۷۰۵۱۱۱
۵۰۱۹
۵۰۱۹
پ

نگرانی آمریکا از ائتلاف روسیه و ایران در خاک سوریه

نقش جمهوری اسلامی ایران در بحران سوریه در حالی جدی گرفته شده است که این بازیگر مهم منطقه ای همراه با روسیه و ترکیه محوری را با گفت و گوهای موسوم به آستانه شکل دادند و این روند باعث تصیمات و اقدامات عملی در مسیر صلح و گفت و گو بین گروههای سوری شد. ادامه و اصرار بر این گفت و گو ها با دستاوردهای نظامی در صحنه میدانی نیز همراه بود و این روند باعث کوتاه شدن دست معارضان و حامیان منطقه ای آنان از جمله عربستان و امریکا شد.

نامه نیوز: نقش جمهوری اسلامی ایران در بحران سوریه در حالی جدی گرفته شده است که این بازیگر مهم منطقه ای همراه با روسیه و ترکیه محوری را با گفت و گوهای موسوم به آستانه شکل دادند و این روند باعث تصیمات و اقدامات عملی در مسیر صلح و گفت و گو بین گروههای سوری شد. ادامه و اصرار بر این گفت و گو ها با دستاوردهای نظامی در صحنه میدانی نیز همراه بود و این روند باعث کوتاه شدن دست معارضان و حامیان منطقه ای آنان از جمله عربستان و امریکا شد.

غوطه شرقی و پیروزی دولت سوریه در این منطقه یکی از این قدمهای مهم بود. اما این روند با شکل گیری یک حمله شیمیایی در دوما و پس از آن حمله موشکی امریکا دچار چالش شد و ناظران از تزلزل در روند گفت و گوها سخن به میان آوردند. آیا حمله موشکی امریکا همراه با متحدین آن می توان دست معارضان را با برتری و برد همراه سازد و دستاوردهای سیاسی را دچار خلل نماید؟ راهبرد ایران در این زمینه چه خواهد بود؟

سید جلال ساداتیان، دیپلمات و کارشناس مسائل بین المللی در این باره به نامه نیوز گفت: غرب و در راس آنها امریکا به تحریک رژیم صهیونیستی و لابی آنها ، از اینکه ائتلاف روسیه - ایران بدون باقی ماندن معارض حلقه پیروزی های خود را با قدرت تکمیل کنند ، کاملا نگران هستند ، هر یک از عناصر این ائتلاف وضعیتی خاص خود دارند .

وی گفت: روسیه از اوستیا تا کریمه و شرق اوکراین ، غرب را زخمی کرده و در رابطه با استراتژی ناتو در نگاه به شرق و استقرار سایت موشکی در مرز لهستان و جمهوری چک مقاومت ورزیده و تحریم اقتصادی غرب را به سخره گرفته است . ایران هم علیرغم تمامی مقاومت ها و مخالفت های اسرائیل و عربستان ، زنجیره موفقیت هایش را یکی پس از دیگری تکمیل نموده و با برجام نه تنها پرستیژ بین المللی اش ارتقا یافته است ، بلکه امریکا در موضع انزوا و تنهائی قرار گرفته و اروپا کاملا در تعامل و همراهی با ایران قرار گرفته است .

این کارشناس مسائل بین المللی در این باره که چه اهدافی پشت سر حمله موشکی امریکا و متحدینش به سوریه نهفته است، گفت: هدفشان این است که آخرین حلقه مقاومت در غوطه شرقی در مقابل ائتلاف شرقی ، یعنی روسیه - ایران - سوریه ، در هم شکسته شود ،برای اینکار هم باید با اقدامی سریع ، ائتلاف را متوقف کرده ، هم روند تثبیت قدرت دولت اسد در سوریه را دچار تزلزل بنمایند، و هم در همکاری اروپا و ایران اختلال ایجاد نماید تا شکاف میان امریکا و اروپا را ، ولو به بهانه جلو گیری از گسترش دامنه جنگ به ایران و یا خروج از برجام ، کمتر نموده و اروپا را با مشاهده جدیت امریکا در تمسک به جنگ به همراهی با امریکا وا داشته شود.

ساداتیان گفت: بهترین بهانه شان هم این است که سوریه برای سرعت بخشیدن به پاکسازی مناطق تحت اشغال گروه های معارض ( تروریست ها) ، از سلاح شیمیائی استفاده نموده است . حتی منتظر بررسی هیات کارشناسی سازمان ملل هم نشدند و خودشان مدعی شده اند، خودشان داوری نموده و خودشان هم وارد عمل شده اند تا مجرم را تنبیه کنند.

وی ادامه داد:در واقع از نگرانی واکنش های ایران و روسیه ، بلافاصله مصاحبه نموده و به رسانه ها اعلام داشته اند که قصدشان براندازی دولت اسد نبوده است . از اینکه قصد و نیت شان چه بوده کمتر سخن گفته اند ، وزارت خارجه سوریه هدف آنان را اخلال در روند بررسی هیات کارشناسی سازمان ملل برای تعیین اینکه آیا استفاده ای از سلاح شیمیائی در دوما صورت پذیرفته یا خیر ، اعلام داشته است .بهرحال واکنش ها به اقدام غربی ها ادامه دارد، چین موضع خنثی اتخاذ کرده، روسیه موضع تند و اروپا موضع انفعالی داشته است اندکی تامل ، ابعاد حادثه را بیشتر نشان خواهد داد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج