۷۰۳۹
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

نقد و بررسي فيلم سينمايي "شبانه روز"

روايت چهار زندگي متفاوت

"شبانه روز" قصه زندگي چهار شخصيت متفاوت را به تصوير كشيده كه هيچ كس از درد ديگري خبر ندارد و با استفاده از چهار طيف رنگي زندگي اشخاص را به تصوير مي كشد.

استفاده از چهار طيف وسيع رنگي در "شبانه روز" ذهن خلاق و پرتخيل مخاطب را همراه با فضاسازي رويا، حكايت از ترجيح سينماي تجربي و رايج دارد.

نقد و بررسي فيلم سينمايي "شبانه روز" با حضور اميد بنكدار و كيوان علي محمدي (كارگردان)، سعيد عقيقي و بهزاد صديقي منتقد سينما ۱۹ مرداد در پرديس سينمايي رازي برگزار شد.

روايت چهار زندگي متفاوت

كيوان علي محمدي كارگردان فيلم سينمايي "شبانه روز" در اين نشست گفت: براي دريافت مجوز فيلم نامه "شبانه روز" مدت زمان بسياري سپري شد و مي خواستيم زندگي را گسترش و از زاويه ديگري به آن نگاه كنيم.

وي ادامه داد: اين يكي از نشانه هاي سينماي پرتخيل است كه اين فيلم تخيل قوي مخاطب را تحريك مي كند و قرار نيست فقط ديالوگ روي چهره بازيگر بيان شود بلكه سينماي خلاق و پرتخيل ذهن مخاطب را گسترش داده و به شما اين امكان فضاسازي ذهني را فراهم مي كند.

اين كارگردان درخصوص استفاده از طيف هاي مختلف رنگي گفت: "شبانه روز" قصه زندگي چهار شخصيت متفاوت را به تصوير كشيده كه هيچ كس از درد ديگري خبر ندارد و با استفاده از چهار طيف رنگي زندگي اشخاص را به تصوير مي كشد.

علي محمدي عنوان كرد: قصه زندگي تاج السلطنه را سياه و سفيد نمايش داده تا زمان ما بيشتر شبيه قديم و ارتباط مخاطب با آن تسريع شود. همچنين رنگ زندگي سياوش را سفيد و قصه زندگي (مرجان) با بازي نيكي كريمي طلائي كه رنگ گرم همراه با بازي عاشقانه بود و قصه زندگي فوژان شخصيتي كه به شدت امروزي و مدرن و سرد است را به رنگ آبي به تصوير كشيديم كه از لحاظ شخصيتي هر كدام از اين طيف رنگي تاثير بسزايي در قصه داشت.

روايت چهار زندگي متفاوت

وي در پاسخ به اينكه همه قصه هاي سينمايي در ابتداي فيلم توسط مخاطب مشخص مي شود اما در اين فيلم اين گونه نيست، افزود: اين اشتباه است كه تصور كنيم بايد در بيست دقيقه اول فيلم همه محتواي قصه را مخاطب بفهمد بلكه بايد اجازه دهيم فيلم تمام شود و براساس سليقه و تخيل خود تصميم بگيرد گرچه من معتقدم با يك فرمول نمي توان با تمام آثار سينمايي برخورد كرد.

عليمحمدي ادامه داد: متاسفانه مثلث شكل گيري فيلم سازي در كشور ما به درستي ترسيم نشده اين سه راس اصلي كه در كشورهاي ديگر با ما تفاوت دارد شامل بازيگر ستاره، فيلم بردار و تدوينگر است.

وي با اشاره به اينكه متاسفانه در سينماي ما كارگردان به هيچ عنوان هويتي ندارد، تاكيد كرد: در سينماي كشور ما كارگردان يك فيلم هيچ هويتي براي ساخت اثر نداشته و بيشتر بازيگر، عوامل ديگر ساخت يك فيلم را رقم مي زنند.

عليمحمدي ادامه داد: اين روند رو به رشد سينما با ذات آن به هيچ وجه سازگاري نداشته، بلكه آثار سينمايي ما بايد ساختار و بنيان خوب براي رقابت و انسان هايي با تجربه و فرهيخته در كنار خود براي ساخت آثار فاخر داشته باشد.

روايت چهار زندگي متفاوت

كارگردان "شبانه روز" در پاسخ به اينكه در صحنه هاي ابتدايي فيلم حركت دوربين شديد و معرفي شخصيت ها ط ول كشيده است، عنوان كرد: در سينماي خلاقيت كه من و "اميد بنكدار" در آن كار مي كنيم، هركدام از عناصر تخيلي خودشان شخصيت مي شوند، دوربين قرار نيست به عنوان يك عنصري در خدمت بازيگر باشد بلكه دوربين در اين فيلم خود يك شخصيت جداگانه داشته گرچه كار با دوربين روي دست به دليل لرزش، مخاطب را اذيت مي كند اما به عنوان يك عنصر ريتم ساز مي تواند بسيار عالي عمل كند.

اين كارگردان تدوين اين فيلم را يكي از آسان ترين پروسه كاري "شبانه روز" ناميد و افزود: به اعتقاد من كارگرداني روندي است كه شما بايد زندگي پشت واژه ها را پيدا كنيد كه وقتي كليد حل واژه ها به دست كارگردان پيدا شود، ديگر مشكل حل شود.

وي ادامه داد: "شبانه روز" فيلمي با چهار طيف رنگي و روايت چهار زندگي متفاوت و چهار استيل و دكوپاژ مختلف است.

روايت چهار زندگي متفاوت

در ادامه اين نشست، اميد بنكدار كارگردان ديگر فيلم سينمايي "شبانه روز" گفت: در خصوص شخصيت (حميدرضا پگاه) سوالات بيشماري شده كه در اين فيلم نقش آدمي را بازي كرده كه به راحتي پايبند جنس مخالف خود نمي شود ولي از طرف ديگر خود اين شخص با شخصيت زني روبرو مي شود كه از او باهوش تر بوده و دست او را خوانده است. او كسي نيست جز فوژان (مهناز افشار) كه از او زرنگ تر است، اينها همگي واقعيت هاي زندگي بود كه "شبانه روز" به گونه اي متفاوت بيان كرد.

بنكدار درخصوص اينكه شروع فيلم و معرفي شخصيت ها طولاني شده بود، ادامه داد: بله با حرف شما موافق هستم شروع سكانس تاريخي كه مربوط به زندگي "تاج السلطنه" و يكي از مفاخر ايراني است مي توانست زودتر شروع شود، اما ما دوست داشتيم فضاي زندگي او را به مخاطب نشان دهيم و بيننده بتواند با زندگي و شخصيت او ارتباط برقرار كند.

وي تاكيد كرد: شبانه روز پر از آدم هايي كه متعلق به جامعه با گرفتاري ها و دغدغه هاي زندگاني خود هستند كه نمي گذارند كسي از مشكلاتشان باخبر شود.

در ادامه اين نقد و بررسي سعيد عقيقي منتقد و فيلمنامه نويس سينما نيز گفت: اين دو كارگردان با ساخت آثار خود نشان دادند كه فرم سينماي تجربي را به سينماي رايج ترجيح مي دهند.

روايت چهار زندگي متفاوت

اين فيلمنامه نويس ادامه داد: اين دو كارگردان روند رو به رشدي را در كارنامه هنري خود داشته كه من نيز در شرايط كنوني به آينده سينما خوشبين هستم.

عقيقي گفت: تمام فيلم هاي ما در قالب قصه اي بيان مي شوند به اعتقاد من تدوينگر در سينماي ايران خيلي از جاهاي يك اثر را درست مي كند، گرچه در سه راس مثلثي فيلمسازي در كشورهاي عربي كارگردان، فيلمنامه نويس و تهيه كننده در كنار هم به عنوان فاكتور اصلي قرار دارند، در حالي كه در سينماي ما اينگونه نيست.

اين فيلمنامه نويس افزود: در سينماي مدرن هر تصويري داراي يك هويت است كه اين فيلم براي هر قابي كه به تصوير كشيده هويتي را با احترام بسيار به مخاطب خود داده كه قابل ستايش است.

عقيقي خاطرنشان كرد: يك تفاوت عمده نسبت به رويكرد سينما وجود داشته؛ سينما يا بايد واقعيت را بيان كند يا اجازه رويا پردازي به كارگردان بدهد كه اين فيلم با تخيل بسيار قوي و زيبا به تصوير كشيده شده است.

روايت چهار زندگي متفاوت

اين منتقد در پايان افزود: اين قبيل آثار سينمايي به ندرت در سينماي ما به چشم مي خورد كه بتواند با مخاطب ارتباط برقرار كند، اما روياپردازي و رسيدن به نقطه تخيل براي مخاطب فضايي جذاب و زيبا را ترسيم مي كند كه سينماي تجربي و "شبانه روز" آن را براي مخاطب فراهم كرده است.

روايت چهار زندگي متفاوت

منبع: باشگاه خبرنگاران

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

روايت چهار زندگي متفاوت


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج