۷۰۵۴۹۹
۴۴ نظر
۵۰۳۷
۴۴ نظر
۵۰۳۷
پ

چرا کالای ایرانی نمی‌خریم؟!

یکی از مسائلی که در چند دهه اخیر گریبان‌گیر اقتصاد ایران است، مسئله عدم اعتماد و استقبال از کالاهای داخلی است که در هر برهه زمانی دولت‌ها تلاش‌ کردند این مشکل را رفع کنند. اما یا راهکارها فایده نداشته یا مشکل از جای دیگری بوده است.

فرارو: یکی از مسائلی که در چند دهه اخیر گریبان‌گیر اقتصاد ایران است، مسئله عدم اعتماد و استقبال از کالاهای داخلی است که در هر برهه زمانی دولت‌ها تلاش‌ کردند این مشکل را رفع کنند. اما یا راهکارها فایده نداشته یا مشکل از جای دیگری بوده است.

بعد از آنکه مقام معظم رهبری سال ۹۷ را سال حمایت از تولید داخلی نام نهادند صحبت‌ها از دلایل عدم اقبال کالای داخلی بیش از پیش داغ شد. برخی معتقد بودند که برای سامان دادن به بازار داخلی باید از ورود کالاهای مشابه به کشور جلوگیری شود. برخی دیگر مشکل را در کیفیت کالاها می‌دانند و بر این باورند که زمانی مصرف کننده حاضر به استفاده و هزینه در قبال کالای ایرانی می‌شود که باور داشته باشد کیفیت آن نسبت به نمونه مشابه که وارداتی است، برتری‌های ملموس و قابل توجهی دارد.

اما اینها قاعدتا نمی‌توانند تنها عوامل برای ایجاد اقبال کالای داخلی باشند. به هرحال در بازار مواردی وجود دارد که موجب پیروزی با شکست یک برند می‌شود. مواردی مانند تبلیغات. این همان موضوعی است که تولیدکنندگان داخلی توجه‌ای به آن ندارند و برخلاف آنها کمپانی‌های خارجی تمرکز جدی بر کیفیت، گستردگی و کارایی تبلیغات دارند.

امنیت و حمایت اولویت بازار داخلی

البته عوامل دیگری هم وجود دارد. عواملی مانند امنیت، فضای رقابتی از جمله مواردی است که تحلیلگران اقتصادی برا ان تاکید دارند. مهدی پازوکی کارشناس مسائل اقتصادی یکی از همین افراد است. او در گفت‌وگو با فرارو ضمن بیان این مسئله که بازار ایران نیازمند امنیت است، عنوان کرد: «ما در اقتصاد باید یک مسئله را یاد بگیریم و آن این است که تئوری علم اقتصاد بر اساس مطلوبیت مصرف کننده است. یعنی اگر کالایی برای مصرف‌کننده مطلوبیت نداشته باشد، این حق مصرف‌کننده است که از اون کالا استفاده نکند؛ بنابراین باید یادمون باشد که اقتصاد توصیه اخلاقی نمی‌پذیرد و اگر می‌خواهیم تولید ملی ما مورد استقبال قرار گیرد، ابتدا باید از سرمایه‌داران داخلی حمایت کنیم. این درحالی است که متاسفانه داشتن سرمایه از سوی برخی تندرو‌ها جرم محسوب می‌شود.»

وی تصریح کرد: «باید در گام نخست امنیت را برای سرمایه‌داران فراهم کنیم و از سوی دیگر استفاده مناسبی از ویژگی‌های خوب اقتصاد کشورمان انجام دهیم. نباید فراموش کنیم که اقتصاد ایران ویژگی‌هایی دارد که ما را از کشور‌های منطقه متمایز کرده است. انرژی و نیروی کار ارزان و همچنین نیروی کار تحصیل‌کرده از جمله مواردی است که به ایران برتری داده است.»

او افزود: «اما متاسفانه به دلیل اینکه با جهان تعامل نداریم و امنیت را برای سرمایه‌داران فراهم نمی‌کنیم، هیچ پیشرفت محسوسی نداشته ایم. زیرا به عنوان مثال داشتن سرمایه در سطح بالا از لحاظ فرهنگی و روانی جرم تلقی می‌کنیم، کسی به دنبال بزرگ شدن در ایران نیست. یک زمانی کره‌ای‌ها حتی تلویزیون برای دیدن نداشتن و ما در همین خیابان آزادی پارس الکترونیک را تولید می‌کردیم. به دلیل این بود که با آلمان‌ها تعامل خوبی داشتیم و سواد و امکاناتشان به خوبی استفاده کردیم.»

این استاد دانشگاه ادامه داد: «حالا به چند دهه اخیر نگاه کنید. اموال یکی از بهترین سرمایه‌گذاران کشور یعنی حاج محمدتقی برخوردار مصادره شد و بخشی از کارخانه این فرد به تندرو‌هایی رسید که نمی‌خواهم درباره آن‌ها صحبت کنم. اما این نشان می‌دهد که ما طی این سال برخورد‌های اشتباهی داشتیم که باعث شده از یک شرایط تقریبا مناسب و ایده‌آل به اینجا برسیم؛ بنابراین اگر می‌خواهیم تولیدات داخلی مورد استقبال و اعتماد جامعه ایرانی قرار بگیرد، ابتدا باید از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنیم.»

او تاکید کرد: «حمایت به این معنی است که انحصار در کشور از بین برود. اگر قرار باشد تولیدکنندگان داخلی فعالیت خودشان را بهبود ببخشند و گسترش بدهند باید عرصه رقابتی باشد. اما متاسفانه بخش عمده اقتصاد ایران در انحصار برخی افراد و گروه‌ها است. من فکر می‌کنم اگر ما زمینه را برای رقابت میان بنگاه‌های اقتصادی فراهم کنیم و فضای کسب و کار را مناسب تولید کنیم، قطعا کالای ایرانی می‌تواند در ایران و هم در منطقه می‌تواند وارد رقابت شویم.»

این اقتصاددان با بیان اینکه این یک رویا نیست، ادامه داد: «ما زمانی در چنین شرایطی بودیم. به عنوان مثال در دوره‌ای لاستیک بریجستون ایران کیفیتش به مراتب از بریجستون ژاپن بالاتر بود، اما ما چه کردیم؟ ما آن را مصادره و به یک نهاد واگذار کردیم که هیچ سررشته‌ای از تولید لاستیک نداشت. در مجموع به عقیده من راهکارش این است که اگر می‌خواهیم تولید داخلی مورد توجه قرار بگیرد از تولیدکننده و به خصوص سرمایه‌دار داخلی حمایت کنیم.»

پازوکی در پایان گفت: «واقعیت این است که اقتصاد ایران کاملا کلنگی است. ما سال‌هاست که دیگر سرمایه‌داران دونقش و سه نقش نداریم. در عوض ببینید در جهان چگونه کمپانی‌های فراملیتی دنیا را گرفته اند؛ بنابراین همین عدم امنیت موجب شده ما نتوانیم در اقتصاد موفق عمل کنیم. خوب در چنین شرایطی تولیدات مناسبی هم نخواهیم داشت و مردم از آن‌ها استقبال نمی‌کنند. ما باید این بی‌مهری‌ها نسبت به تولیدکنندگان و سرمایه‌داران را متوقف کنیم.»

ایجاد محدودیت برای کالای خارجی

اما حسین کنعانی مقدم تحلیلگر مسائل سیاسی از جمله افرادی است که تاکید دارند برای رونق بازار داخلی محدود کردن واردات و تولیدکنندگان خارجی اولویت دارد. وی در گفت‌وگو با فرارو اظهار کرد: «ما در یک جنگ اقتصادی با غرب قرار داریم و شاهد این هستیم که این جنگ تجاری میان چین و آمریکا چگونه بر اقتصاد منطقه تاثیر گذاشته است. متاسفانه ورود کالا‌ها به داخل کشور هم به دلیل اینکه بعضا قاچاقی وارد می‌شوند و هم به دلیل اینکه با تعرفه پایین وارد می‌شوند، تبدیل به رقبای جدی و شکست ناپذیر تولیدات داخلی می‌شوند. در چنین شرایطی تولیدکنندگان داخلی هم که از یک سو به دلیل قیمت‌های پایین کالای خارجی و از سوی دیگر به دلیل هزینه‌های زیاد تولید نمی‌توانند رقابت کنند، کار برایشان سخت می‌شود.»

او ادامه داد: «نکته بعدی بحث فرهنگی است. ما وقتی می‌بینیم که دشمن ما را تهدید و تحریم می‌کند و با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری، همچنان در بازار ما کالا‌های آمریکایی و انگلیسی و... پیدا می‌شود. یعنی به عبارت ساده‌تر کشور‌هایی که با ما درگیر هستند به راحتی کالای خود را به ایران ارسال می‌کنند و در بازار ما به فروش می‌رسانند. نکته جالب این است که صدا و سیمای ما هم مداوم این کالا‌ها را تبلیغ می‌کند.»

این فعال اصولگرا افزود: «خب برای نهادینه کردن کالای ایرانی لازم است در ابتدا بازار دشمن را تحریم کنیم و از سوی دیگر اجازه تبلیغ به آن‌ها ندهیم. یعنی اجازه ندهیم در خیابان‌ها و صدا و سیمای ما کالای خود را تبلیغ کنند. زیرا هم پول دارند و قدرت برندشان بالا است و می‌تواند فضا را از دست تولیدکنندگان داخلی بگیرند. اقدام بعدی این است که نباید اجازه ورود کالا‌های خارجی به کشور را بدهیم و اگر هم وارد می‌شود با تعرفه‌های سنگین وارد شوند. با این روش بازار در اختیار تولیدکننده داخلی قرار خواهد گرفت.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست به جای نگاه و اقدام سلبی، کیفیت تولیدات داخلی و میزان تبلیغاتشان افزایش پیدا کنید، گفت: «ببینید تبلیغات در ایران هزینه دارد و در ایران به مراتب بالاتر است. مثلا همین تعرفه‌هایی که صدا و سیما از سفارش دهندگان می‌گیرد به حدی بالا است که تولیدکنند داخلی قادر به پرداخت آن نیست. مسئله این است که کمپانی‌های خارجی دارای برند هستند و از سرمایه‌های کلانی برخوردارند، اما ما تولیدکنندگان مان خرد هستند و توان ندارند.»

کنعانی مقدم در پایان عنوان کرد: «در این بازار رقابتی ما نمی‌توانیم رقابت کنیم و به همین دلیل تولیدکننده داخلی برای اینکه قیمت را کاهش دهد کیفیت را پایین میاورند. همین پایین آوردن کیفیت موجب می‌شود که نه آن‌ها بتوانند صادر کنند و نه مردم تمایلی به خرید کالای ایرانی داشته باشند؛ لذا باید همه چرخ‌دنده‌های اقتصاد کشور با هم کار کنند. نمی‌شود اقتصاد بازار راه خودش برود و صادرات و واردات راه خودش را برود و سرمایه‌دار و تولید کننده هم راه خودشان را بروند. باید همه این‌ها هماهنگ باشند تا بتوانیم شرایط را برای بازار کالای داخلی فراهم کنیم.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • داداش

      چون هرجنس ایرانی رو خریدم بدرد نخور بود؛البته اینم بگم خاویار و برنج و پسته ایرانی رو دوست دارم استفاده کنم چون جنسش مرغوبه اما نمیتونم بخرم دوره زمونه بدی شده داداش

    • بوف

      بازار از اجناس چینی اشباع شده جایی برای برند ایرانی نمانده ما حتی با برند سازی مشکل داریم .مسائل با حرف حل نمیشودما توان رقابت با چین در بازار امروز را نداریم .اول باید تکلیف با کالای چینی حل شود .شما برای خرید قطعه خودرو مراجعه کنید حتی به نمایندگی در کارتون شرکت قطعه ساخت چین خورده.مردم حاضرند جنس ایرانی را درصورت خارج کردن چین از گردونه بازار به قیمت بالاتری حتی بخرند ولیکن امکانش را ندارند ...

    • بوف

      ما حتی جرات نداریم بگوییم چین ...میگوییم کالای خارجی .مشکل ما فقط و فقط کالای چینی ست ما باید و باید حتی به شرط کمبود کالا ...چین و کالای چینی را محدود کنیم .تا کی باید در لفافه حرف بزنیم ...تکلیف خودتان را با خودتان روشن کنید

    • بدون نام

      چون که کالای ایرانی باکارگرایرانی ام وطن ونه کارگرخارجی افغانی

    • بدون نام

      رطب خورده کی منع رطب کند؟؟؟بهتره مسئولان محترم برای مردم الگو باشند!!مثلا به جای پورشه و بی ام و ،پراید و سمند سوار بشن.بجای لباس و کفش و عینک مارک دارکت و شلوار و کفش تبریز بپوشند.و هزاران مثال دیگر.

    • بدون نام

      میخریم ولی کو کیفیت و ارزانی

    • بدون نام

      اقا وقتی کالای خارجی نباشه کالای ایرانی سر به فلک میزنه هرچی هم تولید کننده ایرانی بگه افزایش نمیکنیم دروغ معز میگه .۲-ایرانی جنسش نسبت به خارجی مرغوبیتش کمتره.۳-وغیره.

    • بدون نام

      برای اینکه بی کیفیته

    • بدون نام

      دوبار چراغ کامل ماشین رو ایرانی خریدم به لعنت خدا هم نمی ارزه بعد میگن تولید داخل بخرید

    • بدون نام

      به دلیل گرانی زیاد خریدار ندارد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بابا لاستیک کره رپیتون و کوموهو با ایرانی یکی هست حداقل لاستیک جلو را کره ای بندازی خیالت راحت هست هم عمر بیشتر هم ترمز گیری عالی و کند و شتاب عالی مگر ایرانی جواب میده زود ترک میخوره بابا من که تجربه کردم عمرا دیوانه هستم برید کیفیت رو بالا ببرید تا کی ماشین لباس شویی ایرانی صدا هواپیما از خودش در میاره ال جی کره راحت همین قابلمه تفلون ایرانی یکسال کار می کنه طرح گرانیت چینی دوازده سال کارکرده خش ندارن .

      • بدون نام

        فقط مسولین ایرانی رو از بالا تا پایین اصلاح کنید یا بکنید اصلاح همه چیز درست میشه.

    • بدون نام

      خدمات پس از فروش کالاهای اساسی تولید داخل صفر است .
      از طرف دیگر اکثر شرکتها بعد از چند وقت درشان تخته میشود و شما میمانید و کالایی که کارخانه تولیدش بسته شده.

    • یهقوب

      نگو کالای ایرانی مونتاژ قطعات ازچین وارد میشه بنام ساخت ایران روانه بازاره بعد میگن ساخت ایران

    • یهقوب

      نگو کالای ایرانی مونتاژ قطعات ازچین وارد میشه بنام ساخت ایران روانه بازاره بعد میگن ساخت ایران

    • رضا ماندگار

      برمن ثابت شده اجناس چینی هم ارزانتر وهم کیفیتش از اجناس بهتر است

    • بدون نام

      اگر این کالای ایرانی تو اروپا از ده نمره ،نمره یک هم قبول بشه تا ما استفاده کنیم،جنس آشغال چینی رو به نام ایرانی غالب ملت میکنید بنام کالای ایرانی

    • حسین

      چند سال پیش یکدستگاه اجاق گاز ایرانی خریداری کردم حداقل در سال دو یا سه بار باید سرویس کار آنرا تعمیر می کرد سرویس کار شرکت مزبور می گفت این اجاق گاز اشغال است چرا خریدی چند با با شرکت تولید کننده تماس گرفتم که با مسیولین آن شرکت صحبت کنم ارتباط میسر نشد بعد یکدستگاه اجاق خارجی خریدم الان چند سال است هیچ نیاز به تعمیر نیست وتازه از شرکت فروشنده تماس می گیرند که از اجاق خریداری شده راضی هستی این تفاوت مهمه که مردم ترجیح می دهند کالای خارجی بخرند

    • بدون نام

      ... به این دلایل.. قطعات اصلی یامواداولیه چینی، هندی، روسی.. موادبکاررفته بی کیفت داخلی بدون نظارت... ایمنی دستگاه درحدصفر... ازنظرقیمت تفاوت چندانی باجنس باکیفت خارجی ندارد...

    • بدون نام

      ۱۲ سال پیش از استانبول پیراهنی خریدم،هنوزم با یک اتو وقتی میپوشمش همه میگن مبارکه تازه خریدی؟!!
      این یعنی کیفیت،یعنی پیشرفت در صنعت،یعنی امید و علاقه به میهن
      ما داریم؟!!

    • بی خیال

      وقتی که به هر دلیل کسی میاید کالای داخلی میخرد موقعی که به مشکل خورده وجهت گارانتی به نمایندگی مربوطه مراجعه میکند نه کسی جوابگو نیست و از طرفی به شخصیت خانواده و خودش توهین میکنند تا ابد دستش را داغ می کند که جنس داخلی نخرد بنده رفتم جنس داخلی خریدم کلی هم پول پرداخت کردم کلی هم موقع خرید بابت کارت طلایی پول گرفتند موقعی که مشکل پیدا کرد نه تنها جوابگو نبودند کلی هم موقع حمل به خودرو ام خسارت زدند آخرش هم شکایت کردم طلبکار هم بودند .ولی با همان پول رفتم خارجی اش را خریدم نه تنها جوابگو بودند مشکلی که به شرکت مربوطه ربطی نداشت با کمال احترام انجام داده و کلی هم عذرخواهی کرده و رایگان حساب کرده و رضایت نامه هم در صورت خدمات مطلوب و رضایت بخش بودن کار از من خواستند مگر دیوانه شده ام جنس داخلی اشغال رو بخرم

    • بدون نام

      چون بدرد نمیخوره

    • بدون نام

      بعنوان یک ایرانی لازمست چند سوال ایشان پاسخ داده شود اولامهمترین مساله خالی بودن جیب مردم خصوصا کارمندوکارگروبازنشسته که بالاترین حجم خریدکالادرگرو این اقشارمی باشدکه با حقوق زیرخط فقر ومشکلات داخلی خانوادها ازجمله جوانان بیکار بیماریهای ناخواسته و غیره قادربه خرید هیچ کالایی خواه داخلی ویا خارجی نیستند دوم اینکه کیفیت بعضی ازکالاهاواقعا استایدندارد نیست وخداراخوش نمیاد که باهزاربدبختی جنسی راتهیه وبعد کیفیت خوبی نداشته باشد ودیگراینکه بانکهاوادارات باید تسهیلاتی بعنوان وام جهت خرید کالاها دراختیارمردم قراربدهند

    • بی نام

      چون جنسهای ایرانی بی کیفیت واشغاله

    • بدون نام

      چون پول نداریم ..نه بابا چون کیفیت وناظر بر اجناس و خدمات پس ازفروش نداریم وگرنه همه دوست دارن جنس خوب ایرانی بخرند

    • بدون نام

      چند سال قبل یک آبگرمکن دیواری ... خریدم آدابتورش از کارخانه خراب بود خیلی اذیت شدم رسیدگی نکردند بدلش را گذاشتند و سه برابر اصل از من پول گرفتند .....
      یعنی تقلب یعنی دروغ یعنی کلاهبرداری یعنی لجن....کثافتها تازه ادعا دارن به اروپا صاد ر می کنن کثافتهای آشغال دروغگوی لجن ......

    • بدون نام

      چون ارزش خریدن نداره

    • بدون نام

      فقط ما نمیدیم هیچ جای دنیا کالای ایرانی نمیخرن غیر پسته فرش گاز نفت کسی کالای ایرانی نمی خرد فرش نفت گاز که خدادادست فرش هم که هنر مردم خودروی ملی ما هم که حرفی برای گفتن ندارد زعفران هم که خدادادی

    • ع

      اره اقتصاد کلت=نگی واینکه واقعا اگر کالای ایرانی شمابیار ما استفاده کنیم یه لامپ گرفتم چینی یاهمین شیر اب باید چند سالی بمونه ولی خراب یمشه خب شماکهبهفکر صادرات وارداتین اگر این تعطیل کنید وکالای ایرانی راتولید کنید البته نه به حرف بلکه به عمل

    • بدون نام

      برا اینکه فاقد کیفیتن و مفت هم دادن نباید خرید

    • بدون نام

      من یک ایرانیم و بدلیل خیانت تولید کنندگان به وطن خود و تولید کالای نامرغوب و بی کیفیت و از بین بردن حقوق مصرف کننده هیچوقت کالای ایرانی استفاده نخواهم کرد

    • بدون نام

      تنها راه تشویق مردم یکی بخر یکی جایزه بگیر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مثبت دادم
        ولی حتی اگه یکی هم جایزه بدن اولی رو چنان گرون فروختن که برای خریدار بازم ضرره

        در کل اکثر کالاهای ایرانی قیمتش بالا و کیفیتش پایینه و مشتری مداری در تولید لحاظ نشده

    • بدون نام

      نمیخریم چون کارگرایرانی هم وطن وبدردبخوربیکاروفقیرولی کارگرخارجی افغانی به دردنخوراویزون سرکار ونتیجش خرابی کل اقتصادوحقمون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کلا" سوزنت رو موضوع افغانی ها گیر کرده ها

    • ir.motori

      جنس اشغال میسازن

    • بدون نام

      امناس ایرانی توهین به ملت ایران است وبس۰۰۰۰ تمام

    • بدون نام

      ما ميخريم تو نميخري

    • بدون نام

      آقای کنعانی مقدم
      اصلا" استدلالهاتون قانع کننده نبود
      کار از ریشه خرابه
      برای بهبود کیفیت کالای ایرانی خیلی از زیرساختها باید تغییر کنه تا در نهایت جنس عالی با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسه، جنسی که خریدش نسبت به نمونه ی خارجی برای مردم صرف داشته باشه
      و این کاری نیست که فقط به شکل دستوری و از بالا بخواد اتفاق بیفته

    • بدون نام

      باباچرا این همه میگید نمیخریم نمیخریم مگه 80درصد ما ماشین تولید داخل نمیخریم ومتاسفانه اشغال تحویل میگیرم وناراضی هستیم ولی صدامون هم به جایی نمیرسه، ماخیلی بدبختر از این ادعاها هستیم

    • امین

      باسلام بی کیفیت بودن کالای ایرانی یکی از معضلات عدم خرید کالای ایرانیه

    • امین

      من یخچال دوقلو هیمالیا خریدم 4تومن یک ماه نگذشته برد الکتریکیش خراب شده.

    • اصعر

      میخریم هر روز چکار کنیم

    • بدون نام

      سلام صبح به خیر من ۲۰ تا دونه امووسی کلاک وطنی استفاده کردم خدا شاهد اصلا هیچ اثری نداشت ولی ۴تا دونه خارجی استفاده کردم تاثیر داشت این اتفاق برای خانمم هم افتاد ۲۰ سال داد میزنیم آقا پراید ارابه میگه ولی باز هم همون تولید میکنن میدن دست مردم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج