۷۰۴۵۱
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

به مناسبت شهادت امام جواد(ع)

زینت های سیزده گانه به روایت جوان ترین امام

شاید جالب ترین توصیف درباره نهمین امام شیعیان حضرت جواد (ع)، صفت «جوانترین امام» برای ایشان باشد. اهمیت این تعبیر و توصیف وقتی معلوم می شود که بدانیم جوان ترها عاشق الگوبرداری از شخصیت های محبوبشان هستند.

خبرگزاری مهر: شاید جالب ترین توصیف درباره نهمین امام شیعیان حضرت جواد (ع)، صفت «جوانترین امام» برای ایشان باشد. اهمیت این تعبیر و توصیف وقتی معلوم می شود که بدانیم جوان ترها عاشق الگوبرداری از شخصیت های محبوبشان هستند.

آن بزرگوار همانند دیگر امامان معصوم(ع) دارنده تمام کمالات و فضایل اخلاقی در مرتبه اعلی بوده و به رغم جوان بودن، آن چنان بر قلّه شکوهمند کمال و فضیلت قرار داشت که نه تنها دوستان و پیروانش او را ستوده اند، بلکه دشمنان کینه توز و سرسخت به مدح و ستایش آن گوهر نبوی پرداخته اند.

زینت های سیزده گانه به روایت جوان ترین امام

امام جواد (ع) در سیره عملی و شیوه رفتاری خود دستورالعمل های فردی، اجتماعی و تربیتی را به شیعیان آموزش داد و از این رهگذر موفق گردید که به رغم تهاجم عقیدتی و نیرنگ بازی های دو خلیفه ملعون عبّاسی، مکتب اهل بیت(ع) را به جهانیان معرفی کند.

رهنمودهای حکیمانه پیشوای نهم شیعیان در زمینه انسان سازی و سبک زندگی برگ زرّینی است که در این نوشتار با عنایت به تقارن با سالروز شهادت آن پیشوای جوان به بیان زینتها از دیدگاه آن امام همام خواهیم پرداخت.

حضرت در روایتی زیبا و نسبتا طولانی، زینتهای سیزده گانه را اینگونه بیان می فرماید:

۱-زینت فقر پاکدامنی است؛ ۲-زینت بی نیازی شکر است؛ ۳-زینت بلا و سختی صبراست؛ ۴- زینت حسب و شرف، فروتنی است؛ ۵-زینت سخن فصاحت است؛ ۶-زینت روایت و حدیث،از برداشتن و حفظ آن است؛ ۷-زینت علم تواضع است؛ ۸-زینت عقل ،ادب است. ۹-زینت کرامت و بزرگواری خوشرویی است؛ ۱۰-زینت نیکوکاری منت نگذاشتن است؛ ۱۱-زینت نماز ،خشوع و توجه قلبی است؛ ۱۲-زینت قناعت ،انفاق بیش از وظیفه است؛ ۱۳-زینت ورع ،ترک خواسته هاست.(کشف الغمه جلد ۲ صفحه ۳۴۷)

کسی نیست که طالب زیبایی و زینت نباشد.حداقل دوندگی های روزمره ما و تغییر مداوم دکوراسیون ها و دیزاین ها ی ما گواه بر این مدعاست. با این حال حس زیبایی طلبی و زینت طلبی مان ارضا نمی شود . دلیلش ساده است. چون فرمول زیبایی ها و زینت ها را اشتباه خواندیم و به کار بستیم. این روایت به درستی، فرمول های زیبایی شناختی سبک زندگی را به همه تشنگان حقیقت و معرفت می آموزد.

پاکدامنی هنگام فقر، شکر در وقت بی نیازی، صبر در برابر مصیبت و بلاها، فروتنی به واسطه حسب و شرف، فصیح و بلیغ سخن گفتن، از حفظ داشتن کلمات نورانی اهل بیت، تواضع علمی داشتن، ادب، خوشرویی هنگام تکریم دیگران، منت نگذاشتن هنگام نیکوکاری، توجه قلبی هنگام اقامه نماز، انفاق زیاد و کاهش تنوع طلبی ها و ترک خواسته ها کام تشنه زیبا طلبان و زینت دوستان را سیراب و زینت زندگی شان را افزون خواهد کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جوان ترين امام
      هر چي ميخوايد از ايشون بگيريد مظهر جود و كرم است شبيه امام حسن مجتبي عليه السلام

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج