۷۰۳۸۹
۹ نظر
۵۰۱۷
۹ نظر
۵۰۱۷
پ

صحبت های احسان علیخانی درباره «امپراطور»

رفاقت احسان علیخانی و مهدی یراحی آنقدر عمیق است که هر دو با شوق و ذوق خاصی درباره هم حرف می زنند. برای همین بود که وقتی از علیخانی خواستیم درباره آلبوم جدید دوستش نظر بدهد با وجود دغدغه ها و درگیری های فراوانش پذیرفت.

صحبت های احسان علیخانی درباره «امپراطور»

روزنامه تماشا: رفاقت احسان علیخانی و مهدی یراحی آنقدر عمیق است که هر دو با شوق و ذوق خاصی درباره هم حرف می زنند. برای همین بود که وقتی از علیخانی خواستیم درباره آلبوم جدید دوستش نظر بدهد با وجود دغدغه ها و درگیری های فراوانش پذیرفت و توانستیم تلفنی در این باره گپ کوتاهی داشته باشیم. در آخر هم به او یادآوری کردیم که حتما باید بنشینیم و مفصل درباره این روزهایش حرف بزنیم که استقبال کرد و قول چند هفته دیگر را داد که با یک اتفاق ویژه همراهش می شویم. حرف های احسان علیخانی را درباره «امپراطور» با حذف سوالات ما در ادامه می خوانید:

* «امپراطور» ماحصل جمع شدن یک دهه زندگی مهدی یراحی است، نه به معنای اینکه یک دهه است که دارد روی این آلبوم کار می کند. از این نظر می گویم که همه فراز و نشیب هایی که او گذرانده، همه تلخ و شیرین کامی ها او را به یک شعور و شهودی راسنهده که در این آلبوم سرریز شده. این شعور ازت انتخاب اشعار شروع می شود و به تقسیم کردن آهنگسازی و حتی تنظیم قطعه ها با هنرمندانی که در کارشان شاخص هستند می رسد و در نهایت می بینیم که سلیقه موسیقایی آدم های برجسته در تک تک قطعات لحاظ شده.

صحبت های احسان علیخانی درباره «امپراطور»

به نظرم برای آین آلبوم ذائقه و قرایح مختلفی کنار هم جمع شده تا از آن «امپراطور» متولد شو. اتین نشان می دهد که مهدی خیلی پخته تر شده، من خودماحساس می کنم «امپراطور» در مقایسه با آلبوم «منو رها کن» هم بالغ تر است هم آگاه تر به نظر می رسد؛ هم عاقل تر حرف می زند و هم فهمش از اجتماع بیشتر است.

* اینکه مهدی از نام من در آلبومش یاد کرده لطف او را می رساند چون من کار خاصی نکردم. من همیشه گفتم که نه تخصصی در موسیقی دارم و نه داعیه ای. یک مخاطبم که شاید کمی جدی تر از باقی آدم ها موسیقی را دنبال می کنم حتی مخاطب تخصصی هم نیستم اما یک پله بالاتر از مخاطبانی ایستادم که به صورت عادی این فضا را دنبال می کنند و دلیلش هم حتما این است که برنامه ساختم و در برنامه هایم همیشه سعی کردم ترانه هایی شنیده شود که جریانساز باشد.

من با مهدی هر موقع کارهایش تمام می شد درباره ملودی، اشعار و فضایی که آن ترانه داشت حرف می زدیم. جدای از زبان مشترکی که داریم احتمالا او از من به این خاطر مشورت می گیرد که در رسانه ام و سلیقه مردم را کمی بهتر می شناسم. با مردم نفس به نفس بودم و به سلایق و علایقشان تا حدودی آگاهم اما در کل تصور می کنم نام خیلی از افراد در این آلبوم باشد که نقش بسیار جدی در تولید «امپراطور» داشتندواین از مهربانی مهدی است که نام من را هم در اثرش درج کرده.

صحبت های احسان علیخانی درباره «امپراطور»

* من جزو کسانی هستم که وقتی مهدی شاد می خواند زیاد درکش نمی کنم. شاید جزو معدود اختلاف سلایقی که من با او دارم هم همیشه همین موضوع است. من جنس و اتمسفر کارهایش از شعر و ملودی گرفته تا آهنگسازی و صدا، عاشقانه می دانم و حتی می توانم او را در فضای ترانه های اجتماعی هم تصور کنم اما شاد نه. انگار این لباس را به تن مهدی زیاد نمی پسندم. اصراری هم ندارم که بگویم حرف من درست است و این تنها یک اختلاف سلیقه است. اتفاقا مهدی دلایل قانع کننده ای برای این کارش دارد. بالاخره او مخاطبانش را خیلی بهتر از من می شناسد و شاید مخاطب مهدی یراحی هم یک جاهایی دوست داشته باشد که خواننده مورد علاقه اش با این حس و حال بخواند.این یک نگاه است که من از سر خودخواهی آن را بیان می کنم. من به خاطر خودم این فضای او را دوست دارم اما او با نفس و حس مخاطب عامش هم باید پیش برود نه فقط سلیقه یک عده خاص.

* به نظرم قطعه «میراث» فوق العاده است، «فراموشی» را بی اندازه دوست دارم، «زمستون» را هم همینطور. منهای تیتراژهای ماه عسل که در این آلبوم هست و بین ما متولد شه و من حساسیت و تعصب زیادی به آن دارم. این قطعه هایی که گفتم را خیلی دوست دارم. قطعه «امپراطور» هم نباید از قلم بیفتد که مهدی اینجا هم آهنگساز است و هم تنظیم کننده و یک کارگردانی برای این قطعه کرده و به نظرم این ترک امتیاز آلبوم است.

* مهدی یراحی امتیازی داردو آن این است که شعر را خیلی خوب می فهمد. اول ترانه را می فهمد و با آن زندگی می کند، بعد برای رساندنش به گوش مخاطب ملودی می سازد که دقیقا حس شعر به مخاطب القا شود و در این پروسه محتوای ترانه را مخدوش و قربانی نمی کند.

* من موافق نقد قطعه «با هم نبودیم» نیستم به این خاطر که هنرمند ما اگر یادش برود رسالت به یاد اجتماع بودن را دارد که هنرمند نیست و یک آدم خنثی است. این تحسین برانگیز است که مهدی ماجرای عاشقانه تلخی را در آلبومش روایت می کند که مبتلا به زیادی در اجتماع دارد. من موافق نقد این قطعه نیستم اما این را هم باید بگویم که موسیقی به شدت سلیقه ای است و ممکن است از کاری که من حاضر نیستم لحظه ای به آن گوش بدهم شما لذت می بری و بالعکس. هر کسی با احوالات خودش مخاطب یک قطعه می شود و طبیعی است که موافق و مخالفان زیادی داشته باشد. این ذات هنر است و نمونه اش را در نقاشی، عرصه تصویر، ادبیات و ... هم می بینیم. بنابراین به خاظر نظرمان به کسی و اثری مارک نزنیم. نظرمان را بگوییم و بعد خداحافظ.

صحبت های احسان علیخانی درباره «امپراطور»

* من یک درصد از آدم ها را خیلی دوست دارم، آدم هایی که بدون دلیل فلسفی می خندند و گریه می کنند و از رویدادهای دور و برشان به سادگی نمی گذرند. من مهدی را به خاطر سادگی، قلب بزرگش، به خاطر خانواده ای که در آ« بزرگ شده، به خاطر آرمان هایی که دارد و اصولی که به آن پایبند است، دوست دارم. از همه اینها فراتر این است که تو می توانی روی او حساب کنی. می دانی که اگر دست تعهد و دوستی به تو بدهد تا مادامی که دستش قطع نشود پایت می ایستد. این خصوصیت در این روزگار می تواند یک آدمی را خیلی خاص و جدا کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • rana

      alan daram album aghaye yarahi ro ghosh mikonam ,kheyli zibast ,khaste nabashan
      aleeeeeeeee

    • زهره

      اینو راست میگه واقعا مهدی یراحی آهنگای شادش اصلا به دل نمی شینه.

    • محیا بانو

      دو تا دوست خوب و محبوب :))))))))

    • بدون نام

      عاشق هر دوتانونم/اجرای خوب احسان/اهنگ زیبا مهدی

    • سماء

      هر دو عالی.... من هم عاشق تراک های فراموشی، میراث و زمستون هستم...

    • mohammad

      اقای علیخانی از بدترین مجری ها هستش.
      و اقا مهدی هم بدترین خواننده.
      اخه اینا کجاشون جذابه تا توجه ادما ها را جلب کنه.

      پاسخ ها

      • فانی

        تو خوبی

    • feh

      مصاحبه جالبی بود
      هرجا هستی احسان نازنین دلت شاد باشد
      دوردونه اییییییییییییی

    • فرح

      البوم امپراطور البوم فوق العاده اییه
      از متن و اهنگسازی و صدای زیبای مهدی یراحی تا کارگردانی این قطعه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج