جاباما
۷۱۰۳۲۹
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

فروش به دوستان و اعضای خانواده، آری یا خیر؟

هر کسی که در حوزه فروشندگی فعال باشد، مطمئنا از تجربه گاه و بیگاه یک فروش سهل و آسان لذت می برد. می دانم، می خواهید بگوئید که یک فروشنده حرفه ای تمام فروش های خودش را دوست دارد و از آنها لذت می برد، اما اجازه دهید با هم صادق باشیم

وبسایت آی بازاریابی : هر کسی که در حوزه فروشندگی فعال باشد، مطمئنا از تجربه گاه و بیگاه یک فروش سهل و آسان لذت می برد. می دانم، می خواهید بگوئید که یک فروشنده حرفه ای تمام فروش های خودش را دوست دارد و از آنها لذت می برد، اما اجازه دهید با هم صادق باشیم؛ در دنیای واقعی، داشتن چند فروش کوچک ساده و آسان است. همه فروشنده ها ترجیح می دهند که در ملاقات یا جلسه اول فروش آنها منجر به قرارداد فروش شده و دیگر نیازی به تکرار جلسات پی در پی برای نهایی کردن یک فروش نداشته باشند.

خوب، پس وقتی که فرصتی برای فروش به اعضای خانواده و دوستان پیش می آید؛ وسوسه درگیر کردن آنها در یک چرخه فروش به شدت قوی است. اما آیا فروش به دوستان و اعضای خانواده به نفع شماست؟

فروش به دوستان و اعضای خانواده، آری یا خیر؟

گاهی فروش به اعضای خانواده و دوستان غیر قابل اجتناب است

بسته به اینکه چه چیزی می فروشید، اعضای خانواده و دوستان ممکن است تمایل به خرید کردن از شما داشته باشند و شما هم لزوما نیازی به فروختن به آنها نداشته باشید. این شیوه تقریبا دیگر جزء فروش به حساب نمی آید و حوزه دریافت سفارش محسوب می شود. اما حتما توجه داشته باشید مبلغی کمتر یا بیشتر از چیزی که از دیگران دریافت می کنید را از این دوستان یا اعضای خانواده خود دریافت نکنید. اخذ پول بیشتر در ازای خدمات یا محصولات خودتان از اعضای خانواده یا دوستان شبیه به سوء استفاده از روابط خودتان است. بطور عکس، دادن تخفیف زیاد هم به آنها ممکن است به جایگاه شما در شرکتی که در آن مشغول به کار هستید ضربه وارد کند.

بهترین راه برای جلو بردن کار در چنین شرایطی پیشنهاد یک قیمت عادلانه و همچنین سطحی از خدمات برابر با با مشتریان دیگر است.

برخی صنایع فروش بیشتر متمرکز بر دوستان و اعضای خانواده است

برخی از صنایع هستند که تنها شما را تشویق به فروش به اعضای خانواده و دوستان می کنند، اما فقط تشویق می کنند. مثلا صنعت بیمه یک نمونه و مثال عالی از یک صنعتی است که انتظار دارد فروشندگان حرفه ای آن بطور فعال خدمات شرکت را به دوستان و آشنایان و حتی اعضای خانواده خودشان بفروشند. خیلی عادی و طبیعی است که مثلا از یک نماینده یا فروشنده تازه کار در یک شرکت بیمه خواسته شود که لیستی شامل 100 یا 200 نفر از دوستان و آشنایان خودش را تهیه کند و در اختیار بخش فروش بگذارد.

اگر کارفرما شما انتظار تهیه چنین لیستی از شما داشت و به علاوه انتظار تلاش فعالانه شما برای فروش خدماتی مشخص را به آنها داشت، اینجاست که باید تصمیمی بگیرید. اگر تماس با آنها و درخواست خرید از شما جزء کارهایی است که شما را خارج از محیط امن و آرام شما قرار می دهد، پس بهتر است به فکر یک موقعیت یا فرصت دیگر در حوزه فروش باشید.

فروش به دوستان و اعضای خانواده، آری یا خیر؟

صنایعی که در آنها از فروش به دوستان و اعضای خانواده باید اجتناب کرد

یک راه فوق العاده برای پایان دادن به یک رابطه دوستی یا ایجاد استرس در خانواده تلاش برای فروش محصولاتی است که احتمال عملکرد ضعیف در آنها می رود و یا سعی در فروش خدمات مالی به دوستان و … است. در ادامه با هم مثالی را مرور می کنیم:

فرض کنیم که شما اولین شغل خود در صنعت فروش را در یک مرکز فروش خودروهای دست دوم پیدا کرده اید و از روی اتفاق یکی از اعضای خانواده یا دوستان در این بازه زمانی بدنبال خرید یک دستگاه خودرو است. در پرس و جو از شما خودرویی پیدا می کند که به نظر مناسب برای خرید است و البته با شرایط و قیمت مناسب یا حتی ایده آل آن را از شما می خرد. اما از قضا این خودرو پس از مدتی با نقص روبرو شده و این قضیه تا جایی ادامه می یابد که مالک جدید مجبور به هزینه زیادی برای رفع عیب می شود. نیازی به گفتن نیست که با وجود آنکه این دوست یا … ممکن است چیزی در این رابطه به شما نگوید، اما همیشه شما را مقصر این موضوع دانسته و هرگز آن را فراموش نمی کند.

در مورد دیگر فرض کنید یک دوست مقداری پول برای سرمایه گذاری در بازارهای مالی دارد و شما هم در این حوزه فعالیت می کنید. از شما مشاوره می خواهد و شما هم خرید یک دارایی یا نهاده مالی را به وی پیشنهاد می دهید. وی از شما می پرسد که ایا امکان خرید آن از طریق شما امکان دارد یا خیر. با موافقت شما این خرید انجام می شود و شما هم درصدی پورسانت می گیرید. اگر نهاد مالی مورد نظر با افزایش قیمت روبرو شود که همه چیز ختم به خیر شده است، اما اگر شرایط بد پیش برود، شما ممکن است یکی از دوستان خود را از دست بدهید.

نتیجه گیری

بهترین تصمیم این است که برای خرید یا فروش پیشنهاد دهید، اما برای نهایی کردن آن اقلامی که ریسک بد کار کردن یا از دست رفتن سرمایه اولیه در آنها هست، ترجیحا این کار را به یک نماینده دیگر در شرکت واگذار کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج