۷۰۵۶۷۵
۳۶ نظر
۵۱۷۵
۳۶ نظر
۵۱۷۵
پ

نزن! خانم پلیسِ زن...

رفتار یک مأمور زن در برخورد با یک دختر جوان یا خانم که در فضای مجازی موجی از انزجار ایجاد کرده جفا در حق پلیس های زنی هم هست که دوره های دشوار تخصصی را می گذرانند و در این سلک نیستند.

عصر ایران؛ مهرداد خدیر: رفتار یک مأمور زن در برخورد با یک دختر جوان یا خانم که در فضای مجازی موجی از انزجار ایجاد کرده جفا در حق پلیس های زنی هم هست که دوره های دشوار تخصصی را می گذرانند و در این سلک نیستند.

ویدیوی برخورد خشونت‌بارِ یک مأمور پلیسِ زن با دخترکی به جُرم کم‌حجابی یا بدحجابی یا شُل‌حجابی را که دیدم، پنداشتم فیلم مربوط به قبل است و حتی فرستنده را سرزنش کردم که چرا نادانسته به هر ویدیو یا تصویری اعتماد و آن را بازنشر می‌کند اما اخبار تکذیب‌ها و تقبیح‌ها و ابراز انزجارها که پیاپی منتشر شد و مهم‌تر از آن پس از موضع رسمی نیروی انتظامی که به جای تکذیب توضیح داد، دانستم فیلم، قدیمی نیست و تازه است.

این که کجای قانون و دین و تاریخ و فرهنگ ما چنین اجازه‌ای می‌دهد از زبان دیگران هم پرسیده شده است.

این که قانون مجازات اسلامی برای زن بی‌حجاب و آن که به عمد حجاب را بر می‌دارد - نه هر پوششی که پلیس اعم از مذکر و مؤنث نپسندد- جریمۂ پنج تا پنجاه هزار تومانی تعیین کرده و بابت تخلف پنج تا پنجاه هزار تومانی هم کتک نمی‌زنند نیز پیش‌تر گفته شده است.

این که مشکل بخشی از دختران نسل جدید با لباس رسمی‌یی که برای آنان تعریف شده ناشی از سبک زندگی متقاوتی است که جلوه های دیگر آن را در قالب حاکمیت ارزش‌های سرمایه‌داری و زندگی مدرن همه روزه مشاهده می‌کنیم و ابراز بی‌علاقگی به لباس متحد‌الشکل یکی از آنهاست و قصد مقابله با نظام و شرع ندارند مگر اندک‌شماری که داستان جدایی دارد نیز نکتۂ ناگفته‌ای نیست.

این گفتار را پس به قصد بیان دوسه موضوع دیگر می‌نویسم:

نخست این که از پلیس یک مملکت تنها دزد و قاچاقچی و تروریست باید بترسد و البته اگر کشوری دموکراتیک نباشد مخالفان متشکل و به رسمیت شناخته نشدۂ حکومت نیز.

این که دخترکان و زنانی که پوشش یا آرایش متفاوت دارند یا حداکثرهای مورد انتظار را رعایت نمی کنند از پلیس کتک بخورند هیچ دستاوردی ندارد جز این که در جامعه تولید انزجار می کند و بیش از همه جفا در حق دیگر ماموران پلیس است که امنیت و آرامش ما را بی کتک و توهین تأمین می کنند. چرا افسران آگاهی و کلانتری و راهور و گذرنامه و دیگر بخش ها باید تاوان رفتارهای کسانی را بپردازند که اگر چه هم لباس آنان هستند ولی دنیاهای متفاوتی دارند؟ جای دیگر اگر هم بزنند دزد یا متهم دزدی است نه دختر جوان.

دیگر این که این همه خشونت یک پلیس زن برای برقراری قرائت مذهبی مورد نظر اسباب شگفتی است. زیرا تصور می کردم دختران و زنانی که در خانواده های مذهبی پرورش می یابند علاقه یا اجازه حضور در این گونه ماموریت ها را ندارند و خانواده های مذهبی و سنتی اگر هم اجازه دهند غالبا برای بخش های دیگر است و در سطوح تخصصی است و نه در این سطح و حالا یا تصور من نادرست بوده یا آن قدرها که اصرار دارند خود را متعصب نشان دهند نیستند.

این را ننوشتم که از پلیس زن تعجب کنم. معلوم است که به پلیس زن هم نیاز داریم و می دانیم که تقریبا ۲۰ سال است در یک مجتمع آموزشی زنانه پلیس زن پرورش می دهند اما نه برای این کارها. گیر دادن به دختر نوجوان و جوان که تربیت ویژۀ پلیسی نمی خواهد. اگر هم پرورش یافتۂ خانوادۂ مذهبی نیستند این همه تعصب یا ادعا را از کجا آورده اند و چرا به کار دیگری مشغول نمی شوند؟

آن قدر این دو غیر قابل جمع هستند که یک خبرگزاری اصول گرا چندی پیش گزارش خود را دربارۀ تربیت پلیس زن این گونه شروع کرد:

«بر خلاف تصور خیلی‌ها که نام زن‌های پلیس، در ذهنشان تداعی کننده زنان گشت ارشاد است، این دختران، پلیس‌هایی هستند که سال‌ها آموزش دیده‌اند؛ آموزش دیده‌اند تا در مواقع لزوم، هر آنچه لازم است برای امنیت کشور انجام دهند؛ از پیگیری پرونده‌های پلیس آگاهی که حضور زنان پلیس در آن الزامی است تا بازجویی و پیگیری متهمان زن در پلیس اطلاعات و امنیت، ارائه مشاوره در کلانتری‌ها تا ...» به عبارت دیگر خبرنگار تلاش کرده در ابتدا ذهنیت منفی دربارۀ پلیس زن گشت ارشاد را اصلاح کند و بگوید خیال نکنید پلیس زن تنها در گشت ارشاد است.

اما چرا پلیس های آموزش دیدۀ زن در بخش های دیگر حتی در آغاز آن گزارش هم از گشت ارشادی‌ها تفکیک شده بودند؟ آیا این تصور شکل گرفته که این بخش نه تخصص می خواهد و نه تربیت خاص و کتک و فحاشی بلد باشی کافی است ؟ آیا در این انگاره رفتارهایی از این دست تأثیر ندارد؟

این زن اما اگر مادر است رفتار مادرانه اش کو و اگر هنوز ازدواج نکرده دوست دارد با این فیلم به خواستگار شناسانده شود؟

معیارارزیابی ساده است. وقتی پلیس زن در بخشی دیگر دزدی را دستگیر می کند یا کودکی را از دست گروگان گیری نجات می دهد ستایش می شود اما این رفتار را کی تایید می کند؟ از خانواده خودش بپرسد کافی است.

روزی مامور راهنمایی و رانندگی مرا متوقف و می خواست جریمه کند چون حین رانندگی با تلفن همراه صحبت می‌کردم. به او گفتم: از من بگذر. همکاریم! گفت چه همکاری یی؟ ناجایی یا راهوری هستید؟گفتم نه. من در کار ارایه خدمات اطلاع رسانی‌ام و شما خدمات راه‌نمایی ارایه می‌دهید. هر دو به صفت خدماتی بودن همکاریم! خندید و گفت با این منطق با پزشک و رفتگر نیز همکاریم. چون یکی خدمات سلامت ارایه می دهد و دیگری خدمات نظافت! گفتم حالا نه با این شمول اما این دو نیز خدمات ارایه می دهند.

پیداست که گفت و گوی ما برای تلطیف فضا بود و در این حد و با این غلظت همکار نیستیم (و با این خانم که مطلقا نیستیم) اما در اصل ارایه خدمات، اشتراک وجود دارد.

پلیس یک نیروی خدماتی است نه دستگاه تولید ترس. اگر هم باید ترس تولید کند برای مجرمان و بزه‌کاران و به قصد ارایۂ خدمات ایمنی به بخش های دیگر اجتماع است.اگر پلیس واقعا زیر نظر وزارت کشور بود ماموری در این سطح این قدر احساس استقلال نمی‌کرد که در پایان به دختر بگوید هیچ غلطی نمی‌توانی بکنی! البته حالا لابد وزیر کشور کمیته ای تشکیل داده تا بررسی کنند. اما اگر واقعا زیر نظر او بود فی الفور دستور می داد از خدمت معلق شود و دنبال یک کار دیگری بفرستندش و نیاز به کمیتۀ حقیقت یاب نبود.

این خانم اما ظاهرا با این تعاریف بیگانه است و پنداشته وظیفۂ او تولید انزجار است.

در فرهنگ ایرانی دختران و زنان جایگاه ویژه‌ای دارند و تردید ندارم رفتار و گفتار این زن ده‌ها هزار بیننده را آزرده است. هم به آن دختر جفا کرده هم به همکاران خود در بخش های دیگر پلیس و حتی گشت ارشادی هایی که کتک نمی‌زنند و هم به خودش و آینده‌اش و خانواده‌اش و هم به فرماندهانش.

درد دل یک فرمانده ارشد پلیس را فراموش نمی‌کنم که هر چه تلاش و فعالیت می‌کنیم فاصله ها را کم کنیم این داستان برخورد با زنان برباد می‌دهد و میان ما و جامعه فاصله می‌اندازد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اقا رضا

      تست اعصاب و روان مگه نمیگیرن ازینا

    • بدون نام

      درود برشما

    • بدون نام

      بیش از آنکه مدل های خارجی دختران رو ب سمت پوشیدن لباس های کم پوشیشیده ببره این رفتار های خشونت بار اونارو از دین بیزار میکنه

    • بهزاد

      دیگر حرفی برای گفتن نیست جایی که زنان ان باید منبع مهر وعطوفت باشند اینگونه انزجار از خودشون پس میزنن ونفرت میافرینن وای بحال بقیه!!!تعجب میکنم اینها زنان ایران باشند،زن ایرانی چنین ومورد انزجار نیست هرچند پلیس هم باشد این زن یا از کشور دیگری اومده یا واقعا به مهر وعطوفت بیگانه هست

    • مازیار

      کاش فقط خوب حرف زدن بلد نبودید تو عمل هم همچین افکاری داشتید این اولین بار نیست اخرین بار هم نخواهد بود .

    • بدون نام

      این سوال منه:
      آیا جرم و مجازات کسیکه خودخواسته شخص دیگری را مورد ضرب و شتم قرار میده نسبت به کسی که بقول ایشون حجاب کامل رو رعایت نکردن ، کمتره؟؟؟!!!!

    • بدون نام

      سلام، کار این زن پلیس عالی بوده، دمت گرم،

    • بدون نام

      اینجا جایی که 400سال از دنیا عقب موند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خيلي بيشتر

    • ایمان

      واقعا واقعا.

    • بدون نام

      خدا لعنتش کنه زحمات ناجا را زیر سوال برد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عجول نباش

    • ای خدا

      دیگه خیلی دیر شده برای اینکه فرهنگ سازی نشد که به زنان و دختران ما بفمانند که در یک کشور اسلامی زندگی می کنند و باید حرمت خون شهدا را حفظ کنند همون شهدای که همه چیز خود فداي این ملت و کشور کردن اگر از همون اول فرهنگ سازی کرده بودند کار به اینجا نمیرسید که الان بخواهند با زور آنان را وادار به رعایت حجاب کنند و از طرفی بیشتر این مسئله حجاب بر میگردد به خانواده ها که پدر و مادر درست فرزندان خود را تربیت نکرده اند و خانواده ها هم باید از فرزندان خود بخواهند که رعايت کنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لطفا چپاولگران و اختلاس كنندگان و رشوه بگيران و غارت كنندگان بيت المال حرمت خون شهداي عزيز رو داشته باشن

    • بدون نام

      دمت گرم خوب نوشتی
      حق رو گفتی

    • بدون نام

      آخه چرا میزنن
      این چه امر به معروفیه
      کی خدا پیغمبر اینجوری خواستن

    • اهوازی

      بد حجابی یا بی حجابی در عرف ما پذیرانیست از بی حجابی بدتر بد برخوردی و عقدی بودن است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کدام عرف؟ عرف زوری؟

    • ح

      متاسفانه در هر ارگانی نفراتی هستند که با اعمال غیر حرفه ای و خلاف خود اعم از اخذ رشوه .اختلاس و کتک کاری تمام زحمات سایرین را زیر سوال می برند

    • pepero

      شش صفحه فقط کش دادی که چی بگی مثلا

    • بدون نام

      دست پلیس زن درد نکند خیلی خوب کاری کرد من به سخصه دست اورا میبوسم وبرایش توفیق بیشترازدرگاه خداوند آرزو میکنم دختران نانجیب وبیحجاب درجامعه اسلامی زیاد شده اینجا مملکت امام زمان است مملکت شهیدان است هیچکس حق ندارد خلاف شرع مقدس اسلام درجامعه حاضر شود مرگ بردخترکان وزنان بدحجاب وبی حجاب ومرگ برتمام کسانی که اراینها حمایت میکنند ومرگ برپدرومادر و برادر و شوهران چنین افرادی که ازبی عرضگی آنهاست که این سگان این چنین درجامعه ظاهر میشوند

      پاسخ ها

      • TNT2

        برو اول سواد نوشتن یاد بگیر داعشی بعد نظر بده

    • بدون نام

      این طریقه صحیح امر به معروف ونهی ازمنکر نیست این عمل باعث بیزاری مردم میشود در صورتی که دین ما دین مهربانی است و کار این زن مردود است که طریقه برخورد دینی را نمیداند و با زور و فحاشی کارش را میکند

    • shaparak

      چرا نظر نوشتم چاپ نمیکنید

    • محمدرضا بختیار

      جناب خدیر برای شما باید تاسف خورد که حتی نگارش و نکات دستوری فارسی را نمی دانید در زبان فارسی برای تحقیر افراد در آخر لغت از کاف کمک می گیرند پس دخترکی نشانه شعور شما و احترام نسبت به یک شهروند تلقی می شود دوم اینکه هیچکس منکر زحمات پلس اعم از پرسنل زن و مرد نیست و انچه شما بیان کرده اید من خاطر ندارم کسی به دلیل رعایت چهار چوب وظایفی آنهم از نوع نظامی مورد تشویق قرار گرفته باشد بلکه نظامیان به دلیل رفتار خارج در چهارچوب اساسنامه ای خود مورد مواخذه و تنبیه قرار می گیرند بهشت را نمی شود به زور به افراد تحمیل کرد

    • بهزوز

      به نظر من پلیس زن کار خوبی کرد بابا اگه جلو اینا رو نگیرن جامعه رو بدت اژ این میکنن

    • بدون نام

      یاید ریشه بیحجاب زده بشه خوشحالم

    • بدون نام

      ما در دنیا کشورهای اسلامی زیاد داریم چرا آنها رو الگو قرار نمی دن اندونزی مالزی لبنان عراق و ...در این کشورها پوشش اجباری نیست و هرکس فراخور درک و شعورش پوشش خود رو انتخاب میکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        در اندونزی و مالزی این همه فاحشه در خیابون حضور دارند؟ فاحشه ها یه مکان مخصوص برای خودشون دارند ...

      • بدون نام

        اره مکان مخصوص که مردای فاحشه به اونجا مراجعه میکنن
        هرزگی دو طرفس همیشه

    • بدون نام

      آنهایی که کار این پلیس را تمجید میکنند بوییی از انسانیت نبرده اند ....

    • بدون نام

      فکر می کنید چون زنها امکان مادر شدن دارند دیگه باید برای هر کور و کچل و سلطیه و لات و لوتی که در خیابون می بینند مادری کنند؟ ....

    • چ چ

      آیا تابحال مامورین پلیس را که درحین انجام وظیفه کتک خورده وکشته شدند دیده اید ؟ چرا اینقدر هجمه بپا نشد اینهمه پیگیر دخترجوان معصوم ومظلوم فراری کارتن خواب شدند؟ قضیه این است که این تعریفات بخاطراینست ازآب گل الود کشف حجاب بگیرند تا آقایون چشم چران بچرانند دخترکان ساپووت پوش را و خانمها هم بخاطر همدلی روزی یکبار کشف حجاب کنند بخاطر همدردی با پروژه کشف نجات ازحجاب کلا این قضایا باپروژه کشف حجاب مربوط است ملت لطفا ساده نگر نباشید خطر بیخ گوش دختران وزنان ایران اسلامی است که امریکاوانگلیس وعربهای حاشیه رانده شده درپی کشف حجابشانند خود دانید با حفظ حریمتان

    • بدون نام

      درود بر پلیس زن پلیس وظیفه دارد قوانین اجرا کند مگر نه اینکه قوانین وعلایم راهنمای ورانندگی در تمام کشور یکی است وباید رعایت شود حجاب هم باید رعایت شود

    • د. ا

      فیلمهایی باید ساخته بشود که به زنان و دختران نشان بدهد که داشتن پوشش مناسب باعث میشه پسران و مردان به اونها احترام بگذارند نه اینکه از اونها سوع استفاده کنند و بعد اونها رو مثل دستمال کاغذی مچاله کنند و بیاندازند داخل سطل اشغال.

    • سیماصداقتی

      اینا همش سیاه بازیه مردم را دست انداختن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج