جاباما
۷۰۶۴۱۵
۱ نظر
۵۲۷۸
۱ نظر
۵۲۷۸
پ

راهنمای خرید آباژورهای رومیزی و ایستاده

آباژور؛ این چراغ کلاهدار و فانتزی مشتری ثابت میزهای دکوراسیون اتاق نشیمن و اتاق خواب هستند. خیلی افراد در خرید و انتخاب آباژور حساسیت نشان نمی دهند و آن را چندان مهم به حساب نمی آورند، در حالی که آباژور نقش پررنگی در طراحی دکوراسیون منزل دارد.

ماهنامه ایران آذین - سحر صابریان: آباژور؛ این چراغ کلاهدار و فانتزی مشتری ثابت میزهای دکوراسیون اتاق نشیمن و اتاق خواب هستند. خیلی افراد در خرید و انتخاب آباژور حساسیت نشان نمی دهند و آن را چندان مهم به حساب نمی آورند، در حالی که آباژور نقش پررنگی در طراحی دکوراسیون منزل دارد.

استفاده از آباژور در طراحی دکوراسیون منزل دو هدف را برآورده می کند؛ اول تامین روشنایی برخی از نقاط منزل و دوم به عنوان یک شیء تزئینی. هر فضایی برای زیباتر شدن، نیازمند نورهایی است که از گوشه و کنار آن به چشم می خورند. اگرچه این نورها نسبت به نور عمومی موجود در فضا قدرتی کمتر دارند، اما تاثیرگذارتر هستند. این نورها همان نورهایی هستند که توسط آباژورهای رومیزی و زمینی تامین می شوند. آباژورها همچنین به عنوان یک عنصر تزئینی منحصر به فرد نقش موثری در دکوراسیون داخلی فضای نشیمن و اتاق خواب بازی می کنند. پس با انتخاب آباژور مناسب می توانید چهره متمایزی به فضای داخلی خود ببخشید.

راهنمای خرید آباژورهای رومیزی و ایستاده

آباژورهای رومیزی

امروزه آباژورها جایگزین چراغ های فتیله ای، گردسوز و فانوس های قدیمی شده اند؛ با این تفاوت که در زمان های گذشته، از این منابع نوردهی سنتی هم به عنوان نور عمومی و هم به عنوان نورهای جهت دار و کاربردی استفاده می شد، اما امروزه و با وجود نعمت بزرگی چون برق، آباژورها نورهایی کاربردی و دکوراتیو و مکمل نورهای عمومی هستند. آباژورهای رومیزی با خطوط عمودی خود در میان دریایی از خطوط افقی مبلمان موجود در فضا، ابزاری دکوراتیو محسوب می شوند. این آباژورها فضای سطح میز را نیز برای چیدمانی فوق العاده آماده می سازند. برای این منظور، سعی کنید چیدمان سطح میز از نظر سبک، رنگ یا جنس با آباژور هماهنگی داشته باشد تا فضایی مرتبط و جذاب پدید آورد.

آباژورها انواع و اقسام مختلفی دارند؛ از مدل هایی با پایه های چوبی و کنده کاری شده گرفته تا پایه های فلزی و طرح های مدرن، کلاهک های آباژورها نیز انواع مختلفی مانند پارچه ای، کریستالی و کاغذی دارند. این تنوع مدل موجب می شود که بتوان از آباژورها تقریبا در هر خانه و با هر نوع دکوراسیونی استفاده کرد. آباژورهایی که دارای کلاهک های چین دار و پایه های مجسمه ای و سنگی هستند به عنوان آباژورهای طرح کلاسیک و آباژورهایی که دارای پایه ها تک رنگ و ظریف و متالیک با کلاهک های ساده هستند به عنوان آباژورهای مدرن شناخته می شوند. شما می توانید با توجه به مدل دکوراسیون منزل خود آباژور مناسب را انتخاب نمایید.

راهنمای خرید آباژورهای رومیزی و ایستاده

اگرچه آباژورها مانند بعضی مبلمان، فضای زیادی را اشغال نمی کنند اما نباید هر نقطه خالی موجود در فضا را به این عنصر دکوراتیو اختصاص داد، زیرا تاثیر آن بر بیننده و همچنین کاربرد آن در نقاط مختلف متفاوت است. اگر میزی که برای قرار دادن زیر آباژور انتخاب کرده اید گرد یا مستطیل شکل است، بهتر است کلاهک آباژور نیز با میز شما همخوان و هماهنگ باشد. در کل سعی کنید آباژور بخرید که با رنگ، طرح و مدل میز شما همسان باشد.

کاربری آباژور هم نکته بسیار مهمی است؛ اگر آباژور در دکوراسیون شما فقط یک وسیله تزئینی به حساب می آید می توانید از آباژورهایی با کلاهک های تیره استفاده کنید که نور کمی از آنها به بیرون ساطع می شود ولی اگر از آباژور به عنوان روشنایی استفاده می کنید باید مدلی را انتخاب کنید که کلاهک رنگ روشن دارد و نور زیادی به بیرون نشت می دهد. چون آباژور یک محصول تزئینی و فانتزی به حساب می آید در ساخت و تولید آن استاندارد خاصی وجود ندارد ولی قانون نانوشته ای هست که می گوید باید قطر و اندازه کلاهک آباژور بزرگتر از پایه آن باشد. این اختلاف اندازه می تواند یک تا چند سانتی متر باشد.

راهنمای خرید آباژورهای رومیزی و ایستاده

جاگیری آباژور

آباژور را برای اتاق خواب می خواهید یا اتاق نشیمن و پذیرایی، تفاوتی ندارد؛ باید به محل و جایگاه آباژور توجه داشته باشید که برای رفت و آمد شما ایجاد مزاحمت نکند. اصولا آباژور نباید از میزی که روی آن قرار می گیرد بزرگتر باشد یا لبه های آن بیرون بزند. در منازلی که در ورودی به راهرو یا هالی کوچک باز می شود، قرار دادن آباژور روی میز یا کنسولی مقابل در می تواند فضایی برای خوشامدگویی مناسب را فراهم کند. قرار گرفتنه آباژور روی میزهایی که در دو طرف کاناپه و در فضای پذیرایی قرار دارند، می تواند ضمن فراهم آوردن مکانی برای مطالعه به تقویت اصل تعادل در فضا نیز کمک کند.

قرار دادن آباژورها رون میزهای عسلی در دو سوی تختخواب هم برای ایجاد تعادل و هم برای ایجاد نوری مناسب جهت مطالعه ای دلچسب در تختخواب، مناسب خواهد بود. آباژور روی میز مطالعه و کار، جایگزینی مناسب برای چراغ مطالعه است. همچنین وجود آباژور مقابل آینه روی دراور، به انعکاس نور و بزرگنمایی فضا کمک می کند. قرار دادن آباژور روی میزی کنار صندلی راحتی می تواند نور لازم را برای مطالعه تامین کند. در این مکان ها بهتر است از آباژورهای فلزی و با طرح های مدرن استفاده کنید.

گاهی علاوه بر تقسیم بندی فضا برای چیدمان های مختلف، ناگزیر هستیم که کاناپه را نه کنار دیوار، بلکه وسط فضا قرار دهیم. در چنین مواقعی قرار دادن میزی هم ارتفاع یا کمی کوتاه تر از کاناپه، درست پشت آن می تواند مکانی مناسب برای قرار دادن جفتی آباژور را ایجاد کند. زیبایی، ارمغان چنین چیدمانی خواهد بود. معمولا شومینه در فضا قابلیت تاکیدی دارد. از این رو قرار دادن آباژور یا چراغی زیبا روی طاقچه شومینه به تقویت این نقطه در فضا کمک می کند. البته بهتر است که از آباژور یا چراغی تاریک برای این کار استفاده شود. استفاده از آباژور روی میز نوشیدنی ها، فضایی درخشان رابا انعکاس نور از شیشه ها و کریستال ها به وجود می آورد. همچنین اگر آباژوری کوچک در گوشه ای از آشپزخانه قرار گیرد، فضا را خودمانی و راحت جلوه خواهد داد.

راهنمای خرید آباژورهای رومیزی و ایستاده

آباژورهای خیال انگیز

آباژور مدرن تمام چوب یا مشبک یکی از آباژورهای رومیزی پرطرفدار است که می تواند علاوه بر روشنایی به فضای شما گرمای خوبی ببخشد. این مدل از آباژورها به دلیل شیارهای موجود در بدنه خود در هنگام روشنایی بازی نور و سایه جذابی را به وجود می آورند که چهره منحصر به فردی به دکوراسیون شما می بخشد. آباژورهای فانتزی گونه دیگری از آباژورهای مطرح در دکوراسیون های امروزی هستند. این آباژورها بیشتر در رنگ های پاستلی و شاد عرضه می شود که می تواند در بخش های مختلف دکوراسیون فانتزی شما؛ از اتاق خواب تا نشیمن و یا اتاق کودک جلوه گری کند. آباژورهای رنگی بهترین گزینه برای فضای اتاق خواب و اتاق کودک محسوب می شود.

این آباژورها را می توانید با رنگ هالی پرده، فرش و کوسن های اتاق خواب خود هماهنگ کنید و ظاهر دکوراسیون اتاق خواب خود را متمایز کنید. آباژورهایی که حباب کریستالی دارند، زمانی که روشن هستند به دلیل انعکاس نور از درون کریستال جلوه زیبایی پیدا می کنند. کلاهک برخی از آباژورها از جنسی هستند که نور را از خود عبور نمی دهند اما زمانی که روشن می شوند، قسمتی از دیوار پشت شان را به سمت بالا روشن می کنند. اگر برای تامین روشنایی منزل از یک لوستر بزرگ با لامپ های پرنور و متعدد استفاده نمی کنید، می توانید در گوشه و کنار اتاق آباژور بگذارید و از طرح های زیبای ناشی از انعکاس نور روی دیوار یا درون حباب لذت ببرید.

راهنمای خرید آباژورهای رومیزی و ایستاده

رنگ کلاهک آباژور

آباژورهایی با کلاهک پارچه ای ساده غالبا برای فضای اتاق خواب مورد استفاده قرار می گیرند. در صورتی که در اتاق خواب شما از رنگ های سرد استفاده شده، کلاهک آباژور شما نباید شامل نورهای سرد مثل آبی باشد. می تواند نور زرد، نارنجی یا رنگ های گرم دیگر باشد. اما اگر رنگ بندی و ترکیب اتاق خواب یا خانه شما از رنگ های گرم مثل قرمز، قهوه ای، صورتی، بنفش، تیره و ... تشکیل شده برای ملایم تر شدن بهتر است از آباژور با نورهای سفید و با رنگ های سرد استفاده کنید. دقت کنید که نباید رنگ نور آباژور کاملا متضاد ترکیب بندی خانه شما باشد زیرا در این صورت وسایل کنار خودش را بی ارزش تر نشان می دهد.

در صورتی که علاقه دارید اتاق تان کاملا از یک رنگ تشکیل شده باشد، می توانید از آباژورهای همرنگ استفاده کنید، اما سعی کنید کمی کمرنگ تر یا کمی پررنگ تر باشد تا باشکوه تر به نظر بیاید. یک پایه بلند کلاسیک با کلاهک نقاشی شده همان عنصری است که می تواند چهره دکوراسیون شما را زیر و رو کند. توجه داشته باشید که نقوش و رنگ های کلاهک آباژور شما باید با سایر لوازم و وسایل هماهنگی داشته باشد. برای تست کردن آن می توانید از پرده و یا کوسن های خود کمک بگیرید.

راهنمای خرید آباژورهای رومیزی و ایستاده

آباژورهای ایستاده

آباژورهای ایستاده از محبوبیت فراوانی بین ما ایرانی ها برخوردارند. نوع و شکل نورپردازی آباژورهای ایستاده، گرچه جزو نورپردازی های فرعی در منزل دسته بندی می شوند، اما نقش مهمی را بازی می کنند؛ به همین علت می شود لقب نگهبان حال خوب فضای اتاق نشیمن را به آنها داد. آباژورهای نگهبان با کم شدن نشاط محیط روشن می شوند؛ هنگام غروب یا شب و با افزودن مقداری نور، حال خوب نشیمن را بر می گردانند و یا با کم کردن مقدار ناچیزی نور، آسایش نشیمن را بعد از یک روز کاری شلوغ بیشتر می کنند.

آباژور پایه بلند بهترین گزینه برای دکوراسیون نشیمن شما محسوب می شود. می توانید مدل های متناسب با دکوراسیون خود را انتخاب کنید و فضای خود را منحصر به فرد کنید. در انتخاب آباژورهای پایه بلند به سبک مبلمان خود توجه کنید. حضور یک آباژور کلاسیک در کنار مبلمان مدرن جلوه چندانی نخواهد داشت مگر آن که به طور کلی سبک دکوراسیون شما تلفیقی باشد تا بتواند به فضای شما جلوه خاصی ببخشد. آباژور ایستاده گزینه ای برای پر کردن فضاهای خالی شده است، پس در انتخاب آباژور برای فضاهای خالی خود دقت کنید. این آباژور می تواند در کنار یک مبل تک و یا میز قرار گیرد و نقطه کانونی فضای شما را بسازد.

به رنگ های فضایی که می خواهید در آن از آباژور استفاده کنید دقت داشته باشید. سعی کنید از رنگ های دوم یا سوم دکوراسیون تان برای ست کردن آباژور استفاده کنید. همچنین به سبک فضا توجه کنید. اگر سبک تلفیقی دارید بهتر است آباژوری متناسب با سبک مطلوب تهیه کنید. به طور مثال در سبک تلفیقی سنتی و مدرن، اگر سبک سنتی غالب باشد باید مانند سایر اکسسوری ها، آباژور مدرن تهیه کنید.

راهنمای خرید آباژورهای رومیزی و ایستاده

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فاطمه

      عالی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج