جاباما
۷۱۱۰۹۴
۱۱ نظر
۵۰۰۹
۱۱ نظر
۵۰۰۹
پ

واکنش تند ظریف به دعواهای داخلی

محمدجواد ظریف در دانشگاه امیرکبیر با انتقاد از برخی رسانه‌ها به خاطر انتشار مطالبی که باعث کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس مردم می‌شود، اظهار کرد: این دعواهای سیاسی داخلی چه فایده و چه ارزشی دارد؟ چه فایده‌ای جز ضعف اعصاب و وارد کردن فشار دارد که برخی به خاطر آن حاضرند منافع ملی را نیز زیر پا بگذارند؟

خبرگزاری ایسنا: محمدجواد ظریف در دانشگاه امیرکبیر با انتقاد از برخی رسانه‌ها به خاطر انتشار مطالبی که باعث کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس مردم می‌شود، اظهار کرد: این دعواهای سیاسی داخلی چه فایده و چه ارزشی دارد؟ چه فایده‌ای جز ضعف اعصاب و وارد کردن فشار دارد که برخی به خاطر آن حاضرند منافع ملی را نیز زیر پا بگذارند؟

وزیر امور خارجه عصر روز سه‌شنبه در مراسم بزرگداشت روز استاد که در دانشگاه امیرکبیر و به مناسبت روز معلم برگزار شده بود، با بیان اینکه ما اکنون در دوران گذار به سر می‌بریم، به برخی از ویژگی‌های این دوران اشاره کرد و در بخشی از صحبت‌های خود با انتقاد از برخی از اقدامات و اظهارات محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، اظهار کرد: می‌بینیم که جوان کم استعداد سعودی می‌آید و در اظهاراتی می‌گوید که ما از ایران نمی‌ترسیم، ایران قدرت پنجم نظامی در جهان اسلام است، حال من مانده‌ام که اگر چنین است پس چرا این قدر اینها جزع و فزع می‌کنند؟

ظریف با بیان اینکه عربستان در سال گذشته از نظر خرید تسلیحات در رده سوم جهان قرار گرفته است، اظهار کرد: آنها ۶۷ میلیارد دلار فقط خرید تسلیحاتی کرده‌اند و این میزان خرید تسلیحاتی نشان می‌دهد که آنها به چه میزان نگران هستند.

وی با بیان اینکه در واقع آنها درصدد هستند امنیت‌شان را با خرید تسلیحات تامین کنند، اظهار کرد: خود آنها معترف هستند که نمی‌توانند در برابر ایران مقاومت کنند؛ چرا که منابع قدرت تغییر کرده است. آنها حتی نمی‌توانند از پس قطر بر بیایند. قطر، عربستان را به زانو در آورده است؛ چرا که منابع قدرت و ابزار دستیابی به قدرت تغییر کرده است.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه اتکا به مردم، قدرت معنایی به یک کشور می‌دهد و ایران از چنین قدرتی برخوردار است، افزود: این قدرت با قدرت‌های دیگر قابل مقایسه نیست. کشوری که پیام و قدرت جذب قلب‌ها و مغزها را داشته باشد می‌تواند در عرصه جهانی و تحولات موثر باشد.

ظریف به هزینه آمریکا در بخش نیروهای مسلحش در ارتباط با جذب قلب‌ها و مغزها اشاره کرد و افزود: سرمایه‌گذاری که آنها در این زمینه در نیروهای مسلح‌شان کرده‌اند بیشتر از سرمایه‌گذاری‌شان در وزارت خارجه این کشور است. اینها موضوعاتی است که ما باید به آنها توجه کنیم.

وی با بیان اینکه مزیت نسبی ایران در حوزه قدرت معنایی است و ما در این حوزه می‌توانیم رقابت خوبی داشته باشیم و منافع و اهداف‌مان را به پیش ببریم، خاطرنشان کرد: برخی فکر می‌کنند که همچنان تصمیم‌گیری و کنش‌گری فقط در غرب و توسط کنش‌گران غربی صورت می‌گیرد؛ در حالی که ما باید قبول کنیم ما از جهان متصلب دو قطبی که روابط خاصی در آن حاکم بود گذشته‌ایم و اولین کسی که این روابط را شکاند، امام (ره) بود.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان نامه امام خمینی (ره) به گورباچف را در این زمینه موثر خواند و افزود: دیگر کنش‌گری معطوف به غرب و غربی‌ها نیست؛ بلکه کنش‌گران تبدیل به همه شده‌اند.

ظریف در ادامه با اشاره به گسترش حوزه‌های دیپلماسی، ‌یکی از مهم‌ترین حوزه‌های دیپلماسی را دیپلماسی عمومی عنوان کرد و در بخش دیگری از صحبت‌های خود، گفت: استفاده از زور و قدرت سازمان یافته دیگر فقط در اختیار دولت‌ها نیست و ما می‌بینیم که گروه‌هایی مانند جبهه النصره و داعش نیز از خشونت سازمان یافته که از انحصار دولت‌ها خارج شده، برای پیشبرد اهداف‌شان استفاده می‌کنند. در واقع باید گفت موضوع ایجاد امنیت و ناامنی سازمان یافته از انحصار دولت‌ها خارج شده و این تحول مهمی است که باید به آن توجه کرد.

وی با تاکید بر اینکه شرایط در دوران گذار به سرعت تغییر می‌کند و این موضوع باعث شده که پیش‌بینی آینده دشوار باشد، تصریح کرد: در دوران گذار اتفاقات با سرعت بالایی رخ می‌دهد و دولت‌ها و غرب دیگر نمی‌توانند همچون گذشته بر این اتفاقات کنترل داشته باشند.

ظریف با بیان اینکه در این شرایط اشتباه در محاسبات امری خطرناک است، افزود: در این وضعیت محاسبه صحیح می‌تواند یک کشور را فراتر از ظرفیت‌هایش ارتقا دهد و یک محاسبه اشتباه یک کشور را دچار مشکلات متعدد می‌کند. ما اگر محاسبات اشتباهی نداشته باشیم، می‌توانیم حضوری موثر در عرصه بین‌الملل داشته باشیم.

وی با اشاره به روند آستانه در بحث سوریه و با تاکید بر اینکه در این موضوع ایران، روسیه و ترکیه محاسبه درستی جهت حل بحران سوریه انجام داده‌اند، افزود: دیگر نباید تصور کرد که فقط تصمیم‌گیرنده در دنیا، غرب و غربی‌ها هستند.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه محمد بن سلمان در جریان سفر به آمریکا و اقامت دو هفته‌ای‌اش در آن کشور فقط ۲۵۰ میلیون دلار هزینه روابط عمومی کرد و تلاش کرد مطالبی را مطرح کند که مورد استقبال مقامات آن کشور (آمریکا) قرار بگیرد، افزود: آنچه که او در این سفر مطرح کرد، با حوزه واقعی همخوانی ندارد. او در آن سفر شعار طرفداری از اسرائیل را داد ولی در داخل عربستان شرایط در پی این موضوع آنقدر آشفته شد که پدرش ملک سلمان مجبور شد بسیاری از حرف‌های پسرش را پس بگیرد. قرار بود اجلاسیه اتحادیه عرب با موضوع دوستی با اسرائیل در عربستان برگزار شود ولی بر اثر این فشارها این اجلاس به موضوع قدس تغییر پیدا کرد و امروز نیز در خبرها دیدیم که عربستان در حال محاکمه دو جاسوس اسرائیلی است. همان‌طور که گفتم محمد بن سلمان به آمریکا رفته بود که حرف‌هایی بزند که آن جامعه بپسندد. در همین راستا ۲۵۰ میلیون دلار نیز هزینه روابط عمومی خود کرد تا به نوعی ایجاد پیام کند و به امر قالب‌سازی بپردازد. قالب‌سازی هنری است که باید از آن استفاده کنیم و به آن توجه کنیم البته در استفاده از این هنر باید میزانی نیز صبر و حوصله داشته باشیم.

ظریف در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه آینده جمهوری اسلامی ایران با این شرایط آینده روشنی است، گرچه ممکن است فشارهایی به کشور وارد شود، ادامه داد:‌ ما با دیگر کشورهای منطقه تفاوت‌هایی داریم. ما توسعه و پیشرفت‌مان درون‌زاست. آقای ترامپ به ما نمی‌تواند بگوید که اگر دو هفته من از شما حمایت نکنم، شما ساقط می‌شوید. موقعی که ترامپ این حرف را خطاب به برخی از کشورهای منطقه زد، وزیر امور خارجه سعودی برای اینکه بگوید منظور ترامپ ما نبوده‌ایم و پسر کوچک بوده است، آمد و گفت اگر آمریکا یک هفته دست از حمایت از قطر بردارد این کشور با مشکل روبرو می‌شود.

ظریف با بیان اینکه ما ۴۰ سال در برابر این فشارها مقاومت کردیم و توانستیم تاثیرگذار باشیم و این قدرت عظیمی را به ما داده است، اظهار کرد: البته این سخن به این معنا نیست که ما با تمام دنیا سر جنگ داشته باشیم.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه ما باید به مردم اعتماد به نفس بدهیم و با انتقاد از برخی از رسانه‌ها که اعتماد به نفس مردم را ضعیف می‌کنند، اظهار کرد: نباید اعتماد به نفس مردم را هر روز توسط برخی از رسانه‌ها نابود کنیم. باید به مردم امید و اعتماد به نفس بدهیم. باید بگوییم که آقای ترامپ دو سال است که می‌گوید برجام را نابود می‌کنم، در زمان تبلیغات انتخاباتی بارها تاکید کرد اولین کاری که می‌کنم برجام را نابود می‌کنم ولی اکنون دو سال است که نتوانسته این کار را بکند.

وی با اشاره به اقدام شب گذشته بنیامین نتانیاهو در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران و ادعاهای واهی که او مطرح کرد، گفت: او شب گذشته تئاتر مسخره‌ای را اجرا کرد و آمریکایی‌ها نیز تاکنون هر نوع تئاتر مسخره‌ای که می‌توانستند اجرا کنند، اجرا کردند ولی تاکنون نتوانستند کاری را انجام دهند. نتوانستند در برابر مردم ایران ایستادگی کنند.

ظریف با تاکید بر اینکه چرا برخی به مردم اعتماد به نفس نمی‌دهند، افزود: این مردم بودند که در انتخابات حضور پیدا کردند و رای بالایی دادند. برای من مهم نیست که مردم به چه کسی رای دادند، مهم این است در شرایطی که عده‌ای تبلیغ می‌کردند که با صندوق‌های رای باید قهر کرد، آمدند و رای دادند. چهار سال بعد هم آمدند و رای دادند. مردم تشخیص داده‌اند که کجا بایستند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه این مردم هستند که آینده را تعیین می‌کنند، افزود: چرا به مردم می‌گویید کدام دیوانه‌ای است که بیاید در ایران سرمایه‌گذاری کند؟ چرا زمینه فرار سرمایه از کشور را فراهم می‌کنید؟ چرا به مردم عزت نفس نمی‌دهید؟ این دعواهای سیاسی داخلی چه فایده و چه ارزشی دارد جز ضعف اعصاب و فشار، چرا عده‌ای به خاطر آن منافع ملی را زیر پا می‌گذارند؟

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان با تاکید بر اینکه کشور در شرایط ویژه‌ای است، ادامه داد: چرا به دیپلمات‌های خود اعتماد نمی‌کنید و می‌گویید فلان دیپلمات فریب خورده است در حالیکه آقای ترامپ و آقای نتانیاهو می‌آیند و می‌گویند آمریکا در مذاکرات فریب خورده و این ایران بوده که سود کرده است.

وی همچنین با انتقاد از تحریف اخیر صحبت‌هایش توسط برخی از رسانه‌ها، گفت: سخنان من را در ترجمه تحریف کردند و با این تحریف این سخنان را سه روز تیتر روزنامه‌هایشان کردند، این چه نفع خاصی برای آنها دارد؟

وزیر امور خارجه در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه بزرگ‌ترین آموزه امام راحل و رهبر معظم انقلاب، خودباوری است، تاکید کرد: ما باید قدرت خودمان را باور کنیم تا بتوانیم در این شرایط پرآشوب کشور و منافع ملی را به پیش ببریم.

ظریف تاکید کرد: دانشجویان و اساتید آینده‌سازان این کشور هستند.

در این مراسم با حضور ظریف، رییس دانشگاه امیرکبیر و همچنین رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این دانشگاه از تعدادی از اساتید این دانشگاه که به تازگی بازنشسته شده‌اند، تقدیر و تشکر کرد که از جمله این اساتید حسن غفوری‌فرد و رضا مکنون بودند. همچنین یاد یکی از استاد فقید این دانشگاه که به تازگی فوت شده گرامی داشته شد و از حسین آفریده استاد نمونه کشوری دانشگاه امیرکبیر تقدیر شد. همچنین به دو تن از اساتید برتر این دانشگاه به نام مهدی دهقان و پروفسور اسلامی لوح تقدیر ارائه شد.

در پایان نیز از سوی دانشگاه امیرکبیر تندیسی که مزین به تصویر امیرکبیر بود به منظور تشکر و قدردانی از ظریف به وی اهدا شد.

پیش از صحبت‌های ظریف در این مراسم، رییس دانشگاه امیرکبیر نیز به ایراد سخنرانی پرداخت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پیری

      فشارم بیارن اینا همش خرف دعوای داخلی وفشار نمیدونم چه مگه فرقی برای بزرگان میکنه تنها چیزی که ارامش نداره این گرانی بیرویه

    • بدون نام

      بافیلترینگ واجبارواختلاس گران مردم باچنین کسانی بیگانه هستند

    • محمد

      دمت گرم فرمانده پرقدرت جنگهای دیپلماسی

    • بدون نام

      واقعا مردانگی شایسته شماست اقای ظریف شما تمام توان خود را برای سربلندی ایران گذاشتید و جانانه در تمام محافل سیاسی دنیا از ان حمایت کردید درود برشما و تمام مردان و زنان شیر دل ایران ما ملت چون گذشته از خون و جانمان برای دفاع از مملکت دریغ نمیکنیم
      امیداریم مسولین یا کسانی که به ضرر ایران تلاش میکنند به یک راحل سیاسی رسیده و برای پیشرفت و بیرون بردن کشور از شرایط بحرانی راحل های مناسبی ارائه دهند ایمان دارم اگر خالصانه کار حمایت خدا و امام زمان رانیز خواهند داشت
      اللهم عجل الوییک الفرج

    • بدون نام

      کاش آقای ظریف مثل پینوکیو بود

    • بدون نام

      درد دارن

    • بدون نام

      بابا داستان نوشتید؟!کی حوصله داره اینهمه مطلبو بخونه؟خلاصه نویسی کن برترینها مردم اینروزا کم حوصلن

    • بدون نام

      برادر جان سربلند باشی پایدار باشی همیشه در پنای خدا سلامت وتندرست باشی
      خدایی هم هست قیامتی داریم

    • بدون نام

      بابا این وضعیت نیست شب خوابیم صبح قیمت بردند بالا هر روز همینه . بابا مردیم ...

    • چهار شنبه

      بحث هایی که این روزها در رسانه ها مشاهده
      و از بعضی تریبون ها بگوش میرسدهمگی حکایت از یک سیاه نمایی و ایجاد فضای
      ناامیدی در بین مردم دارد فقط یک هدف را
      دنبال میکند. عده ای که در رقابت های انتخاباتی
      شکست خورده اند خود را به در و دیوار میزنند
      که به هر شیوه ممکن رقیب را تخریب کنند تا ....

    • بدون نام

      ایران به دست دولت نابود شد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج