جاباما
۷۱۱۵۳۷
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

تذکر فراکسیون اهل سنت مجلس به روحانی

جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی درباره تذکر کتبی برخی از نمایندگان به رئیس‌جمهوری و وزرای علوم و کشور مبنی‌بر استفاده از ظرفیت نخبگان اهل ‌سنت در فرصت‌های مدیریتی گفت: من این نامه را ندیده‌ام، اما باید بگویم اعضای فراکسیون اهل ‌سنت نامه‌ای را قبلا به رئیس‌جمهور نوشته‌اند مبنی‌بر اینکه از ظرفیت اهل‌ سنت در اداره کشور استفاده شود.

خبرگزاری ایلنا: جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی درباره تذکر کتبی برخی از نمایندگان به رئیس‌جمهوری و وزرای علوم و کشور مبنی‌بر استفاده از ظرفیت نخبگان اهل ‌سنت در فرصت‌های مدیریتی گفت: من این نامه را ندیده‌ام، اما باید بگویم اعضای فراکسیون اهل ‌سنت نامه‌ای را قبلا به رئیس‌جمهور نوشته‌اند مبنی‌بر اینکه از ظرفیت اهل‌ سنت در اداره کشور استفاده شود.

رئیس فراکسیون اهل سنت ادامه داد: واقعیت امر این است که اقوام، فرق و مذاهب یک خانواده در ایران هستند، به هر میزان این عزیزان در فرصت دستیابی به موقعیت‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در مقایسه با دیگران یکسان باشند، عدالت رعایت شود و شایسته‌سالاری در کشور اجرا شود به انسجام کمک می‌شود.

او با اشاره به وعده‌های رئیس‌جمهور در زمان انتخابات، عنوان کرد: هنگام انتخابات جمعیت کثیری از اهل سنت واقعا از آقای روحانی حمایت کردند. شما اگر نگاهی به آمارهای منتشر‌شده در ارتباط با استان‌های سنی‌نشین بیندازید متوجه رأی بالای ایشان در این استان‌ها خواهید شد؛ به‌طور‌مثال از جمعیت ۷۰۰ هزارنفری اهل سنت در استان خراسان آقای روحانی سبد رأی بالایی داشتند.

او افزود: رئیس‌جمهوری در دولت یازدهم و زمان انتخابات سال گذشته وعده‌هایی را دادند مبنی‌بر اینکه از وجود اهل سنت استفاده می‌کنیم، اما بعد از انتخابات مشاهده کردیم که ایشان در اجرای این وعده‌ها تعلل کردند و به‌کارگیری نیروهای اهل سنت خیلی کم اتفاق افتاد که همین امر دلخوری‌هایی را به وجود آورد.

او ادامه داد: ما حرفمان این است که این دلخوری‌ها، یأس و سرخوردگی اهل سنت که عمدتا اقوام مرزنشین و دور کشور هستند کمکی به اتحاد و انسجام کشور نمی‌کند و دشمنان ممکن است از این خلأ استفاده و افکار مخالف نظام را ترویج کنند.

نماینده مردم تربت‌جام، تایباد و باخرز در مجلس تأکید کرد: در گفت‌و‌گو‌هایی که با آقایان جهانگیری، نوبخت و سایر وزرای کابینه داشتیم، بارها این را گوشزد کرده‌ایم که دلسردی و یأس ممکن است این افراد را مجاب کند به فعالیت‌های افراطی‌گرایانه روی بیاورند. ما افرادی را که نخبه و حامی نظام بودند به وزرا معرفی کردیم، ولی متأسفانه تا این لحظه پاسخی از سوی دولت آقای روحانی دریافت نکرده‌ایم.

او تأکید کرد: این امر به نفع کشور نیست، زیرا ممکن است ضریب امنیتی کشور کاهش پیدا کند و اتحاد و انسجام مردم از بین برود. معتقدم دولت نگاهش به این مقوله باید ملی باشد.

او در‌خصوص مشکلات اهل سنت بیان کرد: ما چند مشکل اساسی در ارتباط با اهل سنت داریم. اصلی‌ترین بحث ما حق عبادت است و ساخت مسجد در شهر و مناطقی که اهل سنت در آن حضور دارند، به‌ویژه در شهر تهران که خواستار ساختن یک مسجدجامع و محلی برای برگزاری نماز هستند. رحیمی‌جهان‌آبادی با اشاره به اینکه در تهران ما نمازخانه‌های متعددی داریم، ‌عنوان کرد: اهل سنت خواهان این هستند که یک مسجدجامع برای برگزاری نماز جمعه در تهران داشته باشند.

او ادامه داد: بحث دیگر فعالیت حوزه‌های علمیه اهل سنت است. مردم این مناطق از این امر گلایه دارند؛ مثلا در استان خراسان ما حوزه علمیه‌ای داشتیم که چندین‌سال مجوز نداشت که با پیگیری مشکلات حل شد. بحث مهم بعدی به‌کارگیری اهل سنت است که شایسته‌سالاری رعایت نمی‌شود. باید بگویم اهل سنت صرفا به دلیل مسائل مذهبی موقعیت‌ها را از دست می‌دهد.

جهان‌آبادی تصریح کرد: به‌استثنای جایگاه رهبری و رئیس‌جمهوری که برای شیعیان در نظر گرفته شده، برای سایر پست‌ها مانند سفارت، استانداری‌ها و معاونان محدودیتی برای اهل سنت وجود ندارد، اما استفاده نمی‌شود. در دولت آقای روحانی ما فقط یک معاون اهل سنت در وزارت کار و یک سفیر مشاهده می‌کنیم.

او ادامه داد: در بسیاری از مناطق مانند خراسان حتی یک فرماندار اهل سنت وجود ندارد و استاندار خراسان‌رضوی برای خود یک مشاور اهل سنت انتخاب نکرده است که مشورتی به ایشان بدهد. نکاتی از‌ این‌ دست باعث دلخوری می‌شود و ما باید این خلأ‌ها را جبران کنیم.

رئیس فراکسیون اهل سنت تأکید کرد: ما به اتحاد و انسجام علاقه‌مند هستیم، نظام را دوست داریم و می‌خواهیم هرچه از دستمان برمی‌آید برای تقویتش انجام دهیم. ما نباید به افرادی که افراطی هستند اجازه نفوذ و جولان بدهیم تا جوانان ما را جذب کنند. باید طیف‌های سیاسی و جریان‌های مختلف کمک کنند تا این همگرایی و همدلی بین جامعه اهل سنت و سایر اقوام ایجاد شود.

او در پاسخ به این سؤال که آیا فراکسیون اهل سنت درخواستی برای دیدار با رئیس‌جمهور داشته است یا خیر، گفت: ما درخواستی را به آقای جهانگیری ارسال کرده‌ایم که فراکسیون اهل سنت دیداری با رئیس‌جمهور داشته باشند. درصدد هستیم تا بزرگان ما ملاقاتی با مقامات ارشد کشور مانند رئیس مجلس و ... داشته باشند، زیرا معتقد هستیم که ملاقات و دیدارها می‌تواند سوءتفاهم‌ها را از میان بردارد و از طرفی هم کمک می‌کند تا مطالبات مردم شنیده شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج