۷۱۱۲۲۱
۱۲ نظر
۵۰۰۰
۱۲ نظر
۵۰۰۰
پ

علت توجه مردم به شایعه دستگیری احمدی‌نژاد

استاد دانشگاه تهران گفت: وقتی سیاست در قالب سناریو به سرعت جلو می‌رود، باید اطلاعات متناسب به آن تولید شود اما آقایان {در صداوسیما} این مسئله را هنوز قبول ندارند نتیجه‌اش این می‌شود که محتوای رسانه در دست مردم را شایعات پُر می‌کند.

خبرآنلاین: استاد دانشگاه تهران گفت: وقتی سیاست در قالب سناریو به سرعت جلو می‌رود، باید اطلاعات متناسب به آن تولید شود اما آقایان {در صداوسیما} این مسئله را هنوز قبول ندارند نتیجه‌اش این می‌شود که محتوای رسانه در دست مردم را شایعات پُر می‌کند.

فضای رسانه ای درگیر دو شایعه بود، یکی خبر بازداشت احمدی نژاد و دیگری خبر تعلیق عضویت او در مجمع تشخیص مصلح نظام. شایعاتی که با تایید و تکذیب های زیادی همراه بود.

در همین راستا ابراهیم فیاض جامعه شناس و تحلیلگر مسائل سیاسی درباره چرایی باورپذیری زیاد شایعات سیاسی در جامعه ایران به خبرآنلاین گفت: خبرها در دنیای دیجیتال به شدت سریع می پیچد و تبدیل به گفتمان عمومی می شود بنابراین در چنین فضایی تولید اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است چون مردم هر روز با آن درگیر هستند.

وی با بیان اینکه سیاست در جهان سناریویی شده نه رئالیستی، افزود: سیاست سناریویی رو به آینده است، داستان نوشته و براساس متن تئاتری بازی می شود، در چنین قالبی بازیگری اصل است نه واقعیت. اینکه دائم بگوییم فلانی دروغگو است، جواب نمی دهد بلکه باید سناریوی مقابل آن را به اجرا در آورد، حالا اگر رسانه متوجه این مسئله نباشد دائم باید عقب نشینی می کند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: نتانیاهو و ترامپ سیاست سناریویی را دنبال می کنند اما وقتی نتانیاهو و ترامپ علیه ایران حرف می زنند صداوسیما اول سانسور می کند تا بعداً واقعیت را توضیح می دهد؛ حتی بیان نمی کند که الان چه اتفاقاتی در حال وقوع است.

وی افزود: ظرفیت رجوع و دسترسی مردم به رسانه در جامعه ایران به شدت بالا است. وقتی سیاست در قالب سناریو به سرعت جلو می رود، باید اطلاعات متناسب به آن تولید شود اما آقایان {در صداوسیما} این مسئله را هنوز قبول ندارند نتیجه اش این می شود که محتوای رسانه در دست مردم را شایعات پُر می کند.

این تحلیلگر مسائل اجتماعی اظهار کرد: در فضایی که محتوای رسانه در دست مردم را شایعات پر می کند، با یک شایعه می توان مردم را از صبح تا شب سرکار گذاشت و کشور را دچار بحران امنیتی کرد، و تا مردم بفهمند چوپان دروغگو دروغ گفته روز تمام شده و کسی که این سناریو را طراحی کرده به نتیجه می رسد.

وی ادامه داد: هنوز علم و دانش ارتباطات در ایران تبدیل به سواد رسانه ای نشده است. در حالیکه سواد رسانه ای راهبردی ترین بخش ارتباطات محسوب می شود. مردم به شدت باسواد، جوان، متفکر و علاقه‌مند به سیاست هستند و مشروعیت نظام هم بالاست اما صداوسیما درک فهم این مسئله را ندارد. در حالیکه مردم پیگیر اخبار رادیو و شبکه خبر هستند و مشروعیت کشور و نظام شان را دوست دارند اما رسانه ملی با هدف بیان واقعیات در زمانی دیگر، اقدام به سانسور می کند.

فیاض بیان کرد: مردم دنبال این هستند که چه اتفاقی در جهان و کشور در حال وقوع است بنابراین به شدت در همه حوزه ها دوست دارند اطلاعات کسب کنند اما متأسفانه رسانه ها در ایران اعم از رسانه ملی، دیجیتال و غیردیجیتال به وظیفه اطلاع رسانی درست عمل نمی کنند، به همین خاطر اعتماد مردم به رسانه ها از بین رفته و متأثر از این اتفاق مردم با کمترین شایعه درگیر می شوند. همین شایعه دستگیری احمدی نژاد یا برکناری اش از مجمع متأثر از همین فضا است. مردم هم سریع وارد می شوند بنابراین باید توجه کرد که مردم به شدت ظرفیت شان بالاست و به شدت متفکر هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حالا چی شده
      تو راستش بگو

    • بدون نام

      احمدی نژاد مردمی و حامی مستضعفان.

    • بدون نام

      اینو میخایم بدونیم گرفتنش

    • بدون نام

      حالا بگید ماهواره ها رو جمع کنند.

    • بدون نام

      عموجان نتیجه گیری ورچپه (مشهدی یعنی برعکس )دست کمی ازسانسورنداره میشه شما بگی چه کسی دوست دارد یکسره دروغ ودونگ وحقه بازی وووراپس مردم دوست ندارند مجبورند تظاهربه دوست داشتن بکنند

    • بدون نام

      احمدی نژاد تا دستگیر نشده باید واقعیت پنهان رو افشا کنه چون اگر دستگیر بشه و زندان بره دیگه نمی تونه واقعیت رو افشا کنه

    • بدون نام

      درود بر احمدی نژاد

    • محمد

      احمدی‌نژاد ارزش شایعه نداره.خخخخ

    • بدون نام

      ملت دیگه همه چیزومیدونن

    • بدون نام

      چی.گندکاریهای.خودش.رابریزه.بیرون.ملت.راکه.بیچاره.کرد.ها می.کدام.مظلوم است.

      پاسخ ها

      • مشابی

        من دیروزدیدم نارمک سرکوچه حاج محموددستفروشها گوجه نمیفروشندپس خبری بوده دوم توونزوئلا هم عزای عمومی اعلام شده تومیدونستی تره بار هم تره وگشنیز کمیاب شده پس محمودانترناش رادستگیرکردن

    • بدون نام

      دشمنان از نام احمدی نژاد می ترسند چه داخلی چه خارجی ! حال که به آغوش مردم باز گشته استقبال کنیم وبرای ریاست جمهوری آینده آماده باشیم . مشایی وبقایی را کنار بگذارد .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج