۷۰۶۵۴۴
۹ نظر
۵۰۰۲
۹ نظر
۵۰۰۲
پ

آیت الله مکارم: قم، واتیکان نیست

آیت الله مکارم شیرازى در درس خارج با بیان اینکه قم واتیکان نیست گفت : صحبت های شنیده شده اخیر را هرگز حمل بر اغراض و سوء نیت نمى‌کنیم، بلکه صرفاً ناآگاهى بوده است ولى در فضاى مجازى به آن دامن زده‌اند.

خبرگزاری ایلنا: آیت الله مکارم شیرازى در درس خارج با بیان اینکه قم واتیکان نیست گفت : صحبت های شنیده شده اخیر را هرگز حمل بر اغراض و سوء نیت نمى‌کنیم، بلکه صرفاً ناآگاهى بوده است ولى در فضاى مجازى به آن دامن زده‌اند.

آیت الله مکارم شیرازی در ابتدای درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، گفت: در زمان شاه هنگامى که بحث‌هاى انقلابى اوج گرفت از سوى دولت به حوزه علمیه پیشنهاد شد که ما قم را به عنوان یک کشور مستقل مانند واتیکان در اختیار علما و مراجع مى‌گذاریم و آن را به رسمیت مى‌شناسیم. براى خود مجلس قانونگذارى داشته باشد، پول آن مستقل و نماینده به تمام کشورهاى جهان بفرستد.

وی افزود: هدف آن‌ها چه بود؟ این بود که مرجعیت و حوزه را به کلى منزوى کنند و لذا این پیشنهاد شدیداً رد شد.

این مرجع تقلید ادامه داد: اگر چنین چیزى صورت مى‌گرفت، مفهومش این بود که علما و مراجع، حق ندارند درباره ایران نظرى بدهند، زیرا از قبیل دخالت یک کشور بیگانه در امور داخلى ایران است. آنها نمى‌توانند از افراد خود کسى را به مجلس بفرستند یا علماى قم در خبرگان و شوراى نگهبان دخالت کنند، چراکه تعلق به یک کشور دیگر دارند نه کشور ایران و نیز ائمه جمعه و مسئولین سیاسى عقیدتى و قضات و اساتید دانشگاه هیچ کدام نمى‌توانستند از حوزه علمیه قم انتخاب شوند، چون جزء کشور ایران نبودند. اگر مردم قم مى‌خواستند به تهران و اصفهان و مشهد بروند باید گذرنامه بگیرند و مردم قم نمى‌توانستند از آب و برق و گاز سراسرى نمى‌توانند استفاده کنند چون یک کشور بیگانه‌اند. عجب پیشنهاد خطرناکى بود.

آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: متأسفانه اخیراً زمزمه این سخن از سوى بعضى شنیده شد که هرگز حمل بر اغراض و سوء نیت نمى‌کنیم، بلکه صرفاً ناآگاهى بوده است ولى در فضاى مجازى به آن دامن زده‌اند.

وی با اشاره به نقش مرجعیت در جهان اسلام، خاطرنشان کردند: ما برخلاف این‌گونه حرف‌ها مى‌گوییم مرجعیت تعلق به تمام جهان اسلام و شیعه دارد و مى‌تواند مصالح و منافع و خطرات آن‌ها را گوشزد کند. هنگامى که به ما مى‌گفتند چرا در امر بحرین و سوریه و یمن دخالت مى‌کنید مى‌گفتیم مرجعیت مرز خاصى ندارد. مقلدین ما در تمام این کشورها هستند و ما حق داریم مصالح آن‌ها را تذکر دهیم و در نگرانى‌هاى آنها نگران باشیم. این عقیده کجا و عقیده واتیکان شدن قم کجا!

وی در پایان عنوان داشتند: ما به همین دلیل بارها به مسئولین محترم تذکر داده‌ایم که به قم به عنوان یک شهر معمولى نگاه نکنند، زیرا تعلق به تمام جهان اسلام دارد، آبروى آن آبروى جهان تشیع است. در سال پانزده میلیون نفر به زیارت کریمه اهل‌بیت(س) و مسجد جمکران مى‌آیند، حوزه علمیه قم که به تمام شهرهاى داخل کشور و مناطق زیادى از خارج کشور عالم و مبلّغ مى‌فرستد در جهان اسلام از نظر جمعیت و کیفیت بى‌نظیر است. باید به این امور توجه داشت و إن شاء الله این مرکز اسلامى و شیعى همیشه آبرومند باشد نه یک کشور مستقل.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مرگ بر آمریکا
      مرگ بر انگلیس
      مرگ بر اسرائیل

    • بدون نام

      والله حاج آقا مردم نگفته قم کشور بشه این پیشنهاد را از حوزه علمیه قم داده اند

    • بدون نام

      به طورکلی این نظریه قابل هضم نیست وحضرت ایت الله مکارم به نکات بسیارمهمی اشاره که کاملا صحیح ومنطقی می باشد اخه چطورممکنه استان بسیارکوچکی که تاهمین چندسال پیش شهری جزواستان تهران بوده وحتی آب اشامیدنی سالمی جهت شرب ندارد وبه زوربه یک استان تبدیل شد یکشبه به کشوری مستقل تبدیل شودبه هرحال این نظرکارشناسی شده نیست واز هرطرف رد می باشد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        13:18
        تو اصلا میدانی کی چنین پیشنهادی دادی الکی نظر میدی

    • masoud

      دیگه خدایی نظر قبلیم رو که سانسور کردی اجازه انتشار نگرفت چه مشکلی داشت؟ من دوتا خط از خود حرفهای آیت اله مکارم رو کپی کردم گذاشتم تو نظرات که بگم این دو تا خط چرا انقدر تناقض داره! بعد شما اجازه انتشار ندادی! حرف خود مکارم رو اون بالا ببینی موردی نداره اما ما این پایین همون رو بنویسیم میشه نشر اکاذیب حتما! قبلنا خیلی جربزه داشتین

    • ایرانی

      همه ایران سرای پن است واتیکان ماتیکان نکنید قم هم همون قم خواهد ماند چه افتخاری ازاین بهتر که مرقد مطهر حضرت معصومه س در این شهر است

    • ناشناس

      باسلام محضرایت اله مکارم خب معلوم که قم واتیکان نیست و شهری مذهبی است که در انتهای خروجی جنوب تهران واولین شهر مقدس نزدیک به تهران هست! مامتوجه نمیشیم بامردم سخن گفتیدیابا پیشنهادکننده شوخی کشور مستقل ؟!

    • بدون نام

      چرا سانسور می کنی؟

    • بدون نام

      سانسور نکنه تا تو فحش بدی خخخخخخ؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج