جاباما
۷۰۹۲۹۰
۴۵ نظر
۵۰۳۴
۴۵ نظر
۵۰۳۴
پ

عبدی: روند کاهشی نام‌های مذهبی ادامه دارد

به‌تازگي تحليلي درباره «تحول نام‌گذاري كودكان تهراني» در پژوهشگاه هنر، ارتباطات و رسانه منتشر شده است كه «عباس عبدي» در آن به بررسي اسامي انتخاب‌شده كودكان در سال‌هاي ۷۵ تا ۹۴ پرداخته است.

روزنامه شرق نوشت: به‌تازگي تحليلي درباره «تحول نام‌گذاري كودكان تهراني» در پژوهشگاه هنر، ارتباطات و رسانه منتشر شده است كه «عباس عبدي» در آن به بررسي اسامي انتخاب‌شده كودكان در سال‌هاي ۷۵ تا ۹۴ پرداخته است.

عبدی: روند کاهشی نام‌های مذهبی ادامه دارد

اسامی پرطرفدار کودکان در سال ۹۶ را دیده‌اید؟ چه نکته‌ای به نظرتان می‌رسد؟ همان‌طور که مشاهده می‌شود، اسامی مذهبی هنوز جزء اسم‌های پرطرفدار است حالا شاید به شکل ترکیبی. این را ناشی از چه‌چیزی می‌دانید؟

بله من 20 نام اول محبوب دختران و پسران را كه به‌تازگي منتشر شده است، در خبرگزاري‌ها ديده‌ام. البته در‌نظر داشته باشيد اول اینکه اينها 20 نام محبوب است و نه همه نام‌ها و دوم اینکه مختص استان تهران است و در سطح كشور متفاوت مي‌شود. كاملا درست است که اسامي مذهبي هنوز هم جزء پرطرفدارترين نام‌ها هستند به‌‌ویژه در بين پسران، ولي وقتي ما از اين موضوع صحبت مي‌كنيم باید متوجه روند روبه‌كاهش مشهود آن نیز باشیم، اسامي مذهبي در گذشته همواره جزء اسامي پرطرفدار بوده است.

بله در تحقيق شما آمده است كه در مقاطعي اسامي اسلامي جزء پرطرفدار‌ها بوده‌اند، اما گه‌گاه روند كاهشي داشته است؛ مثل دوران حضور آقاي احمدي‌نژاد.

به‌هرحال مي‌بينيم چه در مورد پسران و چه در كل استان‌ها، روند انتخاب اسامي مذهبي كاهشي بوده است. انتخاب اسامي مذهبي در گذشته همواره درصدشان بالا بوده است، اوج آن در سال‌های اول انقلاب است که در کل به حدود ۶۵ درصد و در مورد پسران نزدیک به ۸۵ درصد رسید، ولی بعدها روند كاهش يافته و الان به حداقل خود در ۵۰ سال اخیر رسيده است. الان نه‌فقط نسبت به سال ۶۳ كه نسبت به سال ۴۵ هم اين روند كاملا كاهشي بوده و به پايين‌ترين ميزان خود رسيده است. در این دو سال را نمي‌دانم وضعيت چگونه است، اما بر‌اساس ۲۰ نام محبوب‌تر می‌توان حدس قریب‌به‌يقین زد که اين روند كاهشي ادامه داشته و احتمالا تشدید هم شده است. درصد نام‌های انتخاب‌شده برای کودکان تهرانی با ‌گرايش اسلامي در سال 1345 در بين دختران و پسران در حدود 58 درصد بوده است. اين روند افزايشي بود تا سال 60-61 كه افزايش يافت و به 65 درصد رسيد. اما از آن مقطع روند مذکور كاهشي شد تا ‌اينكه در سال 94 به نزديك 40 درصد رسيده كه كاهش زيادي است. فقط درصد نام‌ها نیست كه كاهشي بوده، بلكه بين اسامي ترکیبی صورت گرفته است که شدت مذهبی‌بودن نام‌ها را هم کمتر کرده است. مثلا نام‌های مذهبی مثل علی، حسین، مهدی و عباس را با «امير» تركيب مي‌كنند و غلظت مذهبي‌بودن اسامي را كم مي‌كنند. براي اولين‌بار است كه سه تا اسم با تركيب «امير» در بالاترين رتبه کاربرد قرار گرفته‌اند.

نكته‌اي ديگر كه در بين 20 اسم پركاربرد پسرانه مي‌بينيد، انتخاب چندین نام غيرمذهبي ( كيان، ساميار، آراد، ماهان، رادين، پارسا و... ) است كه در گذشته هيچ‌وقت در این سطح از کاربرد وجود نداشت. ایلیا هم اگر‌چه گفته می‌شود نام علی در عبری است، ولی چندان وجه مذهبی ندارد. تا‌به‌حال نداشتيم كه در بين 20 پرطرفدارها اين تعداد اسم غيرمذهبي وجود داشته باشد و به نسبت هم اسامي خيلي جديدي هستند. در بين اسامي دختران كه اين فرایند شديد‌تر است، در میان ۲۰ نام پر‌کاربردتر فقط سه نام فاطمه، زهرا و زينب به ‌چشم مي‌خورد. بقیه یا اسامي غيرمذهبي هستند يا به شكل خيلي رقيق از اسم‌هاي مذهبي استفاده شده است. اين نشانه يك تحول در ‌گرايش فرهنگي است.

شما پيش‌تر هم تحلیل کرده بودید انتخاب اسامی خود یک تحول فرهنگی است، الان هم بر اين نكته تأكيد مي‌كنيد. اکنون و با دیدن اسامی سال ۹۶ همان تحلیل درست است؟ به‌‌ویژه این نکته که « نام‌های پسران حامل و معرف فرهنگ گذشته است درحالی‌که نام‌های دختران نگاه بر آینده دارد به عبارتی از این اسامی‌ گرایش به آینده را می‌توان متوجه شد».

توجه كنيد كه براي اظهار‌نظر دقيق و تحليل نياز هست تا حداقل 50 اسم برتر را داشته باشيم. اما در‌ بين همين 20 اسم هم مي‌توان مشاهده كرد كه این روند ادامه دارد و فكر مي‌كنم به‌اين‌زودي‌ها هم متوقف نخواهد شد.

هرچند فقط دو سال از تحلیل شما گذشته است، اما شما در آینده‌نگری در تحلیل دو دهه پیش عواملی نظیر تنوع‌طلبی، زیبایی‌شناسی، غیرمذهبی‌شدن و خنثی‌شدن و ملی‌شدن و هم‌آوایی با خوانش آن در زبان‌های دیگر را جزء نکته‌های انتخاب اسامی دانسته‌اید، آیا این نکته اکنون هم مشهود است؟

مي‌دانيد در تحليل تحول نام‌هاي انتخابی برای كودكان، اثرگذاری تمام اين عوامل را نشان مي‌دهد اما درباره غيرمذهبي‌شدن ما با دو اتفاق روبه‌رو هستيم.

يكي اينكه تعداد استفاده از اسامي مذهبي كاهش مي‌يابد، از‌سوي‌ديگر خلوص مذهبی این نام‌ها از طریق تركيب با اسامي ديگر رقيق مي‌شود. درحال‌حاضر ما هيچ نشانه و موردي را نمي‌توانيم پيدا كنيم كه اين خصوصيات نظیر تنوع‌طلبی، زیبایی‌شناسی، غیرمذهبی‌شدن و‌گرایش به خنثی‌شدن و ملی‌شدن و خوانش ساده در زبان‌های دیگر تغيير كند و روندي خلاف آن را در‌ پي داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خواهيم ديد...عبدي

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ملت ایران اساسا جوگیرند نه دینداریشون عمیقه نه مدرن شدنشون اصولیه! مثلا الان فکر می کنند با گذاشتن اسامی بی معنی و مزخرف و تک بر روی بچه های بی خاصیتشون مدرن میشن:) به نظر من نه همراه کردن این جماعت افتخاری برای کسی محسوب میشه نه از دست دادن حمایت همچین جماعتی فاجعه ست...

    • فضولباشی

      برام جالبه که از اول انقلاب تا حالا هرچی فیلم وسریال دریت کردن توش شخصیتهای منفیش همه اسامی ایرانی داشتن مثل خشایار وسامان وساسان وغیره وشخصیتهای مثبت همه اسامی مذهبی کاملا مشخصه که پخش چنین برنامه‌هایی چقدر تاثیر گذار بوده و شایدهم اثر معکوس داشته اگرچه ناگفته پیداست که این فرهنگ ازکجا نشات گرفته وچرا گسترش میابد .

    • بدون نام

      40 درصد نیست برو پایین تر .

    • بدون نام

      حالا بیایید یه قانون وضع کنید و مردمو ملزم به انتخاب اسم مذهبی و عربی کنید . اصلا ثبت احوال هیچ اسم غیر مذهبی و عربی رو ثبت نکنه. چطوره؟ یه گشت ارشاد هم راه بندازین هرکسی اسمش غیر عربی و غیر مذهبی بود تو کوچه خیابون کتک بزنین.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        والله از اینا بعید نیست

    • بدون نام

      ما ایرانی هستیم باید نام ایرانی بذاریم من اسم پسرمو کیان گذاشام خیلیم عالیه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من اسم پسرم رو محمد حسن گذاشتم

      • بدون نام

        ما ترک هستیم و اسم ترکی دوست داریم

      • بدون نام

        هنوز فسیلهایی وجود دارند که فکر می کنند ایران یک نژاد و فرهنگ خالص بدون اختلاط داشته!! افکار منحط پهلوی هنوز در مغز مردمه

      • بدون نام

        غربیها اگه می خواستن این راه رو برن باید اسامی مثل آبراهام و مری رو برای بچه هاشون انتخاب نمی کردن .بگذریم که اصلا آریاییها یک قوم مهاجم به ایران بودند و زبانشون رو مسلط کردند به بومیان ایران در حالیکه بنا بر تحقیقات ژنتیکی ژنهای ایرانیها عمدتا خاورمیانه ای هست .د

    • بدون نام

      زنده باد ایران و تارخش و نامهای خالص ایرانی

    • مرتضی

      پیامبر اکرم (ص) فرمودند : اگر برای کسی چهار فرزند متولد شود ، یکی از آنان را به نام من نامگذاری نکند به من جفا کرده است. وسائل الشیعه جلد ۱۵ صفحه ۱۲۶

    • بدون نام

      اخه چه ربطى به احمدى نژاد داره

      پاسخ ها

      • جواد

        خبرگزاری بی طرف باشید. حتما باید بگی احمدی نژاد !روحانی تون رو هم دیدیم .صد رحمت به محمود

      • بدون نام

        انگار مسابقه است
        هرکی تو یه مرحله اسم احمدی رو نبره, امتیازشو از دست میده

    • بدون نام

      عبدي كيه بابا

    • بدون نام

      ..ما ایرانی هستیم فقط اسم ایرانی برای فرزندانمان میگذاریم...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایران مجموعه ای از تمام اقوام و فرهنگها و مذاهبی هست که در طول تاریخ بهش وارد شدند .این حماقتهای پهلوی داره به شکل افراطی ای دوباره به این جامعه بر می گرده .همه جوره در حال سقوط آزادیم

    • بدون نام

      فکر کنم نامهای مذهبی جدیدا به صفر رسیده اگر خوب به اطرافمان نگاه کنیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بدبختی شما همینه که فکر می کنید خودتون و فامیلتون کل مردم ایران هستند!

      • بدون نام

        ایران همون شما و اطرافیانتون هستین

    • بدون نام

      درسته که انتخاب نام سلیقه ای هست و شخصی ولی نامگذاری فرزندان به نام ائمه اطهار آثار و برکاتی در زندگی داره که غیرقابل انکاره.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نام اهل بيت روزي هر نسلي نميشه

      • جمشید

        اون شخصیت و انسانیته که روزی هر کسی نمیشه نه اسم

      • بدون نام

        جمشید
        درود بر خودت و اسمت

    • بدون نام

      الان خیلی از افرادی که اسامی مذهبی دارند هم دو اسمه هستند چرا که ثبت احوال اسامی مذهبی رو عوض نمیکنه، مثلا خواهر من اسمش فاطمه است اما همه نگار صداش می کنند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دو اسمه بودن ربطی به ثبت احوال نداره .خیلی ها یک اسم مذهبی برای بچه هاشون می گذارند و بعد با یک اسم جینگولی صداش می کنند .چیز تازه ای هم نیست.حالا اینکه اون بچه ها نهایتا ضد دین بشن و دو روز زندگی به چشمشون بیاد یک مساله دیگه اس.هر چند که همین ها هم موقع مردن یهو مسمان میشن:) مثلا به کامنتهایی که ملت برای مومیایی رضا خان گذاشتند و بر مسلمان بودن جنازه تاکید کردند نگاه کنید:)

    • بدون نام

      من اسم دخترمو گذاشتم سلنا.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عقده اي كي بودي تو؟

      • بدون نام

        فامیلیتو هم بذار گومز که بشه سلنا گومز!!

      • بدون نام

        دیگه این جور دخترها معلومه چی میشن دیگه! تماما بدنبال مد و آرایش و رقاصی .از سی به بعد هم افسردگی می گیرند .ملت تازه به دوران رسیده

      • بدون نام

        اسم قشنگیه باید یاد بگیریم اسم یه‌چیز شخصیه و به کسی ربطی نداره

      • بدون نام

        سلنا
        خیلی هم زیباست

        انتخاب اسم یه موضوع شخصیه و به هیچکس ربطی نداره
        هرچند ثبت احوال همیشه تکلیف روشن کرده

    • من

      به نظر من اسامی افراد در جامعه باید تنوع داشته باشه... نمیشه که نصف یک کشور هم اسم باشن

    • بدون نام

      یکی هم از فامیل ما اسم دخترش رو گذاشته خدیجه ما کلی تعجب کردیم بنظر من این اسم برای بچه کمی سنگینه انگار زن پنجاه ساله رو صدا میزنی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اسم زيبا مزين خديجه بسيار پر بركت است و موجب خوشنودي آقا رسول لله
        منتها شما همون اسم بچت رو بذار استاتيرا

      • بدون نام

        خدیجه خیلی بهتره از پانیدا سیمیدا ریمیدا! لااقل اسم یک شخصیت واقعی بوده

      • بدون نام

        خیلی نادونی

    • بدون نام

      اگر تربیت درست صورت بگیره تاثیر بیشتری داره تا اسم ...به نظرم اسم هیچ تاثیری روی شخصیت انسانها نداره ...فقط باید معنی مناسبی داشته باشه همین

    • بدون نام

      اگر تربیت درست صورت بگیره تاثیر بیشتری داره تا اسم ...به نظرم اسم هیچ تاثیری روی شخصیت انسانها نداره ...فقط باید معنی مناسبی داشته باشه همین

    • جمشید

      اسم بچه هر کس به خودش مربوطه.یکی عربی دوس داره یکی ترکی یکی ایرانی فارسی یکی کردی و...تا اخر.پس هی نیایین بگین این اسم اینجوریه اون اسم اونجوریه.......پس کمتر حرف های خرافی ببافید و به اسم همدیگه احترام بزارید

    • بدون نام

      چه اصرار و عصبانیتی دارن بعضیا نذار عزیزم نذار اسم مذهبی رو بچه ت همون سلنا ملنا خوبه واستون تهش درمیاد یکی اینا رو از خودش درآورده تو نت پخش کرده خخخخ

      پاسخ ها

      • جمشید

        به تو چه.مگه فضول مردمی تو.شما اسم بچتو مذهبی بزار اما در مورد دیگران دخالت و فضولی نکن

    • بدون نام

      حالا چه گيري داديد به نام گذاري ،هر كي دلش بخواد ايراني ميزاره و هركي دلش بخواد مذهبي ديگه.هي آمار ميدن ..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج