۷۰۶۳۸۳
۱۰ نظر
۵۰۱۵
۱۰ نظر
۵۰۱۵
پ

گشت ارشاد، صدای آژیر قرمز در جامعه را درآورد

علیرضا شاکر در روزنامه قانون نوشت: دو روز بعد از آنکه بهمن ورمزیار مجرم توبه کرده متهم به اعدام، به چوبه دار سپرده می‌شود، انتشار فیلمی از برخورد خشونت‌آمیز و غیر قانونی ماموران نیروی انتظامی با دو زن ، شوک جدیدی به جامعه وارد و روح ایرانیان را جریحه دار کرد.

علیرضا شاکر در روزنامه قانون نوشت: دو روز بعد از آنکه بهمن ورمزیار مجرم توبه کرده متهم به اعدام، به چوبه دار سپرده می‌شود، انتشار فیلمی از برخورد خشونت‌آمیز و غیر قانونی ماموران نیروی انتظامی با دو زن ، شوک جدیدی به جامعه وارد و روح ایرانیان را جریحه دار کرد.

این اتفاقات در حالی رخ داد که برای چندین روز متمادی موج افزایش قیمت دلار نگرانی هایی را از نابسامانی وضع اقتصادی کشور در سال جدید شکل داده بود. نگرانی‌اي که به ظاهر با تک نرخی کردن دلار حل شد. اما در عمل منجر به کمبود غیرقابل تحمل دلار در بازار و بگیروببند صرافی ها شد. در همین حال تصمیمات ناپخته در زمینه مسائل مربوط به بحران آب اعتراضاتی را در حداقل سه استان اصفهان، یزد و چهارمحال بختیاری پدیدآورده و دستورالعمل مربوط به نحوره برخورد با کولبرها اعتصاباتی را حداقل در یک شهر استان کردستان(بانه) شكل داد. همه این‌ها در حالی است که با گذشت کمتر از یک هفته از سال جدید، اعتراضاتی در اهواز به حضور گسترده نیروهای یگان ویژه و نهایتا دستگیری صدها نفر در این شهر منجر شد.

از همان زمان که اعتراضات اهواز استمرار پیدا کرد، اندیشه ای قوت گرفت که راه حل مواجهه با اینگونه پدیده ها را بستن راه‌های اطلاع رسانی می دانست و به فیلترینگ تلگرام دمید. رویدادی که به نوبه خود به‌نظر می رسد در ماه‌های آتی بحران دیگری را نیز موجب شود.

درهمین ماه کاوه مدنی نابغه محیط زیست و بحران آب که بعد از تحصیل و تدریس در خارج از کشور برای کمک به حل بحران آب به کشور آمده بود، پس از بازداشت کوتاه مدتی، ناچار به استعفا و خروج از کشور شد تا از گزند محاکمه و زندان رهایی یابد.

همه این رویدادها در یک ماه رخ داد،!درنخستین ماه سال جاری.این رویدادها صرفا در یک حوزه رخ نداد. حوزه گسترده ای از نهادها و دستگاه‌های دولتی و حکومتی در شکل گیری و استمرار رویدادهای فوق الذکر نقش داشته‌اند. صداوسیما به‌دلیل پخش برنامه‌ای در ایام تعطیلات نوروزی اعتراضات اهواز را موجب شد و استانداری و نهادهای انتظامی و امنیتی نتوانستند به خوبی آن‌را مدیریت کنند. همچنین تصمیمات غلط در وزارت کشور، وزارت نیرو و برخی دیگر از دستگاه‌های زیرمجموعه دولت موجب پیدایش اعتراضات کولبران در بانه و برخی دیگر از شهرهای کردستان و همچنین تجمعات مربوط به آب در حداقل سه استان کشور شد. در این اثنا تصمیمی در حوزه تقسیمات کشوری اعتراضاتی را نیز در کازرون از استان فارس به‌وجود آورد. تصمیم دستگاه قضا درباره اعدام بهمن ورمزیار و اطلاع رسانی نابهنگام درباره دلیل صدور این حکم و چرایی ضرورت اجرای آن نیز در این بين موثر بود. در همین حال رفتار ناصحیح چند مامور در نیروی انتظامی در حوزه برخورد با پدیده حجاب، بار دیگر بحث گشت ارشاد و نحوه مواجهه با زنان را در صدر اخبار قرار داد.

مهم تر ازهمه این‌ها شاید لجام گسیختگی بازار ارز یا ماجراجویی ارزی بود که دولت با هدف رساندن قیمت دلار به ۴۲۰۰تومان انجام داد؛اما هنوزکه هنوز است در این ماجرا موفق نبوده است.

دراین شرایط از مجلس هم صدایی که شنیده شد؛درجست وجوی«دختر خوشگلا..»بود؛صدایی که گویا از یکی از منتقدان دولت برآمده است؛ منتقدی که باید دولت را نقد كرده و راه درست را نشان دهد، چنین چهره مضحکی از خود به نمایش می گذارد.

مشاهده می‌شود که نخستین ماه سال مملو از بحران های مختلفی بوده که قوای مختلف درگیر آن بوده اند. در کنار همه این مسائل ماجراجویی های امثال احمدی نژاد است که در ابتدای سال جاری صورت گرفته و همچنان ادامه دارد.

بااین وضعیت آیابایدبپذیریم که بابحران‌های متنوع در حوزه های مختلف روبه‌رو بوده ونیازمند تدبیری جامع وهمه‌گیر هستیم،یااینکه بااقداماتی، مثل پاک کردن صورت مساله‌هایی، مانند فیلترکردن تلگرام سرخودمان را کبک گونه زیربرف کنیم.!؟

وقت آن نرسیده است که بیشترازگذشته عقلانیت به خرج دهیم وبازدودن کدورت‌های سیاسی به سمت تغییرات جدی دررویه‌هاوتصمیمات و تا حدودي ساختارها برویم؟

به هر حال طی ماه جاری دشمنی آمریکا نیز به این بحران های داخلی افزوده خواهد شد و تصمیم ترامپ درباره برجام میزان فشارها بر مردم و دولت را بیشتر خواهد کرد، لذا شایسته است که با انسجام ملی ، مدیریت بهینه و دلسوزی بیشتر به سمت مدیریت بحران های پیش رو برویم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینها با حقیر کردن مردم و سلطه گری و ظلم به مردم خودشون با دست خودشون دارن گور خودشونو میکنند

    • بدون نام

      گشت ارشاد.گندش.دراورد...آژیر که خوبه

    • بدون نام

      در ایران اگر یک روز اتفتقی غیر قابل پیش بینی نیافتد باید تعجب کرد

    • بدون نام

      واژه عقلانیت را برای ایرانیان وطن پرست باید بکار برد که اگر عقل و درایتی وجود داشت احوال ایران این نبود

    • بدون نام

      عزیزم کو گوش شنوا ؟؟

    • بدون نام

      نامگذاری سالهابنام حیوانات بیخودنیست، امسال، سال سگی است... ببینیم این سگ تاآخرش چکارمیکنه..

    • م خسروی

      روحانی روحانی حمایتت میکنیم

    • رفیعی

      ایناهمین میخوان دیگه که سروشن زیر برف کنن وهیچ لام تاکام نگیم حتی اگر مشکل اقتصادی باشه وشماهمه اینارابه همربط دادین حالا مابه کجا میرویم

    • رضا ف

      اینا همش نتیجه تلاشهای ستودنی دولت تدبیرو امید, ....

    • خلیلی قوشچی

      اولا سالی که نکوست از بهارش پیداست
      دوما اگه اینا نخواهند که نمیخواهند تغییرات کلی در کشور ایجاد بکنن مثل تک درختی هستند که در میان طوفان چاره ای جز شکستن ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج