۷۰۹۷۴۹
۲ نظر
۵۰۰۳
۲ نظر
۵۰۰۳
پ

حجتی آماده است؛ نظر رئیس‌ جمهور چیست؟

ظاهرا کرسی شهرداری تهران طلسم شده است و روند انتخاب جایگزین محمدعلی نجفی برای جلوس بر این کرسی آرام در حال طی شدن است. در همین راستا روز گذشته تعدادی از اعضای شورای شهر نشستی با محمود حجتی داشتند تا از برنامه او برای حضور در شهرداری اطلاع پیدا کنند.

روزنامه آرمان: ظاهرا کرسی شهرداری تهران طلسم شده است و روند انتخاب جایگزین محمدعلی نجفی برای جلوس بر این کرسی آرام در حال طی شدن است. در همین راستا روز گذشته تعدادی از اعضای شورای شهر نشستی با محمود حجتی داشتند تا از برنامه او برای حضور در شهرداری اطلاع پیدا کنند.

آن‌طور اطلاع پیدا کرد، در این جلسه حجتی آمادگی خود را برای حضور در شهردار اعلام کرده است اما این به معنای حضور او در بهشت نیست چرا که هنوز رئیس‌جمهور موافقت خود را با خروج حجتی اعلام نکرده است. از سوی دیگر جلسه دیروز به معنای انتخاب حجتی به‌عنوان شهردار نیست بلکه او مانند ۶ گزینه دیگر برنامه‌های خود را برای حضور در شهرداری، به اعضای شورا اطلاع داده است.

موانع حضور حجتی

درباره حضور یا عدم حضور حجتی در صف کاندیداهای ریاست‌جمهوری اما و اگرهای زیادی وجود دارد چرا که او وزیر جهاد کشاورزی است و خروجش از دولت مستلزم اجازه رئیس‌جمهور است. در تیر سال گذشته که قرار به انتخاب شهردار بود نام حجتی در میان گزینه‌ها مطرح شد اما ۲۷ همان ماه محمود حجتی گزینه اصلی حزب اتحاد به‌دلیل تاکید بر باقی ماندن در ترکیب هیات دولت انصراف داد. اگر در آن دوره رئیس‌جمهور با خروج حجتی از دولت مخالفت کرد اما اکنون جلوس او بر کرسی شهرداری مخالفان جدی دارد چنان‌که حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به نامه وزیر جهادکشاورزی به معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر افزایش ۵۰‌درصدی حقوق‌ها در این وزارتخانه، آن را تکان‌دهنده توصیف کرد و افزود: «چرا وزیر جهاد‌کشاورزی بی‌جهت و بدون تامین مالی درخواست افزایش ۵۰‌‌درصدی حقوق می‌کند؟‌» از سوی دیگر حجتی دارای مخالفانی هم در مجلس است که محمود صادقی از آن جمله است.

این نماینده تهران چنین توئیت کرد: «گفته‌ می‌شود یکی از ۳ وزیری که اخیرا از سد استیضاح مجلس گذشت، در بین گزینه‌های احتمالی شهرداری تهران است. به اعضای محترم شورای شهر توصیه می‌شود در بررسی‌های خود به دلایل امضاکنندگان استیضاح به‌ویژه در مورد تعارض منافع و پدیده درب‌گردان در مورد او و نزدیکانش توجه کنند». عبدا... ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم پیش از این به «آرمان» گفته بود: «برخی کنشگران سیاسی گمان کردند منظور از توصیف کلیدی رئیس دولت اصلاحات از شهردار تهران که باید شخصیتی ملی باشد این است که سابقه وزارت، نمایندگی مجلس یا معاونت رئیس‌جمهور داشته باشد درصورتی که اصل مراد رئیس دولت اصلاحات این بود که شهردار باید کسی باشد که همه نهادهای حاکمیتی او را بپذیرند و بتوانند با او تعامل برقرار کنند و او هم بتواند کارها را به خوبی پیش ببرد». این اظهارات یعنی اگر تاکید بر انتخاب چهره ملی است نباید این تصور را داشت که وزیر بر دیگر گزینه‌ها ارجحیت دارد.

عارف؛ در جامه مصلح شورا

همچنین برخی که در کمال ناباوری خود را گزینه مناسب برای شهرداری می‌دانستند و با عدم اقبال مواجه شدند، اکنون جامه مصلح بر تن دارند و به نصیحت اعضای شورای شهر برای انتخاب شهردار می‌پردازند. محمدرضا عارف از این جمله است که ریاست فراکسیون امید مجلس را برعهده دارد اما در کمال ناباوری خود را گزینه شهرداری کرد. پس از آن بود که مخالفت‌ها آغاز شد. به‌عنوان نمونه محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر گفت: «تمایلی برای شهردار شدن عارف وجود ندارد». در چنین شرایطی عارف روزمرگی را آفتی برای فعالیت نهاد شوراها دانست و با بیان اینکه اعتماد مردم به نهاد شوراها نباید خدشه‌دار شود، تاکید کرد: مردم در انتخابات سال ۹۶ در تهران و اکثر کلانشهرها به لیست امید اعتماد کردند و رأی قاطعی به گفتمان اصلاح‌طلبی دادند. هزینه‌هایی برای تهیه لیست امید در تهران داده شد و اعضای شورای شهر تهران باید به عقبه گفتمانی خود توجه داشته باشند و در مسیری حرکت نکنند که باعث بی‌اعتمادی مردم به این گفتمان شود.

رئیس فراکسیون امید مجلس سهم‌خواهی را آفتی برای جریان‌های سیاسی دانست و گفت: امروز باید مهم‌ترین دغدغه همه مسئولان خدمت به مردم باشد. شورای شهر تهران هم باید مراقبت کند تا گرفتار حاشیه‌هایی که برخی افراد و جریانات مدعی می‌خواهند برای آنها ایجاد کنند نشود و تمام تلاششان خدمت به مردم باشد. وی با بیان اینکه انتخاب شهردار تهران باید در فضایی آرام و دور از فشارهای برخی جریانات باشد، خاطرنشان کرد: ملاک اعضای شورای شهر در انتخاب شهردار تهران باید تخصص‌گرایی، کارآمدی، پاکدستی، آشنایی با مدیریت شهری، تعامل با همه نهادهای حاکمیتی و داشتن برنامه مدون برای اداره شهر باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      گزینه خوبیه

    • محسن

      خوابشو ببینید مثل قالیباف پیدا کنید .
      تهرانی ها باید جور انتخاب غلطشونو بکشن .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج