۷۱۰۵۴۲
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

آخرین تلاش می، مرکل و مکرون برای نجات برجام

در گزارش فایننشال تایمز آمده است: رهبران آلمان و انگلیس در آخرین تلاش‌های خود برای زنده نگه داشتن توافق هسته‌ای ایران در قبال تهدید‌های دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای عقب نشینی از این توافق طی دو هفته آینده، به همتای فرانسوی خود پیوستند.

رویداد ۲۴ نوشت: در گزارش فایننشال تایمز آمده است: رهبران آلمان و انگلیس در آخرین تلاش‌های خود برای زنده نگه داشتن توافق هسته‌ای ایران در قبال تهدیدهای دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای عقب نشینی از این توافق طی دو هفته آینده ، به همتای فرانسوی خود پیوستند.

طی تماس های تلفنی که روزهای شنبه و یکشنبه گذشته میان ترویکای اروپا انجام شد، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «ترزا می» نخست وزیر انگلیس توافق کردند تا به نقشه «امانوئل مکرون» پیوسته و توافق دیگری را برای حفظ توافق سال ۲۰۱۵ اتخاذ کنند. پس از آن بود که مکرون با «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران بیش از یک ساعت تلفنی گفت وگو کرد.

توافق هسته ای ایران که مهمترین دستاورد دیپلماتیک دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا محسوب می شود و پس از چند سال مذاکرات چندگانه امضا شد بخش گسترده ای از برنامه هسته ای ایران را در قبال برداشته شدن تحریم ها متوقف کرد. این توافق اما بارها از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا مورد انتقاد قرار گرفت تا جایی که هفته پیش وی این توافق را «وحشتناک» خواند.

سخنگوی «داونینگ استریت» دولت انگلیس اعلام کرد که رهبران سه کشور اروپایی درباره اهمیت توافق هسته ای ایران به عنوان بهترین راه از میان بردن تهدید سلاح هسته ای ایران گفت وگو کرده و توافق کردند که جامعه بین المللی ممانعت از توسعه سلاح هسته ای در ایران را در اولویت خود قرار دهد.

وی همچنین افزود: توافق ایران همچنین نیازمند آن است که دیگر نکات مهم را نیز پاسخگو باشد، موضوعی که به اظهارات مکرون در سفر عالی رتبه اخیرش به واشنگتن که هفته پیش انجام شد اشاره دارد.

بر اساس بیانیه ای که دفتر مرکل صادر کرده است، این پیشنهادات شامل موضوعاتی همچون برداشته شدن محدودیت ها علیه برنامه هسته ای ایران پس از سال ۲۰۲۵ و موضوعاتی دیگر به ویژه برنامه موشک بالستیک و نقش منطقه ای ایران است.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه جدید آمریکا روز گذشته -یکشنبه- در عربستان سعودی گفت: « برخلاف دولت پیشین، ما توسعه فعالیت های تروریستی ایران را نادیده نمی گیریم. ایران در واقع بزرگترین تامین کننده تروریسم در جهان است و ما به دنبال آن هستیم که اطمینان پیدا کنیم که این کشور هیچ گاه به سلاح اتمی دست پیدا نخواهد کرد. توافق هسته ای ایران به شکل کنونی آن این اطمینان رابرای ما ایجاد نمی کند.»

وی افزود: ما به کار با متحدان اروپاییمان برای اصلاح برجام ادامه می دهیم، اما اگر توافقی حاصل نشد رئیس جمهور گفته است که از توافق خارج خواهد شد.

فایننشال تایمز در ادامه باادعای اینکه ایران تاکنون هیچ گونه همکاری در زمینه تغییر سیاست هایش در منطقه خاورمیانه نشان نداده است، می نویسد: اما دولت میانه رو حسن روحانی که به دنبال بهبود وضعیت حاد اقتصادی ایران است امیدوار است که اروپایی ها بتوانند آمریکا را از خروج از برجام و اعمال مجدد تحریم ها باز دارد.

از سوی دیگر فرانسه به دنبال آن است که تاثیرات ناشی از خروج آمریکا از برجام را بر قراردادهای همکاری مشترک با ایران کاهش دهد و ایران را به توافق متعهد نگه دارد.

با وجود برنامه انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا در ماه مارس آینده، دولت لندن اعلام کرده است که سه قدرت اروپایی خواستار ادامه همکاری های چندجانبه خود بر سر این موضوع است، همکاری هایی که از سال ۲۰۰۳ میلادی با هدف ارتقای منافع مشترک و امنیت خود آن را آغاز کرده اند.

کاخ الیزه نیز اعلام کرده است که اتحاد سه کشور اروپایی در حفظ منافع و امنیت اروپا امری تعیین کننده و مهم است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج