۷۰۷۵۶۰
۴ نظر
۵۰۱۲
۴ نظر
۵۰۱۲
پ

سلامت نسل آینده ایران در معرض تهدید است

بخشی از گزارش روزنامه جهان صنعت درباره سوء‌تغذیه کودکان در مناطق محروم را می خوانید.

بخشی از گزارش روزنامه جهان صنعت درباره سوء‌تغذیه کودکان در مناطق محروم را می خوانید.

هشدار برای سوءتغذیه در چند شهر ایران موضوع جدیدی نیست‌. از مدت‌ها قبل مقامات مسوول وزارت بهداشت در رابطه با سوءتغذیه و ناامنی غذایی به پنج استان ایران از جمله کهگیلویه‌وبویراحمد، سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، کرمان و خوزستان هشدار داده بودند‌. مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد کمبود ریزمغذی‌ها، آهن، انواع ویتامین به ویژه در کودکان دو تا پنج سال، دانش‌آموزان و زنان باردار این استان‌ها رو به افزایش است‌.

سوءتغذیه در اثر مصرف نامتوازن و نامناسب مواد غذایی بروز می‌کند و معمولا علایم و نشانه‌های آن به صورت کم‌وزنی، کوتاه قدی و لاغری ظاهر می‌شود و به همین واسطه میانگین کوتاهی قد در بعضی استان‌ها بیش از دو برابر شاخص کشوری است‌. شاخص کشوری کوتاه قدی شش درصد است، اما به عنوان نمونه کوتاه قدی در استان سیستان‌وبلوچستان حدود ۲۱ درصدی یعنی بیش از سه برابر متوسط کشوری، در کهگیلویه‌وبویراحمد دو برابر یعنی حدود ۱۲ درصد و در هرمزگان ۱۱ درصد است‌.

توزیع شیر و اضافه کردن برخی مکمل‌های غذایی نظیر ویتامین دی به آرد و نان از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت برای پیشگیری و سوءتغذیه از طرح‌های مطرح شده در این زمینه بود‌. این در حالی است که لااقل تکلیف توزیع شیر در مدارس مشخص شده است‌. بنا بر گفته‌های دبیر انجمن صنایع لبنی ۲۰۰ میلیارد تومان برای توزیع شیر در مدارس امسال بودجه در نظر گرفته شده بود که تامین نشده است و به همین دلیل خبری از توزیع شیر در مدارس نیست‌.

کودکان سیستان‌‌وبلوچستان قربانی اصلی ناامنی غذایی

با توجه به اهمیت سوءتغذیه که یک مشکل بین بخشی است می‌توان با اشتغالزایی و کمک به افزایش درآمد مردم، آموزش، فرهنگ‌سازی مناسب، توسعه کشاورزی مطلوب و دیگر فاکتورهای تاثیرگذار در زمینه پیشگیری و رفع سوءتغذیه و ناامنی غذایی اقدام کرد‌. بر اساس گفته‌های بعضی از بانوان ساکن در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان؛ فقر، بی‌سوادی، کمبود درآمد خانوار و نبود آشنایی با غذاهای مقوی از مهمترین عوامل بروز سوءتغذیه، لاغری، کم‌وزنی و کوتاه قدی در کودکان استان است‌. تغذیه درست، دریافت ویتامین‌ها و مواد مغذی از مهم‌ترین عوامل حفظ و تامین سلامت افراد است و رعایت اصول تغذیه در زنان و دختران نقش مهمی در جلوگیری از بروز مشکلات برای کودکان در آینده خواهد داشت‌. به عقیده کارشناسان، زنان و دختران به ویتامین و آهن بیشتری نسبت به مردان نیاز دارند و در صورتی که این نیاز تامین نشود به سرعت در معرض ابتلا به کم‌خونی و فقر آهن قرار می‌گیرند‌.

شناسایی و وجود ۱۲ هزار کودک دچار سوءتغذیه در مناطق شهری و روستایی سیستان‌وبلوچستان مسوولان را بر این داشت تا در جهت حمایت‌های لازم برای کودکان با توزیع سبدهای غذایی شامل برنج، روغن، ماکارونی، تن ماهی، لبنیات، حبوبات و گوشت قرمز میان خانوارهای ضعیف نقشی در کاهش آمار و سوءتغذیه داشته باشند‌.

کمبود وزن و کوتاهی قد از مشکلات کهگیلویه و بویر احمد

کهگیلویه‌وبویراحمد هم از آن مناطقی است که سوءتغذیه در آن بیداد می‌کند‌. این استان به عنوان یکی از مناطق کم‌برخوردار از سبد غذایی سالم برای رشد فیزیکی بدنی و عبور از سوءتغذیه و نابهنجاری‌های فیزیولوژیک هورمونی است که همواره از رژیم غذایی کامل و برخوردار از پروتئین‌ها و ویتامین‌ها رنج می‌برد‌. نحوه زندگی عشایری و عدم توجه کافی به مقوله رژیم غذایی موجب شده مردم دیار زاگرس‌نشین کهگیلویه‌وبویراحمد از مواردی چون کم‌وزنی، کوتاه قدی و دیگر موارد مربوط به سوءتغذیه با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شوند‌. عدم اهمیت به نحوه رشد بدنی برای تکامل یافتن در مبحث فیزیولوژیک و در دسترس نبودن منابع غذایی مورد نیاز بنا به دلایل مختلف از جمله فقر و تنگدستی بر رویه سوءتغذیه و عدم برخورداری از کمبودهای غذایی بی‌تاثیر نبوده است‌. براساس مطالعات انجام شده کم‌وزنی (وزن برای سن) کودکان زیر پنج سال استان کهگیلویه‌وبویراحمد ۱۱/۶ درصد است که در مقایسه با میزان کشوری (۳ درصد) وضعیت مناسبی ندارد‌. در شاخص لاغری کودکان زیر پنج سال (قد برای وزن) در استان کهگیلویه‌وبویراحمد سه درصد است که مشابه میانگین کشوری (سه درصد) است‌. همچنین درخصوص وضعیت کمبود ویتامین D استان کهگیلویه وبویراحمد همانند دیگر استان‌ها و میانگین کشوری در تمامی گروه‌های سنی دچار کمبود بوده که ضروری است با مشورت کارشناسان تغذیه و یا پزشک، جهت رفع مشکل مکمل ویتامین D مصرف شود و افراد در طول روز در برابر نور خورشید قرار گیرند تا این ویتامین در بدن ساخته شود‌.

سوء‌تغذیه عامل ازدواج نکردن دختران

در رابطه با نقش نهادها برای کاهش این معضل راهکارهای مختلفی وجود دارد که نهادها و سازمان‌های مختلف دخیل در امر غذا و تغذیه جامعه بایستی در تعامل با یکدیگر در راستای اجرای برنامه‌های ملی برای بهبود وضعیت تغذیه باشند، که از جمله این راهکارها می‌توان به دسترسی فیزیکی و اقتصادی آحاد جامعه به سبد غذایی مطلوب، اصلاح عادات غلط غذایی، حذف تبلیغات مضر از رسانه‌ها، افزایش آگاهی خانوارها در زمینه تغذیه سالم، اصلاح الگوی مصرف خانوارها و گنجاندن مطالب مربوط به تغذیه سالم در منابع درسی دانش‌آموزان و دانشجویان اشاره کرد‌.

این در حالی است که پیشتر مدیرکل کمیته امداد امام‌خمینی از تعداد بالای دختران بازمانده از ازدواج به دلیل مشکلات ناشی از سوءتغذیه خبر داد و گفت: دختران از سن ازدواج گذشته با سوءتغذیه مواجه‌اند که بخشی از آنها جامعه هدف این نهاد هستند. وی همچنین وعده برنامه‌هایی برای بهبود شرایط کودکان زیر پنج سال، مادران شیرده و باردار در این مناطق را داد اما تا به امروز چیزی از این وعده‌ها محقق نشده است و در نهایت تنها گروهی که قربانی می‌شوند کودکان هستند که البته تا به امروز هیچ آمار دقیق و جامعی از تعداد کودکانی که در کشور دچار بیماری و کمبود‌های ناشی از فقر مواد غذایی هستند منتشر نشده و آمار ارائه شده در گزارش تنها بخش کوچکی از کودکان محروم کشورمان است‌

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فقط بلدید گزارش بدید هیچ کار مفیدی واسه این مملکتت شده

    • بدون نام

      این قدر که اخبار در مورد رفع حصر شنیدیم در مورد آینده نسل بعدی نشنیدیم واقعا تاسف با است

    • بدون نام

      حالا برین بودجه و منابع کشوروشغلهاروبه جای ایران و ایرانی برای۱۶ملیون افغانی خارجی خرج کنیدو۱۰ملیون ایرانی وبیکارکردن خسته نباشی دلاورهم وطن بیچار

    • م

      زحمت کشیدین بعد هز اینکه ملتو به کشتن دادین شدیم موش ازمایشگاهی شما الان صداتون دراومده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج