جاباما
۷۰۹۲۹۷
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

سرنوشت تعطیلات زمستانی در هاله‌ای از ابهام

از مدت‌ها پیش پرونده تغییر زمان تقویم آموزشی کشور روی میز مسئولان آموزش‌وپرورش کشور باز بوده تا با جمع‌بندی به زمانی مناسب برای همه مناطق کشور برسند و حالا سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش، در گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت تغییر تقویم آموزشی و پیشنهاد بازگشایی مدارس از اواسط شهریور گفته است: این تغییر نیازمند مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

روزنامه شرق: از مدت‌ها پیش پرونده تغییر زمان تقویم آموزشی کشور روی میز مسئولان آموزش‌وپرورش کشور باز بوده تا با جمع‌بندی به زمانی مناسب برای همه مناطق کشور برسند و حالا سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش، در گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت تغییر تقویم آموزشی و پیشنهاد بازگشایی مدارس از اواسط شهریور گفته است: این تغییر نیازمند مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

هم‌اکنون طرح آن در دست بررسی است؛ اما هنوز به نتیجه نرسیده است؛ یعنی اتفاق‌نظر واحدی دراین‌باره حاصل نشده است تا بتوانیم لایحه آن را به مجلس ارسال کنیم. به نظر می‌رسد اجماع دراین‌باره در حال به‌دست‌آمدن است و به‌زودی لایحه آن را آماده خواهیم کرد. اجرای تغییر زمان آغاز سال تحصیلی، مربوط به امروز و دیروز نیست و البته هر سال در زمستان و با افزایش آلاینده‌های هوای کشور، به این مسئله بیش‌ازپیش پرداخته می‌شود.

هرچند مسئولان آموزشی کشور گوشزد می‌کنند در تغییر تقویم آموزشی کشور فقط و فقط مسئله آموزشی مدنظرشان است و مشکل آلودگی هوا را باید مراجع دیگری حل کنند؛ اما نمی‌شود این مسئله را نیز از نگاه دور کرد که به‌هر‌ترتیب رفت‌‌وآمد دانش‌آموزان در زمان آلودگی هوا به مدرسه، نتایج ناگواری به همراه دارد و از طرف دیگر، در سال‌های اخیر تعطیلات مکرر زمستانی به علت آلودگی هوای کلان‌شهرها، ضربات جبران‌ناپذیری به بحث آموزشی وارد کرده است. مهدی نویدادهم، رئیس شورای عالی آموزش‌وپرورش، در تأیید سخنان وزیر آموزش‌وپرورش به «شرق» می‌گوید: با تأکید بر اینکه هنوز زمان مشخصی برای تغییر شروع سال تحصیلی در نظر گرفته نشده، همان‌طور که پیش از این نیز عنوان کرده‌ام، تصمیم‌گیری در این زمینه بر عهده مجلس شورای اسلامی است.

این به آن دلیل است که یک قانون قبلی وجود دارد و اگر نیاز به تغییر احساس شود، آن قانون است که باید اصلاح شود؛ در آن قانون، مجلس آموزش‌وپرورش را مقید کرده آغاز سال تحصیلی اول مهر باشد و پایان اردیبهشت سال تحصیلی پایان یافته و خرداد امتحان برگزار می‌شود. این زمان‌بندی از نظر ما با مشکلاتی روبه‌رو است؛ اول اینکه ما با یک تابستان طولانی روبه‌رو هستیم که هیچ توجیه کارشناسی ندارد و آسیب‌های جدی آموزشی-تربیتی به همراه دارد؛ بنابراین یکی از دلایلی که ما خواهان تغییر زمان آموزشی هستیم، کوتاه‌کردن تابستان است. دوم اینکه اگر این اصل پذیرفته شود، می‌شود به تعطیلات زمستانی فکر کرد که این تعطیلات را دستگاه‌های مختلف امروزه پذیرفته‌اند و خواهان آن هستند.

سازمان میراث و سازمان حفاظت محیط زیست نیز که از منظر مأموریت‌های سازمانی خود به این بحث نگاه می‌کنند، خواهان این مسئله هستند که تعطیلات زمستانی داشته باشیم تا هم بشود برای ‌آلودگی هوا فکری کرد و هم مسافرت‌های تابستانی را در زمستان پراکنده کرد که اقتصاد توریسم به زمستان نیز منتقل شده و ایجاد اشتغال کند؛ اما چیزی که ما به آن فکر می‌کنیم، مسئله آموزشی و تربیتی است. از نظر ما، تابستانی طولانی داریم که باید کوتاه شود و زمستان هم می‌تواند فرصتی داشته باشد که دانش‌آموزان رفع خستگی کنند و با انرژی بیشتری ادامه راه تحصیل را داشته باشند.

وی افزود: «خوشبختانه چیزی که وزیر محترم آموزش‌وپرورش عنوان کرده‌اند، این است که توافقی برای کوتاه‌کردن تعطیلات تابستانی و اضافه‌کردن تعطیلات زمستانی وجود دارد و به‌خصوص با پیش‌آمدن بحث آلودگی هوا، این درخواست بیشتر شده که ما از تعطیلات تابستانی کم کرده و تعطیلات زمستانی را در تقویم آموزشی بگنجانیم. این تصمیم آثار فراوان سیاسی و اجتماعی دارد و یکی از این آثار، تأثیر بر آلودگی هواست؛ اما آلودگی هوا در همه استان‌ها ما را درگیر نمی‌کند و مسئول و متولی آن دستگاه‌های دیگری هستند که با تدابیر دیگری باید مشکل را حل کنند».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایران

      آقایان علامه آموزش وپرورش بلاخص وزیر ....تزهای مثلا کارشناسی رو برا خودتون نگه دارید سیستم آموزش قدیمی که واقعا مفید بوده رو ادامه بدین نه سیستم ناقص اموزشی جدید که بارعلمی دانش اموز رو کم کرده بی زحمت برا تعطیلات دانشاموزان ووالدین محترمشان با تعطیلات میخره زمستونی مشکل درست نکنید کدوم ادم عاقل وسلیم العقلی زمستان مسافرت میره این تزها برا خودتون مشکل حقوق وجایگاه معلمین رو اصلاح کن الودگی هوا پیشکش......

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج