۷۰۵۷۷۶
۱۱ نظر
۵۰۳۲
۱۱ نظر
۵۰۳۲
پ

شایعه پرداخت رشوه از سوی استیل آذین به داور

سال‌هاست كه ماجراي فساد در داوري مطرح مي‌شود اما هيچ‌گاه دليل يا مدرك مستدلي براي آن ارائه نشده و به همين دليل به طور معمول اين گونه موارد از حافظه فوتبال‌دوستان پاك مي‌شود.

روزنامه قانون: سال‌هاست كه ماجراي فساد در داوري مطرح مي‌شود اما هيچ‌گاه دليل يا مدرك مستدلي براي آن ارائه نشده و به همين دليل به طور معمول اين گونه موارد از حافظه فوتبال‌دوستان پاك مي‌شود. مدتي پيش پرويز سيار در يك برنامه تلويزيوني علي‌خسروي را متهم به جانب‌داري از يك تيم خاص كرد. مدتي بعد علي دايي در كنفرانس مطبوعاتي پس از ديدار سپاهان و پرسپوليس، محسن قهرماني را متهم به دريافت پول از سپاهان كرد. اتفاقي كه منجر به محروميت موقت قهرماني شد؛ هرچند كه او پس از مدتي تبرئه شد و دوباره به فوتبال بازگشت اما هرگز در اين باره اظهارنظر خاصي انجام نداد و گفت همه آن‌هايي كه به او اتهام مي‌زنند را به خدا واگذار مي‌كند. ۱۹ خرداد ۱۳۸۷ يك بازي مهم در مرحله پلي آف ليگ آزادگان برگزار شد اما آن روز هيچ فوتباليست يا هواداري فكرش را نمي‌كرد ۱۰ سال بعد، اين بازي تبديل به پرونده جديد و جنجالي‌اي در فوتبال ايران شود. اظهارات بهروز رهبري فرد در يك برنامه اينترنتي، اتهامات جديدي را متوجه داوري فوتبال ايران كرد. مدافع پيشين استيل آذين مدعي است دوره‌اي كه در اين تيم حضور داشته به داوران رشوه داده مي‌شد تا بازي‌ها را به سود تيم تحت مديريت حسين هدايتي تمام كنند. اما در يك بازي حياتي براي استيل آذين، اين اتفاق نيفتاد و اين تيم دسته يكي با ستاره‌هايي مانند پژمان جمشيدي، فرزاد مجيدي، رضا جباري، حامد كاويانپور و چندين ستاره مطرح ديگر موفق نشود به ليگ برتر صعود كند. رهبري فرد مدعي است كه آن‌ها پس از بازي به سراغ داور رفتند و به او گفتند چرا باختيم؟ و داور در اظهارنظر حيرت‌انگيزي بيان كرده شما در محوطه جريمه زمين نيفتاديد تا من پنالتي بگيرم!

واكنش داوران

حال نوك پيكان حملات به سوي خداداد افشاريان است؛ داور بازنشسته‌اي كه اين روزها به عنوان كارشناس در رسانه‌هاي مختلف حضور دارد و به همراه حيدر شكور و داوود رفعتي قاضيان ديدار استيل‌آذين و سپاهان نوين بودند. افشاريان متهم به دريافت ۱۰۰ ميليون تومان رشوه از سوي استيل‌آذيني‌ها شده و بايد از خود دفاع كند. او در خصوص اتهاماتي كه بهروز رهبري فرد به او زده، به «قانون» گفت: «اجازه بدهيد در حال حاضر در مورد اين موضوع صحبت نكنم اما شك نكنيد در آينده جواب دندان شكني خواهم داد كه اهالي فوتبال براي من دست بزنند. رهبري فرد كه اين حرف ها را مطرح كرده است، بدون شك دليل و مدركي دارد. نمي‌شود بدون سند صحبت كند! در وقت مناسب جواب خوب و عالي به او خواهم داد. رهبري‌فرد بايد حرف هايي را كه مطرح كرده، ثابت كند. من هميشه سعي كرده‌ام خوب زندگي كنم و لقمه حرام به خانه نبردم. اين مساله را به فرزندانم نيز ياد دادم. شك نكنيد تا خدا نخواهد، كسي نمي‌تواند آبروي فرد ديگري را ببرد. فقط اين را بدانيد جوابي خواهم داد كه تا عمر دارند فراموش نكنند و حرف هاي اينچنين بي پايه و سبكي را بر زبان نياورند».

حيدر شكور، كمك افشاريان در آن بازي نيز با اشاره به ديدار استيل آذين و سپاهان نوين به «قانون» گفت: «من از اين موضوع هيچ اطلاعي ندارم و براي اولين بار است كه مي‌شنوم. هيچ واكنشي ندارم كه نشان بدهم. مطرح كردن اين مسائل از نظر من مسخره است. هركس مرا در مجامع ورزشي، اجتماعي و... مي‌شناسد مي‌داند كه من اهل اين حرف ها نيستم. هيچ كس نمي‌تواند بگويد من يك ريال دريافت كرده‌ام.

در مورد افشاريان نيز صددر صد مطمئن هستم كه چنين موردي رخ نداده است. خودم آنجا بودم و به طور كامل افشاريان را مي‌شناسم. نه تنها در اين بازي بلكه در تمام بازي‌هاي تحت داوري او چنين موردي وجود نداشته است. اين شخص انسان بزرگواري است و اين وصله‌ها به او نمي‌چسبد. آن بازي را به خوبي به ياد دارم. هيچ صحنه مشكوك يا خطاي مشكوكي رخ نداد. هيچ موردي نبود كه بگوييم داور به نفع استيل آذين گرفته؛ رهبري فرد هرجور كه دوست داشته صحبت كرده و براي خودش اين حرف ها را زده است». داوود رفعتي،‌ كمك ديگر خداداد افشاريان در ديدار استيل‌آذين و سپاهان نوين نيز درباره مسائل مطرح شده به «قانون» گفت: «من با قاطعيت اعلام مي‌كنم كه هيچ مشكلي در آن بازي وجود نداشت. مطمئن باشيد حتي يك اوت را نيز به اشتباه نگرفته‌ايم و مسائل مطرح شده را رد مي‌كنم».

حمل پول با سامسونت

اما اين ماجرا محدود به افشاريان نيست و وقتي جذابيت پيدا مي‌كند كه پاي مربي منشوري نيز به آن باز مي‌شود. ابراهيم اسدي، هافبك آن روزهاي استيل آذين در مورد ادعاي مطرح شده رهبري‌فرد به «قانون» گفت: «من با چشمان خودم چيزي نديدم اما صحبت‌هايي در اين باره هميشه مطرح بود. حتي در همان زمان و در بازي با شهرداري بندرعباس، صحبت هايي مطرح شد كه با كيف سامسونت به هتل آمدند و قرار است داوران را بخرند. اين حرف ها زده مي‌شد. من هم شنيدم اما چيزي را با چشم خودم نديدم. اين مسائل در همان زمان كه سال اول استيل آذين بود، مطرح شد.

اطلاع زيادي از اين ماجراها ندارم اما به نظر من صحبت‌هاي رهبري فرد درست است. هرچند كه جلوي چشم ما بيان نمي‌كردند اما بعدها مي‌شنيديم كه با داوران هماهنگ كرده‌اند يا براي مثال يك كيف سامسونت پر از پول به تيم حريف داده‌اند. اينكه چقدر پول به داور داده‌اند و صحبت‌هايي از اين دست را به خدا قسم مي‌خورم كه اطلاع ندارم اما همان‌طور كه گفتم، در بازي مقابل شهرداري بندرعباس پيش از بازي و در هتل به ما گفتند اين بازي را راحت انجام بدهيد. ما كيف سامسونت آورده‌ايم، پول داديم و قرار است اين بازي به نفع ما تمام شود. از اين مسائل همين‌طوري و در حد شنيده اطلاع دارم. اين را بگويم كه در آن زمان مشكلاتي بود و زياد به من بازي نمي‌رسيد. متاسفانه فرهاد كاظمي به من اعتقاد چنداني نداشت و در آن ديدار فقط۱۰ دقيقه بازي كردم؛ به هرحال او با حرف و سياه بازي بازيكنان را نگه مي‌داشت! وقتي كه اين شرايط وجود داشته، مي‌توانيم بگوييم فرهاد كاظمي نيز در آن دخيل بوده است».

چرا هدايتي سكوت كرده؟

ماجراي پرداخت رشوه به داوران، مورد توجه فيفا بوده و كميته اخلاق فدراسيون جهاني فوتبال همواره با حساسيت خاصي اين مسائل را بررسي مي‌كرد. بدون شك يكي از طرفين دعوا درباره آن بازي جنجالي حقيقت را نمي‌گويد. موضوعي كه كميته اخلاق فدراسيون فوتبال مي‌تواند آن را بررسي كرده و اجازه تكرار چنين مسائلي را ندهد. بدون شك اظهارنظر بازيكنان استيل آذين درباره آن ديدار مي‌تواند باب جديدي را پيرامون مبارزه با فساد باز كند. نكته مهم اينجاست كه حسين هدايتي، مردي كه اين روزها نامش به عنوان يكي از گزينه‌هاي مديرعاملي پرسپوليس مطرح شده نيز مي‌تواند سكوتش را بشكند و در اين‌باره اظهارنظر كند. چرا او درباره مسائل مطرح شده پيرامون تيم تحت مديريتش سكوت كرده است؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یه زمان هدایتی این کار رو تو استیل آذین کرد

      الان که همه می دونن برای کدام تیم پول خرج میکنه که دو فصل پشت هم قهرمان شدن
      منظورم اینه الانم داور و اعضای تیم های مقابل میخرن

      تیم های تهرانی همینطور بالای جدول هستن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خوبه ما از داوری ضربه خوردیم ،برو تمام بازی ها رو ببین

    • بدون نام

      نه بابا استغفرالله حاجی این كاره نیست که بازیکن نمیخره برا تیم محبوبش من همیشه از تعجب چشمام گرد میشدن که چرا یه تیم این قدر راحت تولیگ ایران به راحتی تمام تیمها رو میبره خدایی بعدا شکم به یقین تبدیل شد که بعضی بازیکنهای حریف انگار وزنه به پاهاشون بسته‌ان. وای بر این فوتبال کثیف که حتی به فدراسیونش هم رشوه میدن اون هم به رییسش.

    • بدون نام

      بله داورفاسدیاهرکسی دیگه نمیادبگه من فاسدم یارشوبگیرم هدایتی هم پروندش سیاه

    • بدون نام

      هدایتی را از فوتبال دور کنند،

    • بدون نام

      جالب اینجاست ک همه بازی ها ب ضرر پرسپولیس سوت میزنن ،تو همه کارشناسی ها یا پنالتی نمیگیرن یا....

    • درود بر امریکا

      فساد فوتبال ایران= لنگ حقیر و طرفداراش

    • بدون نام

      هدایتی فتبال ایران به گند کشیده مافیای کثیف قسم مبخورم تمام بازی کنان دیگه تیم هاره به نفع لنگ خریده است قهرمانی جعلی وکثیف ارزش نداره

    • بدون نام

      لنگ حقیر و حسین هدایتی دزد و مافیا فوتبال رو به گند کشیدن.امیدوارم آه اون تیمایی که ضرر کردن دامن خودشون و خانوادشون رو بگیره.کثافتای حروم خور
      سوگلی

    • بدون نام

      طرفداران دل سوخته و خسته دل استقلال. شما که حسرت قهرمانی به دلتون نشسته و تا سالیان سال خواب آنرا هم نمی تونین ببینین، یه سری به قهرمانی های قبلی خودتون با استاد حیله و فریب، جناب فتح علی زاده ، که همه جا به خوبی پول و تراول و ماشین و چک و... خرج می کرد، بندازین و دست از این مزخرفات خودتون بردارید. چرا از وقتی این آقا از پیشتون رفته، بالاترین مقامتون، نایب قهرمانی بوده؟ هدایتی و امثال ایشون هم مطمئن باشید طرفدار خودتونه و بس. فقط داره به اسم پرسپولیس، برای خودس احترام می خره، چون می دونه اگر طرفداری خودشو از استقلال علنی کنه، به هیچ جایی نمی رسه. خوش باشین و دلتون رو با این توهمات خوش کنین.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کیسه های احمق نادان
        یه مشت خنگ شدن طرفدار کیسه حقیر و لعنتی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج