۷۰۴۱۳۴
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

با مهم‌ترین روبات‌های تاریخ آشنا شوید

روبات‌های امروزی ممکن است فناوری‌های جدیدی داشته باشند اما عمر روبات‌ها به چندین دهه قبل باز می‌گردد و پیش از این روبات‌هایی را شاهد بودیم که خدمات زیادی به انسان‌ها داشته‌اند.

برترین ها - ترجمه از محمد کاملان: این روزها دنیا بیشتر از گذشته به سمت هوشمند شدن پیش می‌رود و به هر طرف که نگاهی داشته باشید چشم شما به تجهیزات هوشمند مختلفی خواهد افتاد، روبات‌ها نیز از قافله عقب نمانده‌اند و هم‌پای فناور‌ی‌های جدید پیشرفت داشته‌اند. روبات‌های امروزی ممکن است فناوری‌های جدیدی داشته باشند اما عمر روبات‌ها به چندین دهه قبل باز می‌گردد و پیش از این روبات‌هایی را شاهد بودیم که خدمات زیادی به انسان‌ها داشته‌اند. به همین دلیل خالی از لطف نیست اگر با هم نگاهی به مهم‌ترین روبات‌های تاریخ داشته باشیم.

۱. روبات tortoises

با مهم‌ترین روبات‌های تاریخ آشنا شوید

این روبات‌ها ابتدا در سال ۱۹۴۹ توسط دانشمند عصب‌شناس، آقای ویلیام گَری والتر در انگلستان ساخته شد. روبات tortoises به سنسور نور، نور مشخص‌کننده مسیر، سنسور لمس، موتور رانش به سمت جلو، موتور تعیین مسیر مجهز بود. تمامی قسمت‌های این روبات در یک پوسته محافظ قرار گرفته بودند.

روبات tortoises نمونه جالبی از اولین روبات‌هایی بود که قادر به بررسی محیط اطراف خود بودند. جالب است بدانید این روبات حتی می‌توانست جهت تابش نور را تشخص داده و در زمانی که شارژش رو به پایان است به سمت نور برای تجدید شارژ حرکت کند. جالب‌تر اینکه این روبات حتی بازتاب نور منعکس شده از جانب خودش را نیز در آینه تشخیص می‌داد و به سمت آینه حرکت می‌کرد. ویلیام والتر، سازنده این روبات چنین فرآیندی را به عنوان مدرکی برای خودآگاهی روبات‌های آینده قلمداد می‌کرد.

۲. روبات Unimate

با مهم‌ترین روبات‌های تاریخ آشنا شوید

این روبات را می‌توان اولین روباتی دانست که در صنعت به خدمت گرفته شده است، شرکت معتبر جنرال موتورز اولین بار روبات Unimate را در سال ۱۹۶۱ به خط تولید خود اضافه کرد. وظیفه این روبات انتقال قطعات از خط مونتاژ برای جوش دادن به قسمت‌های مختلف خودرو بود.

روبات Unimate برای اولین بار در تاریخ توانست کاری را انجام دهد که پیش از این بر عهده انسان‌ها بود. از آن زمان تاکنون برای جایگزین کردن روبات‌ها به جای انسان‌ها در صنایع مختلف بحث‌های متفاوتی صورت گرفته است اما روبات‌ها توانسته‌اند جای پای محکمی در صنعت پیدا کنند.

روبات Shakey

با مهم‌ترین روبات‌های تاریخ آشنا شوید

کارشناسان صنعت روباتیک این روبات را قدم مثبتی در این صنعت قلمداد می‌کنند، پردازش طبیعی زبان و قابلیت حل مسئله‌ها را می‌توان از ویژگی‌های بارز روبات Shakey دانست. این روبات در مرکز هوش مصنوعی مؤسسه اسنتفورد توسعه داده شد و در دهه ۶۰ میلادی سروصدای زیادی برپا کرد.

آنالیز دستورات و تقسیم آن‌ها به اجزا مختلف را می‌توان از دیگر ویژگی برتر روبات Shakey دانست. این روبات دستورها را به صورت منطقی بررسی میکرد و نسبت به این دستورها رفتار فیزیکی انجام می‌داد. این موارد باعث شد تا مجله لایف این روبات را اولین فرد الکترونیکی دنیا خطاب کند.

روبات Freddy II

با مهم‌ترین روبات‌های تاریخ آشنا شوید

دانشگاه ادینبرو اسکاتلند در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی وظیفه ساخت و توسعه این روبات را برعهده داشت. Freddy II در‌واقع یک بازوی روباتیک به همراه یک دوربین بود. قابلیت تشخیص تصاویر نیز در این بازوی روباتیک تعبیه شده بود.

روبات Freddy II بر روی میز همانند یک چنگک حرکت می‌کرد و می‌توانست تکه‌های چوبی را بلند کرده و با قرار دادن آن‌ها در کنار هم مدلی از قایق یا خودرو را بسازد. این روبات به لحاظ سرعت بسیار کند کار می‌کرد و ساخت یک مدل چوبی حدود ۱۶ ساعت زمان می‌برد، ساخت روبات Freddy II راه را برای روبات‌های پیشرفته‌تر امروزی که حرکات مختلفی را انجام می‌دهند باز کرد.

روبات Genghis

با مهم‌ترین روبات‌های تاریخ آشنا شوید

این روبات در سال ۱۹۸۹ توسط دانشگاه ام‌آی‌تی معرفی شد و ۴ میکروپردازنده، ۲۲ سنسور و ۱۲ موتور را در این روبات شاهد بودیم. روبات Genghis به‌راحتی می‌‌توانست راه برود و این امر در آن زمان به عنوان انقلابی در صنعت روباتیک به‌حساب می‌آمد.

روبات مسیریاب (Pathfinder)

با مهم‌ترین روبات‌های تاریخ آشنا شوید

کاملاً مشخص است که روبات‌ها در فضا خدمات بهتری را نسبت به انسان‌ها ارائه می‌کنند و این امر باعث شده تا ناسا علاقه زیادی به دستاوردهای روباتیک داشته باشد. روبات مسیریاب Pathfinder در سال ۱۹۹۷ توانست راه خود را به کره مریخ باز کند.

این روبات به لطف مریخ‌نوردی که با خود حمل می‌کرد توانست حدود ۸۳ روز سطح کره‌مریخ را بررسی کند. ماحصل اینکار ارسال تصاویر بسیاری از کره‌مریخ به زمین بود. نمونه‌های شیمیایی از خاک و اتمسفر کره مریخ نیز توسط این روبات به زمین ارسال شد.

روبات ASIMO

با مهم‌ترین روبات‌های تاریخ آشنا شوید

این روبات در سال ۲۰۰۰ توانست نمونه‌ای ابتدایی از هوش‌مصنوعی را به‌نمایش بگذارد، روبات ASIMO تنها جنبه آزمایشی داشت و برای فروش در اختیار علاقه‌مندان قرار نگرفت اما نمایش‌هایی که این روبات در آن‌ها حضور داشت باعث شد تا افراد زیادی به این روبات علاقه نشان دهند.

روبات ASIMO که نامش یادآور آیزاک آسیموف، نویسنده معروف رمان‌های علمی‌تخیلی را در ذهن تداعی می‌کند چیزی حدود یک متر و سی سانتی‌متر قد داشت و توسط صنایع هوندا ساخته شده بود. این روبات تخصص ویژه‌ای در راه‌رفتن داشت.

روبات Furby

با مهم‌ترین روبات‌های تاریخ آشنا شوید

در این قسمت از فهرست تاثیرگذارترین روبات‌های تاریخ به روباتی رسیدیم که نسبت به سایر روبات‌هایی که معرفی کردیم ممکن است توانایی‌های زیادی نداشته باشد اما با اولین روبات خانگی طرف هستیم که توانست فروش چشمگیری در بازارهای جهانی بدست بیاورد.

روبات Furby تبدیل به اسباب‌بازی شد که در سال‌ ۱۹۹۸ کودکان زیادی آرزوی آن را داشتند. به لحاظ ظاهری این روبات شباهت‌های زیادی به جغد داشت و می‌تواند واژه‌های انگلیسی را فرا بگیرد.

قابلیت روبات Furby به اندازه‌ای بود که ناسا از این روبات به‌عنوان تهدیدی برای امنیت ملی نام می‌برد. روبات Furby به‌عنوان اولین روباتی شناخته می‌شود که توانست با انسان‌ها ارتباط عاطفی برقرار کند.

روبات جاروبرقی Roomba

با مهم‌ترین روبات‌های تاریخ آشنا شوید

این روبات ساخت دست شرکت روباتیک iRobot است و همانند روبات Furby توانست دل هزاران نفر را بدست بیاورد. روبات جاروبرقی Roomba در سال ۲۰۰۲ راهی بازار شد و شرکت سازنده این روبات توانست چیزی حدود ۱۴ میلیون دستگاه از این روبات به‌فروش برساند.

روبات BigDog

با مهم‌ترین روبات‌های تاریخ آشنا شوید

اگر به صنایع روباتیک علاقه‌ داشته باشید به احتمال زیاد شرکت بوستون داینامیک را می‌شناسید، این شرکت در سال ۲۰۰۵ روباتی را معرفی کرد که دو دست و دو پا داشت وهمانند یک سگ می‌توانست راه برود.

انجام حرکات مختلف با کمک دست و پا‌ها به همراه دویدن با سرعت بالا را می‌توان از ویژگی‌های این روبات دانست. دارپا به عنوان آژانسی که پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا را مدیریت می‌کند نقش اسپانسر ساخت این روبات را بر عهده گرفت و قرار بود روبات BigDog در میادین نبرد انجام وظیفه کند.

اما از بخت بد زمانه عمر روبات BigDog به دنیا نبود و به جای این روبات شاهد ساخت روبات جدیدتری با نام Spot هستیم. این روبات عمل‌کردی همانند BigDog دارد اما بسیار کوچکتر طراحی شده است.

در این قسمت به پایان فهرست مهم‌ترین روبات‌های تاریخ رسیدیم، پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم روبات خاصی را سراغ دارید، نام و مشخصات این روبات را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج