جاباما
۷۰۳۹۳۳
۱۵ نظر
۵۰۰۳
۱۵ نظر
۵۰۰۳
پ

رکود عمیق بازار لوازم خانگی و خودرو

وضعیت مبهم دلار کار و کاسبی مغازه‌داران تهرانی را به حالت نیمه‌تعطیل درآورده است.

روزنامه شهروند نوشت: وضعیت مبهم دلار کار و کاسبی مغازه‌داران تهرانی را به حالت نیمه‌تعطیل درآورده است.

بازار ٩٧ بلاتکلیف قیمت‌هاست. حالا راسته امین حضور سوت و کور است و فروشندگان لوازم خانگی خریدوفروش‌هایشان را تقریبا تعطیل کرده‌اند. آنها برچسب قیمت لوازم خانگی را برداشته‌اند و تعداد کالاهایی که به مشتری‌ها عرضه می‌کنند، به حداقل رسانده‌اند. «این مدل را نداریم... بعدا سر بزنید... انبار موجودی کافی ندارد...» اینها همه پاسخ‌هایی است که فروشندگان لوازم خانگی در راسته امین حضور می‌شنوید. در پاساژ پایتخت هم تقریبا خریدوفروش لپ‌تاپ و کالاهای دیجیتال وضع مشابهی دارد. هیچ‌کس نمی‌داند با مشکلات بازار ارز، تکلیف واردات چه می‌شود؟ بعضی فروشندگان پایتخت می‌گویند، ثبت‌سفارش برای کالاهای دیجیتال تقریبا انجام نمی‌شود و واردکنندگان هم بلاتکلیفند. بازار خودرو وضع مشابهی را پشت سر می‌گذارد.

خریدوفروش خودروهای وارداتی تقریبا به صفر رسیده است و فروشندگان درباره خودروهای داخلی می‌گویند معطل قیمت‌گذاری شورای رقابت هستند اما قطعه‌سازان از افزایش ٣٠‌درصدی قیمت مواد اولیه قطعات خودرو می‌گویند و معتقدند؛ درصورتی که خودروهای داخلی کمتر از ١٩‌درصد افزایش قیمت نداشته باشد، زمینگیر می‌شوند. در بازار موادغذایی هم قیمت‌ها به یکباره رشد کرده‌اند! در مولوی همه جا «دلار» ورد زبان فروشندگان شده است. با این حال، آنها محدودیت بیشتری برای انبارکردن موادغذایی فاسدشدنی دارند و ناچارند بیشتر با مشتریان راه بیایند.

آن‌گونه که کسبه قطب فروش لوازم خانگی می‌گویند، بسیاری از شرکت‌های لوازم خانگی محصولات خود را عرضه نمی‌کنند و منتظر هستند تا در اردیبهشت با افزایش قیمت کالاهای خود را به بازار بفرستند.

بازار خودرو که سریع‌تر از دیگر بازارها نسبت به افزایش قیمت دلار واکنش نشان داد، خریدوفروش در آنها تقریبا متوقف شده و منتظر است تا بعد از ماه مهر تأیید دولت بر افزایش قیمت‌ها، فعالیت خود را دوباره از سر گیرد. امیر ارسلان منصوری، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو می‌گوید: خریداران و فروشندگان خودرو دست از خرید کشیده‌اند و اگر هم معامله‌ای انجام می‌شود در بازار خودروهای کارکرده است.

او با بیان این‌که عرضه خودروهای صفر از طرف نمایندگی‌های فروش و نمایشگاه‌دارها تقریبا به صفر رسیده است، ادامه داد: قیمت خودرو در بازار هنوز مشخص نیست و همه فعالان بازار منتظرند که تکلیف قیمت‌ها در ‌سال ٩٧ مشخص شود.

براساس آمار، تا پایان ‌سال ٩٦ بیش از ١,٨‌میلیارد دلار قطعه برای مونتاژ خودرو با‌ درصد ساخت داخل زیر ٣٠‌درصد وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه ‌سال قبل رشد ١٣٠درصدی داشته است. این آمار نشان از آن دارد که واردات قطعات خودرو در صدر فهرست واردات کشور قرار گرفته و تغییر قیمت ارز از ٣٨٠٠ تومان به ٤٢٠٠ تومان قیمت تولید در این بخش را متاثر می‌سازد. با وجود این، متولی قیمت‌گذاری خودرو می‌گوید که قیمت‌های جدید خودرو براساس شاخص‌های ‌سال ۹۶ تعیین می‌شود و تغییرات اخیر نرخ ارز تأثیری در تعیین قیمت‌های جدید خودرو ندارد. رضا شیوا البته این توضیح را هم می‌دهد که هنوز بانک مرکزی نرخ تورم ‌سال ۹۶ را ارسال نکرده تا براساس آن جلسات نهایی شدن قیمت خودرو در ‌سال ۹۷ انجام شود.

بازار مواد غذایی که حدود یک هفته‌ای از آغاز به کار آنها می‌گذرد، کمی متفاوت با دیگر بازارهاست. آن‌گونه که قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی به «شهروند» می‌گوید: مواد غذایی یک کالای مصرفی است و امکان انبار کردن و عرضه نکردن آن وجود ندارد. او که تغییر قیمت کالا در ابتدای‌ سال را امری اجتناب‌ناپذیر می‌داند، گفت: همه‌ساله حداقل دستمزد، هزینه کالا و خدمات، افزایشی متناسب با نرخ تورم را تجربه می‌کند و با توجه به این تغییرات قیمتی نمی‌توان از تولیدکنندگان و واردکنندگان انتظار داشت که محصولات خود را بدون تغییر در بازار عرضه کنند. البته این عوامل جدای از نوسانات ارزی و افزایش بهای دلار مبادله‌ای از ٣٧٨٠ تومان به ٤٢٠٠ تومان است. او ادامه داد: به‌طور قطع این تغییر بهای ارز، قیمت کالاهای اساسی همچون برنج، روغن و شکر را که واردات آنها براساس ارز مبادله‌ای صورت می‌گیرد، حدود ١٥‌درصد افزایش می‌دهد. حالا باید منتظر ماند و دید وضع بازار ارز دقیقا چه می‌شود و ابهامات دلار چگونه حل می‌شود؟ زمانی که برای بازاری‌ها روشن نیست. آنها معتقدند حتی ممکن است ترامپ دوباره برجام را تعلیق کند و این بی‌ثباتی ادامه داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا ما رو بکش و از این وضع خلاص کن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا دشمنای ملت ایران اونایی که چشم ندارن مردم ایران در رفاه باشن رو بکشه

    • بدون نام

      به به چه مملکت خوبی همه چی ارومه هم ارامش هم لقمه به دهن میرسه ماشالله
      فقط داریم میدوییم که زنده بمونیم ولی متاسفانه با این گندی که زدن با دوییدن هم جواب نمیده خدا به خیر کنه

    • بدون نام

      شاید نظرم قشنگ نباشه اما واقعیته
      روزی که کاسب جماعت نتونه کار بکنه روز خوبیه. چون این جماعت تا وقتی که پول تو دست و بالشون هست کاری ندارن 1 متر اون طرف تر چه اتفاقی برای مردم میفته
      بنابر این از رکود در هر کاسبی استقبال میکنم.

    • بدون نام

      متاسفانه ما خودمون به خودمون هم رحم نمیکنیم نمایشگاه دار مگه خودرو رو به قیمت دلار جدید خریده که میخواد به قیمت دلار جدید بفروشه هر کی هر چی داره خرید قبله و باید با سود قبلی بفروشه متاسفانه هممون دزد شدیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اقا دزد نشدیم دزد بودیم

    • بدون نام

      روحانی مرسی هستی

    • بدون نام

      علی برکت الله

    • علي

      خوب معلومه كه بايد بره تو ركود با گران شدن دلار به 6000 تومان تمام لوازم خانگي خارجي و داخلي تغيير قيمت دادن و گران شدند در حالي همه آنها با دلار 3800 وارد و ساخته شده بودند ضمنا بعد از كاهش نرخ دلار به 4200 اونها قيمت را پايين نياوردن
      سايد بوش 8 ميليوني شده 12 ميليون !!!!
      تو اين مملكت مصرف كننده متضرر اصلي است

    • بدون نام

      متاسفانه هميشه با افزايش نرخ دلار كاسبها سو استفاده ميكنند و كالاهاي خود را كه با دلار 3800 تهيه كرده اند را با احتساب دلار 6000 توماني افزايش قيمت داده اند !!!!

    • بوف

      پس اون اطمینان خاطر که قبلا میدادند دولتی ها چه شد

    • مرادی

      خدااایا از کی به کی باید داد برد؟ به کجا رسیدیم...

    • بدون نام

      خوش بحال اوناي كه يه چيزي دارن بفروشن با گرون شدن انلاين گرون ميكنن بدبخت كسي هست كه چيزي براي فروش نداره ( حقوق بگير )

    • بدون نام

      خداشاهده دراين مواقع و افزايش قيمت نابجا اکر مردم فقط چند هفته از خريد دست بکشند وتحمل کنند وضع به حالت عادي برميکرده..بخدا از ماسسست که برماست

    • بدون نام

      دلار ٤٢٠٠ در بازار توزيع خواهد شد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج