۷۰۹۳۲۲
۷ نظر
۵۰۱۲
۷ نظر
۵۰۱۲
پ

نماینده مجلس: تلگرام «چاقو» است!

غلامرضا حيدري نماینده مردم تهران در مجلس در روزنامه اعتماد نوشت: در شرايطي كه بحث انسداد يا عدم‌انسداد ف ضاي مجازي به يكي از موضوعات اصلي كشور تبديل شده، معتقدم نبايد بيش از اين در موضوع مته به خشخاش بگذاريم و احيانا مسائل اصلي را فراموش كنيم.

غلامرضا حيدري نماینده مردم تهران در مجلس در روزنامه اعتماد نوشت: در شرايطي كه بحث انسداد يا عدم‌انسداد ف ضاي مجازي به يكي از موضوعات اصلي كشور تبديل شده، معتقدم نبايد بيش از اين در موضوع مته به خشخاش بگذاريم و احيانا مسائل اصلي را فراموش كنيم.

اما فارغ از اين نگاه، به نظرمي‌رسد طرح موضوع فيلترينگ تلگرام يا اعمال محدوديت در فضاي مجازي به نگاه بسته و رويكرد غيرمنعطف دوستان در مواجهه با موضوعات مختلف مربوط است. اين رويكرد غيرمنعطف و بسته باعث مي‌شود، صرفا نيمه خالي ليوان در محور نگاه دوستان قرار گيرد، حال آنكه فضاي مجازي نيز همچون ديگر موضوعات اقطاب و جوانب مثبت و منفي دارد و براي قضاوت درباره آن، بايد برآيندها را مدنظر قرار داد.

امروز آهسته‌آهسته درحال عبور از عصر ديجيتال هستيم و لازم است نگاه‌مان نسبت به تحولات تكنولوژي تحول يابد و اينكه مثلاً بگوييم اينترنت از ابتدا براي تحت‌نظر قرار دادن يا جاسوسي از ما ساخته شده، درست نيست و شخصا اين نگرش را واقع‌بينانه نمي‌دانم، بلكه معتقدم يك شهروند خلاق با رويكردي مبتكرانه، دست به اختراع فضاي مجازي زده و رفته‌رفته اين پديده نو توسعه يافته و هم‌اكنون به حدي از پيشرفت رسيده كه در آن واحد مي‌توانيم ازطريق صوت و تصوير با اقصا‌نقاط جهان ارتباط برقرار كنيم.

در اين شرايط اما متاسفانه ورود صنايع جديد و پديده‌هاي نو به كشور ما همواره با موانع و ممانعت‌هايي روبه‌رو بوده است، به عنوان نمونه گفته مي‌شود زماني كه راديو اختراع شد و در اختيار شهروندان قرار گرفت، عده‌اي با آن مخالف بودند و حتي پيش از آن، وقتي بلندگو ساخته و راهي بازار شد، عده‌اي مخالف بودند. اين وضعيتي مشابه براي تلويزيون، ويدئو و ماهواره است كه به‌ويژه در سال‌هاي بعد از پيروزي انقلاب شاهد آن بوديم و امروز شاهد تكرار همان مباحث درمورد فضاي مجازي و اينترنت هستيم.

در اين راستا به نظر مي‌رسد، اگر بنابر سوءاستفاده از اين فضا باشد، به هرحال همين كه گوشي‌هاي تلفن همراه، هوشمند شدند، امكان رديابي محل رفت و آمد كاربران و شنود مذاكرات آنها ميسر مي‌شود و اين قانون و لزوم پايبندي به قانون است كه مانع از اين مداخلات مي‌شود. تلگرام نيز صرفا يك ابزار ارتباطي است و استفاده مثبت يا منفي از آن، ارتباطي به نفس و ذات خود اين ابزار ندارد. بنابراين بستن و محدود كردن، خود ابزار چندان منطقي نيست، آن هم در شرايطي كه اخيراً زمزمه‌هايي درمورد ورژن جديد تلگرام به گوش مي‌رسد كه به‌دليل استفاده از تكنولوژي‌هاي جديدتر اساسا قابل فيلترينگ نيست.

درمجموع معتقدم چه امكان فيلترينگ تلگرام ميسر باشد، چه نه، ورود در اين مسير همانا پاك كردن صورت مساله است و تجربه نشان داده كه نتيجه‌بخش نخواهد بود. البته تقويت پيام‌رسان‌هاي داخلي اقدامي مثبت و ضروري است اما انتخاب ميان يك محصول باكيفيت داخلي با مشابه خارجي آن بايد براي شهروندان و كاربران وجود داشته باشد. شهروندان حق انتخاب دارند و تلگرام نيز همچون ديگر پيام‌رسان‌ها صرفا يك ابزار است و عاميانه‌ترين مثال در توضيح وضعيت امروز اين ابزار نيز همان تشبيه چاقو است؛ چاقويي كه هم مي‌تواند در دستان قاتل، به كار كشتن بيايد و هم، در دستان جراح، به كار زندگي بخشيدن.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بهترین راه رفع مشکلات اقتصادی مردم اگر مردم از نطر اقتصادی تا حدودی تامین شون هیچ کس نمیتواند در کشور ما دخالت کند

    • بدون نام

      نمايندگان مجلس آيا اينقدر كه بفكر مسائل حاشيه اي هستيد بفكر گرفتاري و آسايش مردم هستيد؟

    • کریمی

      نترس دست شما را نمیبره اگر چاقو هست پس چرا استفاده میکنی

    • رفیعی نسب

      قبول کنید که مسایل دیگر فراموش کردین ودودستی پسبیدین به تلگرام مگر همین خود شماها نبودین که مجلس براش اوردن درتلگرام الان شده چاقو چه طوری خوب وبد ازاول برن این رسمش نیست حالا تا فراداصبح بگی کمن میگم داخلی پیام نیمشه روانه کرد فقط پیام رسان تمام

    • جباری

      اینقدر با مردم لج و لجبازی نکنید ملت خسته شدن یجایی شما رو تنها میذارن .خود من دیگه بریدم یه حرف خوب نمیزنید ملت خوشحال بشن .چرا اینقدر ذاتتون خرابه.هر کاری که میخواید بکنید فقط زودتر ولی اینو بدونید که هیچکس با زور تسلیم خواسته کسی نمیشه.

    • بدون نام

      نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به فکر مردم باشند نه حاشیه مردم‌ شرایط سختی دارند

    • گنزق

      تلگرام هم به عاقبت صنعت تولید خودرو پیوست ، مژبور میشیم از تولید داخل حمایت! کنیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج