۷۰۵۷۷۸
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

کتابی که کاخ سفید را به هم ریخت

کتاب جیمز کومی درباره سال‌های مدیریتش در اف‌بی‌ای و ارتباطش با ترامپ در صدر پرفروش‌های آمازون قرار گرفت.

روزنامه شهروند نوشت: کتاب جیمز کومی درباره سال‌های مدیریتش در اف‌بی‌ای و ارتباطش با ترامپ در صدر پرفروش‌های آمازون قرار گرفت.

«وفاداری مهم‌تر: حقیقت، دروغ و رهبری»، نام کتاب جیمز، کومی، رئیس سابق و اخراج‌شده اف‌بی‌ای توسط ترامپ است که این روزها از آن به‌عنوان یکی ١٠ کتاب مهم ‌سال ٢٠١٨ یاد می‌شود. این کتاب که سه‌شنبه هفته گذشته در ٣٠٤صفحه منتشر شده، ماجراهایی را روایت می‌کند که کومی در ماه‌های نخست کارش در اف‌بی‌ای با آن درگیر بوده. کومی همچنین بیش از ١٥٠ صفحه از این کتاب را به موضوع تحقیق درباره رسوایی انتشار ایمیل‌های هیلاری کلینتون اختصاص داده است.

کتابی که کاخ سفید را به هم ریخت

جیمز کومی، رئیس پیشین پلیس فدرال آمریکا که در زمان باراک اوباما به این سمت منصوب شده بود، ماه مه ‌سال گذشته به خاطر اختلافاتش با دونالد ترامپ از این سمت برکنار شد.

کومی در کتابش نوشته است که تماس‌های ابتدایی‌اش با آقای ترامپ، او را به یاد تجربه‌اش در رسیدگی به پرونده‌های گروه‌های تبهکار انداخته است. کومی گفته که آقای ترامپ خواهان سرسپردگی و وفاداری او به خود شده بود. ترامپ در توییتر، کومی را احمق، نابکار و کم‌هوش نامیده و نوشته است که کومی در تاریخ به‌عنوان بدترین رئیس پلیس فدرال به یاد خواهد ماند. ترامپ همچنین نوشته که هیچ گاه خواهان وفاداری کومی نشده بود و اصلا او را نمی‌شناخته است. همزمان، هواداران ترامپ با راه‌اندازی یک کارزار آنلاین، رئیس سابق اف‌بی‌ای را «کومی دروغگو» نامیده‌اند. جیمز کومی در واکنش به توییت‌های ترامپ، در توییتر نوشت کتاب جدیدش درباره رهبری اخلاقمند است و او در آن از تجربیاتش در کار با سه رئیس‌جمهوری نوشته که دو نفر از آنها تصویرگر ارزش‌های بنیادین رهبری اخلاقمند بوده‌اند و دیگری نقطه عکس آنها بوده است.

کومی در این کتاب در توصیف دونالد ترامپ می‌نویسد: «این رئیس‌جمهور، به هیچ‌وجه به اخلاق پایبند نیست. هیچ توجهی به حقیقت ندارد و به ارزش‌های بنیادین آمریکا بی‌توجه است. روش رهبری او از نوع معامله‌گری و سوداگرانه است، او بیش از حد به خود متکی است و خواهان وفاداری شخصی به خودش است».

کومی در بخش دیگری از این کتاب، دونالد ترامپ را با رؤسای مافیا مقایسه کرده و می‌نویسد: «ترامپ مثل رؤسای مافیا ترجیح می‌دهد دولت و حلقه اطرافیانش در مقابل او ساکت باشد. رئیس باید کنترل کامل داشته باشد. اطرافیان باید قسم وفاداری بخورند. ترامپ دنباله‌رو ایده «ما علیه دیگران» در عرصه جهانی است. او درباره همه چیز دروغ می‌گوید. این دروغ‌ها چه کوچک و چه بزرگ همه در خدمت معیارهای وفاداری قرار می‌گیرند که سازمان را فراتر از اخلاقیات و حقیقت قرار می‌دهد.»

کومی در بخش دیگری از این کتاب به اهمیت حس شوخ‌طبعی در ارتباط با کارکنان اشاره می‌کند. او معتقد است رئیس یک سازمان باید همواره حس شوخ‌طبعی را در سازمان خود تزریق کند تا کارکنانی که به سختی مشغول انجام حساس‌ترین کارها هستند، با روحیه بهتری بتوانند به کار خود ادامه دهند. او در ادامه به خاطره‌ای درباره یک شوخی با جورج بوش پسر اشاره کرده و می‌نویسد: «در یکی از دیدارهای صبحگاهی‌مان درباره تروریسم، من به همراه باب مولر، رئیس اسبق اف‌بی‌ای حضور داشتیم. مولر داشت درباره یکی از افراد مشکوک به عضویت در القاعده صحبت می‌کرد که ما از مدت‌ها پیش او را زیر نظر داشتیم. مولر در مقابل پرزیدنت به من اشاره کرد و گفت: «جیمز می‌گوید که او در نیویورک برای خود یک شغل دوم دست‌وپا کرده است».

مولر بعد رو به من کرد و انتظار داشت که توضیحات بیشتر بدهم. اما ‌چطور می‌توانستم درباره شوخی که با مولر کرده بود، در مقابل پرزیدنت بوش توضیح دهم. همه ماجرا یک شوخی بود. بوش به من نگاه کرد. دیک چنی معاون رئیس‌جمهوری هم به من خیره شده بود. من خشکم زده بود. قبل از این دیدار من با مولر یک شوخی کرده بودم و حالا انتظار نداشتم مولر این شوخی را به صورتی جدی در مقابل رئیس‌جمهوری مطرح کند. زمان به کندی می‌گذشت. درنهایت پرزیدنت رو به من کرد و گفت: «توضیح بده جیمز.» من کمی مکث کردم. ترسیده بود. درنهایت گفت: «چه کسی گفته که آمار ایجاد شغل شما پایین است. این آدم حالا دو جا سرکار می‌رود.» شانس آوردم که پرزیدنت نکته را گرفت و قاه‌قاه خندید.

کومی در ادامه به ویژگی شوخ‌طبعی در اوباما اشاره می‌کند و می‌نویسد: «روزی که من از سوی اوباما جایگزین باب مولر در اف‌بی‌ای شدم، قرار شد جلسه معارفه‌ای با اوباما داشته باشیم. مولر نیز همراهم بود. بعد از صحبت‌های معمول اوباما به من رو کرد و گفت: «جیمز، یک نکته‌ای هم هست که فراموش کردم بگویم. باب از خیلی وقت پیش تعهدی به من داشت و من از تو می‌خواهم که به این تعهد پایبند باشی.» با خودم فکر کردم که اوباما از من می‌خواهد تعهدی شخصی به او داشته باشم. خیلی ترسیده بودم. اما اوباما رو به من کرد و گفت: «باب تعهد کرده بود که اجازه دهد من از باشگاه اف‌بی‌ای برای بسکتبال بازی‌کردن استفاده کنم. می‌خواهم تو هم به این تعهد پایبند باشی.»
کومی اما درخصوص ترامپ هیچ اشاره‌ای به حس شوخ‌طبعی او نکرده است. در نوشته‌های کومی، ترامپ بیشتر آدمی جدی است که توانایی ندارد حتی درباره موضوعات خنده‌دار و مضحک ابراز نظر کند.

رئیس پیشین اف‌بی‌آی در این کتاب به گفت‌وگوهای خود با ترامپ درباره اظهارات یک جاسوس بریتانیایی اشاره می‌کند. موضوع بر سر تماس‌های ترامپ با چند زن بدکاره در روسیه است. ترامپ این اظهارات را رد کرده و به کومی گفته است که انتشار چنین اخباری می‌تواند باعث آزار همسرش، ملانیا شود. ترامپ خطاب به کومی گفته است: «چگونه می‌توانید درباره من چنین تصوری داشته باشید؟ من و بدکاره‌ها؟»

جیمز کومی که پس از یک دوره چهارساله ریاست بر پلیس فدرال، توسط ترامپ برکنار شد، در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفته است: «عملا در آمریکا ما دچار نوعی حساسیت‌زدایی شده‌ایم نسبت به این‌که یک رئیس‌جمهوری خواستار حبس شهروندان می‌شود، درحالی‌که چنین چیزی در ایالات متحده یا در بریتانیا درست و بهنجار تلقی نمی‌شود، چنین چیزی را نمی‌توان پذیرفت، زیرا به معنی تهاجم به برخی از هنجارهای نهادینه در این کشور است و ما نباید اجازه دهیم حساسیت در این مورد از دست برود.»

دونالد ترامپ در مواردی با متهم‌کردن مخالفان خود به قانون‌شکنی، از لزوم زندانی‌شدن آنان سخن گفته است. چنین اظهاراتی واکنش تند کسانی را در پی آورده که تاکید داشته‌اند در ایالات متحده، تنها با محاکمه منصفانه در دادگاه و اثبات جرم پس از طی تمامی مراحل قضائی است که فرد مجرم شناخته شده و به مجازات قانونی ازجمله زندان محکوم می‌شود و کسی را نمی‌توان پیشاپیش مجرم و مستوجب مجازات زندان دانست.

در بخش دیگری از این مصاحبه، از رئیس برکنار شده اف‌بی‌آی سوال شد «آیا از رئیس‌جمهوری بدتان می‌آید؟» او گفت: «به‌عنوان یک شخص نه و به واقع برای او احساس دلسوزی دارم، اما از اقداماتش به‌خصوص چیزهایی مانند تهاجم به هنجار حکومت، قانون و تهاجم به حقیقت بدم می‌آید.»

از جیمز کومی سوال شد که اگر هنوز هم رئیس اف‌بی‌آی بود، آیا ممکن بود مسائلی را با رئیس‌جمهوری مطرح نکند، به این دلیل که نگران است رئیس‌جمهوری این موضوعات محرمانه را «درز بدهد» و امنیت ملی را به مخاطره بیندازد؟
کومی گفت که «چنین چیزی بالقوه امکان دارد، اما باید در چنین موردی کاملا دقت کرد، زیرا طبق قانون اساسی و در چارچوب ساختار حکومتی ما، مقامات دولتی ملزم هستند اطمینان حاصل کنند اطلاعاتی که ریاست‌جمهوری لازم دارد، در اختیار او قرار می‌گیرد، بنابراین در این مورد نمی‌شود حکم کلی داد، اما این را می‌توان گفت در مورد ترامپ ملاحظاتی وجود دارد که در مورد رئیس‌جمهوری‌های دیگر وجود نداشته است.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج