جاباما
۷۱۰۰۶۱
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

همه آنچه که باید درباره پمپئو بدانید

هنوز مهر تاییدیه سنا بر حکم انتصاب رئیس‌سابق سیا به عنوان وزیرجدیدخارجه ینگه‌دنیا، خشک نشده بود که «مایک پومپئو» تور اروپایی و آسیایی خود را در راستای مطالبات «دونالد ترامپ» آغاز کرد تا نشان دهد بدون هیچ فوت وقتی به دنبال لابی‌گری علیه برجام است.

رویداد ۲۴ نوشت: هنوز مهر تاییدیه سنا بر حکم انتصاب رئیس‌سابق سیا به عنوان وزیرجدیدخارجه ینگه‌دنیا، خشک نشده بود که «مایک پومپئو» تور اروپایی و آسیایی خود را در راستای مطالبات «دونالد ترامپ» آغاز کرد تا نشان دهد بدون هیچ فوت وقتی به دنبال لابی‌گری علیه برجام است.

ایتالیایی تبار است، در هاروارد مهندسی مکانیک خوانده و موافق گسترش استفاده از سلاح گرم در آمریکا و از مخالفان تعطیلی بازداشتگاه جنجالی و مخوف گوانتانامو است. از جمهوری خواهان تندرو کنگره و از مخالفان سرسخت تهران و برجام است، «مایک پمپئو» اکنون در راس دستگاه دیپلماسی آمریکا قرار گرفته است تا احتمالا به کاخ سفید کمک کند تیرخلاص برجام را راحت‌تر شلیک کند.

خبر تایید انتصاب پمپئو از سوی مجلس سنای آمریکا در میان اخبار مربوط به دیدار تاریخی رهبران دو کره به حاشیه رفت، وزیر جدید و رئیس اسبق سازمان جاسوسی آمریکا اما بدون هدر دادن هرگونه زمانی در نخستین سفر خارجی خود به عنوان وزیر خارجه عازم بروکسل شد و به رهبران اروپا درباره توافق‌هسته‌ای ایران هشدار داد: «رئیس‌جمهورترامپ در صورت عدم ایجاد تغییرات عمده در برجام، به زودی از توافق هسته ای خارج خواهد شد.»

وی به نقل از ترامپ گفت: « در صورت عدم اصلاحات لازم، در صورت عدم اصلاح کاستی‌ها، بعید است که ترامپ پس از ماه می در توافق باقی بماند.»

پمپئو با افشای سفر محرمانه‌اش به پیونگ‌یانگ برای فراهم کردن مقدمات دیدار ماه آینده میلادی میان رهبران آمریکا و کره‌شمالی، نشان داد که عزمش را برای همراهی با ترامپ جزم کرده است و با سلفش متفاوت است. وی اگرچه اعلام کرد که تصمیم ترامپ درباره برجام هنوز مشخص نشده است اما قرار است طی ۳ روز آینده پس از اروپا به عربستان، اسرائیل و اردن سفر کند و به نظر می‌رسد در حال آماده‌سازی متحدان واشنگتن درباره تصمیم احتمالی ترامپ درباره عقب‌نشینی از توافق هسته‌ای ایران است.

تهدید و زور به جای دیپلماسی، پومپئو برجام را به کجا می برد؟

«مادلین آلبرایت» وزیر خارجه اسبق آمریکا در دولت «بیل کلینتون» قریب به یک دهه پیش گفته بود که ايران خاری در چشم آمريكا است و واشنگتن با عدم مذاكره با تهران اشتباه بزرگی را مرتكب می‌شود.

امروز پومپئو برخلاف آلبرایت، کلینتون، جان‌کری و حتی رکس‌تیلرسون، نه راه دیپلماسی که راه تهدید و زور را در پیش گرفته و به دنبال آن است که به هر نحوی به توافق هسته‌ای ایران پایان دهد، توافقی که به اذعان مقامات ارشد نظامی و سیاسی آمریکایی و اروپایی تنها راه‌حل برون رفت از بحران هسته‌ای ایران به شمار می‌رفت و جایگزین بهتری ندارد.

احتمالا پومپئو که این روزها به همراه ترامپ سرمست از به نتیجه رسیدن تهدیداتشان علیه پیونگ‌یانگ خود را پیروز لفاظی‌های تند و تهدیدات یک سال اخیر می‌دانند، گمان آن دارند که این استراتژی در قبال تهران نیز کارساز است و می‌توانند به صورت یک‌جانبه با خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران مجددا به اعمال فشار علیه ایران روی بیاورند و بتوانند به اهداف خود نزدیک شوند. این در حالی است که در نتیجه توافق هسته‌ای ایران، علاوه بر آنکه نظام تحریم‌ها فروریخته است، واشنگتن انزوای بی‌سابقه‌ای در شورای‌امنیت سازمان‌ملل را تجربه می‌کند.

اروپا که برخلاف آمریکا خود را به امضایی که پای برجام زده است متعهد می‌داند، خیال برهم زدن این توافق را ندارد و همین موضوع منجر به ایجاد یک دودستگی در جبهه غرب شده است، اختلاف و شکافی که کاخ‌سفید را برای رسیدن به اهدافش در قبال تهران با موانعی مواجه خواهد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عنقا

      اینا کله هاشون شبیه هم کار میکنه اگر یکی بخواد از خارجیها ایران اباد بشه خوبه که ولی تحریم برداشتن وبرجام باطل نکردن یاکردن همانا که انها مامیخوایم نفس بکشیم زندگی کنیم تصمیم بگیرن یعین باید اینجور باشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج