۷۱۰۴۲۱
۴ نظر
۵۰۰۵
۴ نظر
۵۰۰۵
پ

محمدعلی بهمنی: زمانه ما رهی‌معیری نمی‌خواهد

محمد علی بهمنی در اعتماد نوشت: نمي‌شود گفت چرا ديگر رهي معيري در دنياي شعر و ترانه نمي‌آيد، چون زمانه نمي‌خواهد و خواست زمانه است كه امثال اين هنرمندان بزرگ را مي‌سازد.

روزنامه اعتماد- محمدعلي بهمني: زمانه عنصر مهمي در ساخت يك هنرمند است. شاعر، ترانه‌سرا، نويسنده، سينماگر و... هنر بايد در جوهره و وجودش باشد. اما در كنار اين جوهره، زمانه و محيط‌ زيست هنرمند هم در خلق آثار او دخالت دارد. اين زمانه است كه هنرمندش را مي‌سازد و به نسبت آنچه كه به هنرمند مي‌دهد، او را ماندگار مي‌كند يا خالق آثاري كه تنها در همان مقطع زماني مخاطب دارند و بعدتر از يادها و خاطره‌ها بيرون مي‌آيند. درست مانند آنچه در تاريخ ترانه در ايران رخ داده است.

محمدعلی بهمنی: زمانه ما رهی‌معیری نمی‌خواهد

امروز سالروز شاعري به نام رهي معيري است. شاعري كه با ترانه‌هاي ماندگارش، همچنان در ياد و خاطره ايراني‌ها باقي مانده. كافي است «رسواي زمانه» يا «شد خزان» و آثار ديگر اين ترانه‌سرا را بشنويم تا ببينيم كه چقدر واژه‌ها و كلماتش براي ما آشناست و نسل به نسل باقي مانده. چنين ماندگاري و تاثيري، به جوهره معيري برمي‌گردد.

او شاعري درخشان و واقعي بود. در شعر و غزل استاد بود و بعدتر، وقتي ترانه‌هايش با موسيقي اساتيد بزرگ تاريخ موسيقي ايران گره خورد، شاهكارهايي بي‌بديل خلق كرد. جوهره رهي معيري در كنار موسيقي كه استادان بزرگ زمانه‌اش مي‌ساختند، اين هم‌نشيني زيبا را خلق كرد. براي همين است كه وقتي مي‌پرسيم كه چرا ديگر امثال رهي معيري در دنياي شعر و ترانه ما نيستند و در زمانه ما چنين خلقتي از واژه‌ها نداريم بايد به اين نكته هم توجه كنيم كه زمانه معيري، زمانه پرورش جوهره و استعداد او بود. اما امروز چنين فرصت‌هايي براي هنرمندان وجود ندارد.

مردم به دنبال موسيقي‌هاي ريتميك هستند. فضاي زندگي آنقدر سخت و خشك شده كه از كودك و نوجوان تا ميانسال‌هاي اين جامعه وقتي به دنبال موسيقي عام هستند، سراغ موسيقي ريتميك مي‌روند. موسيقي كه براي دقايقي ذهن آنها را از سختي‌ها و فشارهاي بيروني دور كند. چنين زمانه‌اي به ترانه و شعر سخت مي‌گيرد. واژه و كلام در فشار اين موسيقي له شده است و نياز جامعه ديگر ترانه و كنار هم‌نشيني واژه‌ها را تاب نمي‌آورد. گاهي از اينكه واژه‌ها را در متن يك آهنگ نمي‌شنوم خوشحال مي‌شوم چون آنچه كه در ترانه‌هاي امروزي و از واژه‌ها با موسيقي ساخته مي‌شود، هجوي شرم‌انگيز است و بهتر كه كلمه‌اي نشنوم. همين است كه نمي‌شود گفت چرا ديگر رهي معيري در دنياي شعر و ترانه نمي‌آيد، چون زمانه نمي‌خواهد و خواست زمانه است كه امثال اين هنرمندان بزرگ را مي‌سازد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حیف که چه کسانی را ا دست دادین وچه کسانی الان هستن که الف از ب هنر هنرمند وشاعر. ترانه سرا را اصلا نمی فهمن وقدرت تشخیص ندارن

    • بدون نام

      شاعر وخواننده اونایی هستند که سالها بعد از مرگشون هنوز مردم شعرا وآهنگاشونو با لذت گوش میدن
      نه خوانندگان امروز که یکی دوسال باشعرای بی ارزش ومبتذل چن ترانه بی سر وته اما به قول شما ریتمیک میخونن وبعدش گم وگور میشن واز یاد میرن

    • بدون نام

      اتفاقا امثال تورو نمیخواد

    • ناشناس

      درود بر روح پرفتوح هنرمند بی بدیل زنده یاد رهی معیری و همه هنرمندان اصیل و مردمی در خاک خفته این مرز و بوم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج