۷۰۶۹۷۳
۶ نظر
۵۰۰۱
۶ نظر
۵۰۰۱
پ

مجلس به دنبال ساماندهی بازار خودرو

بلاتکلیفی خودروهای وارداتی ادامه دارد و معلوم نیست بازار آن با چه شرایطی مواجه خواهد شد. واردکنندگان خودرو از عدم عرضه و واردات صحبت می‌کنند و می‌گویند وقتی تکلیف ارزی مشخص نشده است و دولت هم هیچ ارزی را تخصیص نداده است چطور می‌توان برای فروش خودروهای وارداتی اقدام کرد. خودروهای موجود هم از سال گذشته وارد شده است و اکنون ثبت سفارشی صورت نمی‌گیرد.

روزنامه ایران نوشت: بلاتکلیفی خودروهای وارداتی ادامه دارد و معلوم نیست بازار آن با چه شرایطی مواجه خواهد شد. واردکنندگان خودرو از عدم عرضه و واردات صحبت می‌کنند و می‌گویند وقتی تکلیف ارزی مشخص نشده است و دولت هم هیچ ارزی را تخصیص نداده است چطور می‌توان برای فروش خودروهای وارداتی اقدام کرد. خودروهای موجود هم از سال گذشته وارد شده است و اکنون ثبت سفارشی صورت نمی‌گیرد.

این اتفاق‌ها باعث شد طرح دوفوریتی که واردکنندگان از آن صحبت می‌کردند روز گذشته به صحن علنی مجلس بیاید. نمایندگان خانه ملت به یک فوریت طرح تعیین ضوابط حقوق ورودی خودروهای سواری وارداتی و ساماندهی بازار خودرو رأی دادند، در قالب این طرح نمایندگان مجلس دنبال این هستند که تعرفه خودروهای وارداتی کاهش پیدا کند تا ضمن آرامش بازار خودرو، خودروسازان هم در میدان رقابت قرار گیرند و یکه تاز بازار نباشند.

معضلی که طی چند وقت اخیر اتفاق افتاده است و شرکت‌های خودروساز داخلی برای آنکه رقیبی در محدوده قیمت محصولات خود ندارند، عرضه را کم کردند و اکنون قیمت خودروهای داخلی رو به افزایش است. در برخی از خودروهای داخلی حاشیه قیمت به ۶میلیون تومان رسیده و این در شرایطی است که در زمان واردات خودروهای خارجی حاشیه قیمت خودروهای پرطرفدار بازار بین ۲ تا ۳ میلیون تومان بود.

البته برخی از نمایندگان هم مخالف کاهش تعرفه‌های واردات خودرو هستند و در این میان دو استدلال می‌آورند یک آنکه برای حمایت از تولید داخل نباید تعرفه خودروهای وارداتی را کاهش داد، دوم اینکه برای جلوگیری از خروج ارز از کشور تعرفه‌ها باید بالا بماند.

از تیرماه سال گذشته که سایت ثبت سفارش خودرو بسته شد و این موضوع حدود ۶ ماه زمان برد، قیمت خودروهای خارجی جهش گونه افزایش یافت و حال با افزایش قیمت ارز و عدم عرضه ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی قیمت خودروهای خارجی همچنان در حال بالا رفتن است لذا این امر بازاری سودده برای کسانی ایجاد کرده است که تمکن مالی خوبی دارند و می‌توانند از فرصت پیش آمده استفاده کنند.

خودروسازان داخلی هم با نمایندگانی که طرح تعیین ضوابط حقوق ورودی خودروهای سواری وارداتی و ساماندهی بازار خودرو را امضا نکردند، موافق هستند و می‌گویند بالا رفتن تعرفه واردات خودرو به نفع اشتغال و صنعت خودروی کشور است.

این حمایت انحصارگونه «صنعت خودروسازی»، حمایت از کالای داخلی نیست

بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز به‌عنوان طراح، طرح تعیین ضوابط حقوق ورودی خودروهای سواری وارداتی و ساماندهی بازار خودرو گفت: باید به‌دنبال اصلاح خودروهای داخلی باشیم. خودرو کالای کاملاً داخلی نیست. شاهد این موضوع، ارز مبادله‌ای است که خودروسازان برای واردات قطعات دریافت می‌کنند. علاوه بر این، مقدار زیادی از قطعات خودروها نیز به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود.

وی اظهار داشت: سال گذشته ۸هزار میلیارد تومان دیه تصادفات جاده‌ای پرداخت شده‌‌ است. پارسایی با بیان اینکه خودروسازان از سال ۷۳ متعهد به اصلاح سیستم خودروها شدند، گفت: تا امروز اقدام جدی برای اصلاح خودروهای داخلی صورت نگرفته است و این حمایت انحصارگونه صنعت خودروسازی، حمایت از کالای داخلی نیست.

40 سال است که خودروساز داخلی را حمایت می‌کنیم

رحیم زارع نماینده مردم آباده نیز در موافقت با دو فوریت این طرح گفت: ۴۰ سال است که خودروساز داخلی را حمایت می‌کنیم، در همه جای دنیا از صنایع مهم ۱۰ سال حمایت می‌کنند و بعد اجازه رقابت می‌دهند.وی ادامه داد: در سال ۸۹ رهبر معظم انقلاب شخصاً از ایران‌خودرو بازدید کرده و فرمودند «برای تولید صادرات‌محور برنامه‌ریزی کنید»؛ اما تاکنون این اقدام انجام نشده است.

اشتغال یک میلیون نفر از بین خواهد رفت

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مخالفت با دو فوریت این طرح گفت: با تضعیف این صنعت، اشتغال یک میلیون نفر از بین خواهد رفت. وی با بیان اینکه آمارهای ارائه شده از سوی نمایندگان، علمی و کارشناسی نیست، افزود: بخش مهمی از علل حوادث، عامل انسانی است. علاوه براین، مشکل جاده‌ها و زیرساخت‌ها نیز از علل مهم حوادث هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خودرو سازهای ایرانی پدر ملت را از گرانی خودرو درآوردن. دیگه بسه. دولت چرا کنترل نمیکنه، ماشین هم که بیکیفیت. بیرون هم با قیمت زیاد ارایه میشه

    • بی نام

      بله ماشین را گران کنید مشکل حل میشه مثل خانه که دیگر برای ما رویا شده ماشین هم رویا میشه ممنون از این همه دلسوزی مسئولین

    • بدون نام

      شما ورود نکنید بهتره می خواد گرون کنید خودرو رو

    • بدون نام

      چون دیگه خیابان ها جابرای خودرو جدید نداره اگر خودروسازها نمیتونن محصولشونرو صادر کنند وسود هم بکنند بهتر است درشون بسته بشه

    • اماج

      نمایندگان محترم خواهش این معضل افزایش بی رویه قیمت خودرو را بگیرید.بگذارید دعای مردم گرهگشای کارها شود.نگذارید جیب یکسرط پر پول شو د.

    • خلیلی قوشچی

      آقای حاجی دلیگانی لطفا شما اول نام خودرو خودتونو بگید بعد از فرغونهای داخلی حمایت بکنید
      درسته عامل انسانی عامل اصلی تصادفاته ولی آیا تو بقیه جاها تصادف با سرعت ۵۰کیلومتر ۵نفر باید میمیرن؟
      چرا پراید بعد بیست واندی سال تنها تغییراتش خذف شیشه کوچک عقب و بدتر شدن داشپورد ماشینه؟
      واقعا حمایتتان از قاتلان جاده ها اینه؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج