقا چی بشه؟ زن و مرد با بیکینی و مایو در ساحل مختلط حضور داشته باشند؟ همچین فضایی در ایران امروز شکل نمی گیره .پس برو همون تورچیه و دوبای!

    • حيدر

      هر وقت شما مديران مملكت تونستيد كل نوار ساحلي درياي خزر را از ويلاهاي شخصي و تفريح گاههاي ارگاني و سازماني و دولتي براي دسترسي عامه مردم آزاد كنيد اونوقت ما هم تركيه نميريم !!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه تنها ساحل ایران ساحل شماله؟ عامه مردم هم شعورشون رو ببرند بالا و در ساحل و جنگل آشغال نریزند .البته می دونم بعیده و همه کار رو مسئولان باید بکنند!!!

    • افشين

      شما برويد در تمام دنيا نگاه كنيد ساخت و ساز در نوار ساحلي سمت دريا ممنوع ميباشد فقط هتل هاي بزرگ و استاندارد كه استفاده از آن براي عموم ازاده ميتونه وجود داشته باشه !
      متاسفانه نوار ساحلي درياي خزر توسط ويلاي هاي شخصي و سازمانها مصادره و از دسترس عامه خارج شده !!

    • زهرا

      خونه آشغالي تو شما شبي 400 هزار اجاره بهاشه اونوقت ميگيد مردم تركيه نرن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دمت گررررم زهرا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • بدون نام

        تازه لامسب خونه ی 400 500تومنی شااااان تمیز و اراسته و مرتب ا م نی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • فاطمه

      هر وقت تونستيد ساحل خزر را آزاد و در دسترس عموم قرار دهيد كسي تركيه نميره

    • بدون نام

      بله دیگه اینجوره اونا عقلشون رو بکار گرفتن

    • بدون نام

      كشور ايران پتانسيل استفاده بهينه را از نوار ساحلي درياي خزر را از دست داده در حالي كه كشور تركيه از سواحل خود با احداث هتل هاي مرغوب با خدمات عالي و قيمتهاي خوب نهايت استفاده را در جذب توريست و درامد زايي ميكند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج