۷۰۸۷۹۴
۱۸ نظر
۵۰۰۹
۱۸ نظر
۵۰۰۹
پ

بهمنی: کجای دنیا مردم پول می دهند که پول بخرند

محمود بهمنی: کجای دنیا مردم پول می دهند که پول بخرند، این موضع است که ایجاد تقاضای اضافی می کند، درواقع آنچه باعث تقاضا می شود خرید ارز توسط مردم است و مردم بر این باور هستند که باید مازاد درامد خود را صرف خرید ارز کنند، مادامی که این روند وجود دارد شما هر میزان ارز را هم وارد بازار کنید بازهم کم خواهید داشت.ما باید به این فکر کنیم که ارزش پول ملی خود را حفظ کنیم، اگر ما ارزش پول خود را حفظ کنیم تقاضا در بازار ایجاد نمی شود.

تابناک: پس از آنکه محمد مهدی بکیش اقتصاددان ، مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران و محسن جلالپور رییس سابق اتاق بازرگانی ایران به صورت مبهم از خروج ارز گفتند، مساله خروز ارز از کشور برای همه تبدیل به یک مساله مهم شد.

اما زمانی که محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره صحبت کرد، و گفت که در ماه‌های پایانی پارسال «بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده» است. این مساله را وارد فاز جدید کرد و در واقع نوعی نگرانی ایجاد شد که این پول چگونه و از چه طریقی از کشور خارج می شود.

مساله خروج ارز از کشور تقریبا از دی ماه سال گذشته و با نوسانات شدیدی که در بازار ارز ایجاد گردید مطرح شد و در اوایل سال ۹۷ بعد از آنکه برخی از مسولان اعلام کردند که منابع ارزی کشور محدود است به اوج خود رسید و نضریات بسیاری از سوی اقتصادی های کشور در این باره مطرح شد.

اما در این میان برخی ها هستند که اعتقاد دارند کشور با کمبود منابع ارزی مواجه نیست و تنها دلیل اینکه ارز در بازار کم است وارد نشدن ارز کالاهای صادراتی به کشور بود و باید دولت تمامی این ارز ها را به کشور وارد می کرد.

محمود بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص کسری دلاری که از سوی برخی از افراد عنوان می شود اظهار داشت: باید بازار ارز در کشور به صورت کامل سازمان دهی شود و اگر کسی متقاضی ارز آزاد بود باید شرایطی فراهم گردد که این افراد بتوانند به ارز آزاد دسترسی داشته باشند.

این نماینده در پاسخ به این سوال که گفته می شود در کشور ارز وجود ندارد گفت: اصلا اینگونه نیست و ارز در کشور ما به وفور وجود دارد اما متاسفانه با مشکل مدیریت ارزی مواجه هستیم، ما وقتی می گوییم که ۵۱ میلیارد دلار درآمد ارزی از نفت و ۴۷ میلیارد غیر نفتی داریم، یعنی ما ۹۸ میلیارد دلار در سال درامد داشتیم، این درحالی است که کل واردات ما چیزی حدود ۵۴ میلیارد دلار است، پس نشان می دهد که ما با کسری مواجه نیستیم.

وی در ادامه گفت: کجای دنیا مردم پول می دهند که پول بخرند، این موضع است که ایجاد تقاضای اضافی می کند، درواقع آنچه باعث تقاضا می شود خرید ارز توسط مردم است و مردم بر این باور هستند که باید مازاد درامد خود را صرف خرید ارز کنند، مادامی که این روند وجود دارد شما هر میزان ارز را هم وارد بازار کنید بازهم کم خواهید داشت.ما باید به این فکر کنیم که ارزش پول ملی خود را حفظ کنیم، اگر ما ارزش پول خود را حفظ کنیم تقاضا در بازار ایجاد نمی شود.

رئیس سابق بانک مرکزی با اشاره به افزایش قیمت ارز در زمان دولت نهم و دهم گفت: در آن زمان گزینه نظامی روی میز آمریکایی ها بود، بانک مرکزی و بانک های ایرانی تحریم بود، انتقال پول ممنوع شده بود، نقل و انتقال فلزات هم ممنوع شده بود به همین دلیل در یک مقطعی دلار از ۱۰۰۰ تومان تا ۳۵۰۰ تومان افزایش داشت اما بعد برگشت به ۲۹۰۰ تومان که تنها دلیل آن کاهش تقاضای مردم بود.

وی گفت: در حال حاضر برای کنترل بازار ارز باید در مردم این اطمینان حاصل شود که ارزش پول آنها حفظ می شود، مردم تا زمانی که ثبات اقتصادی را نبینند چطور می توانند به بازار اعتماد کنند، زیر ساخت های ریشه ای ما با مشکل مواجه است.

بهمنی در باره خروج ارز در کشور هم گفت: قانون ما نگفته است که اگر کسی کالایی از کشور خارج کرد باید ارز آن را وارد کشور کند، به نظر من این موضوع یک خلع قانونی است و ربطی به توطئه خارجی ندارد.

وی در ادامه گفت: ما الان ۵۱ میلیارد درآمد ارزی از نفت داریم و ۴۷ میلیارد غیر نفتی که از این میزان هم حدود ۷۰ درصد سهم دولت است، که این پول باید وارد کشور شود، به عبارت دیگر وقتی دولت چیزی را فروخته باید پول آن را وارد کشور کند، اما این پول به داخل کشور وارد نمی شد.

وی در پاسخ به این سوال که پس این پول کجا می رفت اظهار اشت، اختیار آن دست دولت بود، و اگر می خواست وارد می کرد و اگر نمی خواست ارز را وارد نمی کرد، اما الان طبق قانون باید ارزی که دولت به دست آورده است را وارد کشور کند.

این نماینده مجلس در توضیح این موضوع گفت: دولت در واقع کالا را صادر می کرد اما ارز حاصل از این صادرات در حساب های بانکی خارج از کشور می ماند، که نشان دهنده یک خلع غیر قانونی بوده است.

این نماینده عضو کمیسیون اقتصادی گفت: کسانی که کالا را خارج می کنند ارز آن در خارج از کشور می مانند، و هر کس که قصد واردات داشت، حواله از دولت دریافت می کرد و پول از آن حساب به فروشنده پرداخت می شد و درامد ما در واقع وارد کشو نمی شد و همان جا در حساب خارج از کشور می ماند.

وی گفت: اما آنچه مسلم است این است که بخش زیادی از درامد های ارزی کشور دست دولت است و باید نظارت کامل شود تا پول آنجا نماند و وارد کشور شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      در کشوری که ارزش پول ملی اش ساعت به ساعت در حال نزول است و برای حفظ ثروتش پول کشوری که چهل سال است برایش مرگ آرزو میکنیم را با حرص و ولع جایگزین پول کشورش میکند واقعا دنیای غریبی است

    • بدون نام

      خیلی وقاحت میخواد واقعا , این جناب بهمنی خودش اون زمان که رئیس بانک مرکزی بود وضعیت بمراتب افتضاح تر بود حالا مدعی هم شده !!!!!

    • بدون نام

      اقای بهمنی کجای دنیا؟ اینوردنیا ! اینوردنیایی که زمانی شماهم ازنفرات اول تصمیم گیربانک مرکزی درسیاست های ارزی بودیدشماچکارکردید؟

    • بدون نام

      پس باید خون گریست به کشوری که پول ملی بی ارزش شده خودش رو بده پول باارزش خارجی بخره

    • بدون نام

      ما چیمون شبیه بقیه جای دنیاست؟؟

    • بدون نام

      جاهایی از دنیا که پولشون بی ارزشه.
      یه دوستی میگفت:
      هر کیلوگرم پشگل گوسفند به مبلغ ۳۰۰۰۰ ریال به فروش می‌رسد و هر کیلو پشکل تقریبا ۲۰۰ عدد پشکل است که بنابراین قیمت هر عدد پشکل ۱۵۰ ریال است و اگر دلار را بر اساس پشکل قیمت گذاری کنیم هر دلار ۶۰۰۰۰ ریالی برابر است با ۴۰۰ پشکل .
      پیشنهاد می کنم واحد پول کشور را به پشکل تغییر دهیم و آنگاه هر دلار امریکا می‌شود ۴۰۰ پشکل که خیلی بهتر و آبرومندتر است .
      با توجه به اوضاع ما مردم عادی ایرانی( خدای نکرده با ژن خوبا و اختلاسگران و .... اشتباه نشه) واقعا اون دوستمون گل گفته
      ‌‎‎‌‌

    • عنقا

      همینجوری که قبلا خارج میکرذن واب از اب تکان نمیخورد کسی نفهمید حالا نظارت هم بکنن تا کار دیگه ای پیش نیاد

    • بدون نام

      درایران خودمان اچندسال پبش پول می دهیم نزول میگیریم خیلی هم پولمان زیادشده فقط مادرایران این قدرهوش داریم که پول به پول کنیم ونفع زیادی ببریم جتی کمونیستهاهم فکرشون به اینجانمیرسه مرحبابه خودمان

    • بدون نام

      عزیزم اینجا ایران است و ما ملت نه یکبار که چندبار از این ناحیه ی ارز نقره داغ شده ایم و دیگر کلاه سرمان نمیرود.

      بدتر میشود که بهتر نمیشود

    • بدون نام

      از بی عرضه گی شماست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

    • بدون نام

      ایران

    • بدون نام

      بنام خدا. ایران

    • بدون نام

      کجای دنیا ارزش پول ملی یهویی ۴۰ درصد میاد پا
      یین

    • بدون نام

      واتوکشورخودمون‌نمی دونستی

    • خدا

      ايشون در زمان صدارت خودش در بانك مركزي دلار را از 1000تومان به 3500 تركوند ،حالا اداي اقتصاد دان ها را هم درمياره،مگه رهبري نگفتن كه شماها كه سالها حكومت دردستان اتون بود چرا كاري نكرديد كه امروز شعار ميدين/البته كار امثال شما به فنا دادن مملكت بود

    • بدون نام

      اینکه گفته ارز به وفور پیدا میشه منظورش به افرادی مثل خودشونه که جیب هاشون پره واینکه گفته کجا با پول پول میخرن. همینجا. بعدش این پول نیست که کاغذه بی ارزش

    • بدون نام

      تا وقتی مدیران ونمایندگان بیسوادی چون محمودبهمنی داریم ارزش پول ملی روز به روز افت خواهدکرد وارزش پول(شیطان بزرگ) ؟؟؟ هرروز بالاترازروزقبل میشود چون درانجا مدیردزد وبیسواد ندارند واقازاده هم وجود خارجی ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج