۷۰۹۹۳۶
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

پاشازاده: برای مربیگری در لیگ باید پارتی پیدا کنم

پنجمین صعود با پنجمین تیم. مهدی پاشازاده این رکورد را در لیگ ۲ به نام خود ثبت کرده و این بار با شاهین شهرداری بوشهر طعم موفقیت را چشیده.

ایران ورزشی: پنجمین صعود با پنجمین تیم. مهدی پاشازاده این رکورد را در لیگ ۲ به نام خود ثبت کرده و این بار با شاهین شهرداری بوشهر طعم موفقیت را چشیده. سرمربی سابق نساجی که در این تیم هم نتایج درخشانی کسب کرد و در زمره تیم‌های مدعی صعود به لیگ برتر قرار داشت. پاشازاده که نشان داده در مربیگری حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد، از رابطه‌های پشت پرده در فوتبال ایران صحبت می‌کند و اینکه چرا تا امروز موفق به حضور در لیگ برتر نشده است. کاپیتان سابق استقلال البته در مورد این تیم و تمدید قرارداد وینفرید شفر هم حرف های بسیاری برای گفتن داشت. حرف هایی که البته به قول خودش گوش شنوایی برای شنیدن آنها وجود ندارد

تبریک بابت پنجمین صعود به لیگ یک. به نظر می‌رسد در این کار متخصص شده‌اید.

من با گسترش فولاد، شهرداری تبریز، آلومینیوم اراک و پارس جنوبی جم به لیگ یک صعود کرده بودم و حالا هم که با شاهین شهرداری بوشهر به این موفقیت رسیده‌ام.

شناخت شما از لیگ 2 را می‌توان دلیل این موفقیت‌ها دانست؟

ببینید هم باید شناخت باشد و هم شرایط مهیا. کار و زحمت هم در این موفقیت دخیل است. یک یا ۲ صعود را می‌توان اتفاقی دانست اما وقتی ۵ بار موفق به انجام یک کار می‌شوید یعنی تلاش و برنامه‌ریزی دارید. البته من در لیگ یک هم موفق بودم اما نمی‌دانم چرا اجازه نمی‌دهند کار خودم را انجام بدهم.

یعنی در لیگ یک هم می‌توانید یک تیم را راحت به لیگ برتر بیاورید؟

راحت که نیست اما با برنامه‌ریزی می‌شود موفق بود. فقط یک شرط دارد. اینکه بگذارند یک مربی کار خودش را انجام بدهد. متاسفانه هر چه سطح بالاتر می‌آید، میزان دخالت‌ها هم بیشتر می‌شود.

دخالت؟ منظورتان چیست؟

فکر می‌کنم منظورم واضح است. یکی از نوع تمرین‌ها ایراد می‌گیرد، دیگری به رفت و آمدها انتقاد می‌کند و گروهی هم در جذب بازیکن در کار مربی دخالت می‌کنند. اینها همه در موفقیت یک تیم تاثیرگذارند. من اما اجازه این دخالت‌ها را نمی‌دهم. شاید به همین خاطر هم هست که از لیگ یک به لیگ ۲ می‌آیم و اینجا کارم را انجام می‌دهم.

در لیگ 2 خبری از این اتفاق‌ها نیست؟

نه. می‌دانید چرا؟ چون من در لیگ ۲ قدرت دارم و با شرط و شروط فراوان مربیگری یک تیم را بر عهده می‌گیرم. اینجا خیلی قاطع می‌گویم که کسی حق ندارد در کار من دخالت کند. در لیگ یک یا لیگ برتر شاید نتوانم این چارچوب را رعایت کنم و شاید هم گروهی این اجازه را صادر نکنند. وگرنه همین کار را می‌توانم در لیگ برتر هم انجام بدهم و شاید نتایج بهتری هم بگیرم.

پس به همین دلیل هست که از یک تیم مدعی صعود به لیگ برتر به تیمی در لیگ 2 می‌روید. بر خلاف برخی مربیان، شما این اقتدار را دوست دارید و چارچوب‌ها را رعایت می‌کنید.

من وقتی از نساجی جدا شدم، از لیگ برتر هم پیشنهاد داشتم اما واقعا شرایط برای کار مناسب نبود. البته قرار هم نبود به بوشهر بیایم اما آمدم و کارم را با قدرت آغاز کردم. آن هم در فاصله ۲ هفته مانده به شروع مرحله نهایی مسابقات. نه تیم را خودم بسته بودم و نه می‌توانستم بدنسازی کنم. از همه بدتر اینکه در گروه مرگ هم قرار گرفتیم. کار سخت بود اما تلاش کردیم و در فاصله ۲ هفته تا پایان رقابت‌ها توانستیم به لیگ یک صعود کنیم. تازه آمار بهترین خط دفاع و خط حمله نیز به نام ما ثبت شد.

حضور در لیگ 2 باعث نمی‌شود تیم‌های لیگ برتری سراغ‌تان نیایند و علاقه‌ای به همکاری با شما نشان ندهند؟

مقصر من نیستم، این واقعیت تلخ فوتبال ایران است. شما نیکو کواچ را ببینید. در اتریش عضو سالزبورگ بود و من هم با پیراهن راپیدوین روبه‌روی او بازی کردم. بعد از پایان فوتبال، فکر می‌کنم الان ۴، ۵ سال است مربیگری می‌کند. پس از نتایج موفق با اینتراخت فرانکفورت حالا نیمکت بایرن مونیخ را به او سپرده‌اند. من اگر این موقعیت‌ها را در فوتبال آلمان به دست می‌آوردم الان در بهترین تیم‌های بوندس لیگا مربیگری می‌کردم. در ایران اگر رابطه خوبی نداشته باشی برای کارهایت ارزش قایل نمی‌شوند. باید دوست یا رفیقی در استانداری داشته باشی یا یک پارتی بزرگ در صنعت یا گروه‌های خودروسازی تا به تو در لیگ برتر تیم بدهند.

اینها واقعیت‌هایی است که البته باید با آنها کنار بیایید. اینطور نیست؟ چرا این واقعیت‌های تلخ در فوتبال ما وجود دارد؟

متاسفانه خیلی از تیم‌ها نبش قبر می‌کنند، تیم خود را به دست مربیان امتحان پس داده می‌سپارند و در نهایت هم نتیجه نمی‌گیرند. خب چرا این فرصت را به مربیان جوان نمی‌دهند؟ زمانی که تازه فوتبال را شروع کرده بودم - اوایل دهه ۷۰ - به مربیان جوان فرصت خودنمایی می‌دادند و البته حضور بازیکنان جوان در ترکیب سخت بود. حالا که ما مربی شده‌ایم، حضور بازیکنان در ترکیب آسان شده و به مربیان جوان سخت کار می‌دهند.

اتفاق‌های اینچنینی شما را مجبور می‌کند از چارچوب‌تان خارج شوید، اجازه دخالت بدهید تا در لیگ‌های بالاتر صاحب تیم شوید؟

نمی‌دانم (می‌خندد ) باید رابطه‌هایم را بیشتر و قویتر کنم. شاید اتفاق جدیدی رخ بدهد و نوبت مربیگری من در لیگ برتر هم برسد.

در شاهین بوشهر می‌مانید؟ اصلا برای ادامه همکاری مذاکره کرده‌اید؟

زمانی که قراردادم را امضا کردم مشخص می‌شود می‌مانم یا نه. فعلا باید تمرکز خودمان را روی بازی با داماش که سه‌شنبه برگزار می‌شود بگذاریم. البته اینجا شرایط مناسب است و طرفداران خوبی هم داریم. فکر می‌کنم انتهای همین هفته یا هفته بعد بتوانم درباره ادامه همکاری با شاهین بوشهر تصمیم بگیرم.

همیشه در مصاحبه با شما سری هم به استقلال می‌زنیم. این تیم با شفر نتایج فوق‌العاده‌ای کسب کرده و همین مساله باعث شده تا قیمت این مربی آلمانی هم بالا برود. به نظر شما استقلال باید با مبلغ درخواستی شفر قرارداد او را تمدید کند یا نه؟

فوتبال شبیه اقتصاد است. با هر موفقیت قیمت بازیکن یا مربی بالا می‌رود. به نظر من آنهایی که شفر را آوردند و با او قرارداد بستند باید فکر این روزها را می‌کردند. مثلا برای شفر شرط می‌گذاشتند و قرارداد او را طوری تنظیم می‌کردند که برای فصول آینده هم با مبلغ معین مجبور به همکاری می‌شد. از این بحث‌ها تا دلتان بخواهد انجام داده‌ایم اما گوش شنوایی وجود ندارد. همیشه هم در مواجهه با بازیکنان و مربیان خارجی ضرر کرده‌ایم اما این برای ما درس عبرت نشده است. اگر در قرارداد شفر بند و تبصره‌ای قرار می‌دادند شاید حالا خبری از درخوست مالی او هم نبود. البته حتما شفر پیشنهادی دارد که از استقلال پول بیشتری طلب کرده.

کدام راهکار به صلاح استقلال است؟ با مبلغ درخواستی شفر موافقت کند یا مربی جدیدی جذب کند؟

در مقطع کنونی و با توجه به اینکه ‌بندی برای تمدید مالی در قرارداد شفر وجود ندارد، حق او است که پول بیشتری بگیرد. جدایی او و جذب یک مربی دیگر قطعا به ضرر استقلال تمام خواهد شد. چرا که شفر تیم و لیگ ایران را شناخته و می‌تواند برای فصل آینده همراه با استقلال به موفقیت‌های بیشتری برسد..

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تلگرام چرا قطعه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج