۷۰۷۱۱۰
۱۰ نظر
۵۰۰۹
۱۰ نظر
۵۰۰۹
پ

ایران و ایرانی شادتر شده است؟!

در تازه‌ترین گزارش سازمان ملل از رتبه‌بندی شادترین کشورهای جهان، ایران از لحاظ شاخص‌های معرف شادی و خوشبختی با صعودی دو پله‌ای نسبت به سال گذشته، در رتبه ۱۰۶ قرار گرفت که با بررسی رتبه‌بندی آن در سال‌های اخیر (از سال ۲۰۱۳ به بعد) می‌توان نتیجه‌گیری کرد، سطح نشاط عمومی در کشور افزایش یافته است.

روزنامه صبح نو: در تازه‌ترین گزارش سازمان ملل از رتبه‌بندی شادترین کشورهای جهان، ایران از لحاظ شاخص‌های معرف شادی و خوشبختی با صعودی دو پله‌ای نسبت به سال گذشته، در رتبه ۱۰۶ قرار گرفت که با بررسی رتبه‌بندی آن در سال‌های اخیر (از سال ۲۰۱۳ به بعد) می‌توان نتیجه‌گیری کرد، سطح نشاط عمومی در کشور افزایش یافته است.

بر مبنای این گزارش که در آن وضعیت شادی به عنوان مقیاسی برای سنجش پیشرفت اجتماعی و تحقق خط‌مشی‌های عمومی در کشورهای مختلف سنجیده می‌شود، امسال ایران در میان ۱۵۶ کشور مورد بررسی، در رتبه ۱۰۶ جای گرفت؛ از لحاظ نمره نیز ایران توانست نمره خوشحالی خود را از ۶۹۲/ ۴ واحد در گزارش سال گذشته به ۷۰۷/ ۴ در گزارش امسال بهبود بخشد (نمره‌ای که بین ۱۰ (بهترین) و صفر (بدترین) ارائه شده است).

ایران و ایرانی شادتر شده است؟!

«گزارش جهانی خوشبختی» (World Happiness Report) از آوریل سال 2012 توسط «شبکه توسعه راه‌حل‌های پایدار» (SDSN) وابسته به سازمان ملل‌متحد و بر مبنای متغیرهایی چون سرانه تولید ناخالص داخلی، امید به زندگی سالم در بدو تولد، آزادی انتخاب، سخاوتمندی و بخشندگی و فساد مالی دولتی در روزهای منتهی به «روز خوشبختی» (بیستم ماه مارس، اول فروردین‌ماه) منتشر می‌شود.

بررسی رتبه ایران در این گزارش حتی در سال‌های اخیر (2013:115، 2015:115، 2016:105، 2017:108) و رشد دو پله‌ای آن در فهرست جدید معرف بهبود نسبی شاخص شادی در این کشور است که می‌تواند هدف‌گذاری امیدوارانه‌تری را برای سال 97 رقم بزند.

این در حالی است که اخیراً نیز براساس اعلام رسمی کمیته مسوول رتبه‌بندی ریسک کشورهای دنیا در سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) رتبه اعتباری ایران نیز به 5 ارتقاء پیدا کرد و نام آن بعد از مدت‌ها از گروه کشورهای بسیار پرریسک خارج شده است. (درجه بندی رتبه‌ها در OECD از یک الی هفت است).

کاهش رتبه ریسک ایران در کاهش هزینه‌های تأمین سرمایه از نظر مالی (معمولاً تا حدود 10درصد) در جلب اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی و ترغیب آنها برای حضور در ایران به‌ویژه فعالان اقتصادی اروپایی تأثیرگذار و حائز اهمیت است و می‌تواند چشم‌انداز اقتصادی روشنی در سال 97 پیش روی آن قرار دهد.

گفتنی است گزارش جهانی خوشبختی 2018 در سال جاری، علاوه بر رتبه‌بندی معمول خود از سطوح و تغییرات شادی در سراسر جهان، بر مهاجرت در داخل و بین کشورها نیز توجه داشته است. در این ارزیابی 156 کشور با سطوح خوشبختی و 117 کشور با خوشبختی مهاجران خود رتبه‌بندی شده‌اند.

وضعیت سایر کشورها

در گزارش جهانی خوشبختی 2018، کشور فنلاند در شمال اروپا با نمره ۷/۶۳۲ به عنوان شادترین کشور جهان در سال 2018 معرفی شد. پس از این کشور، نروژ، دانمارک، ایسلند، سوئیس، هلند، کانادا، نیوزلند، سوئد و استرالیا به ترتیب در رده‌های دوم تا دهم «شادترین» کشورهای جهان قرار گرفته‌اند.

این درحالی است که بوروندی در مرکز آفریقا، جمهوری آفریقای‌مرکزی، سودان‌جنوبی، تانزانیا، یمن، روآندا، سوریه، لیبریا، هائیتی و مالاوی با کسب پایین‌ترین نمره از لحاظ فاکتورهای شادی و رفاه، به‌ترتیب به عنوان غمگین‌ترین کشورهای جهان معرفی شدند.

اما نکته حائز توجه در این بررسی، وضعیت بحرانی کشور آمریکاست که با چهار پله سقوط نسبت به سال گذشته در رتبه هجدهم قرار گرفته است. در منطقه خاورمیانه نیز بیشترین رشد در شاخص خوشبختی را کشورهای امارات متحده‌عربی و قطر با قرارگرفتن به ترتیب در جایگاه 20 و 32 کسب کرده و کشورهای عراق (با رتبه 117)، مصر (122) و افغانستان (145) در پایین این رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند.

دانمارک همچنان در میان صدرنشینان

اما انتخاب دانمارک برای هفتمین سال متوالی به عنوان یکی از شادترین کشورهای جهان در رتبه‌بندی سالانه گزارش جهانی خوشبختی 2018، توجهات را به سمت عملکرد سیستم این کشور جلب کرده است.

در نظرسنجی‌های مختلف صورت گرفته در مورد دلایل این اتفاق مشخص شده که در این کشور به موضوع خرسندی و سعادتمندی با جدیت بسیار نگاه می‌شود. خدمات بهداشتی-درمانی رایگان، میزان اعتماد بالا، سیستم رفاهی عادلانه، برابری اجتماعی و امنیت در این کشور ازجمله عوامل تأثیرگذار در میزان رضایت‌مندی مردم معرفی شده است. اما چرا دانمارکی‌ها در مقایسه با مردم سایر کشورها دید مثبتی به زندگی دارند:

کشور دانمارک دارای دولتی باثبات و فساد عمومی اندک بوده و مردم این کشور به سیستم آموزشی و بهداشتی فوق‌العاده باکیفیت دسترسی دارند. با اینکه این کشور بیشترین مالیات را از مردم خود دریافت می‌کند، اما مردم این مبالغ را با رضایت تمام می‌پردازند. آنها به این باور رسیده‌اند که پرداخت مالیات بیشتر به دولت، به معنی داشتن یک زندگی اجتماعی با رفاه بیشتر است. از نظر آنها سهیم‌بودن در تأمین هزینه‌های اجتماعی با دولت و پرداخت مالیات بالا، رفاه اجتماعی بیشتری برایشان تأمین می‌کند.

«واژه «هوگه» (Hygge) که در زبان اسکاندیناوی به معنای حالت روحی و آرامش توأم با احساس سلامتی و رضایت به کار می‌رود، در سال‌های اخیر به ویژگی مشخصی از فرهنگ دانمارک تبدیل شده است. این واژه در مفهوم وسیع و اجتماعی آن دلالت بر رفاه اجتماعی عمومی دارد.

داشتن این احساس برای مردم به عنوان عامل ضداسترس عمل کرده و فضای تعاملی مطلوبی در سطح اجتماع ایجاد می‌کند. در کشوری چون دانمارک که میزان فردگرایی در آن بالاست، وجود سطح بالای Hygge می‌تواند باعث تقویت مساوات و برابری شده و میزان بالایی از اعتماد و صمیمیت را بین مردم این کشور ایجاد می‌کند.

در همین‌رابطه، وبگاه خبری-تحلیلی «کانورسیشن» طی گزارشی با تشریح این مفهوم، جایگاه آن را در فرهنگ آمریکایی در مقایسه با دانمارک به بررسی گذاشته و می‌نویسد:

این در حالی است که در مورد کشور آمریکا- که ارزش زیادی به فردگرایی قائل است- مفهومی که با هوگه برابری کند، وجود نداشته و فرهنگ‌سازی درخصوص آن صورت نگرفته است. «درآمد» معمولاً یکی از فاکتورهای مرتبط با احساس خوشبختی است. با این‌وجود، به‌رغم افزایش رشد میزان تولید ناخالص ملی در ایالات‌متحده و کاهش نرخ بیکاری در آن همچنان شاهد سقوط رتبه این کشور در فهرست کشورهای دنیا هستیم، اما مشکل کجاست؟

نابرابری درآمد همچنان در این کشور موضوع است. میزان اعتماد میان فردی و نیز اعتماد افراد به مؤسسات و نهادها از جمله دولت و نیز رسانه‌ها به طور چشمگیری کاهش یافته به طوری که باوجود درآمد بیشتر، مردم از اینکه در موقع نیاز بتوانند به کسی تکیه کنند، مأیوس‌اند (در حالی که 95 درصد مردم دانمارک عقیده دارند که در زمان نیاز کسی وجود دارد که به کمک آنها بشتابد.)در اصل Hygge مفهومی در رابطه با ایجاد صمیمیت و اعتماد با دیگران است؛ چیزی که آمریکایی‌ها در زندگی‌شان بهره اندکی از آن دارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به حق چيزاي نشنيده. خوشحاليم والا همه چي آرومه ما چقدر خوشحاليم. كاروكاسبي روبراه نيست كه هست، با كل دنيا تعامل سازنده نداريم كه داريم. همه از بس سر كاريم وقت سرخاروندن نداريم. من نميدونم ديگه چي ميخوايم بايد خجالت بكشيم كه يك نيستيم متأسفم.

    • شگفت زده

      از بس بدبختي زياد شده ملت خودشونو زدن به اون راه وگرنه با اين آمار بيكاري و فقر و بيماري و بدبختي و بلايا؟!؟!؟! باوركردني نيست

    • بدون نام

      خوب میشه با تغییر دیدگاه ها زندگی بهتری داشت .


      ایرانی ها زیادی احساس بدبختی می کنند !!!!

      من خیلی می بینم خانواده هایی که واقعا نیاز مالی ندارند ،بچه های سالمی دارند ،پدر مادر خوبی دارند اما یکسره غر می زنند و به زمین و زمان بد می گن .

    • زهرا عبیری

      ایران کشور غم زده هاست
      اما خارج :1.رقص آماده 2 .دختر ها و پسر ها با هم دوستند 3 .مهمانی پارتی و دیسکو 4کاباره 5 .گشت ارشاد جود ندارد 6 .محدودیت خانواده وجود ندارد
      7. حتی اگر کسی هم بیکار باشه بازم می تونه شاد زندگی کنه چون برای بچه ها از موقع تولد تا ازدواج دولت پول پرداخت میکند

    • بدون نام

      خداروشکر

    • بدون نام

      با ۱۲.۵۴موافقم

    • بدون نام

      یه مشت بی سواد فقط عنوان مطلبو میخونن بعد میان نظر میدن !!!!خب مطلبو بخونین ببینین چی گفته که اینجوری ضایع نشید! قشنگ از حرفاتون مشخصه نخوندین

    • بدون نام

      مطلبتون یه نکته نگران کننده داشت و اونم مالیات بالا در کشور دانمارکه. از اونجایی که حکومت ایران مدام خودشو با کشورای دیگه مقایسه میکنه و مردمو تحت فشار میذاره ( مثلا میگه قیمت بنزین در کشورهای دیگه بالاست پس ماهم باید به همون سطح برسیم و بنزینو گرون میکنه. اما نگاه نمیکنه که حمل و نقل عمومی اونحا چقدر ناوگانش قوی و مجهز هست) حالا هم میگن بیایین مالیاتارو زیاد کنیم و خودمون اختلاس کنیم و بالا بکشیم و یه آبم روش.
      بعدشم کجا و چجوری این آمارا گرفته میشه که فهمیدن مردم ایران شادتر شدن؟
      والا همین اخبار هر روزه نشون میده چقدر داغونیم. وقتی پدری سه بچه خودشو شکنجه کنه و با چکش استخوناشونو بشکنه و نامادری همکاری کنه و بازتابش تو جامعه به نظرتون جای شادی باقی میذاره.
      وقتی هر روز مردم از کار و شغلشون اخراج میشن. واحدهای تولیدی تعطیل میشه. به کودک ۲ ساله تجاوز میشه. گرسنگی دزدی فحشا اختلاس فساد بیکاری بی پولی بیداد میکنه، دیگه شادی اصلا معنا داره؟
      برترینها! داری تبدیل میشی به ورژن جدید کیهان. با پنبه سر می بری

    • بومر

      دیگه هر چی دوس داری بنویس کنتور که نمیندازه.

    • حامد

      برترین عزیزم داری مثل کیهان میشی ... بخدا ما نمی تونیم با این درآمد کم مثل دانمارکیا مالیات بدیم .... شادی هم تو این چند سال واقعا افت کرده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج